Dilemma!

Hier vind je alle vragen en discussies over omgang en gedrag

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Dilemma!

Berichtdoor Breghje » 22 nov 2012 13:38

Bij de dagverslagen heb ik het er al over gehad, Bregh is niet goed, peesblessure en alle kleine rotdingen bij elkaar zorgen voor een vicieuze cirkel waar ik nu even niet meer uitkom. Ik was er dan ook volledig van overtuigd dat de pees achteruit was gegaan en ze afgekeurd zou worden, zeker omdat ze er zelf geen heil meer in ziet en geen levendige uitstraling meer had, ook strompelde ze zo maar rond.

De pees is, weliswaar niet heel veel, maar toch vooruit gegaan. Ik was létterlijk met stomheid geslagen!!! Ze was hengstig vandaag (uiteraard, dan laat ze dus echt geen kreupelheid zien als sla je haar ter plekke met een knuppel want enge vreemde man en ik wil een veeeeeent!!!) en ik zweer je, ik zag mijn oude merrie terug. Met haar hoofd gooien, ondeugend zijn, ik stond perplex. Heb zeker een paar keer gekeken of ik niet toevallig haar zwarte buurman uit de wei had gehaald... schiet mij maar lek!!

Da heeft aangegeven dat het niet heel veel was en dat ze voor een betere/snellere genezing een half jaar tot een jaar 24/7 buiten moet zodat ze niet elke keer loopt te draaien op die poot. Juist. Echter.... dat mag ze dus niet meer vanwege haar zandkoliekoperatie... Waarbij ik moet erbij vertellen dat ze nog steeds zand eet (los zand, dus molshopen en bakzand ed, maar vastgetrapt zand of modder niet) en hiervoor 2x per week psyllium husk krijgt, en tot nu toe is ze een jaar of 2 koliekvrij in die zin dat de kleintjes die er af en toe komen ik zelf op kan lossen.

Nu heeft een stal vlakbij ons (heb daar al eens eerder gestaan, was mijn aller eerste stal) in de zomer 24/7 weidegang, en 6 km van mijn huis vandaan zit, huidige stal heeft geen 24/7 buiten mogelijkheid en zit 27 km enkele reis van me vandaan. In de winter hebben ze daar helaas níet elke dag weidegang, alleen als het kan dus bv met sneeuw niet omdat er ook paarden zijn met ijzers. Mijne heeft geen ijzers, en gaat slopen als ze langer dan 1 dag binnen moet staan uit verveling, huidige stal gaan ze ook met sneeuw en ijzel ed naar buiten, max 1 dag binnen daarna weer naar buiten.

Dus zie daar mijn dilemma. Ik ken beide stallen, beide hebben ze uiteraard hun pro's en contra's, mijn huidige stal is super incl binnenbak ed maar volgens de da duurt het alleen maar langer en langer met de pees en hersteld ie minder mooi als ze niet rechtuit kan blijven lopen, alleen met de winter voor de deur zal ze bij elke stal hier in de buurt op stal komen te staan, en pas in het voorjaar naar buiten, ook bij de andere stal.Optie is uiteraard de winter hier nog doorbrengen, en dan van het voorjaar naar de andere stal zodat ze naar buiten kan.

Daarbij ben ik zelf de afgelopen weken door een hel gegaan qua emoties, en was ik eerlijk gezegd eigenlijk erop ingesteld dat ze ingeslapen zou worden, linksom of rechtsom. Goed, dat kan nog want dan trek ik haar uit de verzekering en breng haar naar de slacht. Maar aan de andere kant... wat als ze haar dip nu heeft gehad en er vanaf nu tóch weer voor gaat? Er gaan betere paarden dan zij naar de slacht hoor, absoluut...

Dus een mede eigenaar of bijrijder/leaser is ook nog een optie, zodat ik er niet alleen meer voor sta. Blijft wel de vraag of je dan op één lijn zit, en uiteraard pas over een half jaar of ik moet iemand vinden die het leuk vindt om náást ipv op een paard wat te doen gezien ik er nog niet op mag.

