Schimmel infectie

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Schimmel infectie

Berichtdoor Impus » 20 sep 2012 12:29

Feiten& fabels over schimmelinfectie.

Mijn paard onder gaat op dit moment een schimmelinfectie.
Hij heeft het nooit eerder gehad maar ik ben er wel bekend mee aangezien vorige paarden van mij het ook eens hebben gehad.
Ik heb altijd geleerd alles te ontsmetten en ook het paard te behandelen met schimmeldodend middel.
Dat doe ik nu trouw om de 3 dagen, ik heb hem inmiddels voor de derde keer behandeld met Imaverol.

Zadeldekken, beenbeschermers, borstels alles wat in aanraking komt met paard behandel ik met dethol.
Ik pak het dus grondig aan maar nu zit ik mij af te vragen hoeveel zin het heeft als een ander bij mij op stal dit niet doet?
Mijn zus (prutsdoos) haar Oswaldo heeft er ook last van en wij pakken het dus serieus aan met ontsmetten.

Er zijn echter meer paarden op stal die schimmel hebben waarvan er ook 1 is die haar paard niet behandeld met schimmeldodend middel (heeft verlopen olie op de plekken gesmeerd en het lijkt bij dat paard nu weg) en er is er 1 die er gewoon niets aan doet en van mening is dat het vanzelf over gaat en hij hier door meer afweer op bouwt.

Reisen er bij mij een aantal vragen op.
Hoe werkt het nu met schimmel? als het paard dit onder gaat bouwt het dan antistoffen op zodat hij het niet weer krijgt?
Als ik mijn paard nu behandel en hij is er daarna vanaf kan hij het dan weer krijgen van het paard dat niet behandeld is maar het wel toont? of is hij dan umuun?

Het huistuin en keuken middels verlopen olie.....
Ik noem het maar boerenwijsheid van vroeger die zo nu en dan hier en daar weer naar boven komt.
Helpt dit nu echt? ik heb ervaringen met allergische reacties gezien en brandplekken? hoe veilig is dit middel? en hoe komt het dat bij sommige paarden schijnt te werken?

Een hele boel vragen maar ik wil er toch wel eens duidelijkheid in.
Ik ben benieuwd naar wat de dierenarts hier over vind maar zie ook graag van anderen hun gedachte hier over.

Alvast bedankt.
Impus

Re: Schimmel infectie

Berichtdoor Zoo_ist » 20 sep 2012 12:45

Ik ga gelijk los met Imaverol als ik een verdacht plekje vind.
Volgens mij is er eentje ooit voor ingeent maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik al mijn spullen ben gaan reinigen en ik poets mijn paarden met dezelfde borstels. Die heb ik wel gewassen trouwens, maar geen idee met wat....

Ben ook wel benieuwd naar wat de DA hierover te zeggen heeft.

Ik DENK dat de paarden met een goede weerstand minder kans hebben om schimmel te krijgen dan paarden met een verminderde weerstand...... :dontknow
Zoo_ist

Berichtdoor Musli » 20 sep 2012 12:50

een schimmel is toch altijd een infect dat wordt overgedragen? Wel kan ik me voorstellen dat bij midnere weerstand de kans groter is, maar 'immuniseren' lijkt me niet haalbaar.
Imaverol, ja zo heette dat! Daar heb ik toch veel paarden mee gewassen in mijn leven! Ik werkte toen op een 'handelsstal' daar kwam vanalles binnen, vaker met dan zonder schimmel. Dus daar kwam weer een flesje imaverol :D
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Berichtdoor Impus » 20 sep 2012 15:50

Mijn ruin is in een goede conditie dacht ik zelf en zo op het oog dacht ik dat hij geen verminderde weerstand heeft.
Hij komt dagelijks buiten en voor de nacht binnen, ik mest zijn box elke dag uit.
Hij eet en drinkt goed, heeft geen neus uitvloeiing, geen traan ogen, gehemelte en tandvlees is goed van kleur.
Normale temperatuur, altijd attent met levendig orenspel en zit verder goed in de vacht ondanks nu dan die uitting van schimmel.

