Do's en don'ts van wedstrijden rijden

Voor alle vragen en discussies over dressuur

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Re: Do's en don'ts van wedstrijden rijden

Berichtdoor Kadankovitch » 08 apr 2015 09:01

Braafmeisje; helemaal gelijk. Ik liet het zelfs vaak zitten, deed alsof. Daardoor spande mijn paard zich niet en kon in andere onderdelen punten sprokkelen. Als het jou, Musli om het plezier te doen is, zoals je zegt [en ik je zeker geloof], dan vermijd spanning in de proef. En thuis werk je aan het ontspannen gesloten rijden, wat dan later overgaat in de echte verzameling. Ik bedoel dan wanneer het paard de kracht ontwikkeld heeft om met twee hoeven in zijn/haar neus in evenwicht te lopen. Dat stadium is het moment dat de verruimingen ook gaan lukken en niet uitlopen op een versnelling die, zoals Andryske ook zegt, moeilijk/minder mooi terug te nemen zijn.

In onze literatuur en onderricht wordt gedaan alsof uitstrekken en verzameling tegenover elkaar staan: Nu moet je eerst verruimen en pas later wordt verzameling gevraagd. Maar in werkelijkheid is een goede verruiming/middendraf/uitgestrekte draf het resultaat van een voortschrijdende ontwikkeling in de verzameling. NIET OMGEKEERD.
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor Andryske » 08 apr 2015 09:10

@ Braafmeisje. Dat was in de B. En dacht dat ze gelijk had. Maar de fotografe daar ter plekke had toevallig die hele lijn op de foto gezet. Dus je zag echt het verschil tussen arbeidsdraf en middendraf. En ook het terugkomen daaruit.
Andryske

Berichtdoor Kadankovitch » 08 apr 2015 09:11

Musli schreef:KDV Ja klopt hoor, ik krijg ook vast wel punten die ik niet verdien :P Ik ben ook heel blij met de resultaten tot nu toe hoor :)

Wel onhandig dat ze dan middendraf vragen in B proeven als dat dan zo'n lastige oefening is. Ik heb nu een aantal verschillende dingen geprobeerd met 2 mogelijke uitkomsten op het protocol.
1) niet versnellen
2) geen verschil te zien (ook al meende ik dat wel te voelen, maar goed het moet wel te zien zijn natuurlijk)
:dontknow

Bedenk dat veel mensen die deze proeven gemaakt hebben, vaak slechts thee linken hebben met de paardensport; 1] het zijn verenigingshengsten 2] persoonlijk ijdelheid. Ze weten vaak weinig of niks af van africhting en hebben daarom en zeer beperkte visie. Zeker bij de lagere proeven laten men mensen ontwerpen die zelf ook niet zo'n bijzonder niveau gereden hebben [een klacht die ik eens gelezen heb, uitgesproken door dr Reiner Klimke die zo'n wanconstruct beklaagde in de nieuwe jeugdproeven, in zijn tijd. Het ging toen over een uitgestrekte draf op de grote volte]
Daarbij proeven worden ontwikkeld in een commisie.

En je kent de definitie van een kameel????

dat is een paard ontwopen in een commissie
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor Musli » 08 apr 2015 09:24

Ik ga me er maar gewoon niet te druk meer om maken en tuf gewoon 'dom' verder :P
Heb laatst wel eens wat geoefend met balkjes draven en ze dan wat ruimer neerleggen. Door haar tuigerbloed is ze meer geneigd te heffen dan te (st)rekken. Als ze zich opwindt gaat ze ook 'tuigeren' zoals ik het maar genoemd heb. Dan zie ik knietjes langskomen als ik schuin omlaag kijk. Die te ruime balkjes waren in eerste instantie even moeilijk, maar al snel viel het kwartje en gingen we zonder ongelukken over de rits balkjes
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Berichtdoor Kadankovitch » 08 apr 2015 11:44

Dat 'tuigeren' kan je later heel veel plezier gaan opleveren.
Juist rustig zo door werken. En ter verdediging van de jury moet ik er ook vermelden dat ze hun punten geven in verhouding van wat er te bereiken is in absolute zin. En dan is het geen schande als ze duidelijk maken dat het een of het andere paard op een onderdeel tekort schiet. Ok wordt niet altijd bedoeld dat iets 'morgen' opgelost moet zijn, eerder dat het een punt van aandacht is.

