Wat medenkers nodig!

Hier vind je alle vragen en discussies over omgang en gedrag

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Wat medenkers nodig!

Berichtdoor bulkie » 15 jan 2015 18:25

Ik beheer een kleine pensionstal,nu heeft de oudste pony van 35 een week voor de kerst een zware hersenschudding gehad,eigenlijk de indirekte aanleiding is een jonge klierende ruin in de kudde.Affijn pony is door de da gereanimeerd en heeft in het donker op stal moeten staan.
In principe staan de paarden bij ons 24/7 buiten met een grote schuilstal ,maar we hebben 2 ziekeboeg stallen en een paddock.
Dus pony op een gegeven moment overdag's op de paddock gezet ,toen dat goed ging heeft de eigenaresse ze opnieuw bij de kudde gezet.Heel de kudde reageerde eigenlijk gewoon niet op de oude merrie,alleen die ruin heeft ze toen opnieuw aangevallen met gevolg dat ze een zware spierblesure had.
Nu is ze dus opnieuw genezen loopt weer in de paddock wat zeer goed gaat de paddock grenst aan twee kanten aan de wei en af en toe word er wat gesnoven langs de draadkant en wat gekriebelt.
Maar hoe ga ik het nu aanpakken om de Merrie terug bij de groep te zetten?
Mijn hart zegt,haal de ruin er uit en zet de merrie erbij.Maar ik vrees eigenlijk dat die ruin door en over alle draden gaat.Ik kan evt een merrie van mezelf er bij zetten,maar van die merrie weet ik zeker dat ze overal over heen gaat,want die gaat bij haar moeder willen zijn mijn oudste merrie tevens de leider van de groep.Ik heb nog een merrie die ik erbij zou kunnen zetten maar die valt hij ook aan.Logisch gezien gaat het het beste met mijn jongste merrie....

Iemand nog een andere oplossing? Er is nog een oude ruin,maar die gaat hij helemaal te lijf.Dus daar kan hij zeker niet bij.

Dus eigenlijk kort samengevat,hoe krijg ik het oude paard veilig op de wei.Ruimte is er genoeg 4 ha.
bulkie

Re: Wat medenkers nodig!

Berichtdoor janouk » 15 jan 2015 18:41

Ik zou de merrie apart houden met nog een oudje erbij. Splitsen. Draad er tussen, dat de ruin het oudje niet meer te pakken kan krijgen. Ik zou haar tegen zo'n druktemaker in bescherming nemen.
Je bent altijd gek, voordat je een genie bent. Johan Cruyf.
http://www.chaletparketsport.nl website van onze paarden
janouk

Berichtdoor bulkie » 15 jan 2015 19:07

Tja dat zou ook mijn idee zijn,maar de eigenaar vd oude ruin willen dat niet,en de eigenaar vd oude merrie wil ze weer in de kudde hebben en niet apart.
Ik moet zeggen dat mijn merrie's erg lief zijn ondanks dat ze bazig zijn en de oude ruin hangt wel aan mijn merrie.
De lastige ruin staat er nu een ruim jaartje,ik heb ook al gedacht om de mensen te vragen een andere stalling te zoeken omdat hij de groep niet met rust laat.Maar dat vind ik wel moeilijk ,zucht.... . Maar de mensen zijn eigenlijk wel aardig en staan graag bij ons.Ik weet ook niet wat hun zouden kunnen doen om hun paard wat ingetoomd te krijgen.Ze hebben zelfs de DA al laten testen of hij geen klop hengst was omdat hij ook iedere keer probeert te dekken.

Hij valt soms ook vanuit het niks mijn leidende merrie aan terwijl ze gewoon staat te grazen.Dan krijgt hij er weer eens flink van langs en is het weer een poos gedaan.Eigenlijk mogen er vanwege de oudjes alleen brave paarden staan en de mensen hadden mij verzekerd dat hij braaf was,niet dus.
bulkie

Berichtdoor papagroom » 15 jan 2015 19:20

Ik ga mee met Goblin.
Wat betreft de eigenaren...die kunnen wel van alles willen,maar als dat niet uitvoerbaar is hoef je daar ,,,vind ik,, ,geen rekening mee te houden.
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Berichtdoor bulkie » 15 jan 2015 19:31

Het probleem is een beetje dat die mensen met die oude paarden er al heel lang staan,langer dan dat ik de boel run.De mensen van de oude ruin,daar kan je niet mee praten.
Ik had al laten vallen om de oude merrie met de oude ruin apart te zetten.Eerst hadden ze toegezegd maar kwamen er nu op terug.Op zich snap ik dat ook wel,want die oude ruin verschuilt zich achter mijn merrie als de jonge ruin een ADHD aanval krijgt en loopt verder lekker in de groep mee.Bovendien als die merrie toch dood valt vandaag of morgen moet hij weer in de groep geintroduceerd worden.

