Is krachtvoer noodzakelijk voor het hedendaagse paard?

Hier vind je alle vragen en discussies over omgang en gedrag

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Is krachtvoer noodzakelijk voor het hedendaagse paard?

Berichtdoor detour » 28 jul 2013 08:09

Hoi allen.

Gister sprak ik een oudere man die 40 jaar landbouw&veeteelt heeft gedoceerd. Hij heeft vroeger met paarden op het land gewerkt en daarna eventing gereden.

Hij was het er niet mee eens dat paarden die geen arbeid verrichten voldoende hadden aan goed ruwvoer, water en een liksteen. Let wel: Goede kwaliteit ruwvoer. Hij is van mening dat een paard tekort komt aan vitaminen en mineralen.

Wat vinden jullie? Heeft het moderne paard wat minder arbeid verricht elke dag biks nodig? Of alleen als het werkt? Ben benieuwd!
detour

Re: Is krachtvoer noodzakelijk voor het hedendaagse paard?

Berichtdoor nynke55 » 28 jul 2013 09:48

Ik ben het wel met de man eens, ik denk dat er in het hedendaagse gras wat stoffen missen. De mijne krijgen ook een handje ijslanderbrok.
nynke55

Berichtdoor bulkie » 28 jul 2013 10:23

Mijn paard kwam duidelijk te kort aan gras.Op een gegevenmoment kreeg ze krampen en bleek ze uit een bloedonderzoek een selenium te kort te hebben.
Het linkt natuurlijk leuk een goede kwaliteit ruwvoer,maar uiteindelijk vernaderen gehalte's in je gras gelang het zonlicht ,tempratuur en hoeveelheid neerslag.
Ik voer een dieetvoer bij van subli,laag zetmeel en suikergehalte maar wel genoeg vitamine en mineralen.

Bij de jongste heb ik gehad toen waren we haar aan het inrijden dat ze enorm sloom werd,ik voerde toen nature's best bij ,daar bleek gewoon te weinig in te zitten.Voeren moet je vooral paard per paard bekijken,zo voer ik mijn honden ook,iedereen krijgt een andere hoeveelheid of soms ander voer.
bulkie

Berichtdoor Rajo » 28 jul 2013 10:39

mijn paard kreeg scheuren in zijn hoeven in de tijd dat ik geen krachtvoer gaf. Ze hadden een liksteen en goed ruwvoer, maar dat was toch niet voldoende. Nu geef ik ze alle drie krachtvoer bij, de pony af en toe een handje, mijn paard elke dag een schep en mn rijpaard navenant het werk.
Rajo

Berichtdoor detour » 28 jul 2013 10:54

Ik ben ook van mening dat je per paard moet kijken, het zijn allemaal individuen. Als een paard vitaal is , gezond oogt, en glanst, wakker is, dan zegt dat imo al een hoop over de gezondheid van het dier.
detour

Berichtdoor Kiwiko » 28 jul 2013 11:58

Ik vind ook dat je per paard moet kijken. De aversie tegen brok begrijp ik niet.
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Kiwiko » 28 jul 2013 12:36

Dat is absoluut waar :D :D
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Cappie » 29 jul 2013 11:45

Die van mij hebben een tijd enkel hooi en gras gekregen. Ze zaten toen niet lekker in hun vel, schuurden zich kapot en likten aan de grond. Toen ze bevangen werden kregen ze geen gras meer, enkel hooi, een liksteen en een vitamine korrel (zo'n 20 gram ongeveer). Daar knapten ze enorm van op, waren niet meer te dik, zaten goed in hun vacht en het schuren en likken stopte. Ik denk persoonlijk dat de meeste weilanden in ons land niet voldoende geschikt zijn voor paarden. Wil je ze enkel hooi en gras geven dan zul je bodemonderzoek moeten doen en gericht bemesten. Je zult een grasmengsel moeten nemen met verschillende grassen etc en je hooi laten analyseren. Dan zal het best kunnen. Persoonlijk vind ik dat een beetje veel werk en voer ik liever die korrel bij. Op het oog zien ze er heel gezond uit nu.
Cappie

Berichtdoor valaise » 30 jul 2013 10:29

Het enige wat ik (zo fanatiek mogelijk) vermijd, is haver.
Ik heb thuis geleerd (boeren die nog met paard en kar gewerkt hebben) dat haver is voor werkpaarden, die velden bewerken en daadwerkelijk lasten moet trekken.
Dieren zoals de mijne, die max. 1u per dag, en meestal maar elke 2 dagen, wat dressuurt en springt, zonder wedstrijdniveau, hebben dat niet nodig.
Hij kan vlot verder met een kleine schep recreatiebrok 's ochtends en 's avonds en overdag op het land, nog een handje hooi voor de nacht.

