onrust in je paard

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

onrust in je paard

Berichtdoor hennyleijen » 12 apr 2012 18:02

hoi, ik heb een 5 jarige flemmingh staan een super lief dier niets mis mee. maar,, hij is snel afgeleidt en ziet alles om hem heen behalve zichzelf en de berijder. ik weet hij is aan het puberen maar,, hij moet ook om de veiligheid denken,athans wij dan, waar heeft u, goed effect mee,,om dat te gaan voeren nu denk ik aan suppl.om hem wat ontspanner te krijgen bvd eig;brilliantje
hennyleijen

Re: onrust in je paard

Berichtdoor Kiwiko » 12 apr 2012 19:54

eigenlijk is het enige wat je kan doen hem zo aan het werk zetten dat hij geen tijd heeft om aan zijn omgeving te denken :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Dierenarts » 12 apr 2012 22:45

Het eerste wat ik qua supplementen zou proberen is magnesium. Er zijn héél veel producten te verkrijgen waar dit in zit. Magnesium kan in de -oxide vorm of in de -citraat vorm verwerkt worden. De citraat vorm wordt beter opgenomen in de darmen, maar de oxide is zoveel goedkoper dat dit verschil weer ruim teniet wordt gedaan. Het aller goedkoopst (en even effectief als magnesium in luxere speciale preparaten) is het magnesiumpoeder wat door turners wordt gebruikt om de handen stroever te maken. Daarvan 2x daags klein theelepeltje door het voer heen. Als het werkt merk je dat snel, al binnen een week. Je kan van te voren bloedonderzoek laten uitvoeren naar het Mg gehalte, maar helaas is dit eigenlijk alleen betrouwbaar als je verdeeld over de dag meerdere keren bemonstert en dat wordt het onhandig en prijzig.
Het tweede supplement is een redelijke nieuwkomer op de Nederlandse markt: Zylkene. Zylkene bevat eiwitten die in de melk worden uitgescheiden en bij zogende jongen dieren voor een rustig gevoel zorgen. Het is verkrijgbaar als capsules voor honden maar nu ook in zakjes poeder voor paarden. Helaas niet erg goedkoop, 100 euro voor 20 zakjes en voor een paard van 600kg moet je 2 zakjes per dag gebruiken. Voordeel is wel dat het geen doping is en je dus gewoon mag starten op wedstrijden (met magnesium ook overigens).
Echte sufmakers zoals een streepje Sedasan/Sedalin/Tranquigel werken wel, maar dat is natuurlijk een wat heftigere oplossing en hopelijk niet nodig. Bovendien zijn er bij andere diersoorten aanwijzingen dat het leerproces hierdoor vertraagd wordt. Dan duurt het uiteindelijk misschien allemaal nog langer.
Met andere producten (en er zijn er héél veel...) heb ik minder ervaring. Ik geloof wel dat het toedienen van wat dan ook aan poedertjes een gunstig effect kan hebben door indirecte placebo werking. Met andere woorden: als de ruiter gelooft dat het werkt, dan benadert deze het paard anders en zal daardoor het paard ook rustiger worden.
Succes met je paard en laat vooral weten wat je probeert en of het werkt!
Dierenarts
PP professional
PP professional

Berichtdoor hennyleijen » 15 apr 2012 15:24

dankjewel voor de info, wij zaten erg op 1 lijn inderdaad geef ik nu subli-kalm mix.daar zit magnesium in. ook mijn open en rustiger houding tov het paard maakt hem al wat stabieler ook al valt dat, niet altijd mee, hij heeft een enorme dominante houding,met een nek erop, van hier tot tokio.ik heef hem nu 3 dagen die mix, dus ik moet het even wat tijd gunnen. vandaag was hij kalm er tervreden aan de lijn ,dus hoop op verbetering, en opgeven zit niet in mijn aard dus, ik blijf proberen hi,hi inderdaad mag hij van mij alles verwerken op zijn manier dus volstoppen met troep gebeurdt gewoon niet bij mij. gr henny brilliant .
hennyleijen

