Project Galant....

Hier vind je alle vragen en discussies over omgang en gedrag

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Re: Project Galant....

Berichtdoor Ayasha » 27 dec 2015 10:30

Ik hoop het, dat is nl het enige nog waaraan je ziet dat ie een hele moeilijke start gehad heeft. :) Ik heb nu ook veulen foto's van hem gekregen. Ook vanuit een goede hoek genomen overigens maar daar was ie dus ook al graatmager. Op weide is ie áltijd vrolijk en erg energiek. Hij heeft in Rêve een speelmaatje gevonden. :') (ja Rêve kan hem nu hij ruin is, wel uit staan, ze speelt zelfs met 'm) waardoor hij Sam (die liever op zichzelf is) wat meer met rust laat. :')

Maar nu begin ik wel spierontwikkeling te zien. Daar ben ik blij om. :)Hij verkrampt ook veel minder in die achterhand nu. Ook op weide. Hij doet het nog wel eens (als ie bang is) maar over het algemeen laat ie alles veel losser. Nog niet zoals het zou moeten maar ik zie wel verbetering. Hij loopt ook nog maar 1 keer in de week. Als straks het gras terug rijker en voedzamer is (en hij ook weer wat ouder en hopelijk sterker) wordt dat 2 keer per week. Dan hebben we ook vaker een droge pisten en hopelijk kunnen we hem komende herfst ook naar huis halen. :)
No one can make you feel inferior without your consent" Eleanor Roosevelt
"Het is het leven maar." Dean Koontz.
Ayasha

Berichtdoor Ayasha » 28 apr 2016 16:39

Ik weet niet of er nog mensen volgen, de afgelopen maanden heb ik het zeer druk gehad met van alles. Galant is behandeld tegen bloedarmoede (in juni wordt er opnieuw bloed getrokken) en ik mocht hem rustig weer op nemen van de DA. Dat doen we dus ook. :)
Hij heeft zichzelf overtroffen door alle vier zijn voetjes te laten kappen! Het koste hem zichtbaar veel moeite maar het is wel gelukt! De nieuwe DA is hij ook helemaal fan van! :D
Behalve hetgeen waar hij nu voor behandeld is, was hij tiptop in orde volgens zijn bloed. De DA vond hem ook zeker niet slecht uit zien. Gewoon rustig aan wat trainen (hij doet nu max 2x per week 15 a 20 min stap en draf en eigenlijk vnl stap), onbeperkt hooi (dat heeft hij) en dan kwam het allemaal wel goed. Door de erbarmelijke staat waarin hij was toen hij kwam duurt het allemaal wat langer voor hij breder wordt. Hij is wel sinds hij bij mij is nog gegroeid maar iljkt nu op deze hoogte te blijven hangen. Ik hoop dus dat hij van af nu wat breder wil gaan worden. :j Groter hoeft ie van mij ook niet.
Image
Dit is momenteel het "doel". Lang, laag, de boel oprekken. Proberen hem ruimer te krijgen in die passen gezien hij nogal geneigd is om heel kort en snel te draven. Of ik dat er helemaal uit ga krijgen weet ik trouwens niet maar ik ga het iig proberen. :)
Image
En als Sam als een debiel door de weide gaat razen ziet dat zo uit bij rooie;
Image

Het is nog steeds een super lief en fijn paard om te hebben. Ongeacht wat zijn "maximum" wordt, ik zou hem niet meer kunnen missen. Ik hoop hem correct aan het lopen te krijgen (dus die shetlander draf eruit te krijgen). Galopperen kan die prima. We hebben ook niet meer echt onder het zadel gegaloppeerd. Ik wil hem nu in stap en draf sterker en soepeler maken want ik voorzie in die galop maar weinig problemen eigenlijk als ik hem mooi soepel krijg in die draf. De voorlaatste keer heb ik hem eens een overgang laten maken naar galop en dan springt hij aan alsof hij het gisteren nog gedaan had en hoewel hij nog wel een beetje balans zoekt, is het niet dat ie gelijk een halve gare plat door de bocht gaat. Integendeel. :) Dus de focus ligt nu op zijn twee moeilijkste gangen; Stap en draf.
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 29 apr 2016 07:59

Wat een heerlijk project is het ook :) fijn paard!
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Marreke » 30 apr 2016 20:45

Ayasha schreef:Ik weet niet of er nog mensen volgen

O jawel, zeker weten!
Marreke

Berichtdoor Ayasha » 02 mei 2016 11:01

:D Hi! Vrijwel alles wat ik doe gaat in overleg met een DA omwille van zijn achterstanden omdat ik bang ben iets verkeeerd te doen. In de winter vond ik het zelf niet verantwoord omdat hij erg onzeker loopt op plassen enz. Als ik hem nu rijd zo lang hij nog aan het opbouwen is en nog kracht moet bijwinnnen. Wil ik dat in ideale omstandigheden doen (droge vlakke bodem) als ie straks groot en sterk is, is er nog tijd genoeg om hem de uitdagingen te leren. :D Dus we gaan wel traag maar goed, we hebben tijd toch? :) Maar wellicht dat het voor sommige best een saai projectje is. Ben wel blij dat de huidige DA zijn "vriend" is en dat mijn smid zoveel geduld wil hebben met hem. Er zit geen kwaad in maar hij is zooooo bang... Niet voor mij trouwens, als ik kon kappen zou ik hem los kunnen laten staan... Hij is niet bang voor de handelingen maar wel voor de vreemde mensen die die uit voeren..

