Koliek

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Koliek

Berichtdoor Anne_GTI » 24 okt 2012 12:40

Gisteravond werd ik weer eens met de neus op de feiten gedrukt dat een paard een kwetsbaar wezen is. Tijdens het losrijden kreeg mijn paard ineens een koliekaanval. Met zadelen en poetsen was er nog niets aan de hand. In een rondje tijd veranderde hij ineens van een vrolijk paard in een zielig hoopje zwetende ellende. In eerste instantie twijfelde ik nog over maandagziekte maar aangezien hij wilde gaan liggen en rollen en nog wel wilde lopen heb ik die optie gelijk maar weer weggestreept. Gelijk de dierenarts gebeld en tot die kwam rustig met het paard in de bak gestapt. Hij werd toen wel wat minder zweterig maar vertoonde wel nog een zwalkende gang, slaan met de achterbenen en wilde het liefst gaan liggen. De dierenarts constateerde geen koorts (tem. 37.9) geen verhoogde hartslag maar ook heel weinig darmgeluiden in het gebied van de linkerflank. Tijdens het opvoelen bleek hij ook een hele volle blaas te hebben. Zodra het paard in zijn stal kwam werd die ook gelijk leeg geplast. Paard heeft darmverslappers/pijnstillers gekregen en tot vanmorgen gevast. Pas nadat er mest in de stal lag ben ik hem voorzichtig gaan voeren met wat hooi en hij loopt nu onder toezicht in de wei. Paard oogt vrolijk maar is nog niet zo vlug als anders maar toont niet ziek verder. Slijmvliezen zijn normaal lichtroze van kleur.

Wat is nu wijsheid? De oorzaak is lastig te achterhalen denk ik. Enige wat ik kan verzinnen is dat ie recent weer een nieuwe liksteen tot zijn beschikking heeft. verder is er in het voerbeleid niets veranderd en ook niet in de training/schema etc.

Ik heb nog een zandwegkuurtje liggen, is het wijsheid om die nu te geven of kan ik daar nog beter even mee wachten?
Volgende week zou hij eigenlijk ook ontwormd moeten worden, heb de spuit al thuis liggen. Kan ik die er nu beter indrukken of juist nog even mee wachten?
Gaat een ruiter naar de kapper. Komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....
Anne_GTI

Keer terug naar Vragen aan de dierenarts