jong paard heeft iets te vaak "gewonnen" wat nu?

Hier vind je alle vragen en discussies over omgang en gedrag

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

jong paard heeft iets te vaak "gewonnen" wat nu?

Berichtdoor Kris » 07 dec 2013 22:48

ik zit een beetje met een dingetje. een jong paard waar ze al zo'n half jaar 'mee bezig' zijn, heeft iets te vaak gewonnen van mensen. Ene keer is dat aan de kletter gaan bij het meelopen aan een halster, andere x is dat iemand er met bokken afkrijgen, dan weer aan de longe er vandoor gaan en over de rand van de buitenbak springen... vervelendigheid.
Afgelopen maand is het dier semi ingereden door een echte prof, maar die heeft hij er dus ook een x afgeknikkerd en issie een x mee aan de haal gegaan toen hij gewoon van a naar b liep aan de hand. paard heeft dus inmiddels wel geleerd, dat er best te winnen valt van zo'n tweebener.
nu neem ik hem over en ik kan opzich wel een beetje met jonge paarden omgaan, maar dan heb ik het over "gewone" jonge paarden, die nog niet in de gaten hebben dat ze 10x zo sterk zijn. Bij mij is hij ook al op eigen houtje t terrein gaan verkennen toen ik hem gewoon aan halster en touw de bak in wilde leiden en eigenlijk heb ik daar niet nog een x zin in. Punt is dat ik, om hem van box naar rijhal of longeercirkel wil krijgen, altijd een stuk "open terrein' moet oversteken. Afgelopen dagen heb ik hem in de box gepoetst, eens mee aan het halster naar vlak buiten de stal genomen en hem daar gepoetst, dat ging allemaal wel goed. Nu wil ik m toch eigenlijk wel weer echt aan de gang krijgen, maar ik heb het gevoel dat meneer haarfijn weet wanneer we richting een locatie gaan waar hij aan de bak moet en dat hij dan zich weer lostrekt en aan de haal gaat. Bijkomende factor is dat er ook nog een beetje sneeuw uit de lucht is komen vallen, wat mijn houvast aan de aardbodem er niet beter op heeft gemaakt en de situatie wanneer hij weer in z'n uppie op pad gaat, er niet veiliger op is geworden. What to do? Voor m'n gevoel heb ik twee keuzes, of ik neem m alleen nog maar mee met een bit in z'n mond en als hij wil gaan, doe ik hem flink pijn maar heb ik meer kans dat ik hem bij me houd, of ik ga stapje voor stapje z'n vertrouwen winnen aan een halster, zodat hij met me mee wil lopen, met het risico dat hij dat opeens toch niet wil en weer aan de kuier gaat. Of misschien hebben jullie het idee dat er nog meer wegen zijn die ik in kan slaan?
Kris

Re: jong paard heeft iets te vaak "gewonnen" wat nu?

Berichtdoor Corina » 07 dec 2013 22:55

Paard overdragen aan een ruiter of begeleider die er wel raad mee weet. Het feit dat je aan ons gaat vragen hoe je het aan moet pakken zegt mij dat je dus hier voor te weinig ervaring hebt.
Ik bedoel het niet rottig maar dit is hoe ik er over denk.
Corina

Berichtdoor Kris » 07 dec 2013 23:11

ja, dat is dus juist het punt. die was hier 1 maand, zit nu weer in een ander land om daar problemen op te lossen en die zei dat als t paard van hem was, dat hij m doodgeschoten had, ookal is het het meest getalenteerde dier van de jaargang. Ik heb een zwak voor het dier en ben de enige die m nog een kans wil geven. de rest hier op stal zegt: mij niet gezien met die draak.... vandaar dat deze situatie ontstaan is....rottigheid, maar zo is de situatie. Ik kom eigenlijk nooit op dit forum, maar herinner me van lang geleden dat ik het gevoel had dat hier (bv in vergelijk tot bokt) wel echt profs komen, ooit was er hier een "vraag het de expert-hoek", maar die kon ik nu nergens vinden, vandaar mijn benadering van poetsplaats. Wanneer iemand me wel een goed advies kan geven, hoor ik dat graag.
Kris

Berichtdoor Kiwiko » 07 dec 2013 23:13

Paard heeft al teveel vertrouwen :D :D

Ik zou hem de komende week heul kort houden, als hij al verkeerd knippert met zijn ogen dan er gelijk bovenop. Ik zou inderdaad halstertje hengstenketting, en als hij zich los wil rukken dan heeft hij even au.

