Project Galant....

Hier vind je alle vragen en discussies over omgang en gedrag

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Re: Project Galant....

Berichtdoor Kiwiko » 05 aug 2015 17:43

hahahaha geweldig :D :D

met het stuur erop monteren moet je de beweging een beetje groot maken en echt opzij alsof je een koelkast deur opent (daarbij is de begrenzende hand het belangrijkste ) en dan met je gewicht zegmaar die rooie om laten vallen...... Ik leg het een beetje plastisch uit en bij domme paarden werkt dat goed :) maar die van jou is een stukje slimmer dus minimaliseer de beweging :D

Maar handen wat wijder dan je gewend bent en vooral de koelkastdeurbeweging goed onthouden :D waarbij de begrenzende hand de "leiding" heeft en dan mag die naar binnen vallen........ dat lossen we "morgen" wel op als het been wat meer bevestigd is :D

Top hoor!!
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Ayasha » 05 aug 2015 18:40

Ik doe inderdaad een beetje een soort grote beweging opzij met mijn hand. Dat herinner ik me nog van toen Phara net zadelmak was (ja toen ik 9 was heb ik dus eigenlijk al soort van een rotmieter in gereden want Phara is een duiveltje :') ). Maar het gewicht verplaatsen is nog wel een goeie tip! Dat ie een beetje "gedwongen" wordt zeg maar als ie onder me wil blijven dat ie dan af buigt.. Toen 't mis ging was t bij allebei echt zo van foutje bedankt... Doen we nog een keer en nu beter... En toen t goed ging dus maar uit gestapt gezien het ook vrij warm was.
En dan staat ie er ook echt zo bij van "hebbik goed gedaan he ?"
Ik moet alleen mijn mond houden want zodra ik "goedzo" zeg stopt ie dus. :lol: Geen ide waarom die "goedzo" met "ho" ... Oh wacht... Mijn frank valt nu... Hij hoort die laatste klank natuurlijk....

Dus ik moet er echt op letten dat ik 'm een aai geef of "prima" dan blijft ie ook lopen. :lol:
No one can make you feel inferior without your consent" Eleanor Roosevelt
"Het is het leven maar." Dean Koontz.
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 05 aug 2015 18:48

hahaha dat zijn inderdaad van die kleine maar oooo zo belangrijke detail dingen :) Gelukkig valt het kwartje nu en niet pas als je hem een paar keer vooruit hebt geholpen en hij eigenlijk alleen maar braaf luisterde :D

braaf of zoet komt qua klank het minste in de buurt van de alom gebruikte stemhulpen zoals ho, stap, draf, galop......... maar je kan ook knappe knul ofzo zeggen :D
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Ayasha » 05 aug 2015 18:52

Ja ik strafte 'm sowieso wel niet als ie stopte omdat ik hem ken en ik weet dat als ie zo iets doet, er een reden is. Sam die wil wel eens wat profiteren maar die rooie niet... Dus ik negeerde het meer, gaf 'm effe een aai en zette 'm terug in stap ( a la: we doen gewoon alsof dit de bedoeling was. :+ ) maar nu ik het typte kreeg ik 'm ineens door. :')

Denk dat ik het nu inderdaad bij braaf of prima oid ga houden en een aai. :D
Ayasha

Berichtdoor Ayasha » 08 aug 2015 15:57

gisteren de eerste keer los gestapt en gedraafd. Hij wil nog niet echt door draven maar da's nog balans en kracht vrees ik. :) Hij draaft wel maar heeul traag (waarmee ie het zichzelf toch juist moeilijker maakt?) maar komt wel. We gingen wel nog even uit de bocht maar na dat ene "oeps" momentje ging het goed. :lol:
Ayasha

Berichtdoor Ayasha » 09 aug 2015 11:34

Hij leert wel lekker snel. Na een dagje rust weer er op, hij durft al veel meer door te draven nu. In stap kan ik hem al perfect door de bak sturen, figuurtjes rijden... Koppie gaat mooi omlaag (niet aan de teugel maar beetje voorwaarts neerwaarts zegma.) en we stappen rond alsof we het al jaren doen. In draf valt dat sturen nog nie mee. :lol: Maar hij draaft nu wel beter door (niet meer zo traag.) en lijkt daarin dan ook zijn balans beter te vinden natuurlijk. :) Daar ist wel nog met 't koppie in de lucht (enfin, natuurlijke houding, niet echt protesterend hoog) maar alstie maar vooruit gaat. De rest doen we wel als ie snapt wat links en rechts is. :')

En dan stap ik af en het eerste wat ie doet is zijn neus tegen mijn schouder drukken.... Net als Ex altijd deed na het rijden... :love:
Ayasha

