stelling#104:ontwormen.

Discussier mee in onze wekelijkse stellingen.

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Forumregels
Wil je een stelling insturen dat kan naar: STELLING@LIVE.NL
De enigste voorwaarde is dat de stelling iets te maken heeft met paarden.

Stelling van de nieuwe week al geopend, de discussie van voorgaande weken kan gewoon doorgezet worden in het daarvoor geopende topic.

stelling#104:ontwormen.

Berichtdoor papagroom » 17 feb 2013 22:02

Deze heb ik deze week uit de mailbox geplukt:

Sinds een paar jaar moeten wormkuren in Nederland op recept van de veearts worden verstrekt. Dit om te voorkomen dat resistentie tegen de werkzame stoffen een probleem gaat worden.

Ik vind dit geen goede ontwikkeling. Net als vroeger hebben nog steeds 20% van de paarden 80% van de wormen. Paarden gaan tegenwoordig met de koeien mee in de ontworming (ivomec) of ze worden veel minder dan noodzakelijk is ontwormd. Voor het uitschrijven van een recept moet betaald worden terwijl er geen enkele controle is of die spuit ook daadwerkelijk in dat paard gaat. De wormspuiten zijn duurder geworden en mestonderzoeken geven nogal eens een vertekend beeld. Kortom, het paard is de dupe of de portemonnee van de eigenaar. Maar de resistentie wordt niet teruggedrongen; misschien juist wel in de hand gewerkt. Mensen gaan onderdoseren en dat is nu het het grote probleem.

Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Re: stelling#104:ontwormen.

Berichtdoor Heleen » 18 feb 2013 08:13

Sommige mensen snappen nog steeds niet dat paarden houden geld kost, bergen geld, dus daar hoort ook een dure wormenkuur gewoon bij, je veearts kun je er best 6 tegelijk halen voor het hele jaar, dus het is imo 1ste klas gemekker
ben het zo zat dat mensen wel paarden willen hebben maar er geen geld aan willen uitgeven, ja aan dekjes en andere onbelangrijke zooi...
Een schizofreen is nooit alleen
Heleen

Berichtdoor Heleen » 18 feb 2013 10:35

Het is niet druk maken, maar een wormenkuur en andere evt medicijnen supplementen noem maar op is belangrijker dan het feit of een dekje bij de peesbeschermers past..
Dat heet nl uiterlijke schijn en dat is een tendens van deze tijd....oftewel van boven bont en van onder stront :DD
Heleen

Berichtdoor pzn » 18 feb 2013 10:38

Bij de meeste stallen in deze regio wordt er altijd gezamenlijk ontwormd, wel makkelijk, kun je het zelf vergeten :D Maar ik ontworm maar 4 keer per jaar, niet ivm kosten, maar omdat ik het heel slecht vind om vaak van die chemische troep in een paard te stoppen.

Alleen jonge paarden vaker.
pzn

Berichtdoor MyWishMax » 18 feb 2013 10:53

Ik heb ook setjes :D

Maar wij ontwormden altijd al via schema van de DA en niet elke 6 tot 8 weken oid standaard.
Have the courage to fail big and stick around. Make them wonder why you're still smiling...
MyWishMax

Berichtdoor Rajo » 18 feb 2013 11:06

ik vind het wel een goede evolutie dat er nu een dierenarts bijgehaald moet worden. Hoeveel mensen die telkens met dezelfde goedkope ontworming ontwormen.. Je hebt niet perse visite nodig, ik rij gewoon tot de dierenarts en koop daar mijn ontworming. of ik koop ze al als de dierenarts moet komen voor iets anders.
De mensen die daarvoor niet ontwormen, zullen dat nu ook niet doen, maar de mensen die verkeerd ontwormden krijgen nu wel de juiste feedback.

Het grootste probleem zit hem nog altijd in mensen die paarden hebben maar er niet te veel geld aan willen uitgeven, mijn buren zijn er een mooi voorbeeld van...
Rajo

Berichtdoor valaise » 18 feb 2013 11:13

Ik weet niet wie ik moet geloven :
- diegenen die mestonderzoek als basis zien om hun ontwormingsbeleid te bepalen en zo gericht de aanwezige wormen aan te vallen
of
-diegenen die mestonderzoek niet waterdicht vinden en liever all-round ontwormen om het hele gamma parasieten te ondermijnen.

Wat dat voorschrift betreft, is het zeker en vast dwaas. Niemand heeft enige garantie waarvoor de ontworming wordt aangewend.
En je kan je zo inbeelden dat de meeste DA's hun klanten niet tegen de schenen gaan schoppen en gewoon voorschrijven wat de betalende partij vraagt.
Laat staan dat de klant een DA-visite wil betalen opdat de DA het paard zou gezien hebben en het soort ontworming kan bepalen.

