Extra pas in draf, neurologische afwijking?

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Extra pas in draf, neurologische afwijking?

Berichtdoor Nathalie » 15 maart 2013 12:57

Ik stel mijn vraag hier ook graag, ben op zoek naar zo veel mogelijk tips en adviezen om hopelijk tot een oplossing te kunnen komen...
Om te beginnen, het betreft hier een bijna 14 jarige friese ruin, die alleen nog recreatief wordt gereden. Rijd voornamelijk buiten, een/ twee keer in de week gemiddeld in de bak.

In 2010 is mijn paard na 2 jaar zoeken n.a.v. van vage klachten m.b.t. de aanleuning en af en toe wat schudden met zijn hoofd gediagnosticeerd: chronische fractuur van de processus paracondularis, kort noem ik het ook wel een gebroken nek. Dat klinkt heftig, en dat is het ook wel, maar heb hem uit de sport gehaald, rijd hem alleen nog recreatief en dat gaat uitstekend. De klachten zijn zo goed als verdwenen, ik zeur hem letterlijk niet aan zijn hoofd, het maakt mij niet uit waar hij zijn hoofd houdt en dat gaat goed. Zo goed zelfs dat bij mij op de RV iedereen denkt dat hij helemaal geen geblesseerd paard is, maar dat ik gewoon geen zin heb in wedstrijden. :o

Het begon een paar maanden geleden, ik voelde een keertje een onregelmatige pas in de draf toen ik in de bak aan het rijden was. Daarna liep hij gewoon weer als vanouds, heb er daarom geen aandacht aan geschonken. Ongeveer een maand later voelde ik het weer, maar nu drie keer.
De dag erna gelongeerd, geen onzuiverheid te bekennen. Daarna weer gaan rijden, weer af en toe een drafpas extra, alleen op de rechterhand, en alleen met het rechtervoorbeen.
Met longeren weer volledig zuiver. Twee weken op rust gezet, dacht dat het misschien een spierenkwestie was, trap van mijn shet gehad oid. Na twee weken weer erop, eerst buiten om lange rechte lijnen te draven op het harde, daar voelde hij goed, de dag erna weer door de polder, twee keer een extra stapje in de draf.
Volgende dag weer gelongeerd, aan de longe loopt hij loepzuiver.
In de bak, alleen met rechtsom draven als ik er op zit, toch weer af en toe weer dat extra stapje.

Afspraak met de kliniek bij ons in de buurt gemaakt, foto's en CD van CT scan mee, was (en ben...) erg bang dat de fractuur in zijn nek hem toch last gaat geven. Hoewel het de laatste jaren heel goed is gegaan, hij schudt nog maar minimaal en is gewoon een blij paard.

Anyway, op de kliniek klinisch beeld helemaal goed, longeren op hard en zacht, gewoon zuiver. Rug voelt goed. En soepel , dacht zelf dat het probleem daar misschien lag, omdat er aan de longe niks te zien is. Ik erop en net als eerder heel af en toe een misstapje met zijn rechtervoorbeen. Arts gaf aan dat het erg vaag was, wellicht iets neurologisch.
Voor de zekerheid rechterbeen uitverdoofd, beeld blijft hetzelfde.

Hele lading foto's gemaakt,foto's van de nek zijn nog precies hetzelfde als de foto's die Emmoord gemaakt heeft en hoe het beeld van de CT gemaakt in Utrecht was.

Halswervels goed, een hele lichte zichtbaarheid van iets artrose bij de facet gewrichten in de hals. Maar niks ernstigs of verontrustend. Als daar paarden een aanmerking zouden moeten krijgen kon er eigenlijk geen enkel paard meer goed door een rontgenonderzoek komen, aldus de dierenarts.
Idee blijft neurologische afwijking. Is weinig aan te doen.

Week op pijnstillers gezet om te kijken of het pijnlijk is en of er verbetering komt. Helaas, alles hetzelfde, hoewel ik natuurlijk blij ben dat hij geen pijn heeft!

Daarna weer terug naar de kliniek, facetgewrichten in laten spuiten, omdat neurologische problemen in 90% uit de hals komen, en dit zou dan de behandelmethode zijn. Helaas, nu twee weken later weer geen verbetering :-( Sterker nog, de afgelopen maand, is het van af en toe een pasje in een paar rondjes draf, toch wel naar twee pasjes in een rondje gegaan... :( Zelfs op de linkerhand maakt hij nu soms een hupsje, niet goed dus...

Neurologische afwijking is dus steeds waarschijnlijker, en wat is dat moeilijk te accepteren, eigenlijk niet. Ik wil nog zo graag lekker met hem door het bos en over het strand rijden, af en toe een showtje met het achttal , gewoon genieten met elkaar!

Nu dus een afspraak in Utrecht gemaakt voor een MEPP test/EMG, om te kijken waar het probleem precies zit, en of we er wat aan kunnen doen. Vermoedelijk kunnen we niet veel doen als het echt een neurologische afwijking is, maar ik hoop natuurlijk op een oplossing voor mijn stoere fries.