Met balken ben ik erg voorzichtig. Een grondbalk dwingt! Of het paard haalt het, of net niet en vertrapt zich en krijgt angst om groter te lopen [of erger], Maar wordt het gedaan zonder de nodige gymnastische achtergrond, de daaruit voorkomende kracht en dus evenwicht, dan gaat hij/zij het daarna toch niet echt goed doen, want dat gebeurd juist alleen als het voorkomt uit dat gymnastische evenwicht, spreek verzameling. Balkjes-werkte vroeg gedaan, trekt het paard juist uit elkaar; het dier redt zich. De kans op blessures is groter en tegenzin om groter te lopen kan ook groeien, want "kijk eens, nu was ik toch bijna op mijn snuit gegaan" denk het paard en maakt in het vervolg liever een korte tussenpas dan dat het probeert iets groter te bewegen.
Maar Musli, het zijn slechts gedachte ter overweging en ik kan helemaal niet weten of dat op jou paard van toepassing is, dat weet jij het beste. Dus je hebt groot gelijk als je deze overweging naast je neer legt.
Kadankovitch

Berichtdoor Musli » 08 apr 2015 12:10

Als ze er niet zo gemakkelijk overheen ging had ik ook niet doorgezet hoor, het was een probeersel. Eerst aan de longeerlijn (en dan de balkjes telkens iets ruimer leggen, niet ineens een halve meter oid, tot ze wel wat moest rekken, maar niet in de problemen kwam) zodat ik haar kon bekijken, de dag daarop ook onder het zadel. In het begin was het even zoeken, maar na de 3e of 4e keer liep ze er rustig over en bleef daarbij ook wel behoorlijk nageeflijk. Het was bedoeld om haar te laten zien dat ze ook ruimere passen kan maken en voor mij om te kijken of ze daartoe ook in staat was.
Musli

Berichtdoor Jet » 08 apr 2015 17:20

Bij ons werd er altijd op gehamerd om je bocht netjes in te rijden, als je zelf bij de letter bent van hand te veranderen, ietsje terugrijden en daarna enkele passen middendraf te doen. Vervolgens weer duidelijk terugrijden en netjes bij de letter weer uitkomen en weer goed de bocht in te rijden. Vooral een beetje terugrijden voor en na de middendraf zorgt ervoor dat er eerder verschil is te zien.

Verder toch nette punten? Reed je nu ook 1 proef eigenlijk?
Jet

Berichtdoor Musli » 08 apr 2015 17:47

Ja, weer 1 proef. 2e zou buiten zijn, maar door de vele regen ging dat weer niet door. Ben verder ook niet ontevreden over mijn punten, bepaalde minpunten heb ik echt zelf veroorzaakt en kan ik ook makkelijk voorkomen in een volgende proef. Maar ik blijf er tegenaan lopen dat ik kennelijk geen middendraf kan uitvoeren.

Wat jij beschrijft is ook hoe ik het geleerd heb en hoe ik het ook tracht uit te voeren. Ik krijg dan dus of te horen dat ik niet enkel moet versnellen óf dat er geen verschil te zien was :dontknow Tsja. Ik/wij kunnen kennelijk niet laten zien wat er bedoeld wordt met middendraf.
Musli

Berichtdoor Jet » 09 apr 2015 14:48

Jammer dat het steeds maar 1 proef is die je kan rijden omdat de buitenbak te slecht is. Nou ja, het mooie weer komt eraan, dus hopelijk kan je straks wel twee proeven starten.
Wat je nog zou kunnen proberen ( eerst maar kijken met oefenen of dat werkt) is iets groter gaan lichtrijden, maar er goed voor zorgen dat je niet sneller gaat lichtrijden. Dus goed de maat tellen als je arbeidsdraf doet, dan je overgang naar middendraf en in die maat doortellen, maar wel een fractie meer uit het zadel komen. Soms kan je ze dan zo meenemen naar wat grotere passen.
Jet

Berichtdoor Musli » 26 apr 2015 16:59

Vandaag 2 proeven, eerste keer buiten. De bordjes waren nog wel een apart concept volgens zafira, gelukkig hebben we slechts 1 letter geplet :haha: verder wel in onze eigen ring gebleven. We hadden 182 en 185. Dus +2 en de proef van 185 leverde ons zelfs nog een 2e prijs op :)

Morgen weer :paard:
Musli

Berichtdoor Andryske » 26 apr 2015 18:30

Musli schreef:Vandaag 2 proeven, eerste keer buiten. De bordjes waren nog wel een apart concept volgens zafira, gelukkig hebben we slechts 1 letter geplet :haha: verder wel in onze eigen ring gebleven. We hadden 182 en 185. Dus +2 en de proef van 185 leverde ons zelfs nog een 2e prijs op :)

Morgen weer

Super. Je bent lekker fanatiek bezig.

