Project Galant....

Hier vind je alle vragen en discussies over omgang en gedrag

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Project Galant....

Berichtdoor Ayasha » 11 sep 2014 12:16

Ik heb lang getwijfeld of ik een topic zou openen over hem maar ik doe het toch maar. Veel mensen weten meer dan één en ik kan het vast ook wel in mijn up af maar ik sta ook graag open voor andermans mening. Ik kan er maar van leren. Waarom alleen uitgaan van jezelf als er waardevolle kennis en ervaring binnen handbereik ligt?

Goed, Galant:
2 jarige vos hengst. érg braaf paard van karakter, vriendelijk ook máár... Doods en doodsbang.. Ik heb nog nooit zo'n bang paard gezien.
We zijn hem 30 augustus gaan ophalen, hebben hem met veel moeite de trailer in gekregen en hij heeft vermoedelijk de hele rit letterlijk stijf gestaan van angst want we hebben hem niet gevoeld of gehoord. Bij thuiskomst met veel rust en moeite terug eruit gehaald (want toen stond ie dus ook verstijfd, daarom dat we vermoeden dat hij zo de hele rit gestaan heeft) en hij heeft 1 nachtje op stal door gebracht zodat hij kon wennen.
bijkomende informatie is dat hij daar 6 weken op stal gestaan had (wat aan geeft hoe onzettend braaf dat dier eigenlijk is gezien hij, ondanks zijn extreme angst) wel te handelen was). Als ik Sam zes weken op stal zet kruipt ie er langs boven uit vrees ik. Maar goed.

Inmiddels laat Galant zich pakken, komt hij zelfs naar me toe eigenlijk. Hij wandelt mee (gisteren nog van de ene weide naar de andere gezet), laat zich borstelen en het begin aan "voetjes geven" is gemaakt. Achter trapte hij de eerste keren maar dat is opgelost door eerst met de zweep over zijn benen te gaan en toen hij daar (na een paar keer trappen) niet meer op reageerde met de hand er over en nu vraag ik elke dag zowel voor als achter even "voetje". Door dat hij zes weken op stal gestaan heeft is hij echter erg zwak en houdt hij het niet zo lang vol om ze omhoog te houden maar hij geeft ze en doet dat rustig en de rest bouwen we wel uit.

Nu kwam vandaag de smid voor Sam en als hij er toch was wilde ik even kijken hoe Galant daar mee om ging. En dat was zeg maar niet zo'n succes... hoewel mijn bijrijdster en mijn moeder én het meisje dat me vroeg of ik hem wilde opvangen hem gewoon kunnen benaderen bezorgde mijn smid hem, zonder iets te doen (hij nam enkel het touw van me over) een hartverzakking en hij stopte letterlijk met ademen... Zakte helemaal door zijn voorbenen (alsin een buiging) en stond te bibberen en te likken en ging kwijlen... alles verkrampt in zijn lichaam. Smid heeft hem nog even geaaid nadat hij zich klein maakte (en toen stond ie weer gewoon rechtop maar wel extreem verkrampt en heeft hem toen weer aan mij gegeven. Het kon nog wel eventjes met zijn hoeven. Nu ben ik een kleintje en lijkt zijn angst vooral gebaseerd op gestalte... mannen zijn groot en breed en dat vindt ie nog steeds doodeng. (en mijn smid is helemaal een beer. := )
Toen ik hem overnam kwam hij bij me staan en het leek haast het meest op klagen... Een hees, murmelend/piepend klagend geluidje terwijl hij zachtjes maar nerveus steeds mijn hand aanraakte alsof hij zo iets had van: "DOE DAT NOOIT MEER HOOR JE!!"