Iemand bekend met zo een soort probleem, dan hoor ik het graag...
Alvast bedankt!
Nathalie

Re: Extra pas in draf, neurologische afwijking?

Berichtdoor Kiwiko » 15 maart 2013 18:54

Stel dat het een neurologische afwijking is, en hij heeft er verder geen last van (zo een "krampenpas" tussendoor hoeft geen pijn te doen) waarom zou je dan niet nog gewoon door het bos kunnen rijden af en toe?
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Zoo_ist » 16 maart 2013 00:32

Het ligt eraan wat je met het paard wilt....
Zonder pijn als grasmaaier kan altijd nog.

Als er sprake is van pijn of een gevaar voor zichzelf zou ik in laten slapen.
Maar ik kijk vanuit een andere hoek en had hem ook al niet meer gehad denk ik.

Ik heb een paard gehad met een gebroken halswervel en die had achter aparte tussenpassen maar is negatief getest op ataxie.

Na tig 2nd opinions vonden ze de gebroken wervel (laatste voor de schoft) en is hij verhuisd naar de andere kant.
Zoo_ist

Berichtdoor Dierenarts » 02 apr 2013 21:20

Goedenavond.
Helaas is er geen enkele manier om met 100% zekerheid uit te sluiten dat er een neurologische oorzaak van de misstappen van het voorbeen is. Een EMG en MEP-test kunnen storingen in de zenuwbanen van de hersenen naar het voorbeen aantonen of uitsluiten. Maar een misstap kan ook veroorzaakt worden door een storing in de zenuwbanen vanuit het been terug naar de hersenen, zodat het paard niet voelt/registreert wat het met het been doet en daarom kan struikelen of een misstap kan maken. Noch de MEP-test noch de het EMG kunnen deze stoornis registreren. Dus mochten beide testen negatief uitpakken, dan nog kan de oorzaak neurologisch zijn.
Ik hoop dat ik hiermee niet nog meer vragen heb gecreëerd voor je,
Succes met je paard!
Dierenarts
PP professional
PP professional

Berichtdoor Kiwiko » 03 apr 2013 07:19

Bedankt weer dierenarts! Super!
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Nathalie » 07 apr 2013 13:02

Bedankt voor de reactie, waardeer ik zeer!

Uit de EMG kwam naar voren dat mijn paard zenuwschade in de hals heeft, en hoogst waarschijnlijk komt daar wel de korte extra pas van het rechtervoorbeen vandaan.

In ieder geval gaan we proberen om d.m.v. elektrostimulatie van zijn spieren de zenuw(en?) proberen te herstellen, een langdurig traject, met wisselende resultaten, maar wie niet, waagt, wie niet wint. Ik moet hiermee zelf dagelijks aan de slag, dus na overleg met Tunna Morrien (chiropractor en paardenfysio) heb ik een elektro stimulatie apparaat besteld. Tunna heeft overleg gehad met de arts uit Utrecht, nu kijken wanneer ze tijd voor mij heeft zodat ze me uit kan leggen hoe ik de stimulator moet gebruiken.
Voor nu stap ik dagelijks met hem aan de hand, lekker samen met de hond, een paar kilometer door de polder, je moet toch wat en rust roest... Verder toont hij blij, staat lekker de hele dag buiten, en zie gelukkig geen paard die tekenen van ongemak laat zien.

Is er misschien iemand die ervaring heeft met zenuwschade in de hals, het behandelen daarvan en de uiteindelijke uitslag? Ik kan er eigenlijk bar weinig over vinden, en maak me best wel ongerust, omdat het behoorlijk progressief lijkt, helaas...

Alvast bedankt voor het meedenken!!
Nathalie

Berichtdoor Boeiend » 07 apr 2013 13:27

Ik heb een paard gehad met een zenuwafknelling in de hals, maar ja daar was de oorzaak niet van op te lossen. Dus dan kan je behandelen wat je wil, maar dat helpt niks
Boeiend

Berichtdoor Nathalie » 07 apr 2013 17:14

Boeined, hoe kwam die afknelling dan, was er schade aan zijn halswervels oid? Bij mijn paard is er geen sprake van afknelling, maar van beschadiging, maar hoe die beschadiging gekomen is....??? Maar dan is het denk ik gelijk einde verhaal geweest voor jouw paard... :( Had je paard toen dezelfde klachten als de mijne?
Nathalie

Berichtdoor Boeiend » 07 apr 2013 19:22

Er zat artrose in de hals waardoor de foramina intervertrebralia, dat zijn gaten waardoor zenuwen naar buiten komen, vernauwd waren. Hij heeft nog een jaar of 2 1/2 rondgehobbeld met pensioen en toen hield het op.
Boeiend

Keer terug naar Vragen aan de dierenarts