Kijk ik wist dat een paard met verminderde weerstand het kan krijgen maar hij is gewoon gezond.
Al moet ik zeggen dat hij wel een gevoelige huid heeft.
Impus

Berichtdoor Kiwiko » 20 sep 2012 16:38

afgewerkte olie werkt wel :) maarrrrrrr het werkt omdat het de huid aanvreet :) Er zitten enorm veel bijwerkingen aan die niet goed zijn...... Denk aan de opname van de vuile olie in het bloed wat door de nieren weer afgebroken moet worden.

Het werkt, maar je moet wel in je achterhoofd houden dat de middelen soms erger zijn dan de kwaal.

:)

Ik vind het trouwens schokkend dat een stalhouder niet ingrijpt als er een niet mee wil werken aan het "schoon" krijgen van de stal.
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Musli » 20 sep 2012 17:43

Impus schreef:Mijn ruin is in een goede conditie dacht ik zelf en zo op het oog dacht ik dat hij geen verminderde weerstand heeft.
Hij komt dagelijks buiten en voor de nacht binnen, ik mest zijn box elke dag uit.
Hij eet en drinkt goed, heeft geen neus uitvloeiing, geen traan ogen, gehemelte en tandvlees is goed van kleur.
Normale temperatuur, altijd attent met levendig orenspel en zit verder goed in de vacht ondanks nu dan die uitting van schimmel.

Kijk ik wist dat een paard met verminderde weerstand het kan krijgen maar hij is gewoon gezond.
Al moet ik zeggen dat hij wel een gevoelige huid heeft.

niemand beweert dat alleen paarden met verminderde weerstand het krijgen, die lopen wat meer risico :)
Musli

Berichtdoor svdijk86 » 21 sep 2012 08:53

olie nog nooit gebruikt.. maar heb wel op jonge leeftijd geleerd dat imaverol ook geen fijn middeltje is.. al helemaal niet als je het onwetend puur opsmeert.. krijgen ze ook kale brandwonden van. (1e pony had een paar plekjes.. moeder smeerde het doodleuk op pony's hoofd zonder gebruiksaanwijzing te lezen. :crazy: Ze heeft er wel van geleerd iig.
svdijk86

Berichtdoor Musli » 21 sep 2012 11:01

dat moest je toch flink verdunnen?
Musli

Berichtdoor svdijk86 » 21 sep 2012 11:34

Jep...
svdijk86

Berichtdoor Impus » 24 sep 2012 09:57

@ KiWiKo de stalhoudster is zelf volgens mij ook van mening dat het niet zo schadelijk is en is van mening dat je een paard niet geheel kan beschermen tegen dit soort infecties.
Dat moet je ook niet willen volgens haar omdat ze anders juist geen weerstand opbouwen.
Elk paard heeft volgens haar in een bepaalde mate wel bepaalde schimmels of bacteries bij zich maar daar zelf gewoon geen last van en is daar niet meer vatbaar voor.
Ook op elke stal zijn wel bepaalde schimmels en bacteries waarbij de dieren op het bedrijf er geen last meer van hebben maar jonge dieren en oudere dieren met weinig weerstand die zullen dan het een of ander krijgen.

In het geval van schimmel vraag ik mij af of het zo werkt? ik bedoel ik hoor dat ze juist vatbaarder worden voor schimmel als ze het eenmaal hebben gehad en anderzijds hoor ik dat wanneer ze het eenmaal hebben gehad ze meer weerstand hebben opgebouwd en het minder snel weer zullen krijgen oppdat ze meer weerstand hebben opgebouwdt.

Nou beed me, ik weet het niet meer.