Nu is deze jongeman voor verkoop, ten eerste, en sowieso heeft hij er niks aan om zo bang te zijn, mannen zijn niet eng, klaar. Zelfs al zou hij niet voor verkoop zijn: mijn smid is dus ook een man. Dan zou hij ook tegen een mannelijke smid moeten kunnen.
Ik blijf rustig elke dat voetjes vragen en ik hoop dat hij dat op een gegeven moment zo normaal gaat vinden (wat het ook is natuurlijk) dat hij dat haast gedachteloos doet en dat hij het dan ook geen probleem meer vind bij mannen maar toch heb ik het gevoel dat de enige manier om dit op te lossen is dat er ook eens een man een kwartiertje met hem aan de gang gaat... gewoon vast houden, aaien, aanraken...

Of zijn er ook nog andere manieren om vosje duidelijk te maken dat mannen geen leeuwen zijn ?
Zie ik iets over het hoofd of is dit gewoon zo iets wat meer tijd nodig heeft? Hij is natuurlijk ook nog maar kort hier.

voor een beeld te krijgen: Vosje toen hij er net was:
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos ... e=5488A7F2
vosje is trouwens 1.50 momenteel en afstamming is Apache x Donnerhall.

Meedenken wordt zeer geapprecieerd! :)
No one can make you feel inferior without your consent" Eleanor Roosevelt
"Het is het leven maar." Dean Koontz.
Ayasha

Re: Project Galant....

Berichtdoor Kiwiko » 11 sep 2014 12:34

Jou man is toch ook vrij fors van gestalte?? Waarom zet je hem niet in??

Dit soort extreme angsten gaan alleen maar "redelijk" over (helemaal weg gaan doet het nooit) door veel positieve benadering. Kijk wel uit dat je niet teveel rekening gaat houden met zijn angst, dingen zijn heel normaal en hoe normaler jij (of de mannelijke begeleider) doet hoe normaler het voor het paard is. Er is niks aan de hand. Laat bijvoorbeeld je man hem overpakken terwijl jullie met belangrijkere dingen bezig zijn zoals bespreken wat je vanavond gaat eten en wie dat dan gaat halen..... en dan ook gewoon helemaal niet op dat paard letten of er op wat voor een manier dan ook mee bezig zijn...... jullie zijn namelijk het avond eten aan het bespreken en dat daar toevallig een paard bij staat.... so be it :D

Snap je wat ik bedoel?
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Andryske » 11 sep 2014 12:53

Inderdaad wat Kiwiko zegt. Zet je man in om de angst voor mannen bij hem weg te halen. En voor de rest ben je zoals ik het lees goed bezig.
Andryske

Berichtdoor Ayasha » 11 sep 2014 13:15

Over het algemeen ben ik vrij simpel. Dingend ie die "kent" moet ie niet flauw om doen. Als ie onnozel gaat doen over borstelen krijgt ie gewoon een correctie a la "kom, doe normaal dit ken je." :D
Manlief heeft helaas geen tijd om echt bezig te zijn met hem. Die is hem zondag oid wel een wortel gaan geven maar dat is het dan ook. Wat wel apart is, is dat mijn man degene is die hem op de trailer gezet heeft nu ik er bij na denk en ook daar werd hij voornamelijk door mannen gehandeld. (hoewel ze daar ook aangaven dat mannen beduidend meer moeite met heb hadden dan zijn dochter.)
Nu is mijn smid wel het type waar je een blokje voor om gaat (of je hem nu in het donker tegen komt of niet) kwa bouw ... := Die is nog eens 15cm groter (en breder) dan mijn man zegmaar... Heb hem zo extreem ook niet bij mijn stiefvader weten reageren:
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos ... e=54979B0F
Hier had ik hem welliswaar wel vast maar mijn stiefvader is degene die met hem bezig is... (ik kreeg de band niet in het nieuwe gaatje. :+)

Dus is het wellicht niet zozeer schrik voor mannen maar schrik voor mijn smid? :+
hoewel die man ook niks speciaal deed...