Ziedaar mijn twijfels.... Ik weet het even niet meer, ik zit tussen wal en schip in voor mijn gevoel met maar heel weinig keuze. Op mijn huidige stal volpension zetten wil ik niet gezien ze daar ingeseald hooi/kuil/voordroog hebben en ze al dik wordt als ze naar de lucht kijkt, dus ze krijgt eigen hooi en eigen gemalen stro op de vloer.

Net ook nog even contact gehad met de verzekering, en hij bood aan dat ze bij hem in Midden-Limburg mocht komen staan een half jaar op klei zodat ze geen zand kan eten. Superlief aangeboden uiteraard, maar dan staat ze wel heul errug ver weg van mij vandaan, en ik ken die hele man totaal niet verder.

Wie kan mij helpen eea eens even op een rijtje te zetten? An sich neig ik naar teruggaan naar de eerste stal, maar dan wel pas ná de winter ivm dat ze op de huidige stalling in elk geval elke dag buiten komt in de winter. Dan ga ik desnoods één of twee dagen per week minder naar stal zodat het voor mij ook minder zwaar is qua belasting, want een uur rijden en dan nog geen half uur op stal zijn is ook niet echt gezellig...
Breghje

Re: Dilemma!

Berichtdoor Corina » 22 nov 2012 13:53

Heftig hoor.
Zet alles op een papier, de voors en de tegens.
Weet wel dat je paardrijdt voor je plezier en een paard veel geld kost.
Mijn man vraagt altijd of het geld dat ik aan paarden besteed mij ook genoeg plezier geeft. Oftewel. heb je voor 500 euro plezier gehad als je paard 500 in de maand kost.
Misschien moet je jezelf afvragen of je het allemaal nog wel voor je paard overhebt. Want een gezond paard kost net zo veel en krijg je plezier er voor terug.
Als je besloten hebt om je paard te houden dan zou ik zeker wat de stallen betreft de voor en nadelen tegenover elkaar zetten.
ik vind wel dat je ver moet reizen voor je paard. Ik reis slechts 10 minuten.
Succes met wat je doet en sterkte.
Corina

Berichtdoor Musli » 22 nov 2012 13:53

Wow wat een lastig verhaal! Ik zou willen dat ik er wat zinnigs over kon zeggen, maar ik ben met dit soort dingen niet zo heel goed.
Wens je iig heel veel wijsheid toe.
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Berichtdoor ElineS » 22 nov 2012 14:03

Ik zit ook even te denken. Vind het een hele lastige beslissing.

Misschien even een lijstje maken met stal 1 en stal 2 en dan alle voor en nadelen op een rij. Dat is overzichtelijker en misschien kan je dan makkelijker beslissen.
ElineS

Berichtdoor ElineS » 22 nov 2012 14:17

Welke regio woon je Bregh?
ElineS

Berichtdoor Breghje » 22 nov 2012 14:27

Corina, ik snap jou redenatie helemaal, ben het er zelfs mee eens. Aan de andere kant, ik heb haar gekregen van iemand die me zeer zeer dierbaar was en die is overleden binnen een half jaar dat ik haar heb gekocht. Dus emotioneel is het een zootje wbt weggeven ed want dan is al het tastbare van die persoon ook echt echt echt weg.

Aan de andere kant, áls ze er zelf weer voor gaat vindt ik het idioot om haar dan naar de slacht te brengen. Ze zal idd nooit geheel gezond worden, echter met rijden is ze superleuk en ze is bomproof. Goudeerlijk paard dat voor me door het vuur gaat. Maar feit is, ik breng er nu scheppen met geld naartoe (niet vanwege de da hoor, verwacht nu een rekening van rond de 100 euro, zelfs minder) maar de afgelopen maanden als ik haar zo zag hebben me idd geen plezier gedaan en rijden zit er het eerste half jaar in elk geval niet in.

