Nostalgie of gewoon te veel hangen aan het verleden?

Hier vind je alle vragen en discussies over omgang en gedrag

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Nostalgie of gewoon te veel hangen aan het verleden?

Berichtdoor Lyonesse » 25 feb 2013 10:34

Nu, 16 jaar geleden, leerde een klein meisje paardrijden op een goedlopende, gezellige manege in een klein dorp in Oost-Groningen. Manege de Volharding in Blijham. Deze manege heeft 35 jaar lang, goed gedraaid onder 1 en dezelfde eigenaar. De instructie was er goed, er was voltigeles voor de aller kleinsten, die nog geen 6 jaar waren, voordat ze echt te paard mochten. Regelmatig werden er leuke activiteiten georganiseerd, zoals ponyvoetbal, stoelendans te paard, spelletjesdagen, kerstshow waarbij met de manegepaarden themacarousels gereden werden en nog veel meer. De paarden hadden een goed leven, kwamen 's ochtends in groepjes los, liepen maximaal 3 uur per dag en nooit 3 uur achter elkaar, werden hooguit met een zweep gereden; sporen, hulpteugels en andere attributen waren uit den boze. Alle klanten hadden een vast lespaard, onder andere zodat het te lopen aantal uren, en de intensiviteit daarvan, goed te plannen waren. Was een paard op, dan werd hij geschonken aan stichting t olle manegepeerd. Er zijn wat paarden naar de slager gebracht, maar slechts wanneer ze te slecht waren om nog met pensioen te kunnen. (een tuigpaard met een zwerende, chronisch ontstoken schoft en een zwaar dampige pony) Tevens bood de manege onderdak aan een vereniging voor paarden-, ponyruiters en menners; Omlandia. Er is zelfs een tijdje een wedstrijd voltigeploeg geweest. Elke bouwvak gingen de paarden en pony's het land in. De ruiters van de laatste les, mochten de paarden in het land doen. Dat was een waar feest. Er stond altijd een hele grote kar op de parkeerplaats, vol met brood, sla, appel, wortels etc. Iedereen liep met 1 paard of pony, ze mochten zich dan eerst voleten bij de kar, het feestmaal, en daarna de wei. Daar bleven ze dan 3 weken. Op de laatste zaterdag van de bouwvak, werden ze er weer uitgehaald op dezelfde manier. Iedereen die er was, mocht 1 paard of pony proberen te pakken te krijgen. Vervolgens werden ze grondig schoongemaakt en op stal gezet. Soms liepen we er uren voordat we de laatste te pakken hadden. :DD Het kleine meisje had het er uitstekend naar haar zin. Zo goed zelfs, dat ze er altijd te vinden was. Ze werd gebracht als de eerste les begon en opgehaald als de laatste afgelopen was en ze verveelde zich geen moment.

Afbeelding
Feestmaal.

Totdat de eigenaar van de manege een beroerte kreeg op nog vrij jonge leeftijd. (hij was in de 60 ergens) Deze man ademde paarden. Hij gaf zelf lessen en was daarnaast fanatiek marathonrijder. Hij was oorspronkelijk architect,en dat gebruikte hij voor het ontwerpen van de meest ingewikkelde springparcoursen. Ik heb vaak meegemaakt dat er bij onderlinge wedstrijden het 1 en ander aangepast moest worden, omdat het parcours anders niet rond te komen was :DD De paarden luisterden feilloos naar hem, soms als hij aan het lesgeven was, gromde hij de naam van een paard dat aan het klieren was, stak zijn teen in het zand en het paard liep weer in het gareel. :DD Durf ik niet, wilde hij niet horen. Aan zijn beroerte hield de beste man epilepsie over. Hierdoor kon/durfde hij niets meer. Je zag hem steeds minder in de stallen en lesgeven deed hij niet meer. Heel af en toe reed hij nog een marathon, maar je zag hem wegteren. En het was zo'n imposante man, hij zei je waar het op stond en liet het daarbij. Je kon het maar accepteren.

Toen op een slechte dag, werd hij gevonden, overleden...
Tijdens zijn begrafenis, was meer dan de helft van de manegeklanten en verenigingsleden, aanwezig, gekleed in wedstrijdkleding. De menvereniging reed te koets met hem mee, en ook zijn eigen paard stond voor de koets.