Ben me er inderdaad bewust voor dat dit dier altijd een "taktvolle" eigenaar nodig zal gaan hebben... Iemand die rust heeft maar hem ook niet te zeer bemoederd (hem niet bevestigd in zijn angst maar wel op tijd "tis goed kerel" kan zeggen)
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 11 sep 2014 13:22

Het heeft inderdaad vaker met uitstraling dan met daadwerkelijke lichaamsomvang te maken :)

Zoals je zelf ook wel eens meemaakt dat als je een slechte dag is er met paardlief niks aan te vangen is gewoonweg om hoe jij op dat moment in je vel zit en de uitstraling die jij dan hebt :)

Kan heel goed zijn dat het de volgende keer niet zo is :) maar dan alsnog is het een probleem dat dit jonkie zo groot reageert op iets dat hij eng vind. Alhoewel ik dat altijd liever heb dan een die de boel opkropt en dan van een vliegtuig dat over Bejing vliegt explodeert :D. Het enige dat je redt bij paarden zoals dit is zelf altijd je cool bewaren :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Kiwiko » 11 sep 2014 13:23

Vind het wel een heel, heel leuk beessie........ neurootje, maar wel leuk :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Ayasha » 11 sep 2014 13:35

Het is een behoorlijk neurootje ja. :+
Dat grote reageren begint wel minder en minder te worden moet ik zeggen.. Nu ging hij achteruit hangen en bibberen maar toen we gingen kijken naar 'm kwam ie uberhaupt niet in de buurt, trok ie je gewoon met touw en alles naar achteren of gooide ie zich achterover... Nu ging ie alleen maar klein maken... Maar ik kan hem misschien wél proberen te leren van minder groot te reageren op één of andere manier: "prima, je bent bang, dat snap ik, maar er gaat niks gebeuren dus doen u maar gewoon normaal da's al gek genoeg..."
Alleen nog even kijken hoe ik dat ga aanpakken. :D
Ayasha

Berichtdoor Ayasha » 11 sep 2014 18:34

Toevallig moest mijn man net vandaag iets hebben wat op weide lag en heb ik er ineens van geprofiteerd hem te vragen even tijd te maken voor Galant, maar bij mijn man komt hij gewoon naar mijn man toe en laat ie zich pakken zoals bij mij... :?
Heb vandaag de buurjongen (die ook erg groot is, mijn man is nl. wel breed maar niet zo groot) die nog vakantie heeft gevraagd of die zin heeft om eens een half uurtje mee te komen, kijken hoe die op hem reageert. Buurjongen kent niks van paarden maar heeft een hele rustige uitstraling dus ... Als ie daar ook bang van is, dan wil buurjongen vast wel even met mij staan beppen terwijl die rooie went aan het idé van grote mannen. En als buurjongen niet kan vraag ik de man van een bevriend koppel (de vrouw wilde hem toch al eens zien) of die een keer de weide in wil gaan bij 'm. Die is wat groter dan mijn man. Dan weet ik meteen of ie iets tegen vreemde mannen (mijn man "kent" hij inmiddels immers ook al gezien die hem geladen heeft en uitgeladen heeft en hem 3 dagen geleden ook al een worteltje gegeven heeft.) in het algemeen heeft, of alleen tegen mijn smid. :+

Als dat het geval is, dan zal het een kwestie zijn van hem sneller te leren ontspannen.. alsin; eerste reactie bang kan die niet helpen maar als ik daarna zeg dat het goed is, is het goed. Denk dat dit zo'n type paard is waar schriktraining wél nuttig kan zijn. :) Al is het maar dat ie genoeg vertrouwen op bouwt dat nieuwe dingen hem niet meer zo extreem bang maken dat ie er haast bij gaat liggen.
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 11 sep 2014 19:17

ik zou met schriktraining alleen nog wel even een poosje wachten :D :D laat hem eerst maar wat meer zelfvertrouwen krijgen :D

goeie plannen!! :D
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Ayasha » 11 sep 2014 20:08

haha ja eerst moet ie helemaal op z'n gemak zijn bij gewone dingen voordat ik ongewone dingen ga toevoegen! :lol
Ik wil hem niet écht een attack bezorgen! Arm jonk! Beest heeft nu op 10 dagen tijd al meer meegemaakt dan op twee jaar denk ik. :lol:

