Project Galant....

Hier vind je alle vragen en discussies over omgang en gedrag

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Re: Project Galant....

Berichtdoor Kiwiko » 12 sep 2015 16:49

heerlijk :) ik geniet zo van je vorderingen :) top! :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Ayasha » 14 sep 2015 08:56

Image
Heb nog mooie foto's maar zoek ze vanavond even uit! Heb nog effe een (voor mijn doen) drukke dag voor de boeg. :D
Maar deze wilde ik al wel tonen! Rooie heeeeel geconcentreerd en met die oortjes van "eh, ben je wel zeker baasje?" :D (dit is zijn moeilijke kant)
No one can make you feel inferior without your consent" Eleanor Roosevelt
"Het is het leven maar." Dean Koontz.
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 14 sep 2015 09:37

Top he :D :D
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor svdijk86 » 14 sep 2015 09:57

Leuk hoor!!
svdijk86

Berichtdoor Musli » 14 sep 2015 10:17

leuke foto hoor :) Gaat mooi zo.
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Berichtdoor Andryske » 14 sep 2015 11:11

Super :thmup:
Andryske

Berichtdoor Banjer » 14 sep 2015 11:49

Mooie foto Ayasha! Heel leuk om jullie vorderingen hier te kunnen volgen :)
Banjer

Berichtdoor Ayasha » 14 sep 2015 12:39

Hij galoppeert wel een stuk beter dan toen hij hier net was. Heb dus een klein sprankeltje hoop dat ie toch nog gewoon correct gaat bewegen als ie eenmaal helemaal op kracht is en correct gespierd is.
Ayasha

Berichtdoor Ayasha » 15 sep 2015 09:02

Is er gisteren niet meer van gekomen met de foto's, beetje financiële domper gekregen door mijn vervoer naar het ziekenhuis begin augustus ( :x ) maar alles is op te lossen. Had alleen gisteren even nergens meer zin in.
Anyhow;
Image
Hij knabbel wel erg op het bitje,de teugel van het bit had ik er hier nl helemaal niet aan. Misschien toch maar eens voor een kleiner maatje gaan kijken maar hij heeft zo'n gruwelijk klein mondje... Dit is al en ponybitje...
Image
Image

Image
Image
Image
Image
Hij is zo knap .. :love: :love: blijft jammer van die kleur maar voor hem wil ik er wel aan wennen. :love:
Hier stond hij trouwens heel geïnteresseerd naar mijn stiefvader te kijken (interesse in een vreemde man met een vreemd object in zijn handen zonder spanning is best een prestatie voor onze rooie.)
rechter galop heb ik weinig charmante foto's van want toen was de cameraman dit aan't doen. Had niet gedacht dat ik hem op links zo fijn in galop zou krijgen want dat is normaal zijn moeilijke kant, vandaar dat daar dus juist wel foto's van zijn. :') (eh ja dat klinkt misschien niet logisch voor jullie maar voor mij wel. )
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hp ... 7840_o.jpg
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56A5C1B7
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=567152A3

Maar de volgende keer gaat ie lekker los en stiefvader zal nog wel eens mee gaan. :D (die heeft de camera. :D)

Koppie mooi en braaf komt allemaal wel, eerst moet ie in draf durven door draven zonder dat ik steeds moet blijven ondersteunen. Zo lang die drang naar voren er niet in zit heeft de rest ook geen zin. (hij hoeft niet tegen mach 5 door de bak te gaan maar hij moet wel het idé geven dat als ik hem dat zou vragen, hij dat zou doen bij wijze van spreken. :D )

Edit; toetsenbord heeft kuren... :=
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 15 sep 2015 09:35

Super :) en je gedachten over het voorwaards zijn is heel correct :)

valt me wel op dat het echt, echt nog een puppie is :D ben benieuwd hoe hij er later als hij groot is uit gaat zien :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Ayasha » 15 sep 2015 09:51

Hij is nog behoorlijk puppie ja. Hij loopt sinds ik hem wat beleer wel een stuk beter op weide ook, veel minder stijf. Dus doet zijn lichaam geloof ik wel goed... Maar dat kopje he... Hij heeft nog die "veulen ronding" die Rêve al lang kwijt is... Ik begin stilaan het idé te krijgen dat ie gewoon een beetje een gekke vorm van hoofd heeft. :lol:
Aan zijn voorlok heeft ie nl ook nog een soort "verdikking" ... Tussen zijn oren dus.
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 15 sep 2015 15:38

hahahahaha leuk he :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Jet » 17 sep 2015 07:51