Musli en Corina, ik ben idd al begonnen eea op papier te zetten, en ik heb besloten dat ik in elk geval voorlopig twee dagen per week niet ga, nu is dat één dag per week. De reden dat ik zo ver weg sta met haar is omdat deze stal én weidegang heeft elke dag ook in de winter, én binnenbak, én bos vlakbij, én grote stallen 4*4. Om haar spieren blijvend te kunnen trainen is die binnenbak eigenlijk wel een must en weidegang is voor mij (en haar uiteraard ook ) een must. Hier in de regio (Roosendaal/Bergen op Zoom, meteen voor Eline) zijn er die eigenlijk niet. Die andere stal zit op 6 km van me vandaan, is met alles tegengewerkt een kwartiertje rijden ongeveer.

Er is een stal met binnenbak maar zonder weidegang alleen zandpaddocks en wat ik begreep van sommigen komen de paarden daar niet eens elke dag in. Dan zijn er stallen die wel weidegang hebben maar alleen een al dan niet goede buitenbak. Er is zelfs een stal vlakbij mij met een superbuitenbak, an sich zou ik daar heel erg graag staan want ook grote stallen en elke dag buiten al dan niet in de wei/zandpaddock maar die heeft momenteel helaas geen plaats. Daar kan ik zelfs op de fiets heen als t moet. En verder zou ik zo snel niks weten hier in de buurt met binnenbak....
Breghje

Berichtdoor ElineS » 22 nov 2012 14:44

Ik zou sowieso de winter nog uit zitten bij je huidige stal, omdat ze daar in ieder geval dagelijks naar buiten kan. Na de winter is de nieuwe stal een mooi optie met 24/7 en dichtbij... Maar voor deze winter zou ik nog niet gaan verhuizen.. En wie weet, tegen die tijd kijk je er misschien anders tegenaan of heeft die andere stal die met de fiets bereikbaar is, dan wel een plek vrij.

Bijrijdster, die niet kan rijden, zal je niet snel vinden denk ik. Kun je niet een stalgenote vragen om hulp. Dat als die er is, dan 1x of 2x in de week ook Bregh doet. Ik zou dat best voor een stalgenote willen doen. Maarja, ik weet niet hoe jouw stalgenotes zijn.
ElineS

Berichtdoor Quinto » 22 nov 2012 14:48

Misschien een rare vraag, maar heb je nu die binnenbak al nodig? Zoniet kan je nu eventueel een plekje zoeken voor dat halfjaar en daarna verhuizen naar een stal met binnenbak? Weet niet of een optie is, maar dit kwam als eerste in mij op. Wel fijn dat ze nog niet ingeslapen/geslacht hoeft te worden.
Tom 06/04/2006 - Ilse 18/11/2007 - Florian 23/04/2011 - Ryan 20/07/2012
Quinto

Berichtdoor upkedupke » 22 nov 2012 14:49

Ik persoonlijk zou er dan toch voor kiezen om haar verder weg te zetten, waar ze dus wel naar buiten kan zonder last te hebben van de zandkoliek.
De mijne heeft ook een zware peesblessure achter de rug, maar is met een half jaar weide (alleen overdag) helemaal genezen, terwijl de DA dat niet voor mogelijk hield.

Waar woon je zelf? (je mag me ff pben met de naam van die man als je zou willen, ik woon zelf in Midden-Limburg). Hier in de buurt zijn overigens best veel stallen te vinden waar de paarden het hele jaar door naar buiten gaan, ook met slecht weer.
upkedupke

Berichtdoor Breghje » 22 nov 2012 15:05

upkedupke: Ik woon tegen de Zeeuws grens aan, dus Midden Limburg is voor mij letterlijk de andere kant van het land. Dat is voor mij echt veel en veel te ver weg, ik kan die afstand ook niet alleen rijden; het is toch ongeveer anderhalf uur rijden en als er dan iets is ben ik altijd hoe dan ook te laat. Ik heb er wel serieus over nagedacht, maar dat ga ik zelf niet trekken. :) En alleen overdag naar buiten heeft ze hier ook, ik kan haar hier zelf in de gaten houden qua kolieken ed en dat vindt ik dan toch fijner.

Quinto, nee de binnenbak is nu niet een must omdat ik er toch nog niet op mag. Wat Eline zegt is een idee dat ook bij mij spookt, om de winter hier door te laten brengen ivm elke dag weidegang, en vanaf het voorjaar (mrt ofzo) dan 24/7 op t gras. Kijken watskebeurt.

