Schrijnplekken.

Hier vind je alle vragen en discussies over omgang en gedrag

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Schrijnplekken.

Berichtdoor svdijk86 » 27 nov 2012 07:23

Sorry... ik wend me even tot hier

Paardlief heeft in een paar dagen dit op haar rug.. ik had het eerst niet gezien.. maar nu komen de haren los en er lijken witte haren door te komen.

Het is niet kapot tot op de huid.. maar wel al het haar is weg in een vreemde vorm en het lijkt nog wat geirriteerd.(droog, schilferig)

Afbeelding
Afbeelding

Je ziet een paar witte haren, maar die grote plek is vooral KAAL.. de haartjes die er op zitten kun je tussendoor kijken. Het is echt een V-tje.

Haar staldeken kan het niet zijn, die ligt veel verder naar voren en daar zit al een extra dikke bontkraag op omdat ze vorig jaar kaal werd op de hals van het schuren van de deken.

Ze heeft wel een vreselijk gevoelig huidje, heb ook al een bontje om de neusriem nodig aan de achterzijde omdat ze anders wondjes heeft van de hoekjes van het tussenleertje (die rond afloopt en geen punten heeft en altijd schoongemaakt werd).

Ik denk dat er een nat dekje heeft zitten schuiven en trekken.. niet gek natuurlijk aangezien ik al aangaf dat t zadel schuift.. (dit heeft ze nog niet gehad.. maar die vorm...) Meneer v.d. Brandt komt 13 december bij ons langs.

Wat kan ik het beste doen, want het is wel erg droog en ik wil proberen te voorkomen dat er enkel witte haren terugkomen.. zou ik er een beetje levertraanzalf op kunnen doen? Kan dat geen kwaad aangezien ze dus wel met deken op staat later..?

Komende dagen heeft ze iig rust om de huid tot rust te laten komen.. paar dagen geleden zat er nog niets (ik ros regelmatig vanaf een krukje.. dus dan zou ik het eerder gezien hebben) :dontknow

Voelde me gister wel een kut-baas dat ik het nu pas zag.. arm beest.. dat schrijnen moet wel erg vervelend zijn geweest.
svdijk86

Re: Schrijnplekken.

Berichtdoor Kiwiko » 27 nov 2012 07:32

Ik zou er niks op doen :) en er even geen zadel op gooien tot dat je uit kan sluiten dat het van het zadel komt :)

Ook (gezien wat RK zei over wasmiddelen ed) even je dekjes ZONDER wasmiddel wassen :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor svdijk86 » 27 nov 2012 07:39

Ok, thanks. Dat was idd wat ik in mijn hoofd had ja, ff rust.. beetje longeren, wandelen, tuttelen enz.. Als het nog kaler wordt is het toch de deken die trekt (maar die heeft ze al een aantal weken op, die kreeg ze ook na het scheren op en toen had ze helemaal niets.. nu is ze alweer een stuk langer in het haar.. dus als het de deken had geweest had ze wel eerder last gehad.. en hij is niet echt vuil oid. dus klinkt niet logisch.. maargoed.. je weet nooit.)

Mn dekjes waren ook niet schoon (ook niet heel smerig ofzo), maar ze drogen op stal gewoon niet als ik ze te drogen hang :dontknow Maar idd, ik zal voorlopig zonder wasmiddel wassen.. dan weet ik iig dat ze niet nog meer irritatie op de huid krijgt. (kon in mijn dekjes ook geen "overvloed" aan haren vinden, had verwacht dat ik de oorzaak snel zou vinden.. maar valt toch vies tegen.)

Tis gelukkig niet heel erg stuk.. maarja.. vind het wel vervelend voor me meissie.

Thnx K
svdijk86

Berichtdoor Musli » 27 nov 2012 14:16

Zafira is hier ook heel gevoelig voor, die krijgt van het minste of geringste zulke plekjes. Heb niet de indruk dat ze er echt lást van heeft. Bij haar komt het met name van wat druk of wrijving. Zo heeft ze een heel grote plek die veroorzaakt is door zo'n elastische borstbeschermer, zowel op de rug als net over de schoft (ze heeft daar dus nu ook een plukje witte manen). Ding zat niet echt strak, sloot gewoon aan. Dun huidje kennelijk.
Neem het je niet kwalijk, dat doet het paard ook echt niet. Even lekker laten rusten tot de vacht weer dichter is.
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Berichtdoor ElineS » 27 nov 2012 15:16

Dat heeft mijn paard ook! Heb dat ding vorig jaar voor haar gekocht en gebruikt omdat ze schuurplekken had bij de borst. Maar ineens zat er op die plek van de beschermer een bult met vocht, terwijl dat ding ook niet strak zat. Die knapte later en nu zit er een grote witte plek. Vind het zelf behoorlijk lelijk, zo'n witte drukplek op de rug en kon mezelf toen wel voor mijn hoofd slaan. Vind het zo'n zonde en deed natuurlijk ook wel zeer dat ding, dus vond het ook wel sneu voor het paard. Mja, het genas snel. Alleen die witte plek, maar niets aan te doen helaas.
ElineS