Ik geef wel altijd een flinke schep korrel na het rijden, als beloning en als ondersteuning voor de inspanning. Ook deze korrel is een basissoort, havervrij.

Het valt me trouwens op, op de pensionstal, hoeveel paarden er staan te schuren. Ik heb zo het idee dat de samenstelling van het voer een grote invloed heeft op ZE. Vorig jaar heeft de mijne zijn staart en manen gekortwiekt. Het geschuur begon vanaf april. Hij stond toen 24/24 op het land en kreeg elke dag een kleine schep appelmuesli.
Het jaar voordien en ook deze zomer schuurt hij helemaal niet ! Het enige wat verandert is, is het soort brok/muesli.
Vroeger Mijten (gerstenmix), daarna D'Hooghe (appelmuesli) en nu Pavo (Essential Basefeed).
Naar mijn gevoel was de combi suiker/fructaan uit het voorjaarsgras en de suikers in die appelmuesli de aanleiding voor de overgevoeligheid ?!
Hochmut reitet zu Pferde aus und kehrt zu Fuß heim. (Ulrich von Hutten)
valaise

Berichtdoor Anne_GTI » 30 jul 2013 15:47

Ik voer bewust wel haver om hem net wat explosiever te houden met springen. Ach, en dat ik daar met losrijden weleens tegenaan loop neem ik dan maar voor lief. Hij is weleens wat stuiterig maar niet echt stout. En eigenlijk houd ik wel van een beetje gestuiter. Daar blijf ik alert van.
Gaat een ruiter naar de kapper. Komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....
Anne_GTI

Berichtdoor Gypsy » 30 jul 2013 22:44

Tja ik weet niet, ik heb niet het idee dat mijn paarden het nodig hebben.

Toen de mini ietwat vermagerd de winter uit kwam begonnen een aantal mensen meteen over maïsmeel en weet ik veel wat nog meer.
Voor mijn gevoel bouwen ze op het gras iets langdurigers op, en na een paar weken op het gras zag ze er weer prima uit. Ja vergeleken met de gemiddelde nederlandse shet is ze maar iel, maar het is dan ook geen shetlander! Ik zou er wat bespiering op kunnen trainen voor de mooi, maar dat zit er op het moment qua tijd even niet in.
Gypsy

Berichtdoor Kadankovitch » 23 aug 2013 04:08

Haver of niet, lijkt hier niet echt de kwestie, dat kan van gebruik en aard van het rijdier afhangen.

Het grote nadeel van ruw voer is al het bijvoeglijk naamwoord 'goed'. Wat wordt dan bedoeld? In de regel gaat dat 'keurmerk' niet verder dan de manier waarop het geoogst is [op het juiste moment van de ontwikkeling van het gras en geluk dat het binnengehaald kan worden zonder regenbui] Noch niet eens de grassoort zelf word grondig bekeken door de meeste inkopers. Je bent al blij als het fris ruikt en niet stoffig is geen schimmels heeft en dat soort ongein, het in de juiste vorm geleverd kan worden [grote of juist klein balen, ronde, rechthoekige, vierkant, ovale, of je het zelf moet afladen etc.] Maar of deze oogst ook al de voedingsstoffen heeft die daarin verwacht zouden kunnen worden, wordt zelden of nooit onderzocht. Waarom niet: het is duur en onnauwkeurig; het kan op een weiland verschillen.
Ofschoon in principe, een onbelast paard aan ruwvoer genoeg zou kunnen hebben, is de realiteit dat het hedendaagse paard er vaak tekorten mee oploopt. Met verstand brok bijvoeren is noodzaak. En ook daar gooit men al te vaak het kind met het badwater weg. Al dan niet aangevuurd door het atavisme dat alles wat fabrieksmatig wordt geproduceerd, niet natuurlijk is en daarom ook meer slecht dan goed doet. Wordt een paard dan plots te heftig, dan ligt het aan de brok. NIET aan de hoeveelheid die men met gulle hand verstrekt en ook niet aan het gebrek aan beweging dat het arme dier heeft. Nee de Brok is schuld en die moet weg. Dat men ook eens naar de hoeveelheid brok kunnen kijken, daarop komt men maar al te weinig. Bovendien zijn er nu meer dan zat hele goede mengelingen te koop die juist gemaakt zijn voor paarden die gering belast worden. En ik kan het niet nalaten om een heet hangijzer aan te kaarten: Men heeft een paard gekocht, geen bromfiets, zo'n dier heeft aandacht en beweging nodig. En als er nog iets is wat de 'WEIDE' te weinig levert, dan is het afdoende beweging voor vitaal paard. Bij het bezit van een paard hoort 'die verdammte Pflicht und Schuldigkeit' om voor de noodzakelijke beweging te zorgen.
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Keer terug naar Omgang en gedrag