De andere man waar ik het over had gaat ook laten weten wanneer ie eens een half uurtje tijd heeft. Als ie op die twee ook al niet abnormaal reageert zal het toch iets zijn wat de smid in hem op roept om één of andere reden...
Ayasha

Berichtdoor Ayasha » 13 sep 2014 13:54

Vandaag is die vriend waar ik het over had bij hem geweest. Daar reageerde hij minder heftig op maar wel nog steeds erg bang. Na een twintigtal minuten kon die gewoon zijn voorvoeten op heffen. :) Het lijkt dus een combinatie te zijn van het sowieso niet op vreemden hebben (bij zijn vrouw moest ie ook eerst effe snuiven voor ie zichzelf weer werd) met een angst voor grotere personen... Dus zal het de kwestie zijn van zo veel mogelijk nieuwe/vreemde mensen bij hem te laten. Met een beetje geluk is ie het na een tijd gewoon zat om steeds zo gespannen te reageren voor niks. :')

Image
Met rollen terwijl we vlakbij stonden had ie dan weer geen problemen.
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 13 sep 2014 14:03

dit probleempje komt wel goed :D :D super!
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Ayasha » 13 sep 2014 14:46

daar ga ik van uit! :)
Hij komt er wel overheen, tis een heel lief dier met een enorme will to please maar hij is ook heeeeel sensibel. :) Ik vind dat leuk overigens, zulke karakters... :)
Ayasha

Berichtdoor Ayasha » 16 sep 2014 14:27

Image
En wat ben jij daar aan het doen?

Gisteren heeft Tiene een beetje met Galant gespeeld. Galant vindt de aandacht stilaan écht leuk. Leuk genoeg dat ie ze, hoewel op zijn eigen schuchtere manier, zelf komt op zoeken.
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos ... e=549958C2
hij had heel even een beetje aanmoediging nodig...

Image
Image
eerst even zo samen wandelen...
En toen liet ze hem los en wilde eigenlijk hem met rust laten maar mijnheer bleef haar rustig volgen. :')
Image
Image
En flinke hengsten houden ook braaf halt als hun begeleider gaat stilstaan...
En daarna rustig verder los volgen:
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos ... e=549A658E :+

Hij laat inmiddels alle vier de voetjes braaf oppakken en is achter inmiddels zelfs makkelijker dan voor. :lol:
Nu hij me meer en meer vertrouwd maak ik hem stilaan ook Kath-proof. :') Wierp van bij hem de borstel in de emmer die een paar meter verder stond. De enige reactie daarop was kijken en even "weg" leunen van waar de borstel door mijn zeer beperkte mik-kunsten terecht kwam maar meer ook niet. :+

Vond deze nog terug op mijn gsm: Zijn eerste dag los bij ons. Sam voelt zich GROOT! :lol:
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 3a7e300d1a

Had vandaag een kleine discussie met Sam over hoe we ook alweer galopperen (met vier benen en niet alleen op de twee achterste) waardoor mijn training een beetje uitliep en bijrijdster (die niet graag met Sam samen traint.) even moest wachten, ze liep naar Galant toe en die rooie liep uit zichzelf naar haar toe, bleef op een halve meter ongeveer rustig staan van "nou, pak me dan." :') En ze mocht hem dus ook gewoon borstelen. :j

Wel een klein beetje "problemen" met het stamboek... Maar het zal zich wel uitwijzen, als ze morgen niet geantwoord hebben bel ik er even achteraan.
Ayasha

Berichtdoor pzn » 19 sep 2014 20:25

Naast dat ik dat extreme angst gebeuren gewoon zou negeren en gewoon door zou zetten zonder er extra aandacht aan te schenken, zoiets zie je vaak met paarden die uit de opfok komen en weinig gewend zijn. Komt altijd wel goed. Gewoon aan de gang met dat dier voor zover mogelijk met zijn leeftijd.