Zijn vrouw behield de manege, en behalve dat hij er niet meer was, veranderde er weinig. Maar zij kwam ook op leeftijd, was maar een klein vrouwtje (Ik schat hooguit 1,60) maar wist van aanpakken. En ze was druk, zo vreselijk druk. Soms was ze gewoon niet te volgen :DD Maar het werd te veel. Na al die jaren op de manege, wonend in een grote boerderij en dan ineens ook nog alleen. Ze kocht een kleiner, vrijstaand huis en haar dochter nam de manege over en ging met haar gezin in de boerderij wonen. Maar ze was nog steeds elke dag op de manege te vinden, en stiekem ging je nog steeds naar haar als er iets was. Maar het was niet wat haar dochter ervan verwachtte, ik denk dat het gewoon te veel werk was. De manege werd te koop gezet, met of zonder paarden. Uiteindelijk, is de manege verkocht op 1 juni 2011 inclusief paarden.

De laatste dagen voor de overdracht, zijn de oudste paarden en pony's die tegen het einde liepen, weggegeven aan lesklanten die een band met ze hadden. Er zijn er toen 6 weggeven volgens mij. De rest ging mee met het bedrijf.

De nieuwe eigenaren hebben voordat ze de manege kochten, 5 jaar een pensionsstalling gehad. Ik geloof dat ze zelf al een paar lespaarden hadden en dus ook een kleinschalig manege iets. Het wordt nu gerund door een nog vrij jong meisje, ik geloof dat ze inmiddels 23 is. Fanatiek wedstrijdruiter. Ze krijgt hierbij hulp van haar vader. Ze hebben hun eigen lespaarden meegenomen. En alles wordt anders... het heet nu Hippisch centrum blijham. Het begon ermee dat ze de paarden willen verleasen. Daarnaast is het nu mogelijk om als wildvreemde een paard te huren, voor vrij rijden of een buitenrit. Ze organiseren huifkarrentochten, ponykampen en het is nu mogelijk officiele wedstrijden te rijden met manegepaarden. Daarnaast is het een trainingsstal geworden, én geeft ze ook nog zelf lessen en rijdt wedstrijden. Dat is te veel, veel te veel. Te veel om zelf goed te kunnen doen, en veel te ambitieus. Als een bedrijf 35 jaar lang, goed gelopen heeft op een bepaalde manier, kun je dat niet ineens er allemaal bij gaan doen. Desnoods bouw je het geleidelijk op, maar niet zo...

Toen liepen de oude instructeurs weg, omdat ze het niet eens waren met de nieuwe gang van zaken. En dat verborgen ze niet, op social media was van alles te lezen aan commentaar. Daarna stapte Omlandia op... "De faciliteiten" voldeden niet meer aan hun wensen. Wat onzin is, want de manege waar ze zich nu gaan zetelen, wordt grondig verbouwt (Is maar een klein stukje verderop en die eigenaar ziet zijn kans schoon om klanten weg te trekken. Alles wordt daar vernieuwd, opnieuw opgebouwd zelfs) dus tot die tijd zitten ze op een noodlocatie. Daarnaast hebben de bakken van HCB net allemaal een nieuwe bodem en dat is toch eigenlijk het enige dat de vereniging gebruikt. Als het écht om die faciliteiten ging, hadden ze gewoon gebleven tot hun nieuwe onderkomen klaar is. Een kulreden dus. De volharding en Omlandia zijn altijd met elkaar verbonden geweest, en tot de overname voldeden de faciliteiten prima. Nu ineens niet meer? Maar goed, na de instructeurs en de vereniging, liepen zelfs de die-hard penny's weg en ook hun commentaren zijn niet van de lucht. Ze zijn er nog wel, die pennymeisjes, maar nu zijn dat de meisjes die zijn meegekomen met de nieuwe eigenaar. En toen gingen de paarden weg... Bij overname hebben ze 16 paarden en pony's gekregen. Daarvan zijn er nu nog 2 of 3 op de manege. En de vraag is maar hoe lang die nog mogen blijven... En waar de rest gebleven is? Van een aantal weet ik het. 2 staan op bokt bij opsporing verzocht. en de rest? Waarom neem je die paarden over als je ze allemaal weg doet. Om eraan te verdienen....