Het is best een lastige klus om een paard wat telkens weer wint terug in het gareel te krijgen, dan moet je echt wel duidelijk maken dat dingen gewoon niet kunnen en als dat wel gebeurd dat daar consequenties aan hangen en in de regel zal dat toch au zijn. :D

Als hij besluit om toch weer in de meewerkmodus te gaan dan kan je weer voorzichtig aan wat lucht geven :)

Een ding moet je altijd proberen te voorkomen en dat is dat je aan hem gaat hangen, er moet altijd een boogje zitten in het leidsel want op constante druk kan hij veel makkelijker los komen dan als hij tegen het halster oploopt, snap je wat ik bedoel?
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Kris » 07 dec 2013 23:23

ja, ik snap wat je bedoelt. jij zegt dus aan de ene kant los houden, maar wel bij een toe out of line heel hard optreden als ik het kort samenvat? Thanks!
Kris

Berichtdoor Corina » 07 dec 2013 23:28

Er zijn vast wel ruiters met ervaring die er wel aan willen beginnen. Breng hem naar een goede en ervaren springruiter of naar Gert van het Hof.
Corina

Berichtdoor Kris » 07 dec 2013 23:36

Corine, ik denk dat je het goed bedoelt, maar aan jouw opmerkingen heb ik niet zoveel. ik werk in het buitenland op een grote stal, maar niet met spring of dressuurpaarden. er zijn 2 keuzes, of hij gaat bij mij in tuig, of hij wordt afgemaakt, de baas gaat er echt niet mee liggen leuren want hij heeft er genoeg, een dier dat niet wil werken, eet alleen maar geld op en daar hebben we niet zo gek veel aan.(zoals gezegd, de rest wil m niet rijden, daar zitten meiden bij die in onze discipline internationaal best aardig meedraaien) alleen ik heb er een zwak voor en wil m heel graag in het gareel krijgen voor er echt een nare beslissing gemaakt moet worden. in onze discipline zijn karakterfouten in principe ook een gegronde reden om dieren af te maken, vandaar dat ik niet veel in aanraking ben gekomen met karakterfouten omdat die in de worst belanden, maar gezien de voorgeschiedenis is dit vermoedelijk (hopelijk!) een aangeleerde karakterfout die we weer recht kunnen breien (zeker gezien het natuurlijk vermogen van het paard zou dit erg prettig wezen). Vandaar ook dat ik buiten mijn discipline om hulp vraag, omdat ik weet dat bij spring en dressuur paarden er wel vaker doorgewerkt wordt karakterfouten, de ervaring daarmee is daar veel groter dan ik tot nu toe meegemaakt heb in mijn discipline. Mensen die werken met dressuur- of springenhengsten met een grote bek, nodig ik dan ook van harte uit om te reageren, simpele hulpmiddelen zoals de hengstenketting die aangedragen werd zijn dingen die ik alleen uit de theorie ken, maar in de praktijk nog nooit nodig heb gehad. Zulke tips heb ik nodig, die normaal bij 3jarige hengsten gebruikt worden.
Laatst bijgewerkt door Kris op 07 dec 2013 23:53, in totaal 2 keer bewerkt.
Kris

Berichtdoor papagroom » 07 dec 2013 23:49

Moeilijk hoor,
Je kan hem natuurlijk wegbrengen ,en buiten van t Hof zijn er nog wel een aantal hele goeien,maar de vraag is dan altijd:hoe nu verder,kun je hem dan wel aan?
Dat is iets wat je je wel moet afvragen.
Anders is het verspild geld , verspilde moeite,en ook nog eens niet zonder risico.
Besef goed dat een echte beroerdeling door maar weinig mensen te rijden is ,en het dus helemaal geen schande is om afscheid te nemen.
Het kan je plezier in de sport dan ook behoorlijk verzieken,en het is dan wijsheid om afscheid te nemen,en om je heen te kijken naar een ander paard.
edit
Ik had je laatste post nog niet gelezen.........dat wordt dus slager....
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Berichtdoor Marreke » 08 dec 2013 00:23

Kris schreef:(zoals gezegd, de rest wil m niet rijden, daar zitten meiden bij die in onze discipline internationaal best aardig meedraaien)

En om die meiden te laten bepalen is dus dikke zever! Ik heb les gehad van een 'dame' die internationaal leuk meedraait. Mijn god wat een ramp was dat mens. Een paard met een drukwond van het zadel gewoon de les insturen, keertwending aanleren door keihard trekken en duwen en schoppen...
Ja, da's ook zo'n meid die hem niet zou willen rijden, omdat ze met geweld niks gaat bereiken!