Maar ik vind hem wel erg eng in zijn model en voorbeen. Plus het extreem afhangende kontje........is hij wel gezond?
pzn

Berichtdoor Ayasha » 19 sep 2014 21:03

Ik heb een 2.5 jarige op weide gehad die gewoon "recht uit de weide kwam" en "niks gewend was" en die was niet 1/10e zo bang als deze. En met deze zijn dan nog een boel (vergeefse) pogingen gedaan om hem wel gewoon rustig te krijgen gezien hij eigenlijk verkocht moest worden. De dochter daar kreeg ook nog wel het e.e.a van hem klaar dus het is niet dat er nooit wat gebeurt is met dit dier.

Wb zijn gezondheid:
Voor zover geweten wel. :) Klinisch is ie goed iig. :)
Maar hij lijkt wel enige achterstand te hebben kwa groei. (vermoedelijk door de ondervoedig.)
Hij loopt in ieder geval zuiver (geen onregelmatigheden) en hij lijkt geleidelijk aan meer paard te worden (er komen meer spieren op die achterbenen.)

Ik wil, voor ik me zorgen maak, hem eerst nog wat tijd geven. Hij heeft daar ruim 6 weken in 3 bij 5 oid gestaan. Had (en heeft nog steeds) 0 spier gezien ie natuurlijk niet heeft kunnen bewegen en rennen. Ik zie hem nu thuis echter wel regelmatig lopen, draven, galopperen en rollen dus ik wil hem, zolang ik geen pijn zie bij hem (hij is ook nergens gevoelig, reageerd nergens zuur of trekt nergens weg) minstens zo lang geven en als hij dan nog geen verbetering toont kan ik me nog zorgen maken. Maar voorlopig gaat er voldoende voer in en kan ie zich vrij bewegen en ik heb het idé dat hij al minder "iel" is. (en degene die op weide komen die hem gezien hebben toen ie aan kwam en nu zeggen ook allemaal dat ie aan het veranderen is.) :)

Verder zet ik hoe dan ook door met hem. Het is nl. gewoon een erg lief paard dat graag wil maar ik denk dat ie gewoon erg gevoelig is. Ik blijf zelf gewoon rustig en doe door gezien er gewoon niks is om bang voor te zijn -alledaagse dingen moet ie niet flauw om doen- maar ik houd daarbij wel mijn eigen lijf in de gate natuurlijk. :) Maar de gewone dingen zijn inmiddels ook geen probleem meer. Alleen de smid zal nog even oefenen zijn omdat ie érrug onder de indruk is van mannen zeg maar. :) Trailer vindt ie wel nog eng maar goed, zijn wel meer jonkies die dat eng vinden. Gewoon rustig blijven door oefenen. Momenteel is er, gezien zijn leeftijd, toch niks anders mee te doen dan mee wandelen en trailer en dat soort dingen. :+