Denk ik nu zo zwart/wit? Over de veranderingen? Omdat ik te veel aan het oude hang misschien? Ik weet het niet. Maar ik vind het zo erg. Alles weg... En terugkomen doet het niet meer... Toch is het een prestatie op zich, in zo'n korte tijd, zo'n goed lopend bedrijf naar zijn grootje te helpen. Arme paarden en pony's.
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Re: Nostalgie of gewoon te veel hangen aan het verleden?

Berichtdoor maritje » 25 feb 2013 10:47

Ik weet niet zo goed of het echt heel erg is wat er nu gebeurt, ik ken de hele manege niet, ik weet niet of de nieuwe eigenaresse aardig is of een bitch...

Verandering is voor meeste mensen heel erg moeilijk, daar lopen ze liever van weg meestal.
maritje

Berichtdoor Heleen » 25 feb 2013 11:34

ryan schreef:Een bedrijf dat na 35 jaar nog steeds goed loopt heeft toch ergens een goed concept.
Daar aan bijschaven zal elke nieuwe eigenaar doen.
Maar alles omgooien? imo niet slim, het was zoveel gemakkelijker geweest door te gaan met wat al 35 jaar goed bleek in die omgeving.
Had de nieuwe eigenaar heel wat energie gescheeld..en uiteindelijk zo te horen ook centen.

Dat is hoe een omstander er naar kijkt, maar habben die ook de boeken ingezien, of het nog wel eccht rendabel was op deze manier..
Tegenwoordig halen veel van deze oude maneges het niet meer en moet idd het hele beleid op de kop
deze mensen kopen het om winst te maken, dat deden de oude eigenaren wrs niet...
Een schizofreen is nooit alleen
Heleen

Berichtdoor s-Porter » 25 feb 2013 11:36

Eraan verdienen is meestal wel de insteek van een bedrijf :DD
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor Heleen » 25 feb 2013 11:41

Ryan ik denk dat een 23jarig andere behoeften heeft dan een bejaarde dame...zeker wat inkomsten betreft en je weet wat ze zeggen met paarden valt geen brood te verdienen, zeker dus niet met bedrijven die op de oude manier gerund worden..
Ik vind het niet meer dan normaal dat als je zo een bedrijf koopt je eraan wilt verdienen....en zeker een goed belegde boterham, ze moet om te beginnen al haar investering terugverdienen..
Nogmaals weet je niet of het op de oude manier winst maakte
Heleen

Berichtdoor nynke55 » 25 feb 2013 11:56

De eerste eigenaren hebben het bedrijf opgebouwd, waarschijnlijk klein begonnen en steeds geinvesteerd tot het een bloeiend bedrijf was. Als je zo'n bedrijf overneemt kom je op heel andere kosten.
Ik kan niet beoordelen of de nieuwe eigenaren het goed doen, dat zal de tijd uitwijzen. Maar bij elk bedrijf wat in andere handen overgaat veranderen er dingen en soms is dat moeilijk te accepteren voor degenen die daar al lang zijn.
nynke55

Berichtdoor Lyonesse » 25 feb 2013 11:56

Heleen schreef:
ryan schreef:Een bedrijf dat na 35 jaar nog steeds goed loopt heeft toch ergens een goed concept.
Daar aan bijschaven zal elke nieuwe eigenaar doen.
Maar alles omgooien? imo niet slim, het was zoveel gemakkelijker geweest door te gaan met wat al 35 jaar goed bleek in die omgeving.
Had de nieuwe eigenaar heel wat energie gescheeld..en uiteindelijk zo te horen ook centen.

Dat is hoe een omstander er naar kijkt, maar habben die ook de boeken ingezien, of het nog wel eccht rendabel was op deze manier..
Tegenwoordig halen veel van deze oude maneges het niet meer en moet idd het hele beleid op de kop
deze mensen kopen het om winst te maken, dat deden de oude eigenaren wrs niet...

