Wave kiezen kaken.

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Wave kiezen kaken.

Berichtdoor Marjannekhu » 24 nov 2012 10:15

laat ik bij het begin beginnen. Bij mijn paard is vorig jaar een wave ontdekt op de linker onderkaak. Deze is toen behandelt, nu bijna een jaar later heb ik er iemand anders bij laten komen omdat het me niet lekker zat en ik het vermoeden had dat er toch meer aan de hand kon zijn. Rij technisch liep ik tegen aardig wat problemen op. Mond open en kantelen met rijden en zo nu en dan uit de nageeflijkheid spatten en vast houden/zitten. Dus gister een andere tandarts bij gehad. Nou 't was werkelijk 1 groot golvend gebeuren! Links rechts boven onder kaak. Hij heeft overal een aardige wave in zitten. Dat verklaart gelijk mijn problemen, omdat zijn kaak dus op slot schiet bij het rijden. Gister is zijn gebit helemaal bijgewerkt tot zover dat nu mogelijk is. Dit kan niet in 1 behandeling helemaal bijgewerkt worden als 't nog helemaal goed is te krijgen, dat is ook nog maar de vraag. Hij gaat nu om de 9 maanden behandelt worden. Nu was mijn vraag of er mensen zijn waarvan hun paard ook last van een wave heeft en of die ook speciale oefeningen hebben meegekregen of weten om de kaak losser te krijgen. Alle tips zijn welkom
Marjannekhu

Re: Wave kiezen kaken.

Berichtdoor Kiwiko » 24 nov 2012 10:40

In jouw casus, zou ik denk ik bitloos proberen?

Ik heb er overigens nul ervaring mee met waves, ken het verschijnsel ook niet :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Boeiend » 24 nov 2012 10:47

Ik vraag me af of het niet een beetje een modeverschijnsel is. Tot voor redelijk kort had ik er nooit van gehoord. Nieuwe paardentandarts en prompt hebben er 3 een wave :dontknow
Boeiend

Berichtdoor Marjannekhu » 24 nov 2012 10:58

Bij die van mij is het helaas overduidelijk! Had er graag een foto van willen maken. Het zag er nog erger uit dan de foto's die op internet te vinden zijn. zat tussen sommige kiezen wel bijna een cm verschil tussen kwa hoogte. Bitloos rijden wat ik ook wel doe, maakt weinig verschil. Ook dan kantelt hij en doet zijn mond open. Zowel met en zonder bit, zakt de onder kaak ietwat naar beneden bij nageeflijk lopen waardoor de kaken blokkeren en vast kunnen komen te zitten.
Marjannekhu

Berichtdoor Dierenarts » 03 jan 2013 21:25

Tegenwoordig noemen we het een wave, omdat het zo genoemd wordt in de vakliteratuur en op opleidingen. Vroeger was het gewoon een onregelmatig gebit, een 'hobbeldebobbel' of berg en dal gebit.
Nadeel van deze aandoening is dat door de onregelmatigheden het normaal afslijten van het gebit wordt beperkt en het probleem zo vanzelf steeds groter wordt, de bergen hoger en de dalen dieper. Correctie moet inderdaad geleidelijk gebeuren. Je kan immers alleen de bergen verkleinen maar niet de dalen vullen. Corrigeer je de bergen te extreem, dan komt er bijna niets meer van onder- en bovenkies tegen elkaar en heb je te weinig kauwoppervlakte over. Daarom moet het gebit stapsgewijs worden behandeld. Bij een jong paard kan dat in stappen van een half jaar, bij een ouder paard met een harder gebit wat minder snel slijt zullen de stappen langer duren, een jaar of zelfs anderhalf tussen de behandelingen in.
Dierenarts
PP professional
PP professional

Berichtdoor Kiwiko » 03 jan 2013 21:28

Dank je wel :)

Ik moet eerlijk zeggen dat IK er nog nooit mee in aanraking ben gekomen. Behoudens hele oude paarden die gewoon helemaal een slecht gebit over hadden :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor pzn » 03 jan 2013 21:41

Kiwiko schreef:Dank je wel :)

