Dressuurzadel, maakt het echt zoveel uit?

Hier vind je alle vragen en discussies over omgang en gedrag

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Dressuurzadel, maakt het echt zoveel uit?

Berichtdoor Billy » 11 aug 2013 13:18

Ik rij met een vzh zadel, dat vind ik het prettigst, nu hoor ik steeds vaker dat met een dressuurzadel mijn zit en houding beter zouden worden...
Maakt dat echt zoveel uit? Anders moet ik voor Lientje op zoek :D
Ik zag op de foto's van de week ook dat ik teveel naar voren zit..
Don't fuck with me, I fuck back!!
Billy

Re: Dressuurzadel, maakt het echt zoveel uit?

Berichtdoor Kiwiko » 11 aug 2013 13:23

het maakt in zoverre uit dat je wel meer gedwongen word in een "nette" zit...........

alleen weet jij dat ik vind dat iemand functioneel moet zitten :) en of dat wat voorover is, of al is het achterstevoren........

Goed zitten is belangrijk, heel belangrijk! maar net zitten niet :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Musli » 11 aug 2013 13:47

Lijkt me enorm afhankelijk van het zadel. vzh zadels zijn ook bedoeld om rechtop op te zitten.
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Berichtdoor Billy » 11 aug 2013 14:00

Hmmm, dan moet ik Lientje inruilen voor een kleinere denk ik....ze is over de 1.70 :D
Billy

Berichtdoor Billy » 11 aug 2013 14:04

Allebei :D
Nou ja, maar ff verder prakkizeren :D
Paard had mi geen last van mijn voorover zitten, die liep volgens mij goed
Billy

Berichtdoor Billy » 11 aug 2013 14:24

Het gaat hierom, ik zit naar voren in mn vzh zadel..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Billy

Berichtdoor Kiwiko » 11 aug 2013 15:21

ik vind ook dat je niet hinderlijk voorover zit.......... sterker nog, ik denk dat je functioneel voorover zit :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Sybelle » 11 aug 2013 21:12

Ik zit ook zo graag voorover... Overgehouden van de tijd dat ik veel jong spul reed. En nu ben ik zo krom als een hoepel dus dat helpt niet echt om het af te leren.

Maar ik vraag me af of het niet eerder aan de maat van je zadel ligt. Je hebt vrij lange bovenbenen en dan kom je snel wat ver achterop het zadel te zitten. Kan je een hand achter je billen kwijt als je rijdt?
Omdat je met een dressuurzadel je been vaak langer hebt zou je dan met de zelfde maat wel meer in het midden komen te zitten. Beetje afhankelijk van het merk.
Sybelle

Berichtdoor Billy » 11 aug 2013 21:22

Geen idee eigenlijk...dit is een 17,5 inch..
Billy

Berichtdoor Billy » 11 aug 2013 21:52

Hmm, dat had van Rijs toch moeten zien een paar jaar geleden...
Billy

Berichtdoor pzn » 11 aug 2013 22:10

Dat zadel is te klein voor jou, want je hebt best een mooie houding, echter kom je met je billen achter op de lepel en daardoor knal je moet je bovenlichaam naar voren. en dat heeft niets te maken dat je billen te groot zijn voor het zadel, dat heeft te maken met dat je benen veel te lang zijn voor deze maat.

Ik vind overigens een nette zit wel belangrijk, want degene die ooit die nette houding heeft bedacht, heeft die bedacht omdat dat de meest functionele houding is op een paard.
pzn

Berichtdoor pzn » 11 aug 2013 22:14

ryan schreef:Dan zal door je lange benen een 18 fijner voor je zitten :)
het heeft niet alleen met een dikke kont te maken, maar ook de lengte van je benen.

Ah je was mij voor :D
pzn

Berichtdoor Gypsy » 11 aug 2013 23:07

Jeetje het is alsof ik mezelf zie rijden, ik zit er ook altijd zo bij. ':'
Wat voor mij helpt, als ik echt even netjes wil gaan zitten, da's een paar oefeningen van een filmpje dat ik ooit zag. Die doe je voor je gaat rijden. Eerst trek je je knieën op, zover omhoog als maar lukt, langs je buik, zodat je goed op je zitbeenknobbels komt te zitten. Dan til je je benen een voor een op, beweegt ze naar achter, en strijkt dan met de binnenkant van je knie naar voren langs je zweetblad, zodat je goed op de binnenkant van je been komt te zitten. Heel moeilijk uit te leggen, ik hoop dat iemand het filmpje kent hier.