Mijn ruin is nu voor de vierde maal gewassen met imaverol uiteraard verdund met water zoals op het flesje staat en lijkt geen nieuwe plekken te krijgen.
Paard van mijn zus die heeft wel weer nieuwe plekken gekregen, is net zo vaak gewassen als de ruin van mij.
Maar hij staat dan ook in de groep waar 2 andere paarden het ook hebben.
Een van mijn stalgenoten is het zat en laat haar paard nu enten want haar paard lijkt niet te reageren op de imaverol behandeling en ze heeft al verschillende dingen geprobeerd.
Voor nu wacht ik het maar af.
Impus

Berichtdoor Prutsdoos » 06 okt 2012 16:59

De schimmel bij Oswaldo is stabiel...het wordt iig niet erger maar het wil ook nog niet echt weg trekken en dan vraag ik mij af...wel of niet laten scheren....als ik wel laat scheren moet degene die hem scheert zijn materiaal goed ontsmetten dan na die tijd neem ik aan...althans lijkt me logisch toch :dontknow

Ik vind het vooral irritant want je ziet gewoon dat zijn vacht niet mooi is..ook het gebruik van de imaverol doet zijn vacht niet veel goeds...net als met de mok...het ging juist de betere kant op maar sinds die schimmel lijkt dat ook niet weg te willen trekken...ben er inmiddels een beetje moedeloos van :|

Kiwiko ik snap dat je schrikt van het gegeven feit dat de stalhouder "niets" doet aan het feit dat er iemand niet mee werkt aan het "schoon" krijgen van de stal...Wat kan ze meer doen dan het adviseren van de eigenaar!?

Dat moet je ook niet willen volgens haar omdat ze anders juist geen weerstand opbouwen.
Elk paard heeft volgens haar in een bepaalde mate wel bepaalde schimmels of bacteriën bij zich maar heeft daar zelf gewoon geen last van en is daar niet meer vatbaar voor.

Bovenstaande geld ook voor mensen zo heb ik kinkhoest opgelopen...waar en door wie ik deze besmetting heb opgelopen geen idee!? Maar heb wel drie weken ziek thuis gezeten en gelukkig maar want blijkt hartstikke besmettelijk te zijn en een gevaarlijke bacterie te zijn voor kleine kinderen en zwangeren...Maar goed..terug naar paarden werkt het ook zo bij paarden!? Hoe (on)gevaarlijk zijn schimmels en bacteriën eigenlijk voor onze viervoeters!?
Een goede ruiter hoort zijn paard praten, een uitstekende ruiter hoort zijn paard fluisteren maar een slechte ruiter hoort zijn paard niet schreeuwen
mooie woorden zijn niet waar en ware woorden zijn niet mooi
Niemand is beter dan de ander
Prutsdoos

Berichtdoor Rajo » 07 okt 2012 17:58

heb je al eens (appel)azijn geprobeerd? helpt je paard van binnenuit, een scheut over het eten is goed voor de afweer. bij mijn paard werkte het icm met imaverol.
Rajo

Berichtdoor Prutsdoos » 11 okt 2012 00:05

Rajo schreef:heb je al eens (appel)azijn geprobeerd? helpt je paard van binnenuit, een scheut over het eten is goed voor de afweer. bij mijn paard werkte het icm met imaverol.

Helaas is mijn graaf van drakensteyn nogal een kieskeur wat eten betreft... :|
Een goede ruiter hoort zijn paard praten, een uitstekende ruiter hoort zijn paard fluisteren maar een slechte ruiter hoort zijn paard niet schreeuwen
mooie woorden zijn niet waar en ware woorden zijn niet mooi
Niemand is beter dan de ander
Prutsdoos

Berichtdoor Rajo » 12 okt 2012 19:18

haha :DD appelazijn vond de mijne wel lekker, maar die is nu ook weer niet zoooo kieskeurig
Rajo

Berichtdoor Dierenarts » 22 okt 2012 19:58

Allereerst weet je zeker dat het schimmel is? Dus: is er een haarmonster opgestuurd naar een goed extern laboratorium om bevestiging te verkrijgen? Want schimmel wordt naar mijn ervaring 9 op de 10 keer door een eigenaar gediagnosticeerd terwijl er eigenlijk heel wat anders speelt. Schimmelinfecties bij paarden geven kale niet jeukende plekken, waar het haar loslaat maar verder de huid onbeschadigd blijft. Op het moment dat er jeuk meespeelt, of dat er korsten op de plekken te vinden zijn is de kans op schimmel niet nul maar érg klein. Friezen met kale plekken b.v. is 99 op de 100 keer een schurftmijtinfectie, en geen schimmel. Dus... zorg voordat je aan de gang gaat met imaverol en wat meer er eerst voor dat je al die moeite ook om een zinnige reden doet.

