Project Galant....

Hier vind je alle vragen en discussies over omgang en gedrag

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Re: Project Galant....

Berichtdoor Ayasha » 02 okt 2015 07:33

Ik denk dat ie vind dat ie best hard moet werken hoor. :D Maar ik heb niet het idé dat ie dat echt erg vindt eigenlijk. :D
No one can make you feel inferior without your consent" Eleanor Roosevelt
"Het is het leven maar." Dean Koontz.
Ayasha

Berichtdoor Ayasha » 03 okt 2015 15:48

:ssst :D
Eigenlijk moet ik rusten want ik heb blijkbaar zona/gordelroos. Maar van stil zitten en zeker van liggen krijg ik alleen maar meer pijn. Dus dat doe ik niet de hele dag want dat ik dat straks weer ga moeten doen om te slapen kijk ik al genoeg tegen op. Dus :ssst En ik kan alleen maar heel grof zeggen; fúck man wat doet dat pijn! De afgelopen twee nachten waren echt ronduit bagger. Vandaag lijkt het (met dank aan de medicijnen vermoed ik) gelukkig al een stuk beter te gaan en ik hoop vannacht wel weer te kunnen slapen (gek genoeg heb ik vooral last als ik lig :x bij beweging heb ik het minste pijn dus ik heb de eerste nacht veel rond gewandeld om even verlichting te hebben. :dontknow
Kreeg tramadol voor geschreven maar na 4 uur werd ik telkens weer wakker van de pijnscheuten en dan ging ik maar weer wandelen want ik neem niet graag tramadol maar zodra ik ging liggen was het weer naar de vaantjes. :x Dus vanmorgen maar begonnen met paracetamol en toen ging het met wat beweging vrij goed dus besloten galant te rijden. Daar zit ik max een kwartiertje op en Sam pak ik toch weer door en dan overbelast ik mezelf toch maar weer. :dontknow

We hebben officieel een paar rondjes na elkaar door de bak gegaloppeerd. Het stuur in galop is nog nihil (net genoeg om hem binnen de draad te houden zegma. :') ) maar de overgang naar de galop toe gaat wel stukken simpeler. Waar ie eerst een halve lange zijde nodig had voor hij aan sprong was dat nu nog maar een hoekje en daar ging ie, hij gaat ook niet meer echt hard draven, hij versneld wel iets, maar niet veel en hij springt nu echt aan ipv in galop te vallen omdat z'n benen het niet meer bij kunnen houden in draf. :D (hoezo hij leert snel?)
én..... Vandaag geen gebok meer!! :cheer:
In draf begint ie fijn op dat bitje te knabbelen maar ik vraag me af of hij niet gelukkiger zou worden van dubbel gebroken ipv enkel...

Ben zo trots op mijn rode man.... :love:
Wat een top knol is het ook.... Hij leert zó snel en hij is zó braaf... Onvoorstelbaar. (hij loopt misschien 2 keer per week ofzo. Ik denk niet dat k er al 20 keer op gezeten heb gezien hij ook al twee keer een week stil gestaan heeft sinds juli.)
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 04 okt 2015 11:15

Heerlijk :) :) ;euk hoor

ik zou een niet te dik dubbel gebroken bitje doen inderdaad :) ligt goed stabiel en neemt weinig ruimte in
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Ayasha » 04 okt 2015 11:43

Hij speelt nogal graag met dat bit en ik heb het idé dat het enkel gebroken hem daarin wat ergert. Zijn mondje eens op meten straks en dan maar eens kijken of ik zijn maatje vind in dubbel gebroken. :j
Hij heeft echt een klein mondje nl. :=
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 04 okt 2015 12:20

Ik denk een goed plan :) Vaak met die jonkies blijkt dat ze het ontzettend interessant vinden om te kijken wat ze allemaal met dat gekke ding in de mond kunnen doen en dan is het fijn als ze er inderdaad ook een beetje mee kunnen spelen.. dubbel gebroken geeft ze net dat beetje uitdaging en ligt niet te stijf :) en dat helpt allemaal weer bij de acceptatie van de bithulpen :D (voor zover je die nodig hebt :) )
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Ayasha » 04 okt 2015 12:39

Denk alleen dat ik een pony bitje voor hem moet gaan zoeken... :=
Hij heeft zó'n klein bekje...
Ayasha