Berichtdoor Ayasha » 13 aug 2015 15:57

nou rooie heeft effe een paar dagen vrij, ik lig weer in het ziekenhuis.
ik heb of een epilepsie aanval gehad of een hele ernstige hyperventilatie. bij beide gaat blijkbaart een bepaalde (zelfde)bloedwaarde omhoog.
Geen extra hersenletsel dus das mooi, mag normaal vanavond of morgen naar huis. Dan nog even een paar dagen kalm aan doen en dan gaan we er weer op, krijg ook preventief epilepsie onderdrukkers (weet niet welke, ze hebben het gezegd maar weet het niet meer, was nog suf toen. ) dus ook maar even kijken wat mijn lichaa; er van vindt en maandag mijn remicade dus zal woensdag weer zijn.. weekje vrij zal m geen kwaad doen! :D ik mis ze wel, m'n kerels (en dame)
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 13 aug 2015 16:23

Beterschap meis :) doe maar rustig aan :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Andryske » 13 aug 2015 17:10

Beterschap.
Andryske

Berichtdoor Ayasha » 13 aug 2015 20:44

Het is vrijwel zeker epilepsie helaas hoewel aan mijn EEG (gelukkig) niks veranderd is. Krijg Nu kepra en effe kalm aan doen. Sowieso herkomen van de aanval maar ook wennen aan de kepra. :)
Ayasha

Berichtdoor Jet » 13 aug 2015 22:08

Heftig Ayasha, epilepsie kan je er echt niet bij hebben. Je zou toch opnieuw geopereerd worden en dat is toch nog niet gebeurd? Is daar al uitzicht op? Ik snap het helemaal dat je je kanjers nu mist, die geven juist zoveel troost in moeilijker tijden. Sterkte ermee hoor!
Jet

Berichtdoor Ayasha » 14 aug 2015 09:31

Nee das helaas nog niet gebeurt, toen ik er kwa medicatie klaar voor was heb ik een zware terugval gehad. (April ook al drie dagen in het ziekenhuis geweest)
Ayasha

Berichtdoor Ayasha » 23 aug 2015 16:07

Vandaag er weer op gegaan. Hij had even stil gestaan gezien mijn "avontuurtje".
We komen er geleidelijk aan achter dat hij een hekel heeft aan die longe want zodra je 'm los maakt loopt ie eigenlijk veel makkelijker. Hij begint ook duidelijk sterker en zelfzekerder te worden want hij is veel fijner (en makkelijker) voorwaarts maar zonder rennerig te zijn. :) Rechts is ie wel makkelijker dan links. :D Rechts voelt ie best in balans terwijl ie links duidelijk meer moeite heeft (maar dat had ie aan de longe ook al)
Ayasha

Berichtdoor Ayasha » 07 sep 2015 10:45

Gisteren gaf ie z'n eeste mini-rodeo weg. :lol: Ik weet niet precies wat er gebeurde, hij bouwde wel wat spanning op in het achterste hoekje (daar vond ie iets eng) maar we waren daar al aan voorbij en ineens vertrok ie in galop, maar dat hebben we nog niet gedaan (excuseer: hadden.) onder het zadel dus schrok ie daar weer van en toen ging ie paar keer flink bokken. :lol: Maar hij was prima uit te zitten. Vooruit gehouden zolang hij gespannen voelde in die rug en pas toe ie die rug niet meer op bolde "ho" gezegd en hulp terug gegeven en toen kwam ie ook netjes terug. (daarna nog effe relaxed verder gereden en ook nog langs dat hoekje gegaan maar hij was klaar voor die dag denk ik.)

Heb wat stills uit een filmpje, helaas is mijn lens nogal bekrast (camera is bijna 10 jaar oud) en bij foto's filtert ie dat zelf weg maar bij filmpjes niet zo...
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hp ... 3313_o.jpg
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hp ... 2024_o.jpg
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56A66DCB
naar het einde toe gaat ie uit zichzelf daar beneden wat zoeken. Ik vraag nog niks vooralsnog. :) Houd gewoon contact.
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hp ... 6756_o.jpg
klein brutaaltje is het stiekem ook al. :D Hij kreeg effe een tikje op zijn edele billen omdat hij mijn been negeerde (wat ie dus wel al goed kent.) en kreeg echt zo'n "ja ja!! Ik ga al!" reactie. :')

Twee teugels; eentje zit aan het bitloze, de tweede aan het bit zodat ie rustig aan het bit en bijhorende hulpen kan wennen. :) Ik pak de bit teugel zo dat ie licht inwerkt op hetzelfde moment als bitloos inwerkt en hij heeft de link al aardig gelegd maar voorlopig houd ik voor mezelf nog even bitloos er bij. :)

edit; en zo ziet hij nu uit zonder zadel;
Image
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 07 sep 2015 15:49

gaaf he............ heerlijk :) en tja die "spatjes" zijn all in the game, als je het makkelijk uit kon zitten was het ook geen narigheid, want let wel...... als zo een dier wil dat je op de grond gaat, ga je op de grond he :) maar gewoon wat onzekerheid, schrikiets oid en dat is niet erg, je hebt het opgelost en de rust terug gekregen...... dus eigenlijk een reuzestap gezet!!