Hier gisteren ook weer eens op pad geweest. Ook weer een puntje erbij. Andere baan vond ze te spannend. Vooral 1 hoek. En dat resulteerde in een slordige proef op sommige momenten.
Andryske

Berichtdoor Musli » 27 apr 2015 16:29

Het kan niet altijd feest zijn. Vandaag 179 en 171, de 171 had veel te maken met een uitglijer op de volte in galop waarna ik van mij a propos was, keertje linksaf geslagen waar ik rechts moest, wat meer spanning natuurlijk. Naja, jammer. Volgende keer beter. Ik vond zelf wel dat ze heel fijn te rijden was, redelijk constant, weinig protest momentjes.
Musli

Berichtdoor Andryske » 27 apr 2015 16:48

Jammer van vandaag. Vooral de eerste proef, vind 179 altijd van die *punten.

Lekker vast houden aan je gevoel, dat het lekker ging. Dan komen de winstpunten ook wel weer.
Andryske

Berichtdoor Kadankovitch » 27 apr 2015 20:15

Ik vind het misselijk dat ik niets beters te zeggen heb, maar; dat hoort erbij! Het is het leerproces waardoor je in staat zult zijn, na een totaal onverwachte gebeurtenis, je concentratie weer bliksemsnel op de proef te kunnen focussen. Ik zie niet in waarom jou dat niet zou lukken. SUCCES
Kadankovitch

Berichtdoor Musli » 27 apr 2015 21:14

Ik vind het jammer dat het gebeurde, maar ben vooral blij dat ik m'n proef af kon maken zonder kleerscheuren :)
We gaan gewoon weer verder :)
Musli

Berichtdoor Kadankovitch » 27 apr 2015 21:44

Musli, natuurlijk is het jammer, maar het gebeurt iedereen. Een dit heb ik ervaren, degene die heel lang, bijna linea recta omhoog gingen in hun wedstrijdenresultaten [vaak ook in de rest van hun levensloop], kwamen 'pech' ook tegen. Maar hoe meer je gewend raakt aan dat alles 'gladjes' verloopt, des te harder komt de klap aan, als het een keer niet gaat zoals je wilt.
En nog een ander punt: Als alles goed gaat, denk jij dat iemand luidt en duidelijk zal verklaren;" die Musli kan verdomd goed rijden!" Nee, zeker niet! Er zal achter je rug gemompeld worden: "ja , met zo'n braaf paard kan ik het ook" of "maar die knol heeft talent" en meer van die opmerkingen waarmee jou rijkunstige prestaties te niet worden gedaan. Ik zou bijna zeggen; geniet ervan dat het mis is gegaan!
Kadankovitch

Berichtdoor Musli » 27 apr 2015 22:00

Het interesseert me niet wat andere mensen van mijn rijden vinden. Ik ken bijna niemand in de paardenwereld waarvan het me ook maar een beetje boeit wat ze er van vinden. Ik heb geen stalgenoten, ik ben uitsluitend papieren lid bij de vereniging. Ze mogen lullen wat ze willen over mij. Ik interesseer me in mijn eigen gevoel en of dat een beetje overeenstemt met de punten die ik er voor krijg.
Vandaag vertelt mij dat ik zorgvuldiger moet rijden. Beter letten op mijn houding en de figuren. Daar kan ik vrij makkelijk mijn punten opkrikken. De rest oefenen we gewoon verder mee. We'll be fine. Ik heb geen haast om in een volgende klasse te bereiken of om mezelf te bewijzen
Musli

Berichtdoor Kadankovitch » 27 apr 2015 23:18

J antwoord komt op mij geïrriteerd over. dat was niet mijn bedoeling, sorry.
Kadankovitch

Berichtdoor Musli » 28 apr 2015 08:49

Je schepte in jouw reactie een beeld van mij, dat beeld komt gewoon niet overeen met hoe ik ben. Dat irriteerde mij inderdaad.
Musli

Berichtdoor Kadankovitch » 28 apr 2015 08:57

Musli schreef:Je schepte in jouw reactie een beeld van mij, dat beeld komt gewoon niet overeen met hoe ik ben. Dat irriteerde mij inderdaad.