Schimmelinfecties komen het meest voor in groepen jonge paarden op trainingsstallen. Paarden die onder stress staan en daardoor een weerstandsvermindering meemaken zijn véél vatbaarder en zo ook jongere dieren. In principe zou een onbehandelde schimmelinfectie bij een overigens gezond paard zelflimiterend moeten zijn. Dat betekent dat het dier op een gegeven moment weerstand opbouwt tegen de schimmel en zo de infectie zelf verslaat. Het probleem is echter dat tegen die tijd het dier er nogal, ahum, gehavend uit kan zien. En veel andere paarden kan hebben besmet. En zelfs ook mensen want schimmels zijn vaak zoönosen dus ook besmettelijk voor ons. Dus een schimmel onbeperkt z'n gang laten gaan is een optie in een opfokgroep maar niet op een pensionstal of manege. Vroeger was er een enting verkrijgbaar, Insol Dermatofyton, waarmee je zowel een niet besmet paard kon beschermen alsook een besmet paard kon genezen. 2 injecties met 2 weken tussentijd en je paard genas zichzelf. Nadeel was wel dat er nog steeds wel schimmel op je paard zat en op je paardenspullen, dus die bleven dan wel besmettelijk voor mens en andere dieren. En dat de injecties flinke bulten en verhoging konden geven alsook soms weken lang dikke benen. Omdat deze enting momenteel niet meer in Nederland verkrijgbaar is, is dit echter geen optie.

Het nadeel van heel actief en netjes wassen met Imaverol is dat je paard waarschijnlijk niet de kans krijgt lang genoeg met de schimmel in aanraking te komen om er zelf weerstand tegen op te bouwen. Dan helpt de behandeling alleen zolang je bezig bent maar op het moment dat je stopt en je paard weer met iets besmets in aanraking komt, is de infectie weer terug. En dat kan dan inderdaad gebeuren als niet iedereen op stal even secuur de Imaverol gebruikt.

Afgewerkte motorolie hoort thuis op de stort in de chemobak, niet op je paard. Of het nu wel of niet helpt is irrelevant, het is een kankerverwekkende stof waar niemand mee in aanraking hoort te komen als het even kan. Schimmels kunnen ook niet tegen enorme hitte, maar je gaat je paard toch ook niet affakkelen omdat dat ook helpt????? Nu is Imaverol overigens ook geen suikerwater maar daarvan is in ieder geval nog de werking onomstotelijk aangetoond en is besloten dat het gevaar voor patiënt en eigenaar zo klein is dat dit verwaarloosbaar is.
Dierenarts
PP professional
PP professional

Berichtdoor Impus » 23 okt 2012 09:57

Dierenarts bedankt voor uw uitgebreide reactie.

Er is bij 1 paard (1) door de DA geconstateerd dat het 95% om schimmel gaat.
Schaapsel van de huid hebben ze een x aantal dagen op kweek gezet geloof ik.
Maar om er achter te komen wat voor schimmel het is moest er een biotoop of zo gedaan worden.
Dat vond de eigenaresse te duur en heeft ze hem laten enten tegen schimmel.

Dit paard (1) speelt veel met twee andere paarden(2) & (3) waaronder dus het paard van mijn zus (Prutsdoos).
Voor ons was dus al snel duidelijk dat paard 1 de twee andere paarden heeft besmet.
Omdat ik dus ook het paard van mijn zus een tijdje reed kreeg mijn paard (4) het ook.
Mijn paard lijkt nu helemaal schimmel vrij en het paard van mijn zus heeft nog 1 plek die ze steeds nog behandeld met imaverol.
Paard (2) is behandeld met verlopen olie en die heeft er geen last meer van.

Een ander paard (5) die in de zelfde wei staat als waar paard 1 staat had ook schimmel maar die eigenaresse heeft er voor gekozen om de schimmel niet te behandelen.
Haar paard heeft het ook niet heel erg gehad en is er inmiddels helemaal van af.

De schimmel lijkt nu onder controle.
Impus

Keer terug naar Vragen aan de dierenarts