Je zit met een heel moeilijk geval maar omdat er blijkbaar "iets" tussen jou en het paard is zou ik in dit geval even helemaal teruggaan naar de basis. Doe alsof het om elk ander paard gaat, vergeet zijn nukken uit het verleden, maar wees heel strikt. Geen ruimte laten voor fouten, elke fout (hoe klein ook) heeft consequenties. En zorg dat die consequenties er ook echt zijn.
Uit je verhaal maak ik op dat het om een nog erg jong paard gaat; een losgeslagen tiener die opeens beseft dat hij meer spieren heeft dan dat ding op twee poten. Gebruik daarom liever zijn taal zodat hij je goed begrijpt. Een ruk aan een halstertouw zal niet half zo efficiënt zijn als je arm een keer naar achter zwaaien als hij je voorbij wil lopen aan het halster. Kijk, voel en reageer instinctief.
Marreke

Berichtdoor Kiwiko » 08 dec 2013 07:28

Wel met je eens Marreke :)

Het belangrijkste is dat jij doet alsof je neus bloedt en er echt helemaal niks aan de hand is met dat hele paard nie :) Ik ben een tijd terug iemand gaan helpen wiens paard zich ook steeds lostrok, ook een jong dier dat het uitgevonden had.

Zij is met het dier gaan lopen aan een los touwtje (op gewoon een halstertje) met mij naast haar en ik heb haar gevraagd over haar kinderen, haar vriend, haar leven de leuke avond gisterenavond en al die tijd dat ik met haar aan het praten was moest ze mij aankijken, niet het paard. Paard maakte een keer aanstalte en omdat zij het touwtje los had en gelijk een ruk gaf toen ik ruk zei, liep hij giga tegen zijn halster op. Stond wat beduust te kijken en heeft zich nooit meer losgerukt. Nou gaat dit verhaal over verder een heel zoet paard dat gewoon het truukje uitgevonden had dus daar ben je zo mee klaar. Dat zal met je jouwe anders liggen en dan moet je groffer inkomen, zoals Marreke zegt.

Bij jou begint het al als het halster om in op stal. Je neemt niet de korte weg naar de deur, maar laat hem voor jou opzij gaan onderweg naar de deur. Dus je draait een extra rondje zegmaar :) Pas als hij gewoon braaf voor jou opzij gaat dan pas kan je de stal uit. Eenmaal buiten doe je met dat paard samen de staldeur dicht, dan moet hij volgen en wijken dit ook weer aan een los touwtje.

En als je gaat lopen moet je altijd die ontspanning in jezelf houden, helemaal niet met dat paard bezig zijn maar ALS hij weggaat (altijd achter je laten lopen, dan ben je nog op tijd) een ruk en een zwaai, dat is even oefenen in het begin maar als je dat eenmaal onder de knie hebt dan zullen er weinig paarden meer doordenderen. Die zwaai is ook heel belangrijk maar de timing is essentieel hierin en niet iedereen kan dat zomaar ineens :)

Ik heb altijd het halstertouw alleen in mijn rechterhand in een lus en als een paard zich bij mij los wil rukken dan vier ik iets, geef een ruk net op het moment dat hij tegen het halster oploopt, geef een brul en zwaai met de lus voor zijn hoofd, en soms raakt de lus per ongeluk het hoofd (wat niet de bedoeling is) maar dat is dan maar zo :D :D

Ga tijdens het lopen gewoon een paar keer stilstaan, draai ineens naar links of rechts, zorg dat hij zijn aandacht bij jou heeft en zich af gaat vragen wat JIJ nou weer gaat doen in plaats dat jij aan het afvragen bent wat HIJ gaat doen :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor bulkie » 08 dec 2013 16:05

Een kleine truc die ik zelf toepaste toen onze draak deze truc door kreeg ,is het halster touw achter haar oren door laten lopen.Ik haal dan het touw bij de neusriemring er weer uit dus als ze gaat hangen en trekken krijgt ze druk achter haar oren.
We hebben ook veel grondwerk gedaan.Van een zich lostrekkende draak die vervolgens over omheiningen sprong,is ze veranderd in een paard wat braaf los blijft staan op haar plaats als je iets vergeten bent en het op gaat halen.Ik moet wel zeggen dat ze niet bij iedereen zo is,een klein beetje drake bloed blijft,iedere vreemde word op nieuw getest.Maar dat maakt ze dan ook wel weer leuk.
bulkie