Ik denk dat ik zaterdag even bij die andere stal ga kletsen, want als ze me een seintje zouden willen geven als er nog maar één stal vrij is kan ik haar evt wat eerder verhuizen, of de gok nemen en kijken of er in de zomer iets vrij komt.
Breghje

Berichtdoor gaelle » 22 nov 2012 15:44

Aquatraining en iedere dag weidegang in Zeeuws-Vlaanderen?
gaelle

Berichtdoor Breghje » 22 nov 2012 16:27

gaelle schreef:Aquatraining en iedere dag weidegang in Zeeuws-Vlaanderen?

Ik heb ook al heel heel heel serieus aan jou gedacht, maar dat is nog te ver weg voor me.. Ik houdt het wel in gedachten, maar ik ben nog niet in staat haar dusdanig los te laten om haar echt ergens heel ver weg te parkeren dat ik er niet bijna elke dag naar toe kan.
Breghje

Berichtdoor pzn » 22 nov 2012 17:02

Toch denk ik dat het de eerste stap van afscheid kunnen nemen is Bregh, om haar een stukje verder weg te zetten zodat je der niet meer dagelijks ziet.
Het is klote dat de verzekering niet wil uitkeren, is het een dusdanig groot bedrag dat je het nodig hebt? Anders zou je ook de beslissing kunnen maken om het te laten zoals het is en je verlies te nemen en zelf haar weg te brengen.

Andere optie is inderdaad een andere stalling, ik moet zeggen dat ik veel paarden met peesproblemen op heb zien knappen als ze gewoon een jaar weggezet werden op het land. Niet een half jaartje...........echt minimaal dik een jaar!

Vorige week moest ik een paard op halen in Lopik, daar was een stal waar de meeste paarden op rust stonden, maar wel met een mooi systeem. Paarden lopen in groepen hele dagen buiten op het harde. Ze hebben een grote baal hooi zodat ze wel de hele dag kunnen eten, maar scharrelen wel de hele dag door op de verharde bodem, iets wat ik voor pezen heel gezond vindt en ik geloof dat als ik jouw schoenen zou staan ik het paard hier heen zou brengen. Zomers staan ze wel in de wei.

Meer optie's zou ik ook niet weten. Maar even heel hard: Een gezonde eet evenveel als een ongezonde! En waar doe jij het paard het meeste plezier mee?
pzn

Berichtdoor Heleen » 22 nov 2012 17:44

'Wel eens aan een second opnion gedacht, puur voor een andere insteek, misschien hou je je wel erg vans aan je dierenarts en heeft een andere er een andere kijk op..
Een schizofreen is nooit alleen
Heleen

Berichtdoor Kiwiko » 22 nov 2012 18:14

Bregh.............. hoe veel jaar ben jij nu al aan het tobben met dat paard?
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Breghje » 22 nov 2012 18:47

Zo i zo haal ik haar uit de verzekering denk ik, daar ben ik al wel over uit ondertussen. Mijn da is een zeer betrouwbare da, die zal niet zomaar zeggen dat ze vooruit is gegaan en zal dus ook niet "zomaar" een paard afkeuren. Als ze uit de verzekering is, is het ook weer mijn eigen beslissing wel of niet inslapen/slacht. Probleem is alleen dat ze bute heeft gehad, en dus niet meer voor consumptie aangeboden mag worden, en dus valt slacht dan af had ik begrepen?

Morgen ga ik met haar andere da, degene die haar toen heeft geopereerd aan koliek praten, even kijken hoe hij erover denkt. Geeft hij bv aan dat het geen probleem is omdat ze al zolang koliekvrij is, gewoon haar husk krijgt en ze het land op kan, dan gaat ze het land op. Zegt hij dat het niet kan omdat het toch teveel gevaar oplevert, dan weet ik het even niet meer. Want zet ik haar dan op het land dan heb ik voor mezelf het gevoel dat ik haar aan het vermoorden ben zeg maar.... Dan kan ik net zo goed stoppen met het geven van de husk, dan krijgt ze ook kolieken en is het ook klaar bij wijze van spreken.