Berichtdoor Jet » 04 okt 2015 20:08

Ayasha, ik lees nog steeds mee hier, ik vind het erg leuk om te lezen hoe positief jullie zoektocht zo verloopt. http://www.sprengerbit.nl/index.php?act ... 81&lang=NL , hier zie je wat dubbelgebroken bitten van Sprenger, niet goedkoop, maar ik vind het wel heel fijne bitten. Zijn in kleine maatjes en in verschillende diktes te krijgen. Voor mij e-pony merrie met een kleine mond heb ik 12,5 cm. lengte en 16 mm. dikte, dat past haar goed. Het mooie ervan vind ik ook dat ze het middenstukje bij een kleinere maat ook kleiner maken, waardoor het niet snel op de lagen komt.
Jet

Berichtdoor Ayasha » 05 okt 2015 09:25

Weet je, we gaan helemaal niet zo snel als de meeste, als hij 3 maanden onder het zadel is, gaat ie nog geen proefje kunnen lopen (geen toonbaar iig) maar op dit tempo lijkt ie het leuk te blijven vinden. Ik zag op bokt een topic van een jonge die na 10 keer goed genoeg liep om een L proef te lopen.
Aan één kant dacht ik toen "oei" maar aan de andere kant.... Galant is geen typisch jong paard... Ik mag hem niet vergelijken met normale jonge paarden.
Ik ga zeker even kijken tussen de sprenger bitten! bedankt voor de link! :)
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 05 okt 2015 14:55

Ben ook wel eens met eentje die nog maar een keer of 6 ohz was gestart :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Ayasha » 05 okt 2015 15:42

Dat zou met Galant niet gaan. :) Daar heb ik het talent niet voor denk ik. :')
Zijn galop is nog best GROOT maar in de bochten komt ie wel mooi terug.. Hij vertikt het om naar draf te gaan tot ik 't 'm echt vraag.... Ik denk dat ik hier een fijne aan ga krijgen op termijn.
Vandaag eens gemeten, hij zit op 11 a 11.5 en ik herinnerde me nog een paard dat die maat had.. Dus Explo zijn hoofdstel eens op gediept, ja hoor, dat bitje is een 11.5. (dubbel gebroken).
Ik maak het schoon, wil het hem effe in de mond doen om te passen en kwam toen tot de conclusie dat dat hele hoofdstel hem dus past...
Hoezo mijn paard heeft een klein hoofdje...
Ayasha

Berichtdoor Jet » 07 okt 2015 10:00

Hoe hoog is Galant nu zelf? Wel fijn dat het hele hoofdstel van Expo past, zo heb je hoe dan ook een reservehoofdstel voor hem. Ik ben benieuwd hoe hij op dit bitje gaat lopen.
Jet

Berichtdoor Ayasha » 07 okt 2015 12:25

Ik gok dat hij nu rond de 1.55 is. :)
Bitje uit testen zal pas voor het weekend zijn. Vandaag is hij even niet zo blij met me (hij is gekapt) en morgen ga ik medicatie halen dus ik ben ten vroegste zaterdag weer voldoende op de been om te rijden...
Ayasha

Berichtdoor Ayasha » 12 okt 2015 09:32

Image
Flinke gup!!
We gaan nog onbehouwen door de bocht en sturen in galop valt nog nie mee maar ach.... We hebben tijd. :D
Volgend weekend komt mijn lesgever normaal even kijken. De gas zit er nu op, de 3 gangen, in draf kunnen we redelijk goed sturen (tis nog geen servo maar het stuur is wel aardig betrouwbaar in stap en draf)... Nu even samen met haar kijken hoe ik het nu het beste verder aanpak met 'm. :)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem onder het zadel best mooi vind. :D
Ayasha

Berichtdoor Ayasha » 15 okt 2015 12:33

Met een klein hartje eens bewegende beelden. :D Ik zie van alles mis gaan, vandaar een klein hartje. En als ik niet ga leren om recht te blijven zitten als ik hem naar galop wil, dan doe ik mezelf wat. :D
humf! Galop ging overigens sowieso ook niet zo heel goed. Achteraan was de bak nat (en hij staat nog niet heel stevig als de ondergrond nat is) dus durfde niet goed de volledige bak gebruiken maar op een volte aanspringen is duidelijk ook nog niet zo ons ding... We zijn dan ook na één poging gestopt met galop voor die dag. Komen nog wel droge dagen aan ook.
Anyhow; Galant in beweging; Verwacht er niet te veel van. Overigens ook voor de eerste keer geheel op bitje. Dus geen hulp meer van bitloos.
https://youtu.be/ewfzK_KihVE