Dat was zeker niet de bedoeling. Ik weet ook niet waarin ik dat gedaan heb; ik meende een beeld te beschrijven indien men succes heeft en wat er dan gezegd gaat worden. dat was zeker niet over jou persoonlijk bedoeld. Ik weet dus ook niet hoe jij mijn tekst interpreteerde, of welk beeld ik over jou opgewekt zou hebben. Het spijt mij zeer als ik dit niet goed over heb gebracht, Nogmaals mijn excuus daarvoor.
Kadankovitch

Berichtdoor Andryske » 28 apr 2015 09:26

Musli schreef:Het interesseert me niet wat andere mensen van mijn rijden vinden. Ik ken bijna niemand in de paardenwereld waarvan het me ook maar een beetje boeit wat ze er van vinden. Ik heb geen stalgenoten, ik ben uitsluitend papieren lid bij de vereniging. Ze mogen lullen wat ze willen over mij. Ik interesseer me in mijn eigen gevoel en of dat een beetje overeenstemt met de punten die ik er voor krijg.
Vandaag vertelt mij dat ik zorgvuldiger moet rijden. Beter letten op mijn houding en de figuren. Daar kan ik vrij makkelijk mijn punten opkrikken. De rest oefenen we gewoon verder mee. We'll be fine. Ik heb geen haast om in een volgende klasse te bereiken of om mezelf te bewijzen

Groot gelijk. Hier is het hetzelfde. Vinden veel mensen het vreemd dat ik niet sneller door de klassen ga. Want ik mag toch versneld promoveren. Tja, ik vind paardlief daar nog helemaal niet klaar voor. We komen net weer uit een dipje. En zijn nu weer aan het opbouwen voor een piekmoment in juli. Tenminste dat proberen we. Hoe vaak ik wel niet hoor dat ik dit en dat moet veranderen in mijn rijden. Gaat bij mij het ene oor in en het andere weer uit. Ik rijd voor mijn plezier. En we hebben samen lol. En dat vind ik belangrijker dan hele hoge punten te scoren met een manier van rijden. Waarvan de juryleden 'smullen'. Ik probeer mijn proeven met zoveel mogelijk ontspanning te rijden. En als de jury dat niet leuk vind, maakt mij niks uit.
Andryske

Berichtdoor Musli » 28 apr 2015 09:36

Kadankovitch schreef:
Musli schreef:Je schepte in jouw reactie een beeld van mij, dat beeld komt gewoon niet overeen met hoe ik ben. Dat irriteerde mij inderdaad.

Dat was zeker niet de bedoeling. Ik weet ook niet waarin ik dat gedaan heb; ik meende een beeld te beschrijven indien men succes heeft en wat er dan gezegd gaat worden. dat was zeker niet over jou persoonlijk bedoeld. Ik weet dus ook niet hoe jij mijn tekst interpreteerde, of welk beeld ik over jou opgewekt zou hebben. Het spijt mij zeer als ik dit niet goed over heb gebracht, Nogmaals mijn excuus daarvoor.

Ik ben niet boos of zo hoor :) Maar aangezien het nogal persoonlijk overkwam schoot dat in het verkeerde keelgat

Als alles goed gaat, denk jij dat iemand luidt en duidelijk zal verklaren;" die Musli kan verdomd goed rijden!"

Dit is moeilijk als algemene opmerking op te vatten
Musli

Berichtdoor Kadankovitch » 28 apr 2015 10:33

Je het helemaal gelijk. Die laatste zin was duidelijk wel op jou gericht. Maar je kunt er toch moeilijk een kwade of negatieve opzet uit lezen. Zou het zo negatief zijn indien je trots op je prestaties zou zijn? Is die veronderstelling van mij, hoe onjuist ook, nu werkelijk zo erg? zo negatief of kwaadaardig?

Maar goed, ik zal het niet wagen nog een keer een inschatting te maken van hetgeen je zou kunnen denken of voelen. En als je het nog een keer wilt horen; dit was niet mijn bedoeling, waarvoor ik mijn oprecht gemeend excuus aanbied.
Kadankovitch

Berichtdoor Musli » 28 apr 2015 12:53

Het is al lang goed, zoals ik al zei, ik ben niet boos. Ik vind het aardig dat je bedoelde me een hart onder de riem te steken. Maar behalve dat ik het jammer vond van de proef dat we uitgleden interesseert het me minimaal wat mijn punten waren en al helemaal niet wat anderen langs de kant van mijn rijden zouden vinden.
Klaar nu, blanke lei.
Musli

Berichtdoor Kadankovitch » 28 apr 2015 13:24

Fijn dat we elkaar begrijpen. Overigens ben ik het ook helemaal met jouw zienswijze eens; zo moet je het nut van wedstrijden ook zien. :thmup:
Kadankovitch

VorigeVolgende

Keer terug naar Dressuur