Zand eten

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Re: Zand eten

Berichtdoor pzn » 01 dec 2012 16:39

Zowel Subli als Marstall zijn merken waar ik redelijk allergisch voor ben :D Marstall heb ik 4 maanden geprobeerd ivm het natuurlijke gebeuren, maar paard ging er steeds beroerder uitzien.

Zelf ben ik fan van havens of D&H en verder veel ruwvoer.
pzn

Berichtdoor pzn » 01 dec 2012 18:57

Hij ziet er best uit!
pzn

Berichtdoor pzn » 01 dec 2012 19:06

Is het niet gewoon verveling?
pzn

Berichtdoor Mando » 01 dec 2012 21:50

Ik hoor het vaker momenteel.
Lijkt soms wel idd een stukje verveling.

Die van mij staat ook op zand en ik geeft Linosan 1x per maand 5 dagen

http://www.paardenshop.nl/winkelen/verzorging/voedingssupplementen/linosan_zandeten_zandkoliek/

Daarbij krijgt hij iedere zondag slobber met een schep linosan er doorheen

Als je twijfelt over de mest even een hangschoen, drol erin en water erbij en dan laten oplossen dan zakt het zand naar de punten van de handschoen
Ook een wijze uil is ooit geboren als uilskuiken.....
Mando

Berichtdoor Mando » 02 dec 2012 09:28

Dat zou je kunnen doen, gewoon gezellig rondje wandelen even andere omgeving even onverdeelde aandacht.

Ik doe dit al 4 jaar zo zolang hij in de paddock staat in de winter en in de zomer doe ik het wat minder vaak
ze eten wel zand mee naar binnen met het gras maar minder dan in de paddock.

Succes.
Ook een wijze uil is ooit geboren als uilskuiken.....
Mando

Berichtdoor Cappie » 02 dec 2012 09:31

Mss een rare vraag maar heb je al eens naar je calcium/fosfor verhouding gekeken? Ik betrapte mijn pony's er ook op dat ze aan modder aan het likken waren, plus ze likten ook erg veel aan hun liksteen. Ik voerde voorheen pavo vital. Na een topic op bokt kwam ik erachter dat daar de calcium/fosforverhouding erg scheef is als je geen granen bijvoert. Daarna ben ik overgestapt op de marstall force en gingen ze geleidelijk minder aan hun liksteen likken. Ook aan de modder heb ik ze niet meer zien likken. Nu voer jij de force al bij, maar hoe zit het met de rest van je voer?

Voor zover ik weet werkt lijnzaad niet echt als ze al zand binnen hebben. Dan kun je beter die psyllicumzaadjes nemen, die zitten ook in zandweg, maar zijn als zaad een stuk goedkoper. Verveling kan uiteraard ook meespelen.
Cappie

Berichtdoor janouk » 02 dec 2012 10:30

Je kan ook ergens in de buurt wat wilgentakken snoeien. Schors helpt ook vaak en het knabbelen vinden ze ook lekker. Dagelijks een plakje stro met stevige vezels, geeft ook verbetering.
Je bent altijd gek, voordat je een genie bent. Johan Cruyf.
http://www.chaletparketsport.nl website van onze paarden
janouk

Berichtdoor Rajo » 02 dec 2012 10:45

gerstestro vinden ze vaak lekkerder dan tarwestro, dus daar kan je best op letten als je stro koopt. Voor de stal koop ik tarwestro omdat ze die anders leegvreten.
meestal als ze bewust ergens gaan likken is er ergens een tekort. Doet die het altijd op dezelfde plaats? Ik heb er misschien overheen gelezen, maar heb je al eens bloed laten pakken?
Rajo

Berichtdoor Breghje » 14 dec 2012 13:42

Misschien een heul stomme tip, maar bij Bregh werkte het, op haar vaste zandlikplekken legde ik haar mest, dat vondt ze vies en dus likte ze daar niet meer. Is lapmiddel, ik weet het,maar zij ging op een gegeven moment over op "los" zand zoals molshopen en dat was er een stuk minder, dus kreeg ze ook minder zand binnen.
Breghje

Berichtdoor bulkie » 14 dec 2012 18:47

Mijn jongste deed het verleden jaar ook,Hij stond toen met 3 andere paarden op een kaal weitje.Ik moet zeggen dat de pony die er bij stond er mee begon en dat hij het is gaan nadoen.
Nu staat hij op 4 ha en heb ik het hem niet meer zien doen.Nu ben ik wel benieuwd hoe het in januari gaat dan word er 3ha afgesloten.Ze krijgen dan ook wel volop hooi op de wei.Verleden jaar stonden ze wel 8 uur op een kale wei buiten,maar ze hadden ook niks te eten.
Dus ik denk toch een deel verveling.
bulkie

Berichtdoor bulkie » 14 dec 2012 20:35

Bij ons eten ze ondanks het gras toch het hooi wel op.Maar als hij nog gras heeft en hooi laat liggen dan zou je denken dat het toch niet echt verveling is.

Mijn oudste heeft wel ooit stront gegeten ondanks genoeg weide en voeding.Die bleek een mineralen te kort te hebben, ik had ook een zoutblok hangen.
De mineralen heeft toen de da voorgeschreven,ik weet niet zo gauw meer wat het was.
Op een gegeven moment is het strontvreten gestopt en heeft ze het ook nooit meer gedaan,dat is nu 16 jaar terug.
bulkie

Berichtdoor Dierenarts » 03 jan 2013 21:18

Zand eten heeft niets te maken met tekorten aan mineralen of sporenelementen. Het heeft te maken met het feit dat een paard voorgeprogrammeerd is om de hele dag op zoek te zijn naar eten, en de hele dag dat eten op te knabbelen. Op het moment dat de omgeving dat natuurlijke gedrag blokkeert, gaat het paard zijn 'dwangneiging' uitoefenen op andere zaken zoals bodems, hekken, soms zelfs metaal. Niet alle paarden vertonen dit omgericht gedrag maar het is wel een vaak voorkomend probleem.
Oplossingen kan ieder voor zich bedenken maar die zullen allemaal gebaseerd moeten zijn op het verbeteren van de leefomgeving. Dus het mogelijk maken om het natuurlijk gedrag uit te oefenen door het aanbieden van voldoende, veilig, 'knaagbaar' materiaal.
Dierenarts
PP professional
PP professional

Keer terug naar Vragen aan de dierenarts