Berichtdoor Corina » 08 dec 2013 16:46

Dus Kris, ik begrijp dat je ergens zit waar niemand met meer ervaring dan jij aan dit paard durft te beginnen?
Mag ik vragen waar je zit en in welke discipline je de paardensport beoefend?
Corina

Berichtdoor Billy » 08 dec 2013 17:32

Heel eerlijk gezegd....voor wie is het een nare beslissing?
Paard merkt er niks van, voor de mensen er omheen is het vervelend.
Als paard nu al zo handig is en weet dat hij te sterk en te slim is, krijg je er gewoon ellende mee, dat kan varieren van vrij onschuldig tot regelrecht gevaarlijk.
De andere kant is dat, als hij wel enigszins in het gareel te krijgen is, mensen hem niet zullen vertrouwen, en hem extreem kort gaan houden en hij ws een ruime portie slaag, rukken aan het halster en gevloek etc om zn oren krijgt...
Beide lijkt me geen fijn scenario......
Heel eerlijk gezegd is voor zo'n paard de worst misschien niet eens zo'n slechte oplossing.....

en nu krijg ik het hele forum over me heen omdat ik een dierenbeul ben :DD
Don't fuck with me, I fuck back!!
Billy

Berichtdoor Kiwiko » 08 dec 2013 17:41

Je zit niet op bokt Billy :D :D
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Billy » 08 dec 2013 17:49

Da's waar :D
maar je kunt nou eenmaal niet alles redden...
Don't fuck with me, I fuck back!!
Billy

Berichtdoor Kiwiko » 08 dec 2013 18:06

Als die echt gewoon een scheitkarakter heeft, dan moet je hem ook wegbrengen. Zo simpel is het, zit niemand op te wachten
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor liesje » 08 dec 2013 19:06

Billy schreef:Heel eerlijk gezegd....voor wie is het een nare beslissing?
Paard merkt er niks van, voor de mensen er omheen is het vervelend.
Als paard nu al zo handig is en weet dat hij te sterk en te slim is, krijg je er gewoon ellende mee, dat kan varieren van vrij onschuldig tot regelrecht gevaarlijk.
De andere kant is dat, als hij wel enigszins in het gareel te krijgen is, mensen hem niet zullen vertrouwen, en hem extreem kort gaan houden en hij ws een ruime portie slaag, rukken aan het halster en gevloek etc om zn oren krijgt...
Beide lijkt me geen fijn scenario......
Heel eerlijk gezegd is voor zo'n paard de worst misschien niet eens zo'n slechte oplossing.....

en nu krijg ik het hele forum over me heen omdat ik een dierenbeul ben :DD

nee vind ik juist niet dat je nu een dierenbeul bent,ik dacht namelijk precies hetzelfde.
Ik ben zelf absoluut geen fan van touwtje achter de oren,krijg je met rijden en hoofdstel aandoen meer ellend mee,maar dat is mijn ervaring. :)
Ts welke beslissing dan ook,heel veel succes :)
Vroeger is vroeger en van teveel omkijken gaat je nek zeer doen
whatever doesn't kill me........beter start running
liesje

Berichtdoor bulkie » 08 dec 2013 19:21

Nee je kan beter het paard afspuiten dan dat je probeert je halster touw achter zijn oren te doen . :x
bulkie

Berichtdoor liesje » 08 dec 2013 19:59

mijn fjord word nu nog panisch als je een halster te strak achter zijn oren doet.
Leuk joh,even flink rukken aan dat touw en beest krijgt op een gevoelige plek een optater...nee dat is goed voor zijn vertrouwen.
ik ben nergens vies van,even goed een schop verkopen maar achter de oren is for mij een no go,teveel ellende gezien ervan.
niet alleen van fjordtje maar ook van mijn oude pony en de pony van mijn zus...nee dier is nu 25 maar kom niet achter zijn oren.
liesje