Hij mag, zodra de blokken hier staan waar ze moeten staan. Vandaag nog eens even aan het werk. (ja we zitten thuis midden in verbouwingen. )
Hij heeft wel erg veel last van teken. Mijn andere paarden hebben amper teken en bij hem haal ik er dagelijks meerdere af, terwijl ik hem al in spray met een spray die ook tegen teken werkt... :s
Ayasha

Berichtdoor Marreke » 02 mei 2016 18:51

Hij zal waarschijnlijk opeens groot en sterk zijn.
Zorg er wel voor dat je dan dat omslagpunt herkent en er goed op inspeelt. Jou "kennende" zal dat wel lukken.

En wie durft te zeggen dat je een saai projectje hebt? Je hebt een projectje dat je perfect wil uitvoeren en tot nu toe lukt dat ook.
Gewoon zo doordoen en alles komt goed.

En wie het saai vindt moet maar gewoon stoppen met lezen.
Marreke

Berichtdoor Kiwiko » 02 mei 2016 19:16

Ik volg het ook graag hoor :D :D
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Ayasha » 03 mei 2016 13:26

Hij is iig sowieso uit gegroeid tot 1.50 want hij steekt boven mij uit stilaan (met de schoft) en dat is voor mij groot genoeg. Als ie nu nog de breedte wat wil in gaan dan is ie helemaal goed.
Ik denk ook dat ie op een "omslagpunt" aan het komen is want onder het zadel is ie best pittig onderhand. :D De eerste rondjes stap heeft ie er een vrolijke "schwung" inzitten alsof ie er helemaal klaar voor is. :') En in draf gooit ie er regelmatig een tempo in dat echt wat te snel is voor 'm. (Dan kan hij het zelf niet meer bij houden) Dus stilaan moet ik al wat strenger voor hem zijn. :D
Ayasha

Berichtdoor Marreke » 03 mei 2016 19:13

Die groei in de breedte komt wel hoor.

Kleine kindjes worden groot en opeens moeten ze zich dan aan regels gaan houden. Zolang het maar jou regels zijn waar hij zich aan moet houden is het goed.
Het zal even wennen zijn, voor allebei, maar het komt wel goed.
Marreke

Berichtdoor Ayasha » 11 mei 2016 10:12

Gisteren had ie erg veel energie en heeft ie een kort sprintje getrokken. :') Ik zet 'm maar max 3x per week een 20min. aan het werk omdat ik bang ben dat ik hem anders te moe maak. Mama zei nog toen ie vertrok "nou, je zou niet zeggen dat ie 't zwaar vind nu ie iets meer aan het werk moet" :')

Omdat mijn operatie datum stilaan dichterbij komt (2 juni) ben ik op elk gebied wat voorbereidingen aan het treffen. Dus ook wb Galant. Na de operatie ga ik een twee a drietal weken niet kunnen rijden omdat ik dus een wonde op mijn hoofd heb. Ik mag wel bij de paarden komen (want die zit volledig in gepakt zolang er nog risico is op infectie) maar er mag niks op schuren (ofwel; geen cap :) ).
Maar als ik Galant nu weer een maand moet stil zetten dan ben ik weer helemaal aan het begin aan het beginnen en tsja, zo blijven we bij het begin beginnen. Ik ben niet zo goed met longeren enzo maar mijn lesgeefster wel dus die komt volgende week normaal (is nu door haar werk even niet in't land) een lesje geven en me leren hoe ik hem het best longeer/vanaf de grond met hem kan werken om hem verder spieren en soepelheid te laten opbouwen.

Da's natuurlijk wel een probleem met Galant, Sam kan ten eerste wel die weken stil staan maar ook als dat niet zou kunnen ken ik wel ruiters die er (mits begeleiding want Sam is een stuk gevoeliger op de hulpen dan het gemiddelde paard) wat mee kunnen werken maar Galant is nog niet zo ver.. Mama is er altijd bij als ik hem rijd (want van mijn man is hij nog steeds doodsbang) en die mag 'm wel vast houden en borstelen maar tuig op leggen mag ze niet. :+ Inspuiten tegen de vliegen kan ik terwijl hij los op de weide staat zonder halster, dus laatst zei ik tegen mama "wil jij Galant even inspuiten" terwijl ik nog effe bezig was met Sam omdat hij bij mij toch zo braaf is, dacht "dat moet lukken" maar zodra hij mama met die bus zag komen stond ie ineens 5m verder. Rooie doet niet snel rare dingen dus ik ging kijken wat er scheelde, pakte de bus van mama over en ik kon dus wel zo naar hem toe wandelen en hem inspuiten....
Hij ként al die dingen... Hij weet dat die dingen geen kwaad kunnen. En toch laat hij nog steeds niet toe dat een ander het doet. :s Rooie zijn grootste probleem zal op het einde toch mensen blijven denk ik... Als hij eenmaal thuis staat kan ik dat beter aanpakken. Als dan vrienden van mijn man komen dan willen die best wel even naar hem toe gaan maar nu op weide is dat moeilijker. Dan moeten ze echt in de auto kruipen om naar dat paard te gaan terwijl ze hier er naar toe komen als ze toch hier moeten zijn. Dus dat probleem hoop ik voor een (groot) stuk te kunnen oplossen als hij hier staat. Maar of het er nog helemaal uit gaat?
Ayasha

Berichtdoor Zorbas » 11 mei 2016 20:11

Jaaa,ik volg ook nog hoor,zeker en vast :DD
Zorbas
Nieuwsmod

Vorige

Keer terug naar Omgang en gedrag