Project Galant....

Hier vind je alle vragen en discussies over omgang en gedrag

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Re: Project Galant....

Berichtdoor Marreke » 17 okt 2015 21:45

Ayasha schreef:De paarden hebben geen rustdag nodig maar hun baasje wel. :lol:

En voor het publiek staan de stoeltjes al klaar zag ik :DD
Marreke

Berichtdoor Ayasha » 18 okt 2015 10:55

haha die zijn voor dat kreng van een veulen binnen te houden (of haar iig te ontmoedigen om de boel af te breken). nu gooit ze elke nacht de stoelen om ipv de omheining te slopen. :lol:
gezien de paarden aan huis komen en deze weide dan helemaal open gegooit zal worden willen we Reve zo lang mogelijk ontmoedigen om te slopen zodat we niet te veel moeten herstellen (gezien dat toch weg gaat). En stoelen omgooien vindt ze blijkbaar bevredigend genoeg. :lol: Alleen die wat echt aan de bak staat is voor mama om te kunnen gaan zitten als ze mee is. :D
No one can make you feel inferior without your consent" Eleanor Roosevelt
"Het is het leven maar." Dean Koontz.
Ayasha

Berichtdoor Andryske » 18 okt 2015 11:07

:haha: :haha:
Andryske

Berichtdoor Kiwiko » 18 okt 2015 11:24

hahahaha slim bedacht ;) :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Ayasha » 18 okt 2015 13:10

ja twee van de drie staan wat verankerd dus daar moet ze flink moeite voor doen om die om te krijgen :D
Ayasha

Berichtdoor Ayasha » 20 okt 2015 15:57

Meer voorwaarts vindt ie moeilijk dus ik wissel af, stukje vooruit, stukje weer trager, dan weer stukje vooruit.. Is ineens goed voor hem te leren schakelen en zijn tempocontrole. :D En zo ga ik het voorwaartse proberen uit te bouwen tot dat zijn "normale" tempo wordt zonder het risico te lopen hem te overbelasten. Doordat ie niet vol in de spieren is en stevig is gelijk de gemiddelde drie jarige doe ik liever te kalm aan met hem dan dat ik hem overbelast.
Hij schrok vandaag en deed wat paarden nu eenmaal instinctief doen: hij maakte al bokkend een draai en was van plan te gaan rennen maar een "Seg rooie! Het zal gaan he!" en even knijpen met mijn kuiten herinnerde hem er aan dat ik er ook nog op zat en ipv weg te rennen besloot ie in een drafje over te gaan en weer te luisteren....
Mijn held! :love: :love:
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 21 okt 2015 13:51

super :D wat zal je blij met hem zijn
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Marreke » 21 okt 2015 21:57

:haha: :haha: :haha:
Afbeelding
Marreke

Berichtdoor Ayasha » 21 okt 2015 22:12

Ja! Hij leert ontzettend snel eigenlijk. Heb er nog niet vaak (of lang) op gezeten en toch reageerd ie vaak al gewoon correct. Hij is slimmer dan ie uit ziet gelukkig. :D

En zo'n lieverd.... Mijn man heeft gewoon geaccepteerd dat ie er nu bij hoort en nergens meer heen gaat :lol:
Hij zou het momenteel ook zielig vinden voor rooie omdat Galant helemaal verliefd lijkt op mij. Mijn man is vrij hard normaal kwa paarden(handelaar geweest he, voor verkoop = ook verkopen..) maar zelfs hij kan t onze rooie nu niet aan doen. :D
En dat ik gek ben van Galant en altijd happy word van hem helpt ook. :D als het mij blij maakt mag het blijven. :lol: dus dat heeft die rooie zich goed bekeken. :D
Ayasha