Edit; om één of andere reden wil die even niet... Effe uitzoeken wat er mis gegaan is.
Edit2; oke dan, probleem heeft zichzelf op gelost! :')
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 15 okt 2015 15:12

Ik mag m niet zien van je :D :D

Galop is in het begin wat makkelijker als ze steun hebben aan de bakrand....... laat ze maar op de rechte lijn aanspringen en niet te moeilijk doen over de "verkeerde" galop, dat zijn dingen die fix je later wel weer. Als hij iets meer balans krijgt dan kan je proberen de hoek en dan op commando :)

inderdaad zorg ervoor dat je rechtop blijft zitten en niet gaat "duwen" want dan maak je het hem alleen maar lastiger...... dat is makkelijker gezegd dan gedaan hoor, maar wat ook wil helpen is als je een beetje verlicht gaat zitten, dan kan je niet duwen :D

tis allemaal zo simpel nog niet :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Ayasha » 15 okt 2015 15:43

hu? Nog steeds niet?
Ik kan 'm dus wel zien, effe naar de instellingen kijken hoor.

Ik ga wel wat naar voren zitten maar niet helemaal uit mijn zadel omdat ie in het begin dus nogal eens effe ging rodeo'en na de aansprong. Als ik de hele bak kan gebruiken laat ik hem inderdaad gewoon op de hoefslag aanspringen :j

Edit. probeer nu nog eens Kim?
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 15 okt 2015 16:58

nu wel :)

Ik zie dat hij nu nog teveel spanning opbouwt en dat het moeilijk afvloeit en daardoor loopt hij wat te krabbelen en zet hij zijn rug een beetje vast....... Niks ergs :) hoort erbij maar ik denk dat het zaak is om snel uit te vlooien hoe spanningopbouw te voorkomen en als het er toch is af te laten vloeien. Je ziet ook stukken dat hij echt aan het uitvogelen is waar hij nou die benen kwijt moet met baasje op de rug :) heel grappig altijd. Wat het voor hem moeilijk maakt is dat je geen constante bakwand hebt. ook al is het maar een lintje dat op een hoogte strak gespannen is tussen paaltjes geeft vaak al genoeg "steun". Ook dat geeft niet want hij moet het ook zonder kunnen uiteindelijk alleen had het dan makkelijker geweest voor jou :)

Ik vind dit echt zo geweldig leuk om te zien :D kanjers zijn jullie ;)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor HalveZola » 15 okt 2015 23:53

Is super leuk om te zien!

Longeer je weleens? Ik denk dat longeren met chambon voor hem heel veel zal doen. Dan leert ie dat het prettig is de hals te laten vallen vanuit de schoft en die chambon nodigt hem uit om de neus ook lekker naar voren te houden tijdens het voorwaarts neerwaarts. Worden ze heerlijk los van in het lijf. Zo leert ie dat het prettig is zijn lijf los te laten, werkt super voor de balans en bovendien maakt het op die manier zijn rugspieren sterker doordat hij de rug bolt.

En daar heb jij straks weer profijt van met rijden. Dan durft ie zich wat meer los te laten, is voor hem en jou fijn.

Mooi maatje ook voor jou, deze heer.
HalveZola

Berichtdoor Andryske » 16 okt 2015 08:34

Vind het er voor hoe kort hij onder het zadel loopt er netjes uitzien. Je ziet dat hij het nog wel spannend vind. Maar zie ook hele kleine stukjes van ontspanning al.
Andryske

Berichtdoor Ayasha » 16 okt 2015 09:55

HalveZola; het longeren krijg ik hem niet goed uit gelegd (dat ligt aan mij, niet aan hem) met gevolg dat ik daarin dus ook niet zo fijn met hem kan werken. Hij kent het longeren wel, loopt zijn rondje, maar dan trekt ie alles nog strakker. En ik ben dan met longeren niet handig genoeg om hem daar doorheen te werken. ik ken hier in de omgeving ook niemand die longeerlessen geeft ( In Nederland is dat al wat couranter toch?)
Op pessoa maakt hij zich alleszins heel strak... Gogue heb ik nu nog niet geprobeert met 'm.