Berichtdoor Kris » 08 dec 2013 20:02

Hoi, heel erg bedankt voor jullie opmerkingen en tips, hier kan ik iets mee, bedankt!!
Nee corine, dan heb je het verkeerd gelezen. Er zitten hier meerdere mensen met meer ervaring en die vooral veel meer gepresteerd hebben in de sport, maar die zeggen: ik heb genoeg talent onder m'n kont, ik heb niks speciaals met deze draak, dus ik begin er gewoon niet aan, laat mij m'n eigen paarden maar rijden. Geen zin vooral dus om hun nek mogelijkerwijze te breken. (en ik wil m juist wel heel graag rijden, want ik heb er wel iets speciaals mee. Althans, in theorie, hopelijk binnenkort ook in de praktijk ;-) )
Het zou inderdaad niet rot zijn voor het dier om in te slapen, maar wel als je ziet hoe t dier kan lopen + de jaren dat je hem op hebt laten groeien (eigen fok) is wel zonde van het geld en talent en dus vanuit bedrijfsmatig oogpunt een nare beslissing. Heb idd het vermoeden dat het misschien niet het makkelijkste paard van nature is, maar is vooral ook fout gegaan door opvoeding, omdat er meerdere mensen mee aan de slag zijn geweest. Afgelopen jaar was qua opleiden van de jonge garde door omstandigheden een beetje ongeorganiseerd en meerdere mensen werkten tegelijk met meerdere paarden (ik was er toen nog niet, ben pas nieuw op het bedrijf)... did not work. Hebben we weer van geleerd en doen we nooit meer, nu heeft iedereen weer z'n eigen paarden. En ik dus o.a.deze beeldschone draak ;-)

Super bedankt voor alle tips, ik zie er ook helemaal 1 verhaal in wat ik snap en waar ik logica en waarheid in zie, dus hier kan ik mee aan de slag. Thanks allemaal!!!!
Kris

Berichtdoor bulkie » 08 dec 2013 20:23

liesje schreef:mijn fjord word nu nog panisch als je een halster te strak achter zijn oren doet.
Leuk joh,even flink rukken aan dat touw en beest krijgt op een gevoelige plek een optater...nee dat is goed voor zijn vertrouwen.
ik ben nergens vies van,even goed een schop verkopen maar achter de oren is for mij een no go,teveel ellende gezien ervan.
niet alleen van fjordtje maar ook van mijn oude pony en de pony van mijn zus...nee dier is nu 25 maar kom niet achter zijn oren.

Jammer dat julie dat toen verkeerd hebben aangepakt.
Gelukkig hebben wij hier het perfecte voorbeeld lopen als je het goed doet.En dat bij een heethoofdig volbloed
bulkie

Berichtdoor Kiwiko » 08 dec 2013 20:35

succes :) en hou je ons een beetje op de hoogte??

Met touwen achter de oren heb ik ook niet echt verkeerde ervaringen, maargoed het verschilt bij mij per paard en hoe zo een dier dingen doet hoe ik het touw vast wil hebben. Soms inderdaad achter de oren, soms over de neus, soms onder de kin.

Een steigeraar achter de oren of over de neus, een renner onder de kin bijvoorbeeld :D

Een die de schouder eruit gooit doe ik ook graag over de oren omdat je dan makkelijker dat hoofd weer bij je krijgt :) heel verschillend dus :D :D
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor liesje » 09 dec 2013 10:38

bulkie schreef:
liesje schreef:mijn fjord word nu nog panisch als je een halster te strak achter zijn oren doet.

Jammer dat julie dat toen verkeerd hebben aangepakt.
Gelukkig hebben wij hier het perfecte voorbeeld lopen als je het goed doet.En dat bij een heethoofdig volbloed

Waar staat het dat ik die techniek heb toegepast??
Nee alle ponys heb ik zo gekregen omdat men even denkt touwtje achter de oren en maar lekker rukken.
werd op de manege allemaal geroepen dat het beste werkt met lastige paarden,Ik heb nooit toegepast en zal het ook nooit doen.
Pony van zus kwam van maeneg en mijn oude pony stond op de manege waard de eigenaar het nodig vond om even mijn pony ''op te voeden'' en fjordje is zo behandeld door een 12 jarige met join up en al die shit.
Sterker nog toen ik met dravers werkte werd je zelfs ontslagen als deze techniek toepastte.
Hier is een regel :men schopt niet onder de buik en komt niet aan de hoofddriehoek.
liesje

Berichtdoor Kiwiko » 09 dec 2013 10:48

Als het niet nodig is, is het niet nodig zo simpel is het toch?
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor gaelle » 09 dec 2013 13:31

Ik lees allemaal reacties over grensbepalen en afstraffen. Waarom niet de ongewenste reactie afkappen ( grensbepalen) en dan een andere reactie aanbieden? Niet zo moeilijk hoor! Kost wat tijd en concequent zijn. Info en vragen via Pb
gaelle

Volgende

Keer terug naar Omgang en gedrag