Berichtdoor Ayasha » 02 nov 2015 17:37

We hebben ons eerste lesje gehad! :D
Ik heb weer huiswerk en rooie een nieuwe vriendin! :D En Rêve!! Duivelin! Ze kreeg geen aandacht en dat frustreerd haar blijkbaar enorm (is me al vaker opgevallen eigenlijk) dus ze ging idioot doen, en ze staat in de weide tegen de bak aan, en ze beet gewoon naar hem over de draad en steigerde zelfs! :x
Volgende keer dus maar even zorgen dat ze niet meer in die weide kan als ik les heb... Klein kreng... En rooie? Die trok gewoon zijn hoofd weg en liep door .... :love:
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 03 nov 2015 07:53

hihihi vertel eens over de les............ wat ging goed, wat minder, waar aan sleutelen en wat met rust laten?
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Ayasha » 03 nov 2015 10:25

Hihi sorry, was gisteren beetje drama thuis dus was effe niet zo uitgebreid...

Eigenlijk deed rooie uitzonderlijk goed zijn best. Toen lesgeefster aan kwam voelde ik hem wel even panikeren (voelde zijn hartslag door de singel heen ) maar lesgeefster is gewoon in de bak komen staan en we hebben hem eigenlijk soort van "genegeerd" of meer zijn angst en gewoon gaan rijden. Eerst en vooral hebben we gesproken over het beleren, omdat ie nog steeds erg smal was maar navenant ze hem meer zag ontspannen en beter zag gaan stappen begreep ze wel vanwaar ik kwam. Ze stelde voor dat ik eens naar haar DA zou bellen om hem te helpen nu voor zijn gewrichten. (doet me er aan denken dat ik haar nog even moet zenden voor die nummer) zou een spuit zijn die hij dan zou krijgen maar zodra ik hem kan bellen kan hij het me duidelijker uit leggen.

Anyhow, we hebben hem nu wel wat rond gereden omdat hij dat zelf begint aan te bieden en ook omdat als hij in die lage lijn wat ronder is (dus de hals op lengte maar wel los in de kaak) dan voel (en zie) je hem echt beter gaan bewegen -mam heeft gefilmpt dus ik kan de les terug kijken, de hele tien minuten. :') -
Daar maakte ik mijn gewoonlijke fout. Ik ben te soft, zeker met hem. :') En de slimmerik wist dat al want zodra ze zei van "en vraag nu nog een keer ietsje ronder dat hij écht loslaat" dan kwam ie omhoog met zo'n beledigde kop van "he! Dit was toch goed?!" maar na twee keer had ie 'm en liep hij eigenlijk vrij stabiel rond... Bochtenwerk is mijn probleem mijn linkerhand. Ik voel niet goed hoeveel 'druk' ik daar heb dus ik heb ook niet altijd door als ik hem helemaal losheb. :dontknow
Probleem is; ik heb daar letterlijk geen gevoel in. Het is dus niet dat ik niet zit op te letten maar de enige manier om te weten of ie links goed is, is als ik kijk en tsja dat mag eigenlijk ook niet.. Aan Sam voel ik het (daar heb ik het ook veel minder) omdat hij dan anders beweegt maar rooie die gaat nog een beetje alle kanten op dus da's nog een stukkie ingewikkelder. Ging wel beter op het einde, begon op het einde ook bij rooie te voelen wanneer ik hem in de steek aan het laten was. :) Dus da's mijn werkpunt vooral nu en hoger lichtrijden. Ik heb van Sam geleerd om nagenoeg "in" het zadel licht te rijden omdat die zo belachelijk gevoelig is maar met rooie zou ik juist wat hoger uit het zadel moeten komen om hem meer te helpen met dat ritme nu en meer uit zijn rug te blijven. Ze raadde me wel aan om nu vooral stap en drafwerk te doen in lange lijnen en galop even "achterwege" te laten. Niet zozeer ontwijken maar meer van "eerst dit even bevestigen en dan verder" omdat ik weet dat ie braaf galoppeert en die overgang eigenlijk ook goed maakt enz. Dus de basics in galop zitten er op, dus nu even gang per gang "afwerken" zeg maar. Weet niet of ik het zo goed uit leg.