Ik weet dat ik al heel lang met haar tob, het is ook niet dat ik afhankelijk ben van het verzekeringsgeld om een ander paard te kopen want dat komt er niet meer. Dit was eenmalig voor mij, mocht Bregh alsnog het hoekje omgaan dan ga ik weer bijrijden of leasen, maar ik wil niet meer voor dit soort beslissingen staan. Dus zou de verzekering uitkeren is dat fijn, maar het is niet zo dat ik dan ineens een rijke vrouw ben :DD ofzo.

Haar stukje bij beetje loslaten... ik weet niet of ik dat kan, dan liever ergens nog in één keer dan doet het niet langzaam pijn.... Als ik gebeld wordt dat ze bv koliek heeft, of mok of een dikke kap en schuren van de eiwit opslag, dan wordt ik daar niet vrolijk van.... Zeker niet als ik er dan niet bij kan zijn en totaal van een ander afhankelijk ben qua beslissingen, daarvoor heb ik al iets teveel het deksel op mijn neus gehad met gouden bergen beloven en in de shit uitkomen.

Er is hier in de buurt eigenlijk maar één echt goede da kliniek, en dat is Visdonk. Die hebben haar geopereerd en zijn echt heel erg goed. Dimi is dat ook, alleen heeft Dimi alles aan apparatuur in zijn busje zitten en hoef ik niet van alles te regelen om naar Visdonk te kunnen, want ik heb geen trailer, geen auto die een trailer kan trekken en ook geen trailerrijbewijs dus moet ik huren of een ander lastig vallen, en dat moet ook allemaal maar net uitkomen dan voor die ander qua tijden enzo, dus doe ik dat eigenlijk liever alleen als het echt echt echt nodig is.

En ik wéét dat ik een enorme controlfreak ben , dat zie ik ook absoluut terug in mijn antwoorden nu als ik teruglees dus ik ga ook daar zeer zeker eens mee aan de slag en eens goed nadenken wat IK wil. Aan de andere kant wil ik ook geen overhaaste beslissing nemen dus ik laat alles even goed op me inwerken. Want ik kan idd wel laatste kansen blijven geven, maar als dit beter wordt, is het in feite wachten op de volgende klap waarschijnlijk... En daar hebben jullie ook allemaal gelijk in.
Breghje

Berichtdoor ElineS » 22 nov 2012 19:01

Ik snap wel waarom je het doet hoor. Ik zou ook blijven vechten voor mijn paard en het zou me dan geen klap kunnen uitmaken of ik haar dan nog niet of wel kon rijden.
ElineS

Berichtdoor Kiwiko » 22 nov 2012 19:06

Gaelle weet dat zij voor mij kan beslissen als ze mij niet te pakken krijgt. Ik vertrouw volledig op haar kennis, kunde en vermogen om een juiste beslissing te maken.

Zij weet ook hoe ik erin sta mbt tor.......... kleine dingen ok, gaan we wel aan dokteren........... zou er een pees klappen, of ernstig koliek of andere kostbare langlopende dingen....... dan gaat die dood.

Gaelle kent mij goed genoeg om te weten wat ik wil :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Breghje » 22 nov 2012 19:13

ElineS schreef:Ik snap wel waarom je het doet hoor. Ik zou ook blijven vechten voor mijn paard en het zou me dan geen klap kunnen uitmaken of ik haar dan nog niet of wel kon rijden.

Dat is dus bij mij wel. Ik wil wél kunnen rijden, ben ik net achter gekomen. Manlief en ik hebben heftige discussie gehad net erover, tot op het bot zeg maar. Waar het op neer komt is, van hem mag ze blijven zolang ik er plezier in heb, dan boeit hem dat geld niet. Alleen héb ik er dus zéker het laatste jaar geen plezier meer in omdat ik niet meer kan rijden. Ik mis het teamgevoel, het samenwerken. Nu ben ik haar in feite alleen maar aan het vertellen wat ze niet mag doen, máárrrrr dit gaat over. Uiteraard, en dan is het wachten op het volgende. Dus an sich heb ik wel het idee dat ik eruit ben en dat ze moet gaan, maar dan komt mijn geweten weer in opstand want in feite is ze te goed om weggebracht te worden. Gék wordt ik ervan!!!!!!!