Check :DD Alleen is dat wel 10 jaar geleden toen ik er stage liep voor paardenhouderij en management ;)
Het bedrijf was rendabel en draaide met winst. De stallen waren vol, 18 manegepaarden 15 pensionklanten. De paarden stonden er goed bij, in stallen met schoon stro en goed voer. Er werd aan hun welzijn gedacht door ze niet te verhuren en ze alleen hun maximaal 3 uur per dag te laten lopen met minstens 1 uur rust ertussen. De paarden die daar weggingen hadden allemaal een hoge leeftijd. 20+ was eerder regel dan uitzondering. Op zaterdag waren ze vrij, was er een wedstrijd van de vereniging, gingen de stalgangen op slot zodat niemand de paarden kon storen. Paarden kwamen dan 's ochtends of 's avonds los in groepjes. 1 keer in de zoveel tijd moesten ze zelf aan het werk tijdens een onderlinge wedstrijd, maar ook dan mocht je alleen in de stallen komen om een paard te halen. Ze gaf om de paarden, daarom heeft ze de oudsten ook weggegeven aan mensen die goed voor ze zouden zijn voordat de boel werd opgeleverd. Het terrein was altijd in orde en in de stalgangen was geen strotje te vinden. Alle paarden hadden ook een fatsoenlijke opleiding gehad, waren zo goed als allemaal officieel uitgebracht en minstens succesvol de L2 doorgekomen. Enkelen hadden Z gehaald.

Ze heeft voor zichzelf gekozen en daarom de boel verkocht. Natuurlijk worden er dan verbeteringen gedaan, maar wat is verbetering? Dat het meer geld oplevert? Als daarmee het welzijn van de paarden (waar je het van moet hebben) naar beneden gaat, is dat dan een verbetering? Zo'n jong meisje, snap dat ze ambities heeft, maar een stapje terug doen en geleidelijk aan veranderingen doorvoeren, dat is dan de meest logische stap. Niet zo rigoreus als nu gedaan is, dan raak je je hele klantenbestand kwijt, terwijl je die mensen hart nodig hebt als je zoiets overneemt. Als zelfs de instructeurs én de vereniging het op een lopen zetten, doe je iets niet goed. En dat is zo jammer...
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor Heleen » 25 feb 2013 12:00

Er wordt hier wel heel dinigerend gesproken, wil het meisje wel 3x per jaar op vakantie, dat zijn aannames en daar hou ik niet zo ven
en rendabel voor vorige eigenaar kan zijn,die had wrs de boel al afbetaald, maar is dat ook voor de nieuwe eigenaar die de investering er al uit moet halen en dan nog een boterham daarnaast moet verdienen..

Er wordt hier wel erg zwart/wit gedacht hoor

Daarbij denk ik dat de vorige eigenaar het bedrijf niet heeft weggegeven er echt wel een bedrag voor heeft gekregen
Heleen

Berichtdoor Heleen » 25 feb 2013 12:06

Zoekend op bokt kwam ik dit toch tegen over de manege
bokker schreef:In Blijham (Hippisch Centrum Blijham) komen er ook weer officiele wedstrijden vanaf april, op de nieuwe zandbodem!!!
Dat er niet gevoerd zou worden is niet waar, er was juist gekozen voor een beleid van meerdere keren voeren per dag en dat de paarden dagelijks losgegooid worden en als het weer het toelaat buiten komen. Er word hard gewerkt aan verbeteringen van achterstallig onderhoud, zoals bv stallen conform de nieuwe wetgeving... :)
Heleen

Berichtdoor Heleen » 25 feb 2013 12:09

Een aanname is het niet dat een 23jarige andere financiele behoeftes heeft dan een bejaarde, zeker met een eigen bedrijf moet je alles opbouwen voor je pensioen enz....dat is een feit....
Bejaarden hebben minder nodig dan jonge mensen, dat is het rare als je ouder wordt verdien je altijd meer terwijl je altijd minder nodig hebt dan wanneer je jong bent en je gezin aan het opbouwen bent :DD
Heleen

Berichtdoor Lyonesse » 25 feb 2013 12:15

Heleen schreef:Er wordt hier wel heel dinigerend gesproken, wil het meisje wel 3x per jaar op vakantie, dat zijn aannames en daar hou ik niet zo ven
en rendabel voor vorige eigenaar kan zijn,die had wrs de boel al afbetaald, maar is dat ook voor de nieuwe eigenaar die de investering er al uit moet halen en dan nog een boterham daarnaast moet verdienen..