Ik moet eerlijk zeggen dat IK er nog nooit mee in aanraking ben gekomen. Behoudens hele oude paarden die gewoon helemaal een slecht gebit over hadden :)

Ik ook niet :D

Wel met slechte gebitten, maar niet met deze term.
pzn

Berichtdoor Marjannekhu » 04 jan 2013 11:19

echt hartstikke bedankt! maar is hier ook iets rij technisch voor om de spieren in de kaken soepel te houden? een bepaalde oefening? want bij die van mij slaat de kaak dus ook nog wel eens op slot!
Marjannekhu

Berichtdoor pzn » 05 jan 2013 01:19

Marjannekhu schreef:echt hartstikke bedankt! maar is hier ook iets rij technisch voor om de spieren in de kaken soepel te houden? een bepaalde oefening? want bij die van mij slaat de kaak dus ook nog wel eens op slot!

Zoiets moet je niet specifiek in de kaak zoeken, maar meer in het ondertreden van t achterbeen. De mond geeft jou de informatie wat er door het hele lijf van het paard gebeurd.
pzn

Berichtdoor Anne_GTI » 05 jan 2013 01:27

Als je zo'n kneus van een paardentandarts bij je paard hebt gehad die de achterste kiezen de haken laat zitten kan het paard nog zo fijn doortreden met z'n achterbeen maar kan ie simpelweg niet fijn door de kaak lopen.
Gaat een ruiter naar de kapper. Komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....
Anne_GTI

Berichtdoor pzn » 05 jan 2013 02:18

Tja Anne ik ga der vanuit dat dat allemaal voor elkaar is.
pzn

Berichtdoor Anne_GTI » 05 jan 2013 02:37

pzn schreef:Tja Anne ik ga der vanuit dat dat allemaal voor elkaar is.

Er zijn veel prutsers op dit vlak aan het werk. En zie dan als eigenaar het kaf maar eens van het koren te scheiden. Als je een paard hebt wat de kaak niet loslaat en je hebt de tandarts pas gehad ga je er niet vanuit dat daar het probleem zit maar ga je verder zoeken.
Gaat een ruiter naar de kapper. Komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....
Anne_GTI

Berichtdoor Marjannekhu » 06 jan 2013 08:37

pzn schreef:Tja Anne ik ga der vanuit dat dat allemaal voor elkaar is.

Ja hoor, dat is bij die van mij goed! Hij heeft de hele apk beurt gehad, de tandarts die hem behandelt heeft is werkzaam bij een zeer goed aangeschreven kliniek bij mij in de regio. Dus absoluut geen prutser. :DD
Marjannekhu

Berichtdoor svdijk86 » 09 jan 2013 07:56

Had er ook nooit van gehoord, vorige keer wel met mijn paardentandarts meegekeken een dagje toen hij paarden op stal kwam doen.

Die vond het leuk dat ik tandartsassistente ben en zo geinteresseerd was dus die heeft me meerdere malen geroepen voor extracties bij jonge paarden met al losse kiezen, paarden met een scheef gebit, paarden waarbij de vorige tandarts alleen de voorste haken had weggeslepen en hij heeft me bij een aantal paarden laten zien hoe Cariës bij paarden er uit ziet. En hoe gebitten van paarden er uit zien die overmatig knarsen haha!

Ook heel verhaal erbij gehad, erg interessant en mooi om de verschillen voor en na de behandeling te zien.

Ik ga eens zoeken naar "wave".. Wel benieuwd hoe dat er uit ziet. Onstaat dat door prutswerk? Of late herkenning? Of komt dat vaak voor bij paarden waarbij het lang duurt voor de kiezen goed doorgekomen zijn? (want dat kiezen door"groeien" als er ruimte is dat zie je bij mensen ook die kiezen missen)
svdijk86

Berichtdoor Marjannekhu » 06 feb 2013 12:59

wat leuk joh!!! geen idee echt waardoor het ontstaat, mijn da die zei dat de leeftijd er mee te maken heeft, maar dat het bij mijn paard al
wat verder gevorderd was dus al een probleem van een aantal jaren. Wat dus niet herkend is door andere da's.
Marjannekhu

Keer terug naar Vragen aan de dierenarts