Kiwiko schreef:Gaelle weet dat zij voor mij kan beslissen als ze mij niet te pakken krijgt. Ik vertrouw volledig op haar kennis, kunde en vermogen om een juiste beslissing te maken.

Zij weet ook hoe ik erin sta mbt tor.......... kleine dingen ok, gaan we wel aan dokteren........... zou er een pees klappen, of ernstig koliek of andere kostbare langlopende dingen....... dan gaat die dood.

Gaelle kent mij goed genoeg om te weten wat ik wil :)
Hier zou ik dus ook geen problemen mee hebben, want daar sta ik dus hetzelfde in. Alleen zijn het bij Bregh dus allemaal van die relatief "kleine" kutdingen die apart niet groot genoeg zijn om meteen de knoop door te hakken.
Breghje

Berichtdoor Heleen » 22 nov 2012 19:16

Lieve schat,,ik roep altijd sentiment is geweldig, je moet het alleen kunnen betalen....
Ik ben kei en kei-hard als bij ons de paarden niet meer gebruikt kunnen worden gaan ze eruit, ik heb geen ezeltjeschijtgeld liggen,,zo simpel..

Mijn paardenliefde van mijn leven heb ik met 12 doen inslapen omdat ze met haar pees niet meer kon werken ...en het dier zo een werklust had....
Een schizofreen is nooit alleen
Heleen

Berichtdoor Okidokie » 22 nov 2012 19:18

Over vervoer moet je je sowieso geen zorgen maken want dan kom ik je gewoon op halen..
Woon redelijk in de buurt en heb op dit moment weinig verplichtingen..
Okidokie

Berichtdoor Boeiend » 22 nov 2012 19:32

Is een beslissing die je alleen zelf kan nemen. Heleen brengt alles weg wat niet meer gebruikt kan worden, hier blijft alles zolang ze het naar het zin hebben. Zo is iedereen verschillend. Je zal moeten kiezen tussen het dier en je eigen behoeften als ik het zo lees.
Boeiend

Berichtdoor ElineS » 22 nov 2012 19:56

Precies Boeiend. Bij mij gaat het trouwens niet om het rijden. Het gaat mij om het paard. Ik heb dit paard, om haar, niet omdat ik eigenlijk een paard wilde. Dus die blijft, zolang ze kan, ook zou ze niet gereden kunnen worden.

Maar ik snap Heleen ook heel goed. Een paard is al duur zat en als je rijden dan wel belangrijk vind...

En jij wil blijkbaar blijven rijden en dat gaat op Bregh de komende tijd niet gebeuren. Ja, ze is te goed om te worden afgemaakt, ik zou dat ook niet zomaar kunnen.. Maar het is afmaken, een nieuw paard en weer plezier halen of blijven dokteren en niet kunnen rijden, met de hoop dat misschien, ooit, maar niet de zekerheid..

Of een vervroegd pensioen plek vinden voor weinig geld.. Een grasmaaier van haar maken, in ieder geval voor een lange tijd, vanwege de pees. Maar vind dat maar eens, er zijn zoveel eigenaren, zoveel paarden, die dat zoeken.
ElineS

Berichtdoor valaise » 22 nov 2012 20:09

Kan je er geen win-win van maken ? ElineS zoekt een gezelschapsdier, Breghje zoekt plaats met veel weidegang en geen zand, ...
Maar jullie wonen wat ver van elkaar, vrees ik, ... :dontknow
Hochmut reitet zu Pferde aus und kehrt zu Fuß heim. (Ulrich von Hutten)
valaise

Berichtdoor ElineS » 22 nov 2012 20:15

Daarom vroeg ik ook waar ze woonde. Maar het is inderdaad heel ver.
ElineS

Volgende

Keer terug naar Omgang en gedrag