Er wordt hier wel erg zwart/wit gedacht hoor

Daarbij denk ik dat de vorige eigenaar het bedrijf niet heeft weggegeven er echt wel een bedrag voor heeft gekregen

Dat zeg ik niet, ik hoor wel geruchten, maar heb die niet uit eerste hand en verder ken ik het meisje ook niet dus dat laat ik buiten beschouwing. Ik zeg slechts dat ik dit niet de manier van bedrijfsvoering vind. Ze zou het beter anders kunnen aanpakken en daarnaast is het gewoon waar dat iemand van 23 anders met zijn geld omgaat dan iemand in de 60. Meisje werkt zich ook een slag in de rondte door les te geven, haar eigen paarden te trainen en uit te brengen, de manege te runnen en dan ook nog africhting voor derden te doen. Alleen dat al is niet slim, dat houdt ze niet vol. Had ze beter voor haar eigen welzijn alleen al wat coulanter kunnen zijn naar de andere instructeurs...

Het bedrijf was idd afbetaald en stond destijds te koop voor een dikke 4 ton. Dat heeft zij idd vast niet onder haar matras gehad, dat is zo. Maar als je klanten wegrennen, verdien je nog minder om je hypotheek te betalen...
Lyonesse

Berichtdoor Lyonesse » 25 feb 2013 12:17

Heleen schreef:Zoekend op bokt kwam ik dit toch tegen over de manege
bokker schreef:In Blijham (Hippisch Centrum Blijham) komen er ook weer officiele wedstrijden vanaf april, op de nieuwe zandbodem!!!
Dat er niet gevoerd zou worden is niet waar, er was juist gekozen voor een beleid van meerdere keren voeren per dag en dat de paarden dagelijks losgegooid worden en als het weer het toelaat buiten komen. Er word hard gewerkt aan verbeteringen van achterstallig onderhoud, zoals bv stallen conform de nieuwe wetgeving... :)

Dit houdt in dat de ponystallen zijn vervangen door 3 bij 3 boxen. Ze waren 3 bij 2,5 en er stonden alleen kleine pony's in die stallen. Onder achterstallig onderhoud, verstaan zij een nieuwe mestopslag en nieuwe bodems in de 3 bakken. :)
Lyonesse

Berichtdoor Lyonesse » 25 feb 2013 13:32

En waar komt die niet voeren roddel vandaan? Zo te zien is er meer negatief commentaar in dat topic. Linkje? :)
Lyonesse

Berichtdoor Lyonesse » 25 feb 2013 18:10

Ik heb de indruk dat dit meisje geen manege op het platteland van oost-groningen wil. Ze wil meedraaien met de grote jongens in de paardenwereld en naam maken. Ik denk dat ze langzaam maar zeker, steeds minder manege en meer pensionsstal en uiteindelijk misschien zelfs richting sportpaarden africhting en handel wil. Snap ik helemaal, ik heb altijd om het hardst geroepen dat ik NOOIT een manege zou willen hebben. Maar vond ik een manege en kon ik de financiering rond krijgen, dan had ik er in no time een fokkerij begonnen. Aangezien je daar je geld niet mee kan verdienen, had ik misschien ook wel eerst wat paarden aangehouden om lessen te blijven geven en zo een zakcentje te hebben. En zodra mijn fokkerij het zou kunnen redden, zou ik de manege activiteiten langzaam maar zeker weg minder prominent aanwezig laten zijn.
Lyonesse

Berichtdoor Lyonesse » 26 feb 2013 08:45

Dat is ook zo hoor Palmboom. :) En wat nog het meest frappante is, is dat wat ik destijds over jou situatie met de buren zei, hier precies voor mij geldt. Dat weet ik best.
Ik leefde daar zo'n beetje. En vroeger had ik niet echt een ander leven ivm de toestanden met mijn moeder toen, waar ik hier op het forum wel eens over geschreven heb. Ik had er mijn eerste bijzondere ponyvriendje, Winston, een vosruintje waar ik op heb leren rijden. Dat beest was een portret apart. Ik stond bekend als het meisje dat altijd met Winston in de hoek van de bak stond :DD Zodra de les begon na het warmrijden, dook Winston de hoek aan de kantine kant in en was daar met geen mogelijkheid uit te krijgen. Heb hele lessen alleen daar in die hoek gezeten met die pony. :haha:

Totdat Winston dampig werd op 14 jarige leeftijd. Erg dampig, hij stond 3 keer per dag met een kap op om Ventipulmin te inhaleren. Gereden worden kon hij niet meer, hij hoestte zich dood met al dat stof in de bak. Toen ze me vertelden dat hij wegging, ben ik een week niet naar school geweest en heb die pony overal mee naartoe gesleept. Lange wandelingen door het dorp, spelen met een yogabal in de buitenbak. Totdat de slager hem kwam halen, met zijn grote grijs/rode vrachtwagen, die al helemaal vol stond met paarden. Er was nog 1 plek over en die was voor Winston. Ik heb hem in de vrachtwagen gezet. Ik weet nog dat ik een enorme heisa heb gemaakt omdat hij zijn deken niet mee kreeg, en dat de eigenaresse tegen me zei dat hij die niet meer nodig had, waarna we samen een potje hebben staan grienen toen de vrachtwagen wegreed... En daarna heb ik nog maanden naar die pony gezocht, tegen beter weten in.

Of dat mijn opa altijd zo'n lol had met de eigenaar aan de bar. Dat ze dan flauwe opmerkingen gingen maken als ik aan het rijden was; "Haha, het paard is eerder beneden dan zij" als ik springles had. Vreselijk boos kon ik daar toen om worden, maar toch kijk ik er met plezier op terug. Of dat de eigenaar de enige was waarvan ik me kan herinneren dat ik hem altijd meneer noemde. Meneer Bergman... Of de dingen die ik van hun zoon Erik heb geleerd (Bergman, VA van de lingehoeve, de manege was van zijn ouders) Ik hielp hem altijd als hij de paarden kwam controleren. Dat ik Fiona mocht opvoelen en dat hij me vertelde wat en waar ik moest voelen. :)

Of de clinics van MV Omlandia op de Adrillenmarkt in Winschoten. Ze waren elk jaar aanwezig, reden dan in een lange stoet van de manege, naar de markt. Aan het einde van de dag gingen ze ringsteken met het publiek. Meneer Bergman voorop met zijn imponerende zwarte merrie Olette...

Nadat meneer Bergman overleed, kwamen er nog maar 3 of 4 koetsen voor het ringsteken, de clinics hielden op en voor de koetsen stonden veelal haflingers of shetlanders. Vorig jaar zijn ze ook met het ringsteken opgehouden...

Met nieuwe eigenaren kon ik prima leven, en ik snap waarom zij ermee ophield. Ze had lang genoeg gewerkt. Elke ochtend om 6 uur de stallen in, in haar lange groene stofjas. En daar bleef ze dan bezig totdat de lesklanten kwamen om half 4. Haar zus of haar dochter zorgden dat er warm eten was om half 6, en dan ging ze binnen eten waarna ze meteen terug kwam om de paarden te voeren. Of dat ik eens met haar meeging naar de Makro, dat we bijna in de vijver voor de manege eindigden, omdat haar oude eend slipte in het grint. Scheuren dat ze kon met dat ding. :DD

Maar toen kwamen de nieuwe eigenaren. Ze gingen slapen in een camper naast de boerderij. De mooie slingertuin waar meneer bergman altijd te zien was op zijn zitmaaier, was al een behoorlijke poos niet meer gemaaid en er stonden 2 van die lelijke witte plastiek tuinstoelen. Het naambord werd weggehaald. Daarna heb ik hun site maar eens opgezocht en zag wat ze er allemaal bij wilden gaan doen, dat ze de paarden wilden verleasen of meegeven naar buiten aan wildvreemden. Zoiets was eerder ondenkbaar, terwijl de vraag er wel naar was. Ernaast zat een camping, en gasten kwamen regelmatig vragen of ze paarden konden huren voor buitenritten. En arme paarden, je weet nooit wat een vreemde er mee uithaalt zonder begeleiding.