Berichtdoor s-Porter » 16 apr 2012 10:23

Kiwiko schreef:eigenlijk is het enige wat je kan doen hem zo aan het werk zetten dat hij geen tijd heeft om aan zijn omgeving te denken :)

Ik zou het als magnesium niet werkt, het ook hierin zoeken...
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor Chawi » 16 apr 2012 11:08

Beste dierenarts,

Ik zag dat u magnesiumpoeder kon aanraden die ook door turners wordt gebruikt. Ik heb deze gevonden bij klimwinkel.nl. 100% magnesiumcarbonaat.

http://klimwinkel.nl/catalog/moon-dust-gram-magnesium-p-493.html

Bedoelt u deze?
Gewoon ff niets
Chawi

Berichtdoor pzn » 16 apr 2012 16:44

Als magnesium niet werkt zou ik gewoon de meest speciale methode proberen, kost wat, maar heb je ook wat. De govb methode.
pzn

Berichtdoor Kiwiko » 16 apr 2012 20:25

pzn schreef:Als magnesium niet werkt zou ik gewoon de meest speciale methode proberen, kost wat, maar heb je ook wat. De govb methode.

hihihi de GOVB ????
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor pzn » 16 apr 2012 20:30

Gewoon opvoeden op de boerenmethode! Is een hele speciale Kiwiko :DD
pzn

Berichtdoor Kiwiko » 16 apr 2012 20:32

hahahahaha ik dacht al zo iets :D :D :D maar ik kon de woordjes niet vinden

Ik dacht in de richting van Godver, ouwehoert vreselijk bok.......... maar dat sloeg nergens op :D :D
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Dorien66 » 16 apr 2012 20:42

Ik zat ook al te piekeren govb :lol:
Ik kan niet begrijpen, niet verdragen dat men een mens beoordeelt niet naar wat hij is, maar naar de groep waar hij toevallig toe behoort.
- Primo Levi, Is dit een mens -
Dorien66

Berichtdoor Anne_GTI » 22 apr 2012 22:44

Ik heb GOVB paarden, bevalt prima :DD

Ik hoor altijd allerlei problemen met die knollen en als ik dan wat ervan zeg krijg ik altijd als reactie: 'ja, maar jouw paarden doen zulke dingen niet, die zijn braaf"
Ik heb gewoon hele duidelijke afspraken met ze. Grappen uithalen mag maar de voeten blijven aan de vloer en tussen de tanden verdwijnt alleen voer, geen lichaamsdelen of kleding.
Dan blijft er nog ruimte zat voor grappen over; knopen uit touwen halen en de voerton overvallen, de kruiwagen van de baas omgooien als je erbij kan, baas bekogelen met hooi of water in de nek laten lopen enz.
Gaat een ruiter naar de kapper. Komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....
Anne_GTI

Berichtdoor Dorien66 » 23 apr 2012 07:00

Zeer herkenbaar Anne_GTI, ik krijg die opmerking ook zo vaak... Tegenwoordig antwoord ik 'opvoeding, niks bijzonders', grijns dom, draai me om en loop weg.
Ik kan niet begrijpen, niet verdragen dat men een mens beoordeelt niet naar wat hij is, maar naar de groep waar hij toevallig toe behoort.
- Primo Levi, Is dit een mens -
Dorien66

Berichtdoor Billy » 23 apr 2012 08:23

Odin heeft stressmix van excellent gehad en in combinatie met meer werk heeft het hem iig geen kwaad gedaan. :D
Don't fuck with me, I fuck back!!
Billy

Berichtdoor Zoo_ist » 23 apr 2012 08:26

Kiwiko schreef:eigenlijk is het enige wat je kan doen hem zo aan het werk zetten dat hij geen tijd heeft om aan zijn omgeving te denken :)

Precies! :)
Zoo_ist

Keer terug naar Vragen aan de dierenarts