Na wat draven mocht hij even stappen (we hebben eigenlijk vooral stapwerk gedaan. Dat vind ik nu zo fijn aan haar... Ik had gezegd dat ik nooit lang rijd en eigenlijk ook nooit zwaar omdat ik hem daar nog te iel voor vind en we komen daar gewoon ontzettend goed in overeen met elkaar. In alles, kwa rijden, houden en behandelen van paarden... Zij is ook zo'n heerlijke "tuttemie" met paarden zeg maar ze kan net als ik heerlijk tegen die dieren staan lullen. :D Galant werd stiekem toch wel erg nieuwsgierig naar het mensje in het midden dus ik liet hem even gaan en hij ging tot op een meter of twee van haar af en toen keek ie eens om (naar mij vermoed ik? ) dus ik moedig hem aan, deed ie nog een stapje, ging ie even snuffelen, werd ie effe gespannen van zichzelf dus zette lesgeefster stapje naar achter en na een minuut of vijf liep Galant als een soort hondje achter haar aan met zo'n kop van "blijf nou bij mijhij!" :lol: en toen kon ze hem aaien en stond ie heerlijk ontspannen bij haar.
Rooie heeft een enorm ontwapenende charme.... Als je hem ziet in het echt, zijn manier van doen, en je kan gewoon keihard blijven dan heb je echt een hart van steen volgens mij. Lesgeefster was ook helemaal gek van 'm, vond 'm niet eens zo slecht bewegen over het algemeen. Ze zei maar eens af te wachten als ie straks echt spieren en kracht heeft en dat ie dan nog wel eens kon verrassen. :)

Na een paar minuten les was zijn korte stap ook gewoon een correcte stap (hij stapte net in) dus ik vermoed en hoop nog steeds dat veel van zijn houterigheid voort komt uit het feit dat dat dier nooit heeft kunnen ontspannen...

Gedurende de hele les was Rêve onnozel aan het doen langs de bak en op een gegeven moment deed ze hem schrikken dus hij ging effe heel hard draven en was het stuur zoek tot ik zei van "Eh rooie! Let je wel een beetje op?" en ineens ging ie terug naar het tempo dat we aan het doen waren en kon ik weer sturen. :') Volgens mij "vergeet" ie soms gewoon dat ik er op zit ofzo. :lol:
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 03 nov 2015 14:06

Gaaf, en ook hele goede punten!! goed lesgeefmens.......... gaat helemaal goedkomen :D :D
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Ayasha » 03 nov 2015 15:13

Ja! Ze is geweldig! :love:
Haar les van gisteren op Galant hielp zelfs vandaag om bij Sam weer even de puntjes op de i te zetten. :D Het was weer effe op gefrist allemaal!
Ayasha

Berichtdoor Ayasha » 06 nov 2015 13:54

Ik gooi hem hier ook even neer:
Galantje was lekker aan't dollen gisteren.
Image
Ayasha

Berichtdoor Ayasha » 09 nov 2015 12:20

Niet over onze rooie want die is daar nog niet aan toe maar Sam gisteren voor het eerst sinds een jaar weer mee genomen op wedstrijd. Onze eerste keer in een niveau hoger ook. 72.1 en 63.3 % en een 1e en 4e plek. De commentaar van proef 2 snap ik niet helemaal maar goed. Er schort nog het e.e.a aan dus we blijven gewoon werken. Wel trots op mijn andere neurootje dat ie gewoon de ring binnen liep alsof ie vorige week nog op wedstrijd gegaan was :+: Sammie, die gekomen is met de titel "gespannen, onbetrouwbaar op het gevaarlijke af" is gewoon een fijn paard geworden dat je zorgeloos mee op wedstrijd kan nemen. :D
Rooie mag morgen aan de bak! Vandaag moet ik nog naar de neuroloog en bovendien en ik nog doodmoe van gisteren.... éigenlijk is wedstrijd te veel gevraagd van mijn lichaam en koppie maar het is zo leuk... :dontknow
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 09 nov 2015 21:10

gaaf meissie :D :D het is je ook gegund, je hebt er veel werk in gestopt :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Ayasha » 10 nov 2015 10:56