Berichtdoor svdijk86 » 27 nov 2012 16:02

Ze heeft een borstbeschermer om gehad een kleine 1,5 maand geleden. Die heb ik afgelaten omdat ik ineens een flinke pluk manen in m'n hand had en haar buikvacht alle kanten uit stond (en ze het vervelend vond als ze m op moest terwijl andere dekens oké zijn) zon bult van het trekken heeft ze toen wel gehad aan tv einde vd schoft waar deze plek nu zit maar vaak openbaart zon kale huid zich toch al veel sneller.. ?

Dit is echt recent volgens mij... Paar dagen geleden zag ik nog niets.. Voelde wel n heel heel klein knobbeltje maar dit had k niet zien aankomen. Maar 1,5 maand later van een borstbeschermer.. Dat zal toch niet?

Ze heeft idd een hele gevoelige huid. Had ik al eerder gemerkt. Waar zou dat door komen? Vel is Vel toch...?
Laatst bijgewerkt door svdijk86 op 27 nov 2012 16:05, in totaal 1 keer bewerkt.
svdijk86

Berichtdoor svdijk86 » 27 nov 2012 16:15

Ze staat achter zonder ijzers en dat gaat goed. Ze heeft er weleens een scheur inzitten die uitgroeit en dan op t eind brokkelt maar over t algemeen heeft ze keurige halfharde (niet zacht maar ook niet bikkelhard..) hoeven en prachtige stralen. Ik teer ze ook niet, smeer er zo min mogelijk op (alleen slaolie voor de foto, vond de hoefsmid een betere optie dan hoefolie)

Voor heb ik haar van de zomer zonder ijzers willen laten maar voor slijten ze iets sneller dan achter (ze zet ze in een soort van schuifstand neer met een plof) dus ze had zulke korte hoefjes dat ze uiteindelijk op eieren liep als ze op het harde stapte. In de bak iets minder maar wel stijver dan ik gewend was.. dus vandaar weer ijzertje voor.

Maarre mijn hoefsmid is erg tevreden over haar hoeven.. tijd geleden alleen me eigen rotgeschrokken, hoeven waren zacht en wit en ze meurden een beetje, geen typische rotstraal lucht maar wel vreemd. Had ik nog nooit gezien. Gelukkig kon ik de geweldige hoefsmid van hier aan zijn mouw trekken om advies te vragen en toen bleek dat ze gewoon aan het verstralen was, iets dat in de natuur ook gebeurd maar wij niet vaak zien omdat onze hoefsmeden regelmatig komen.. Maar blijkbaar regelen haar hoeven zich sneller dan de hoefsmid dat kan/doet huhuhuhu. Haar hoeven zijn dus wel heel gezond..

Haar staartharen zijn wel dik en breken niet zo snel, maar haar manen.. vooral het laatste deel op haar hals, die zijn wel vrij dun (de haar zelf is niet echt stug, ze had wel veel haar voor ze uitgedund waren) (mijn ruin had bizar slechte hoeven... maar die had echt mega dikke haren op zijn lijf) Maar met vlechten of met wassen heb ik niet echt veel losse haren die er af komen.. dat valt wel mee..

Door het schoon en soepel houden van mijn leer en neusbontje om zolang ik geen wedstrijd heb ging het eigenlijk verder heel goed.. in het begin was het nog veel erger, toen ze net bij me kwam waren haar schouders kaal en met watertrensje ging haar halve bekkie stuk, haar dunne velletje kwam tussen de ringen nl op 1 of andere manier (met bitringen was haar halve hoofd helemaal kaal)... de sperriem stond helemaal op haar neusje en als ze te ver gaapte (met halster om) dan patsten haar mondhoeken open.. heeft echt maanden geduurd voor het een beetje genas.. inmiddels is het mooi genezen, op 1 kant zie je nog wel littekenweefsel (het was echt diep).. heb een nieuwe longeersingel aan moeten schaffen met een zachtere singel omdat mijn oude singel (dat singelstuk op de buik) een scherp hoekje had blijkbaar (5 paarden hebben m jaren op gehad, zij had m 1x om en dr oksel lag open)... maar dat was eigenlijk vooral het eerste half jaar.. het ging steeds beter.. het leek zelfs minder "gevoelig" te worden.. en dan nu ineens zon terugslag.. dat ze dus toch weer last heeft van haar huid.. op een onhandige plek ook.. :moe:

Bedankt btw voor de lieve berichtjes.. Kan er misschien wel niets aan doen maar toch voelt t wel rot.
svdijk86

Keer terug naar Omgang en gedrag