In de praktijk ontwormde ik 4x per jaar, waarvan 1x met de Equest Praemox in januari.
Nu paard op pension staat, volg ik het regime dat de pensionhouder handhaaft. Zij kopen ook aan voor diegenen die hun ontwormingsschema volgen. Ik moet alleen nog eens checken of ze wel genoeg afwisselen in het soort 'actieve stoffen'.
Hochmut reitet zu Pferde aus und kehrt zu Fuß heim. (Ulrich von Hutten)
valaise

Berichtdoor pzn » 18 feb 2013 11:21

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel met PB eens ben, ik zie meer paarden die er heel best uit zien dan paarden die nooit een wormspuit zien. Volgens mij zijn er maar weinig mensen die daar op bezuinigen.
pzn

Berichtdoor Zoo_ist » 18 feb 2013 11:40

Oh ja, ontwormen..... goed dat ik het lees, moet ff een nieuwe doos halen! :)
Zoo_ist

Berichtdoor Starling » 18 feb 2013 11:59

Ik ontworm 4x per jaar, en dat gaat prima..

Toen ik paardlief net had heb ik twee jaar eerst mestonderzoek gedaan, en op dat advies ontwormd..
Wat bleek, na een paar jaar, ziek paard, helemaal binnenste buiten laten keren door de dierenarts, en wat kwam daar uit.
Paard zat tjokvol met bloedwormen..
Mestonderzoek blijkt zo betrouwbaar niet.
De dierenarts waar ik toen mijn mest bij inleverde (niet mijn reguliere, maar eentje vlakbij) wist me daarna te vertellen, dat
je dat eigenlijk in een week 3 of 4 keer moet doen om een betrouwbare uitslag te krijgen..
Was hij blijkbaar al die jaren vergeten te vertellen.
Paardlief moest toen een jaar !!! elke 4 weken ontwormd worden voor hij er helemaal van af was.

Daarom nu op schema en een keer per jaar algemeen bloedonderzoek (waaruit ook op te maken valt of er een ernstige besmetting is)
Starling

Berichtdoor valaise » 18 feb 2013 12:07

Heb ik ook voorgehad met Sven toen ik hem een paar maanden had; lusteloos, mager, doffe vacht en ook ernstige bloedwormen-besmetting gevonden naar bloedonderzoek.
En hij werd echt wel goed verzorgd bij zijn vorige eigenaars, maar blijkbaar qua ontworming toch ergens een steekje laten vallen.
Hochmut reitet zu Pferde aus und kehrt zu Fuß heim. (Ulrich von Hutten)
valaise

Berichtdoor s-Porter » 18 feb 2013 12:42

Heleen schreef:Sommige mensen snappen nog steeds niet dat paarden houden geld kost, bergen geld, dus daar hoort ook een dure wormenkuur gewoon bij, je veearts kun je er best 6 tegelijk halen voor het hele jaar, dus het is imo 1ste klas gemekker
ben het zo zat dat mensen wel paarden willen hebben maar er geen geld aan willen uitgeven, ja aan dekjes en andere onbelangrijke zooi...

Wat een onzin... Zolang je er 6 per jaar kunt halen is de hele receptplicht complete kul...
Pure zakkenvullerij dus... Paarden kosten idd al geld zat... Dat wil niet zeggen dat er maar naar hartenlust geld uit mn zakken getrokken mag worden.

Gelukkig kan ik mijn wormenkuren gewoon nog bij de Voerboer halen :DD
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor The_Stig » 18 feb 2013 12:45

s-Porter schreef:
Heleen schreef:Sommige mensen snappen nog steeds niet dat paarden houden geld kost, bergen geld, dus daar hoort ook een dure wormenkuur gewoon bij, je veearts kun je er best 6 tegelijk halen voor het hele jaar, dus het is imo 1ste klas gemekker

Wat een onzin... Zolang je er 6 per jaar kunt halen is de hele receptplicht complete kul...
Pure zakkenvullerij dus... Paarden kosten idd al geld zat... Dat wil niet zeggen dat er maar naar hartenlust geld uit mn zakken getrokken mag worden.