Afhangende kontje... Ik begrijp wel wat je bedoelt ook kwa engheid vanvoor en ik heb dat ook al opgemerkt (valt niet naast te kijken. Hij heeft ook wel een erg lage staart-inzet wat zijn één jaar oudere volle broer ook heeft overigens: http://www.wittescholtens.nl/index.php? ... s&Itemid=2
Maar door de achterstand kwa groei (hij is nog maar 1.50 bv en hij oogt in het algemeen nog érg puppie vind ik.. ) en de 6 weken op stal en bijhorend spierverlies heb ik zo iets van "zolang ie klinisch goed is, geef hem eerst nog maar even..."
Het is niet dat ie op eender welke manier belast wordt en hij lijkt zelf ook geen last te hebben (gezien hij gewoon draaft en galoppeert en rolt enz) in vrijheid dus.. Ik ben geneigd eerder wat afwachtend te zijn hierin... :)
Mensen die hem IRL zien vinden hem wel erg smal (tsja dat kan je ook niet echt over het hoofd zien) maar niemand heeft me tot nu toe gezegd van "joh Kath, zou je daar niet es naar laten kijken" terwijl ik ze allemaal wel ken als eerlijk op dat gebied (alsin; als ze het idé hadden dat er iets mis was, dat ze dan wel zouden zeggen van "zou het niet handig zijn om er eens een check up bij te laten doen."
Maar het is niet dat die dit jaar geen DA meer gaat zien hoor. Check up gaat sowieso nog eens gebeuren. Wilde hem nu alleen eerst maar eens even een beetje laten herkomen. Beetje laten bewegen, eten, ontspannen ... :)
Ayasha

Berichtdoor pzn » 19 sep 2014 22:21

6 weken op stal krijgt ie echt niets van. En zeker niet dit model. Zijn broer heeft een heel ander achterwerk dan deze.

En dan kun je je afvragen, als zijn broertje daar staat............wat doet deze dan bij jou? Naast het extreem lange voorbeen zie ik nog meer dingen die exterieurmatig gewoon niet echt fijn zijn. Daar veranderd de wei en goed voer niets aan.

Maar misschien ben ik te negatief.
pzn

Berichtdoor Kiwiko » 20 sep 2014 07:08

exterieurmatig scoort hij geen 10 :) Maar ik zou me daar ook niet druk om maken, het is nog een jonkie en kan nog alle kanten op........ Daarnaast hoeft hij later als hij groot is niet in de Int GP mee dus in mijn ogen mag hij dan best een 5je zijn qua bouw.

Qua fokproduct is hij minder goed gelukt dan zijn broer, tja en de beste hou je :) Maar dat geeft helemaal niks, dan alsnog kan je er een hoop plezier van hebben. Ik zou nu nog geen wilde plannen maken met dierenartsen ed, zolang hij gezond is en rad loopt....... is het voor nu goed. Heeft hij echt dingen die niet kloppen in dat lijf dan komen ze in de loop der tijd wel aan het licht en kan je altijd nog kijken of hij het "waard" is om door de molen heen te laten gaan.

Maar vooralsnog zou ik zeggen, laat hem maar even een jaartje en ga volgend jaar eens bedenken wat je met het diertje moet/wil gaan doen :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Ayasha » 20 sep 2014 08:15

pzn schreef:6 weken op stal krijgt ie echt niets van. En zeker niet dit model. Zijn broer heeft een heel ander achterwerk dan deze.

En dan kun je je afvragen, als zijn broertje daar staat............wat doet deze dan bij jou? Naast het extreem lange voorbeen zie ik nog meer dingen die exterieurmatig gewoon niet echt fijn zijn. Daar veranderd de wei en goed voer niets aan.

Maar misschien ben ik te negatief.

Zijn broer was ten eerste een jaar vroeger weg dan hem die stond er niet meer ten tijde van laden. Fokkers verkopen nu eenmaal wel eens wat. Verder snap ik niet goed waarom je hem zo moet af breken. Ik wil er toch geen dekhengst van maken? :s ik wil hem gewoon de kans geven om uit te groeien en misschien een fijn recreatiepaard te worden. Zo krom als jij hem 'maakt' is hij ook weer niet. He doet bijna alsof het een wonder is dat ie loopt.