En zo een jaja ik ga al bokje........... is the icing on the cake, lekker!! hij voelt zich zelfverzekerd genoeg om een grens aan te geven... TOP :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Ayasha » 08 sep 2015 09:48

goh of ik moet hem echt heel verkeerd inschatten, of rooie heeft gewoon echt niet dat karakter om zo gemeen te zijn.
Hij schrok inderdaad eerder, hij bouwde wat spanning op in die hoek (daar zitten vaak konijnen enz en is dicht begroeid bos, Sam is daar ook wel eens flauw) en dat moest er even uit denk ik. :D
Ben inderdaad gewoon blij dat hij zich heeft laten kalmeren en dat ie niet in die "paniek" is blijven hangen. Een jaar geleden was ie door de draden heen gegaan in zijn paniek vrees ik.

Dat bokje inderdaad! :lol: toen zei ik wel van "ela kerel!" maar stiekem had ik zo iets van "hehe weerwoord... Da's mooi... Hij geeft dus wel aan wat zijn grens is."
Ayasha

Berichtdoor Musli » 08 sep 2015 19:23

Dat klinkt alsof jullie lekker gaan. Weet je ook meteen dat je galopjes mee kunt gaan pakken :D
Met dubbele teugel rijden heb ik bij Zafira ook een hele tijd gedaan, vond dat een heel fijn systeem.
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Berichtdoor Ayasha » 09 sep 2015 09:03

voor hem is dat duidelijker heb ik het idé.
En hij leert het bitje gewoon ontspannen aan te nemen. Geen gewring.

Galop stond/staat nog niet in de planning eigenlijk, wilde hem eerst wat meer in de spieren voor ik hem in galop zou laten gaan maar als ie er zelf tussen uit peert ja dan moet ie het zelf weten. :')
Maar in mijn planning is het de bedoeling om eerst in stap en draf wat meer controle te hebben. :D Lekker spiertjes op bouwen...Omdat ie nog erg iel is, nu ben ik wel een licht gewichtje maar toch, zit er ook maar max 10 a 15min. op. Dadelijk komt ook de winter aan en dan is galop in een gladde buitenbak met zo'n jonkie toch geen goed idé. Hij mag zijn vertrouwen niet kwijt raken. In de winter moeten we sowieso maar effe kijken hoe die de controle over die stelten houdt. :D
Ayasha

Berichtdoor Marreke » 09 sep 2015 20:31

Ik zou, nu het weer nog goed is, van die onbedoelde galop toch gebruik gaan maken.
Galop is voor een jong paard vaak makkelijker dan draf, qua balans. Al willen de meeste ruiters daar niet aan.
Hij geeft aan dat hij het kan, maak daar gebruik van zonder hem te overvragen. Je hebt genoeg gevoel om te onderkennen wat wèl en niet kan, maar gun hem die stukjes galop.
Marreke

Berichtdoor Ayasha » 10 sep 2015 08:10

Toch ja? Dan probeer ik morgen eens of ie ook op commando wil. :)
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 10 sep 2015 16:09

galop en stap zijn de twee basisgangen van een paard. Ze stappen OF galopperen als het aan hun ligt........ draf is eigenlijk maar een noodoplossing van het paardenlijf
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Musli » 10 sep 2015 19:37

Kijk alleen maar eens naar veulens die kunnen vooral stappen en galopperen, draf lukt pas veel later :)
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Berichtdoor svdijk86 » 11 sep 2015 07:32

Las vorige keer dat topruiters maar 10% van hun training galop trainen/rijden.

Das relatief kort.. Ik denk dat ik 60%/70% van mijn training in galop doe sommige dagen.. Zeker op dagen waarin ze in draf niet fijn meewerkt/spanning opbouwt en niet afvloeit. Als ze in galop ontspant gaat de draf ook veel beter.

(Wss heb je er geen kloot aan, sorry in dat geval haha)
svdijk86

Berichtdoor Ayasha » 11 sep 2015 07:34

Jawel, jullie hebben natuurlijk gewoon helemaal gelijk. Als Sam zo'n dag heeft dat ie niet wil/kan ontspannen doe ik ook galop. Dan kan ie zijn ei even kwijt en vaak laat hij daarin gewoon lekker los en kunnen we de training ontspannen verder zetten...
Benieuwd of rooie daar ook zo over denkt. _O-
Ayasha

Berichtdoor Ayasha » 12 sep 2015 15:49

Nou, gisteren wel twee hele rondjes gegaloppeerd aan de longe :') (aan elke kant één) maar volgende keer doe ik los. Wilde nu even weten wat ie zou doen maar hij ging eigenlijk heel beheerst. Heb hem er stom gezegd in laten "vallen". Eerst ging ie wat twijfelachtig van "zeker?" maar andere kant gingen die oortjes er op en was ie veel sneller vertrokken. En toch, toch voelt het allemaal niet zo chaotisch met hem als met de andere jonge paarden die ik gereden heb. Hij beweegt weliswaar niet fantastisch maar zijn karakter en werkwilligheid is echt absoluut uitzonderlijk en hij heeft alles ontzettend snel door. Het zal geen extreme beweger worden maar ik denk dat ie met zijn karakter en zijn wil al heel veel gaat compenseren...
Tis een fantastisch paard om mee te werken en op weide te hebben.
Ayasha

VorigeVolgende

Keer terug naar Omgang en gedrag