Spat bij bejaard paard

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Spat bij bejaard paard

Berichtdoor Ellensammy » 04 okt 2012 10:10

Mijn paard van 28 jaar heeft sinds een jaartje last van artrose en sinds een maand of twee heeft hij spat. Ik heb geen foto's laten maken omdat het vrij duidelijk is. Hij begint er nu ook echt last van te krijgen. Staat veel op rust en de laatste tijd tilt hij zijn been vaak helemaal op. Ik geef hem al een jaar gelatinaat (wat zeker in het begin veel resultaat gaf) en nu duivelsklauw. Hij heeft een kuurtje metacam gehad maar dat heeft niets geholpen. Uiteraard heb ik mij ingelezen op internet wat de mogelijkheden zijn. Maar mijn vraag: is er bij een paar van 28 uberhaupt nog iets mogelijk? Verder is hij hartstikke gezond en heb ik hem tot twee weken terug nog zeker 5 x per week gereden. Wat is nu wijsheid? Ik wil niet teveel met hem gaan dokteren omdat hij al zo oud is maar ik wil wel dat hij fijn en vooral pijnvrij nog een aantal jaar mee kan (vooral ook omdat hij verder nog zo gezond is).
Nu wandel ik elke dag met hem, spuit ik zijn spronggewricht af, koel het met coolinggel en staat hij elke dag in de paddock waar hij ook wat heen en weer kan lopen.
Wat kan ik nog doen?
Ellensammy

Re: Spat bij bejaard paard

Berichtdoor Kiwiko » 04 okt 2012 10:19

Eigenlijk geef je het zelf al aan.......... nog veel docteren met een paard van die leeftijd met eigenlijk een niet te genezen kwaal is gewoon een niet realistisch iets.

De winter komt eraan en daar zal hij niet beter van worden qua pijn en stijf/stramheid. Dit zou voor mij een dag tot dag bekijken iets zijn. Zolang hij nog blij is en zijn ding redelijk pijnloos kan doen is het ok, toch? Maar als de pijn de overhand gaat nemen dan zal je toch moeten kijken waar jouw grens mbt zijn lijden ligt. Op pijnstillers zetten is alleen maar het vooruitschuiven van een beslissing die je uiteindelijk toch moet maken.

Vooralsnog lekker op eigen tempo en manier laten bewegen is het beste wat je kan doen voor hem
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Ellensammy » 05 okt 2012 13:27

Hmmm dat is ook wel wat ik nu doe hoor, maar ik hoopte dat er nog iets zou zijn wat ik zou kunnen doen om hem nog een tijdje pijnvrij met pensioen te kunnen doen. Hij is verder nog zo fit en actief dat ik eigenlijk niet verder wil denken....
Ellensammy

Berichtdoor Prutsdoos » 06 okt 2012 17:06

Je zou glucohorse http://www.glucohorse.com/welkom.html kunnen proberen...of het echt effectief is verschilt per paard de een loopt er nog jaren op bij de ander is er geen sprake van verbetering...28 jaar is een mooie leeftijd..je zult gewoon rationeel en eerlijk moeten zijn op zeker moment vind ik.
Pijn lijden bij een dier is een no go area en vraagt om een moedige maar moeilijke beslissing!
Een goede ruiter hoort zijn paard praten, een uitstekende ruiter hoort zijn paard fluisteren maar een slechte ruiter hoort zijn paard niet schreeuwen
mooie woorden zijn niet waar en ware woorden zijn niet mooi
Niemand is beter dan de ander
Prutsdoos

Berichtdoor Dierenarts » 22 okt 2012 19:30

Spat reageert vaak heel goed op injecties in het aangetaste gewricht. Er wordt dan langwerkende corticosteroïden ingebracht. Dit heeft een dubbel doel. Het eerste om de reactie c.q. ontsteking, waar de pijn vandaan komt, rustiger te maken. Ten tweede wordt meestal gekozen voor een corticosteroïd die het kraakbeen versneld doet afbreken. Dat klinkt heel negatief, maar is dat in het geval van redelijk gevorderde spat juist niet. Omdat het kraakbeen versneld afbreekt groeit het gewricht eerder vast. Zodra dat is gebeurd zal de pijn wegblijven zonder verdere behandeling. Uiteraard dienen er dan wel eerst röntgenopnames gemaakt te worden zodat bepaald kan worden of het om het onderste of het middelste gewrichtje van de sprong gaat i.v.m. het aanprikken van het correcte gewricht.
Andere opties zijn een aangepast beslag, waarbij de stand van het been zo wordt veranderd dat er minder druk op het aangetaste gewrichtsvlak komt.
Of en hoe je behandelt bij een paard op gevorderde leeftijd is uiteraard aan de eigenaar om te bepalen. In principe zou ik als dierenarts vanwege de leeftijd alleen operatief ingrijpen afraden, alle andere behandelingen zijn nog altijd even goed mogelijk omdat ze weinig belastend voor het dier zijn.
Dierenarts
PP professional
PP professional

Keer terug naar Vragen aan de dierenarts