Opbouwende kritiek wil ik graag wat mee doen, ben niet blind, zie zelf ook wel dat er beter gebouwde paarden zijn. Maar wat wil je nu dat ik doe? Hem uit elkaar zagen en goed in elkaar zetten? :) had ik hem moeten laten staan terwijl ik plek en tijd heb omdat ie niet dekhengstwaardig is?
Ayasha

Berichtdoor pzn » 20 sep 2014 14:43

Ik wilde je alleen waarschuwen hier niet teveel geld in te stoppen. Je zei het dier voor de handel te kopen, mij maakt het niet uit, maar wees wel bewust van zijn beperkingen. Ook een recreatiepaard moet een goede rug hebben.

Je vraagt hier om meningen en die krijg je. Normaal ben jij ook redelijk rap van tong, dus ditmaal is t incasseren.
pzn

Berichtdoor Ayasha » 20 sep 2014 16:44

Ach kom PZN, doe niet onnozel met je incasseren. Hoeveel ik er in steek is mijn zaak. Jij moet 'm toch niet betalen of wel?
Als ik nu wilde dromen had zoals dekhengst of GP paard van m maken, dan kan ik me je reactie voorstellen. We zullen in het voorjaar wel zien hoe hij is. Ga me bij een verwaarloosde twenter die niet dusdanig krom is dat ie niet als bospaard zou kunnen functioneren nog geen zorgen maken.
Op termijn zal hij weg gaan ja. Maar ik hoef daar niet perse op te verdienen. Tis hobby. Klaar.
NU telt voor mij enkel dat ie rust in het koppie krijgt en dat hij normaal reageerd op normale dingen. Tis een leuk maatje voor Ex die nu alleen stond sinds een week of twee omdat Phara bij Rêve staat en Sam ex niet kan luchten. En bovendien staat Pret er weer bij ook. Dus Ex heeft een vriendje dat rustig is met 'm wat zo makkelijk niet is en deze vos zal ook niet klagen. Maak jij je over mijn portemonnee maar geen zorgen. Ben realistisch genoeg. ;)

Jep, hij is smal, zijn achterbeen is stijl, zijn hals wat lang en zijn rug redelijk kort, zijn kruis is niet mooi, hij heeft een klein oog en alsof dat nog niet genoeg is, is het nog een vos ook. En tóch vind IK hem de moeite om een half jaar te voeren.
Omdat ik zo dom en naïef ben en omdat ik tóch niks anders mag van de dokters dus waarom zou ik dit dier in vredesnaam niet wat tijd geven.
Je bent meer dan welkom om je mening te geven maar ga niet zeuren over incasseren als je weerwoord krijgt. ;)

Jij zou het niet doen of het niet waard vinden vermoed ik, dat begrijp ik en vind ik prima, ik doe het wel.
Ik ga niet tegen zijn welzijn in dus verder maakt het me eigenlijk niet uit of anderen hem tijd en geldverspilling vinden. Tis hun tijd of geld niet.
Ayasha

Berichtdoor pzn » 21 sep 2014 19:11

De vraag was of hij wel gezond was Ayasha en daar reageer jij niet op. Dat jij geld en tijd in dat dier stopt moet je helemaal zelf weten. Maar paarden die ongezond zijn hebben vaak ook verandering in karakter........angstig en dergelijke.

Maar dat weet jij natuurlijk allemaal allang :D Ik laat t erbij, mij maakt t toch niets uit.
pzn

Berichtdoor Ayasha » 21 sep 2014 19:50

En daarop is geantwoord. 'Voor zo ver geweten wel' en 'klinisch is ie goed' Volgens de dierenarts van de stal die hem als eerste heeft opgevangen wel.
Gedragsverandering? Hij is bij mij enkel gekalmeerd. Op de sportstal waar hij stond is hij altijd neurotisch en bang geweest. Dus de pijn en ongezondheid maakt hem nu op 2,5 week ineens rustiger en socialer?
Had ik dat geweten toen ik met Sam begon. Had'k m een paar knallen voor z'n kop gegeven en was het een stil sneller gegaan. :)

Nee, dit laatste is natuurlijk niet netjes van mij. Het voelt alleen een beetje aan alsof je berichten hier niet zozeer uit de goedheid van je hart zijn maar eerder een uiting van frustratie, jouw goed recht maar laat het paard en de zorgen die ik hen geef buiten de frustraties die mijn persoonlijke gebreken blijkbaar op roepen. Als ik énig vermoeden had, het ALLERkleinste, dat dit dier medische hulp nodig zou hebben , had hij die gehad nog voor jij 'a' kan zeggen.