Grappig eigenlijk, ik keek even terug naar je eerste post en die is van 11 september 2014, net een jaar geleden dus. Toen had je vast niet verwacht dat je een jaar later dit allemaal al zou doen met hem. En dat puppylijf zal nog wel even aanhouden hoor, Elvee heb ik gekocht toen ze bijna vier was en die had dat ook. Pas een jaar later werd dat wat minder, nu is ze zes en is het een redelijk volwassen lichaam met een hoofd dat ook "normaal" ziet.
Jet

Berichtdoor Ayasha » 17 sep 2015 11:23

Nee helemaal niet. Toen dacht ik dat hij wel ruim vier zou zijn alvorens hij me uberhaupt een zadel zou laten opleggen... Onder het zadel lijkt zijn angst voor mensen ook minde trouwens.
Als je hem nu op weide ziet, zou je ook al niet meer zeggen dat ie amper op zijn benen kon staan toen ie hier aan kwam.. Er beginnen spiertjes op te komen..
Maar als ie kon, zou ie nog steeds in mijn jaszak kruipen. :D
Ayasha

Berichtdoor Jet » 17 sep 2015 21:40

Gaaf is dat hè, dat ze in een jaar tijd toch zoveel kunnen veranderen!
Jet

Berichtdoor Ayasha » 24 sep 2015 10:48

rosse heeft een weekje vrij gehad en dinsdag weer even gereden. Morgen mag ie terug, draf voelde al veel beter (en was volgens mijn moeder ook veel ruimer dan de eerste keren) ik voel hem ook meer zelf voorwaarts willen nu (zonder echt te gaan rennen) en galop doet ie al een stuk makkelijker! Waar ik de eerste keer best moest werken om hem erf in te laten vallen moest ik nu in draf gewoon even mijn kuiten tegen zijn flanken drukken en daar ging ie. :D
Zijn eerste passen zijn vooralsnog wel standaard bokjes (oortjes vooruit geprikt en een paar huppels. :') ). :lol: maar daarna galoppeert ie goed en ruim voor zover ik kan voelen. :j Maar rennerig is hij nog geen moment geweest...
Ooohhhh als ie straks toch groot en sterk is.... Ik ben waarschijnlijk de enige die helemaal gek kan zijn van een paard wat objectief gezien gewon niet zo heel mooi gebouwd is maar hij wíl zo graag...
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 24 sep 2015 11:28

Dit is het punt dat je op moet gaan letten.........zijn betere lopen komt omdat hij zekerder wordt van zijn lijf en de nieuwe situatie. Nu komt het erop aan om GOED te belonen en duidelijk grenzen te stellen aan acceptabel gedrag. Goed gedrag belonen (maar dat weet je) Probeer niet "gewoon" gedrag zoals luisteren te belonen, want dat is namelijk heel normaal en niet uitzonderlijk. Het is normaal dat een paard luistert daar hoeft die niet voor beloond te worden. WEL als die eerst niet luistert en dan alsnog wel gaat luisteren ..... dan wel belonen (mits je eerst gecorrigeerd hebt).

Nu komt het erop aan dat je "fout" gedrag (ook al is het uit joligheid) corrigeert, of in iedergeval laat weten dat dit niet zo prettig is..... en doe dat alsjeblieft consequent want je krijgt geheid een hand/arm verhaal.. Niet je grenzen verleggen :D

je hoeft bij een correctie echt niet "boos" te worden een : naja, doe normaal oid volstaat vaak als het wat plezier dingen zijn. Hoe dan ook laat hem weten dat je het fijn vind dat hij er zoveel plezier in heeft maar dat dit voor jou niet echt hoeft :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Ayasha » 24 sep 2015 11:36

De bokjes "corrigeer" ik door been bij te geven en een korte "Eh!" of "Elah!" (dat kent ie van op de grond ook). En dan gaat ie over naar zijn normale galoppassen waarop ie dus ook zijn "prima" of "goed" krijgt.
Op ene gegeven moment ging ie even uit de bocht (tegen mijn hulp in) maar toen ik met mijn buitenbeen begrensde, ging ie toch de juiste kant uit, dat heb ik ook meteen beloont; omdat ie dus wel de correctie aan nam.
Maar het is niet dat ik hem echt "afstraf" als ie bokt. Sam krijgt bv een tik op zijn kont als hij dat doet omdat ik weet dat ie heel goed weet dat dat niet mag. Bij rooie corrigeer ik met been en stem...