Toen ik daarna van steeds meer instructeurs hoorde dat ze er niet meer kwamen, en ook waaróm ze er niet meer kwamen en dat ze bijna alle lessen zelf gaat geven. (Om nog maar te zwijgen over wie 1 van de andere "instructeurs" is. Kind heeft het wiel niet uitgevonden en mag blij zijn als ze op een stappend paard kan blijven zitten. En dat geeft les?!) En vervolgens lees dat ook Omlandia ergens anders heen gaat... En dan komt een handelaar Twister halen. Die er al was lang voordat ik daar mijn voet voor het eerst over de drempel zette. Uuuuuuuuh, dat komt wel even aan ja... Maar idd, waarom maak ik me er nog druk om? Nu Twister weg is, is ook het laatste tastbare stukje weg, op het gebouw na. Waarschijnlijk zal ik me er ook niet druk meer om maken. Totdat ik straks te horen krijg dat het 1 van die pony's die ze weggedaan hebben, slecht is vergaan... Dan kunnen jullie weer een klaagverhaal verwachtten. :DD

Het enige dat ik nu nog kan doen, is zorgen of hopen dat Twis een goed plekje krijgt.
Heb Sipko al een paar keer gebeld, maar hij neemt steeds niet op :moe:
Lyonesse

Berichtdoor Zoo_ist » 26 feb 2013 23:16

Wauw, ik zou willen dat ik die kans had gekregen op mijn 23e!
Dan had ik ook heel de boel omgegooid!
Niks beter dan leren ondernemen als je ouders je financieel bijstaan!
Zoo_ist

Berichtdoor Ratje » 27 feb 2013 00:35

Het verhaal is voor een deel denk ik voor velen wel herkenbaar. Voor mij in elk geval wel, ik heb (25 jaar geleden) ook leren rijden op een vergelijkbare club. Goed voor de paarden, eigenaren die echt om de dieren gaven, hoewel bij "onze" club geen ouderen de boel bezaten, maar het gerund werd door een groepje voormalig krakers die letterlijk het huis uit geschopt waren met een paar shetlanders aan een touwtje. Winst was nooit een groot doel, het was goed genoeg als er quitte gedraaid werd. En op veel punten de tijd ver vooruit (en op andere punten juist heel erg blijven hangen in de tijd, toen al. Alles ademde de sfeer van de jaren '60 en '70, waarin de instructrices en eigenaren opgegroeid waren). Eerst heb ik 10 jaar nadat ik er noodgedwongen gestopt was nog een jaartje gereden, en in die tijd bereikten veranderingen en frustraties die al langer speelden een kookpunt en is de hele "oude garde" in een keer weggelopen. Het was het kookpunt na jaren van kleine veranderingen, en een hele groep mensen die het verleden niet los konden laten en het liefste nog steeds op pony's, zonder zadel of hoofdstel, door de parken en woonwijken wilden racen, en niet om konden gaan met een geprofessionaliseerd bedrijf (en goed, ook niet met het feit dat er pensionpaarden/ klanten kwamen). Ben er nog niet zo lang geleden weer eens geweest en nu zie ik dat de oorspronkelijke doelstellingen, weleenswaar in een nieuw en modern jasje, nog steeds staan. Maar wel dat de hele sfeer, de inrichting, de mensen, de paarden, zijn meegegaan met de tijd. De "oude garde" is niet meer en is vervangen door een nieuwe groep mensen die op hun manier min of meer vergelijkbare herinneringen aan het maken zijn. (voor zover de tijdgeest dat toelaat). Mensen die over 15, 20 jaar ook weemoedig terugkijken naar "what once was and never will return". Inmiddels zijn alle paardjes uit mijn jeugd (die toen veelal al op leeftijd waren) overleden, velen op heel mooie leeftijd, 40 was geen uitzondering, maar toch. Toen de laatste pony uit "mijn tijd" overleed voelde je meteen dat er een tijdperk definitief afgesloten was. En de enige reden dat die oude pony's mochten blijven is het simpele feit dat ze meer dan voldoende afbetaald land hadden en een dierenarts die er veel gratis, of tegen kostprijs, diensten verleende, waardoor die pony's niets of in elk geval heel erg weinig kostten. Hadden ze niet zoveel land gehad (of niet afbetaald land) dan waren die al vele jaren eerder bij de slager beland.