Maar omdat ik door jouw opmerkingen ging twijfelen heb ik een bevriende DA om raad gevraagd en ondanks dat er wat te verdienen zou zijn als hij jou gelijk gaf, zei hij gewoon ronduit 'het is een tweejarige, aan de kleine kant en wat schraal maar meer is er niet met 'm"
Binnekort moet er een tweede komen voor Sam zijn griepvaccin, zal dan ook zijn mening nog vragen.

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat nog niemand zo over zijn bouw gevallen is als jij. Dus of het valt allemaal wel mee of jij bent de enige met een goed oog.
Rest de vraag of je geloofd dat ik oprecht ben maar als he dat niet geloofd is elk antwoord dat ik geef tevergeefs.

However, indien jij zou beweren dat dit dier niet gezond kan zijn, heb je niet enkel die irritante PPer aan gepakt maar ook een vrij bekende dressuurstal. :)
Ayasha

Berichtdoor Ayasha » 29 sep 2014 11:13

Het is een heel verhaal en ik weet ook niet hoeveel ik er openbaar van kan/mag maken maar heel in het kort heeft dit dier veel meer mee gemaakt dan we (de dressuurstal en ik) allebei wisten én heb ik een bekende fokker (die blijkbaar héél goed wist in welke toestand hij dat dier heeft laten vertrekken) zo ver gekregen dat hij afstand doet van dit fokproduct. Ik ga er niet van uit dát Galant hem ooit bonussen kan opleveren (en hij blijkbaar ook niet anders zou ie geen afstand doen ondanks dat de kosten voor inschrijven behoorlijk zijn maar dan nog, als ie werkelijk geloofde dat dit dier het nog zou gaan maken zou ie zijn hand voor die kosten niet branden dat ie geen aanspraak maakt op eventuele voordelen die daaruit voortkomen. Wat mijn vermoeden dat ie het heel goed geweten heeft enkel bevestigd.) maar in het onwaarschijnlijke geval dat ie dat wél doet, zullen iig geen van beide partijen (en ik heb best moeite om hun namen niet te noemen, nu ben ik wellicht een naïef mens met een veel te klein hartje op dit gebied maar om zó om te gaan met dieren enkel omdat ze niet "voldoen" aan je eisen... Verkoop het arme beest dan voor het zo ver komt.) daar aanspraak op kunnen maken.
Ik weet nu ook dat Galant fysiek gezond verklaart is door de DA van de stal die hem als eerste opgevangen heeft (en ze haalde er geen gewin uit om daarover te liegen), de bovenstaande kennis (niet mijn vaste DA maar goed, ook een DA) kon niks vinden dat hem daar aan deed twijfelen en zodra het dossier in gang is gezet (zal niet zo heel lang duren) komt mijn eigen DA sowieso voor de chip en een DNA staal te nemen en vraag ik hem ook ineens om bloed te trekken om echt 100% zeker te zijn.
Van hetgeen hij me maandelijks extra kost zal ik niet failliet gaan dus dat ie nu maar zorgeloos uit groeit. Hij heeft een fantastisch lief karakter, daarmee kom je recreatief al een heel eind. En verder verwacht ik voorlopig gewoon niks van hem. Ik hoop dat hij gezond blijft (zoals je met elk jong paard hoopt) en al de rest zien we vanzelf wel.
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 29 sep 2014 13:44

goed uitgangspunt ;)
Kiwiko
levensgenieter #1

Volgende

Keer terug naar Omgang en gedrag