Ik denk dat ik me bij plan 1 houd,de jonge ruin er uit .De oude er bij en dan een nieuwe wei open zetten en hopen dat het genoeg afleiding is voor dat jonge snotjong.
bulkie

Berichtdoor Kiwiko » 15 jan 2015 21:15

stoute jongetjes worden ook de klas uitgestuurd :) Kan je niet twee groepjes maken? Ruinen en merries of jong en oud?
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor bulkie » 15 jan 2015 23:28

Nee,maar hij kan er wel even uit tot de oude groep stabiel is,en dan kan hij er weer bij de oudjes kunnen dan zich weer veilig achter mijn merrie schuilen,dat is de enigste die hem aan kan.En het grappige is dat ze eigenlijk weinig doet buiten hele vuile blikken werpen.Alleen als hij trapt of bijt gaat ze hem fysiek te lijf.

In twee groepen voor altijd opsplitsen kan niet ivm de plek vd schuilstal.Bovendien heb ik eigenlijk op de oude en jonge ruin na alleen merrie's.Er was nog een ruin,al eerder dan hij er was,die beet hij ook zo,die mensen zijn weggegaan.Ik had toen eigenlijk gelijk moeten zeggen ,weg er mee.Maar goed dat is achteraf gepraat.
Het is een 5 jarige franse draver waar ze behalve kilo's krachtvoer instoppen niks mee gebeurd.Hij is ook buitensporig vet.Hun noemen het mooi rond :DD .Volgens mij verveeld hij zich kapot ondanks dat hij alle ruimte en mischien wel teveel vrijheid heeft.
bulkie

Berichtdoor Kiwiko » 16 jan 2015 04:26

heel stom misschien......... maar waarom zeg je niet gewoon dat er geen plek is in de kudde voor die lawaaipappagaai en zeg je dat ze een ander plekkie moeten vinden :)

@ Goblin....... it was a matter of speach :D
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor bulkie » 16 jan 2015 07:24

Eigenlijk moet ik dat doen .Maar de laatste keer dat ik de eigenaar sprak over het gedrag van haar paard ,was ze in tranen.Het vervelende is dat de mensen wel aardig zijn.Maar goed ,ik heb op kort termijn dan nog niks opgelost.De mensen zullen toch niet zomaar een ander plekje hebben.
Maar ik ga in ieder geval beginnen met de mensen aan te spreken over het gedrag van dat snotjong en dat als het zo doorgaat ze toch naar een ander plekje moeten gaan zoeken.
Dat zal niet mee vallen want we hebben de enige 24/7 weide stalling die betaalbaar is aan de rand van Antwerpen.Maar dat is mijn probleem niet moet ik dan maar denken.
bulkie

Berichtdoor papagroom » 16 jan 2015 08:48

Geen krachtvoer meer kan ook helpen....
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Berichtdoor bulkie » 16 jan 2015 17:53

papagroom schreef:Geen krachtvoer meer kan ook helpen....

Ik moet eerlijk zeggen dat hij van mij praktisch geen krachtvoer krijgt.Hij krijgt van mij een puntje van een schep over een berg bietenpulp met zemelen.Dat houd hem vet.Ik ben dat gaan doen nadat ik erachter kwam dat hij s'avonds van hun ook nog een berg krachtvoer krijgt.

Ik denk dat zijn hele opvoeding een probleem is,het is een soort chihuahua voor ze.Hij staat dik in dekens,moddervet,en er word niks mee gedaan dan gevoerd.

Goblin,ik denk dat ik het idd niet zakelijk genoeg zie :DD .Ik verdien er ook niks aan of hij er nu staat of niet.
Mijn paarden staan er gratis en ik voer en regel ,dat is de afspraak.Ik woon ook schuin tegenover de wei en heb er dus ook oog op.
bulkie

Keer terug naar Omgang en gedrag