Het is een stukje persoonlijke nostalgie, een herinnering aan goede, mooie, gelukkige en onschuldige tijden die geweest zijn en nooit meer terug komen, eigenlijk een soort van verlies, en dat mag je gerust verwerken als een verlies. Het besef dat je zelf ouder aan het worden bent, dat de tijden volledig veranderd zijn en dat "what once was will never return". En het kost gewoon tijd om een verlies, hoe banaal dat ook moge lijken, te verwerken.
Ik ben verbaal niet bijster handig, mijn opmerkingen zijn meestal goed bedoeld.

http://www.facebook.com/profile.php?id= ... 06&sk=wall
Ratje

Berichtdoor s-Porter » 27 feb 2013 16:09

Lyonesse schreef:Ik heb de indruk dat dit meisje geen manege op het platteland van oost-groningen wil. Ze wil meedraaien met de grote jongens in de paardenwereld en naam maken. Ik denk dat ze langzaam maar zeker, steeds minder manege en meer pensionsstal en uiteindelijk misschien zelfs richting sportpaarden africhting en handel wil. Snap ik helemaal, ik heb altijd om het hardst geroepen dat ik NOOIT een manege zou willen hebben. Maar vond ik een manege en kon ik de financiering rond krijgen, dan had ik er in no time een fokkerij begonnen. Aangezien je daar je geld niet mee kan verdienen, had ik misschien ook wel eerst wat paarden aangehouden om lessen te blijven geven en zo een zakcentje te hebben. En zodra mijn fokkerij het zou kunnen redden, zou ik de manege activiteiten langzaam maar zeker weg minder prominent aanwezig laten zijn.

Ik moet eerlijk zeggen als ik dit zo lees dan gaat het ''meisje'' van 23 het een stukje langer volhouden dan jij zou hebben gedaan...
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor Lyonesse » 27 feb 2013 19:35

Als ik de kans die zij heeft, gehad zou hebben, was ik uiteraard niet met bovenstaande stukje als bedrijfsplan naar de bank gegaan S-porter. ;)
Lyonesse

Berichtdoor Kirrepir » 14 apr 2013 11:58

Hier nog een oud manege-ganger! :DD Heb er van 1999 tot begin dit jaar rondgelopen, maar ook voor mij was de maat nu echt vol.

Helaas zijn inderdaad Lizzy, Buddy, Olette, Iris, Twister, Speedy, Karola en Weesje weggedaan/verkocht. Lizzy is naar een ex-instructrice van de manege en ziet er top uit! Buddy, Olette, Twister en Speedy zijn verkocht naar Sipko Sipkens, hoe het met hun is weet ik helaas niet. Iris is terug naar fam Bergman. Weesje is terug naar haar vroegere eigenaresse en ook Karola is daar heen gegaan voor een mooi pensioen.
In september zijn Prins en Chica al naar Sipkens gegaan en Prins schijnt in Zwolle te staan en Chica met pensioen in Hengelo.
Nora is nu nog het enige paard van vroeger wat er nog staat.

Naar wat ik begrepen heb is de manege inmiddels onder curatele gesteld. Dit heb ik gehoord, dus of het waar is weet ik niet zeker, dat het niet goed gaat met de manege is wel duidelijk. Maar wat ik allemaal gezien en gehoord heb, tja dan is het ook geen wonder.. Ik ben bang dat het een aflopende zaak is.. En dan is de ponyclub een kilometer verderop nog niet eens klaar met alle verbouwingen..
Kirrepir

Berichtdoor Lyonesse » 14 apr 2013 13:26

De ponyclub gaat goede zaken doen, dat is zeker. :)

Weet jij misschien aan wie Santana gegeven is?
Lyonesse

Berichtdoor Kirrepir » 14 apr 2013 13:35

Santana staat als het goed is in Wedde bij een familie, zal eens vragen hoe ze heten :)
Kirrepir

Berichtdoor Lyonesse » 14 apr 2013 15:25

Graag :)
Lyonesse

Berichtdoor Kirrepir » 15 apr 2013 15:30

Je hebt pb! ;)
Kirrepir

Berichtdoor Lyonesse » 15 apr 2013 20:48

Lyonesse

Keer terug naar Omgang en gedrag