Momenteel zijn ze zo'n beetje hetgeen me uit huis lokt buiten de doktersbezoeken... :)
Sammie was gisteren beetje chagrijnig. Is niks voor hem, dat herfstweer. _O-
Ik heb er weer wat doktersbezoeken bij gekregen.. Hopelijk straks of morgen toch even op rooie, gedachten verzetten. :)
Ayasha

Berichtdoor Ayasha » 20 nov 2015 12:55

Image
Image
Image
Image
Rechts is mijn en daardoor dus ook zijn moeilijke kant. :)
Image
En dit is zijn kop als ie dan door een plasje moet:
Image
Hij houdt echt niet van water. :lol:
Foto van ... Woensdag denk ik.. Dinsdag of woensdag. :)
Zo mag ie nu een tijdje rond kuieren tot ie fatsoenlijk spiertjes op gebouwd heeft met regelmatig een week rust tussendoor en dan zien we tegen de zomer wel waar we staan en hoe we verder gaan. Voor nu is dit IMO genoeg een half uurtje per week max gezien hij ook nog aan het aansterken is. Hij traint zelf ook nog in de weide (lees: als een mongool rond vliegen :') ) dus komt wel goed.

"we" (lesgever en ik) willen hem dus laag en rond maar wel op lengte de komende tijd. :) Om zijn spieren los te maken en hem wat lenig te maken maar wel op zijn tempo, rechts vindt hij het moeilijker dus daar komt hij (nog) niet zo rond als links en dat mag. Hij bepaalt hoe snel het gaat.

Dan nog een vraag, ik overweeg om hem naast lijnzaad nog een supplement bij te geven voor zijn spieren/gewrichten. Is er iets waar jullie goede ervaringen mee hebben?
Iets waar ik desnoods bij mijn DA naar kan vragen?
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 20 nov 2015 14:33

gewoon wat suiker en zout oftewel electrolyten :D ik ben nooit zo van de supplementen ed.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Ayasha » 29 nov 2015 11:40

Image
Kim kan via FB volgen maar recentere foto van rooie dus. :)
Hij doet flink z'n best en durft meer en meer op komen voor zichzelf. En wat een heerlijke kop trekt ie daar dan bij! :lol: Tis een prachtpaard. Zo zacht, zo lief... Weet je wat wel het grote probleem is met die bok...
Na het rijden gaat dat zo: rooie wil snoepje... Rooie gaat heel voorzichtig en subtiel met z'n neus naar de zak waar de snoepjes inzitten en blijft daar dan met zijn neus tegen staan. Hij doet niks, duwt niet, prult niet, hij staat gewoon met zijn neus tegen mijn trui aan en terwijl zucht ie eens heel diep.... En als ik dan zeg "awel rooie, wat wilt ge?" dan duwt ie eens tegen mijn hand, opnieuw, heel voorzichtig, je voelt nipt zijn aanraking... En hij kijkt gedurende de hele tijd zo onvoorstelbaar lief en onschuldig dat het onmogelijk is om hem iets te weigeren. :lol:
Ik verdenk hem er van te weten dat ie zo aaibaar uit ziet. :lol:
Ayasha

Berichtdoor Marreke » 29 nov 2015 20:16

Klinkt alsof iemand een beetje (veel) betoverd is...
Marreke

Berichtdoor Ayasha » 29 nov 2015 23:38

:Lol: ben hopeloos verliefd... Tis ook net een soort puppie ipv een paard ... Z'n hij is ALTIJD enthousiast. Alles wat ik met m doe lijkt ie helemaal leuk te vinden! :love: heb m ook nog nooit z'n oren weten plat leggen in mijn buurt of enige andere uiting van ongenoegen. Ja de smid vindt ie niet leuk maar zelfs in al zijn paniek let ie nog op ons..
Ayasha