Als ik dat doe, ziet het er vaak al een stuk eh, minder erg uit.
Het zadel scheelt inderdaad, er zijn zadels waarmee je zo hup in de anky houding gezet word. Maar juist in die zadels breng ik liever niet langer dan een uur door, dat schiet niet op.
Gypsy

Berichtdoor Billy » 17 aug 2013 19:41

Hmmmm, gewoon doorgereden, tot ik op het idee kwam om de beugels een gaatje langer te doen....scheelde een stuk met mn houding, maar moet er wel erg aan wennen :D
Dan zit ik ook meer midden in mn zadel en kan ik idd een hand achter mn kont kwijt...
Billy

Berichtdoor Kiwiko » 17 aug 2013 19:46

hihi ik had altijd heel veel tijd nodig om te wennen aan langere beugels :)

gek genoeg reed ik op elk zadel zo weg, maar als mijn beugels uit "mijn maat" waren, dan was het echt drama :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Kadankovitch » 23 aug 2013 03:29

Ach ja; de langere beugels waardoor je dan mensen met opgetrokken hakken ziet proberen de stijgbeugel onder de bal van de voet te houden. Ik zie daar alleen wat in als het echt maar met hele kleine stapjes wordt gedaan.

Voor de rest onderschrijf ik de mening van Kiwiko. Met die kanttekening dat het afhangt waar je ambitie ligt. Voor het serieuzere dressuurwerk moet de zit meer in balance komen; rechter en zodoende "netter". Maar als het doel een veelzijdige recreatieve amazone te zijn/blijven, dan zie ik geen noodzaak in een ander zadel.
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor Billy » 23 aug 2013 08:50

Met 1 gaatje langere beugels zit ik echt niet constant te hengelen Kadankovitch...
Daarbij, toen ik van mijn vorige paard naar deze overging, moest ik mijn beugels 2 gaten korter doen om goed te kunnen zitten...
Billy

Berichtdoor Kadankovitch » 23 aug 2013 12:14

Dat is dan wat ik bedoel met kleine stapjes. En als je vindt dat daar de oplossing in zit, dan moet je dat zeker doen.
Of dat zinnig is hangt dan weer geheel af van het antwoord op de fundamentele vraag die ik in het vorige bericht aangeroerd hebt.
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor MyWishMax » 23 aug 2013 12:31

Ik ga met PZN mee.

Ik ben netter gaan zitten in dressuurzadel, omdat ik mijn benen kwijt kon en dat kon in het vzh niet. Had geen gedwongen zit, maar zat gewoon beter. Langere beugels op vzh zadel was ramp, op dressuurzadel rijd ik tegenwoordig zelfs met absurd lange beugels. Maar dat is gaatje voor gaatje gegaan. Ik kan nu niet meer met korte beugels rijden, dan doen enkels en knieen zeer. :D
Have the courage to fail big and stick around. Make them wonder why you're still smiling...
MyWishMax

Berichtdoor Billy » 16 okt 2013 20:10

Oh, even een update :D
Nav jullie opmerkingen over mijn te kleine zadel, heb ik mp afgespeurd en voor weinig (60 euro) een tweedehands Euroriding Jade op de kop getikt. Ouder model dan die van mij en kanonhard, maar dat is met een gelpadje opgelost. Hij paste bijna perfect op mn paard en na opvullen ligt hij gewoon heel goed.
En zowaar zit ik een stuk beter dan voorheen. Ben nog steeds geen anky, maar het gaat wel makkelijker zo.
Ben dus heel blij met die feedback. Verder heb ik mijn gpg beugels eruit gegooid en andere beugels aangeschaft, omdat ik steeds last van mn knie"en had en ook dat heeft een gunstig effect op de plaats van mn onderbenen, ik probeer nu iig niet meer mn hakken tegen elkaar te klakken boven dr kont :D
Bedankt dus allemaal :D
Billy

Berichtdoor Kiwiko » 16 okt 2013 20:52

Super meis!! Goed om te lezen :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Billy » 17 okt 2013 18:41

Kim heeft het vandaag gezien, als ik haar mag geloven maakt die halve inch echt veel verschil
Billy

Berichtdoor Kiwiko » 17 okt 2013 21:40

Yep :) echt een hele andere zit gewoon heel grappig om te zien dat zo een klein beetje zo ontzettend veel verschil maakt :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Zoo_ist » 17 okt 2013 22:41

Wat fijn!
Zoo_ist

Berichtdoor Billy » 18 okt 2013 22:49

Kom maar live kijken :D
Billy

Volgende

Keer terug naar Omgang en gedrag