Je voelt hem ook "aan trekken" (vooruit willen) maar zodra ik even tegen houd met mijn zit of hand dan komt ie ook meteen terug, dus daarin is ie vooralsnog wel heel braaf op. (ja ik zeg vooralsnog want ik twijfel er niet aan dat ie op een punt gaat komen dat ie gaat testen wat ie kan met die nieuwe kracht in zijn lichaam.)
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 24 sep 2015 12:02

Toppie tut :)

en dan te bedenken dat je zo aan jezelf aan het twijfelen was............... NERGENS voor nodig :D
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Ayasha » 24 sep 2015 20:05

weet je, zo lang je wel durft reageren denk ik dat jezelf in vraag stellen niet zo erg is. :D
Ik schrijf het liever neer om zeker te zijn dat als ik het fout doe, ik het maar 1 keer fout doe ipv verschillende keren. Dan dat ik er van uit ga dat ik sterk bezig ben en er dan maandenlang van alles mis gaat. :')
Ayasha

Berichtdoor Ayasha » 30 sep 2015 15:56

Hij was in zijn ooglid gestoken (denk ik) dus we zijn een paar dagen met oogzalf in de weer geweest en gezien hij door de zwelling volgens mij weinig zag heb ik hem laten staan maar vandaag was zijn oog weer helemaal open dus mocht ie weer aan de gang!
Hij gaat nu echt hele stukken zelf lekker die hand op zoeken en als ie dat doet is het zó'n fijn paard.... hij loopt heel zacht dan (voor je rug) . :love:
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 30 sep 2015 18:00

geweldig :D :D

Fijn ook dat hij je zo lekker laat zitten, dat is eigenlijk wel het teken dat je het goed doet :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Ayasha » 30 sep 2015 19:25

Mja volgens mij als ze steeds fijner gaan zitten dan ben je in de goede richting aan't gaan toch? :+
In feite doe ik vanvoor ook niks behalve wat stelling vragen en contact houden. En zodra ie zelf zakt open ik mijn vingers. Hij trekt zelf ook veel meer "aan" nu, dus ik kan rustig wat tempo wisselingen rijden. Daar moet je je niet te veel bij voorstellen momenteel, het is nl vooral "trager" en "sneller" en heeft nog niks met verzamelen of verruimen te maken, daar zijn we ook nog totaaaaal niet mee bezig. Enkel in stap probeer ik hem met mijn zit wel iets ruimer te krijgen (en daar reagerd ie ook best goed op voor zover ik voel) omdat ie nogal ene trippel neiging heeft... Dus als ie gaat trippelen probeer ik met mijn zit een beetje het "ritme" aan te geven zeg maar. :') Maar zo krijg ik wel wat tempo controle natuurlijk.
Nu is het zakken nog zo van, hij gaat omlaag, loopt vier of vijf passen licht en rond (hij gaat ook niet hangen overigens. ) en dan gaat ie weer omhoog met dat hoofd. :D Maar hij heeft natuurlijk ook nog rugspieren te trainen. :D Dus vooralsnog houd ik dan gewoon contact en blijf hem zo correct mogelijk rijden en dan zakt ie na een paar passen vanzelf weer wat.
Als hij straks wat meer spieren heeft en hij meer gaat aanbieden kan ik hem vanzelf meer "achter zijn vodden" zitten. Nu beloon ik alleen als hij aan biedt zonder verder echt te vragen... weet niet goed hoe ik het moet uit leggen.... Ik "begeleidt" hem wel vanvoor maar het is natuurlijk niet gelijk met Sam dat ik verwacht dat ik zijn hoofd kan plaatsen "waar ik wil". Daar heeft ie de spieren nog niet voor. Die bouwt ie wel op met telkens een paar pasjes langer te zakken. In het begin ging ie nl af en toe eens 1 pas omlaag. Nu had ie regelmatig al bijna een hele lange zijde dat ie mooi beneden bleef... En ik was verrast over hoe licht ie daarin was. Hij neemt contact maar meer niet.

Het is echt een gruwelijk slim en werkwillig paard die rooie... Dat besef ik elke keer weer.
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 30 sep 2015 20:07

en zo te horen doe je het helemaal prima :D fijn joh! :D
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Marreke » 01 okt 2015 23:49

Ayasha schreef:Het is echt een gruwelijk slim en werkwillig paard die rooie... Dat besef ik elke keer weer.

Nu maar hopen dat die rooie slim genoeg is om te beseffen dat hij met zijn gat in de boter is gevallen, omdat hij jou als voermachine heeft. En omdat jij eigenlijk maar weinig van hem vraagt voor al dat heerlijke voer.
Marreke

VorigeVolgende

Keer terug naar Omgang en gedrag