Berichtdoor Ayasha » 26 dec 2015 15:03

Er komt langzaam aan eindelijk wat spek op zijn ribben ook. In spieren was ie al mooi aan het bijkomen maar niet op zijn buik. Dat begint nu ook. Sowieso heeft ie nu een mooie ronde rug ipv dat je zijn ruggengraat ziet lopen.
Hij heeft met kerst (nouja ik eigenlijk :D) een Rambo Micklem gekregen. Wat een heerlijk hoofdstel! Ik heb bewust voor de multi bridle gekozen omdat je daar ook makkelijk mee kan longeren. Rooie snapt éindelijk het idé van longeren. :) Dit was het laatste "duwtje" dat ie nodig had. De "kaptoomring" is dus ideaal voor hem. :)
Hij mag misschien nog eentje hoger? De neusriem dus.
Image
Denk dat ik hem toch één gaatje hoger ga hangen. Vind de neusriem te laag hangen.

En wat werk-foto'tjes van vandaag;
https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 6986_o.jpg
Na wat stappen (toen was de camera-man met de camera aan't vechten. Die is inmiddels 8 jaar oud en werkt meer niet dan wel. _O- De lens wilde er niet uit maar als je dan een paar keer herstart dan doet ie het vaak wel. Maar je bent snel tien minuten en langer verder. Hij start nl óók nog eens niet al te snel op zeg maar. :lol:
Weer een stukje verder. Deze momenten zijn absoluut nog niet "met regelmaat" maar ze zitten er wel tussen... Dat ie echt netjes actief de hoek door gaat.
Image
Het grootste deel van de tijd doen we nog zo. :lol:
Image
Image
Image
Links is absoluut zijn sterkere kan. Dus ik doe vaak korte stukken rechts om dan weer als ik voel dat ie het moeilijk krijgt, terug naar links te gaan waar ie op z'n sokken overal doorheen loopt. (behalve door water, dat vind ie echt niks.)
Hij blijft helaas wel erg mal in de borst/voorbenen.... Ondanks dat ie in algemene conditie stukken beter is. Mooie glanzende vacht, geen ribben meer zichtbaar, achteraan begint ie mooi spieren te krijgen, geen ruggengraat meer zichtbaar... Maar schouders en borst lijken wat achter te blijven...
Image
Weer een stukje rechts.
Image
Volgende rondje... We rijden zoveel mogelijk gewoon rondjes langs/op de hoefslag om zoveel mogelijk lange lijnen te hebben. Door het weer is dat echter niet zo simpel gezien hij erg veel moeite heeft met de modder, zeker in de bochten verliest ie dan erg zijn balans. Op de lange lijnen kan die het wel maar in de hoeken is het erg glad... En dan wordt ie bang. (en dat kan ik hem niet kwalijk nemen, Sam wordt daar ook onzeker.) dus we mijden de natte plekken maar dan wordt de cirkel ook kleiner natuurlijk.
Image

En lekker stappen.
Image
https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 7166_o.jpg

Hij doet zo ontzettend z'n best!
Dinsdag maar weer even terug naar de paardenshop. Ik was gegaan voor een bitje van 11, natuurlijk stom en niet nagekeken, wil ik 't 'm vandaag in doen, zie ik dat het een 10 is :x Dat is dus net te klein. :x Dus weer even appelbitje in maar dat is dan weer net te groot. ':'
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 26 dec 2015 20:23

hij gaat hard nu Kath :) je ziet inderdaad dat hij meer moeite heeft op rechts, daar wil hij liever nog niet zo buigen :D geeft niks komt vanzelf. Die van Shetan is/was ook zo smal voor maar is in de loop der tijd ook wel iets breder geworden :) Komt wel, tis nog zo een puppie :)
Kiwiko
levensgenieter #1

VorigeVolgende

Keer terug naar Omgang en gedrag