Kim; In ons huis waar hij aan huis zou moeten komen volgend jaar komt wel een stevigere 'wand' maar dat zal pas tegen volgend jaar zijn, dan is heeft hij hem hopelijk niet meer nodig.
ik heb nog houten planken liggen, ik wilde eens kijken of ik boven de draad 1 plank kan slaan op1,5m bv aan die open zijdes en kijken of hij daar al wat aan heeft... Maar dan zou het eerst even ietsje droger mogen worden. :lol: Nu is er geen beginnen aan.

Andryske; thx, ik moet ook wel zeggen dat ik eigenlijk niks doe behalve contact houden, dat ie nu eerst maar zonder gezeur van mij zijn balans vindt en dan gaan we wel echt aan de slag.

Hij loopt twee keer per week een kwartiertje, wil hem wel al wat onder zadel hebben want sinds is hij kwa bespiering veel mooier geworden maar wil hem niet stuk maken.
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 16 okt 2015 10:16

Probeer hem een wat hoger tempo te laten lopen, dat is makkelijker voor hem :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Andryske » 16 okt 2015 11:31

Kiwiko schreef:Probeer hem een wat hoger tempo te laten lopen, dat is makkelijker voor hem :)

Dit klopt inderdaad, dan kan hij veel beter zijn balans vinden.
Voor de rest doe je het op dezelfde manier als hoe ik hier de paarden beleerde. Licht contact van voren en ze lekker op hun eigen tempo hun balans laten vinden.
Andryske

Berichtdoor Ayasha » 16 okt 2015 22:47

Ook als ie daarin nog wat meer spanning heeft? Hoort dat er 'gewoon bij'?
(Als ik het tempo hoger leg dus)
Dit klinkt nu misschien dom want normaal gaan ze juist sneller lopen bij onbalans maar hij wil juist trager.. Daarom dus de vraag of ik de (tijdelijk?) extra spanning dan even voor lief neem omdat het hoort te beteren of niet.
Ayasha

Berichtdoor Andryske » 17 okt 2015 09:32

Ayasha schreef:Ook als ie daarin nog wat meer spanning heeft? Hoort dat er 'gewoon bij'?
(Als ik het tempo hoger leg dus)
Dit klinkt nu misschien dom want normaal gaan ze juist sneller lopen bij onbalans maar hij wil juist trager.. Daarom dus de vraag of ik de (tijdelijk?) extra spanning dan even voor lief neem omdat het hoort te beteren of niet.

Dat extra beetje spanning hoort erbij. Dan worden zijn spieren juist meer gebruikt, dan bij zijn trage gang. Want dat is dus voor hem heel gemakkelijk. Als je hem nu al leert dat hij niet goed voorwaarts hoort te lopen, krijg je daar hoogstwaarschijnlijk later weer problemen mee. Normaal gaan ze inderdaad harder bij onbalans. Bij hem is dat dus juist weer anders. Hahaha, zoals je al wist heb je een beetje een typisch paard met een andere gebruiksaanwijzing dan de andere paarden die je hebt.

Het laatste paard wat ik heb beleerd, ging ook langzaam lopen in draf. Puur omdat dat makkelijker voor haar was. Die heb ik ook lekker voorwaarts laten draven en galoperen. Die had daar eerst ook heel veel aanmoediging voor nodig. Maar later was dat niet meer nodig, want toen snapte ze dat.
Andryske

Berichtdoor Ayasha » 17 okt 2015 10:08

:D Het zou ook een keer niet. als ze normaal zijn dan passen ze gewoon niet bij me geloof ik. :lol:
Maar dat neem ik mee voor de volgende keer dat ik er op ga! Denk morgen. Piste zal nog beetje moeten drogen en gisteren een rodeo-stippel (appaloosa pony) gereden. De paarden hebben geen rustdag nodig maar hun baasje wel. :lol:
Ayasha

VorigeVolgende

Keer terug naar Omgang en gedrag