Gelukkig kan ik mijn wormenkuren gewoon nog bij de Voerboer halen :DD

Helemaal mee eens! :DD
The_Stig

Berichtdoor Breghje » 18 feb 2013 15:24

Ik heb toen ik Bregh net had ook mestonderzoek laten doen, bleek dat ze een milde kleine bloedworm besmetting had. Dus op advies van 't Woud daarop met hun voorgeschreven middel ontwormd, bleek later dat ze vol zat met lintworm. 't Woud gebeld, bleek dat ze noch lintworm, noch horzel kunnen ontdekken in de mest, dus dat je daarop zo i zo 2x per jaar moet ontwormen. Zie daar het nut van mestonderzoek, geen. :crazy:

Dus ik ben gewoon 2x per jaar gaan ontwormen, in de lente met hetzij ivermectine hetzij moxidectine waarbij de laatste mijn voorkeur heeft gezien de resistentie van de kleine bloedworm tegen ivermec, en in het najaar met de combi moxi en praziquantel.

Nooit meer last gehad, wel stond zij in een gesloten circuit waarbij ook elke week de mest uit de wei werdt gehaald.

O en edit over de dierenarts: complete bull! Ik haalde het hier bij de plaatselijke gewoon zonder recept, op aanvraag van wat ik zelf wilde en die lui hadden mijn paard nog nooit gezien, stond daar zelfs niet eens in het bestand. Hadden zij moeilijk gedaan was ik iets verder gereden Belgie in, en had ik het daar wel gehaald. Want het zal hen zorg zijn wat jij in je paard mieterd hoor.
Breghje

Berichtdoor Boeiend » 18 feb 2013 15:53

Ik vind het geldtrekkerij, volgens mijn eigen DA is dat hele mestonderzoek erg onbetrouwbaar. Ik bel en krijg wat ik nodig heb. Helaas zijn de goedkopere spuiten waar ik vroeger wel eens mee afwisselde zoals de bedoeling is niet te krijgen. Er is niet veel veranderd behalve dat het duurder is geworden, maar goed soi.
Boeiend

Berichtdoor Heleen » 18 feb 2013 19:01

Ik haal het ook gewoon bij de Da en die rekent er niets voor...ik bedoel niet alleen de wormenkuren maar over het algemeen zie ik dat er steeds meer geld wordt gestoken in setjes enz ipv dat men naar de DA gaat als het paard ziek is, op de hoefsmid wordt ook nog wel eens bezuinigd...
ik vind dat dat zaken zijn die heel belangrijk zijn...
Heleen

Berichtdoor Lyonesse » 19 feb 2013 09:37

Ik heb het hele ontwormen op recept niet meegekregen, vlak voor het inging nog een hele zooi spuiten opgekocht, en zodoende heb ik er nooit voor naar de DA gehoeven. Wel vind ik de hele situatie ietwat gedramatiseerd. Voor honden en katten hoef je ook niet naar de DA, en daar is het qua wormenpopulatie nog veel harder nodig. Zag gisteren nog een hondendrol liggen (in de winkelstraat :moe: ) die aan elkaar hing van de lintwormen... Daarvoor kun je troeppilletjes kopen bij elke willekeurige supermarkt. En dan werkt die rommel ook nog niet. Voor mij werkte het systeem van afwisselen met een goedkope en een duurdere het beste, maar ik begrijp dat dat niet meer mogelijk is, en dat DA steeds hetzelfde middel voorschrijven? Dat werkt resistentie natuurlijk helemáál niet in de hand... Maw, ik vind dat paardeneigenaren best in staat zijn om zelf voor de ontworming te zorgen. (En eigenlijk moeten ze dat ook nog steeds, want niemand verplicht je om uberhaupt naar de DA te gaan om een wormspuit te halen) Dus waarom dat nu ineens veel meer moeite, geld en tijd moet kosten?
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor papagroom » 19 feb 2013 11:52

Hier is eigenlijk niets verandert...ik haal gewoon af en toe een paar spuiten bij de da,en heb niet het idee dat het veel duurder is geworden...ik betaal een euro of 7,voor equimectine,tot 600KG,en dat was niet veel minder
papagroom

Berichtdoor s-Porter » 19 feb 2013 12:09

papagroom schreef:Hier is eigenlijk niets verandert...ik haal gewoon af en toe een paar spuiten bij de da,en heb niet het idee dat het veel duurder is geworden...ik betaal een euro of 7,voor equimectine,tot 600KG,en dat was niet veel minder

Nou dat idee heb ik niet alleen ik weet zeker dat het duurder is geworden...
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor Kinke » 20 feb 2013 21:05

Ik heb er gewoon om gevraagd toen de veearts hier een keer was voor de koeien. Hij mompelde nog wel iets over 'de volgende keer ontwormadvies blah blah blah..." Nu bestel ik ze gewoon in Ierland. Stukken goedkoper :D
Somewhere there is a thin woman inside of me screaming to get out. I usually shut her up with chocolate :)
Kinke

Berichtdoor papagroom » 21 feb 2013 00:19

Een nieuwe stelling is altijd welkom op : stelling@live.nl
papagroom

Keer terug naar Poetsplaats stelling van de week