Bloedneus paard

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Bloedneus paard

Berichtdoor Marjannekhu » 29 jan 2012 21:38

Vanmiddag op stal geweest. Bij aankomst stonden mijn 2 paarden en het paard van een vriendin al heerlijk een paard in de zon in de paddock!!! We hebben mijn fjord en de kwpnn van mijn vriendin uit de paddock gehaalt omdat we vanwege de vorst die ze voorspellen, we ze nog ff de benen wilden laten strekken in de rijbak. We hebben eerst mijn fjord gedaan en daarna de kwpn. Toen ik de kwpn uit de bak haalde zag ik dat ze een bloedneus had, waarbij ik gelijk al tegen mijn vriendin zei van is niet erg, het bloed is helder en het gutst er ook niet uit. Zal wel ader geknapt zijn door de kou en het gek doen in de bak en het briezen! Bij aankomst op stal zag ik dat mijn fjord dus ook een klein beetje een bloed neus had. Maakte mezelf hier ook niet druk om, want pony had ook idioot gedaan en het bloed was ook helder en was maar 1 straaltje om het zo maar te zeggen. Maar nu begint de stal eigenaar wel paniekerig te doen!!!! Dat ze ze goed in de gaten gaat houden want bloedneus is ernstig!!! Ze gaat Googlen wat het kan zijn... Dat vind ik al niks, want op google staan de raarste dingen natuurlijk.... en anders moeten ze maar verplaatsen naar een kleinere, donkere stal.... Ik heb zoiets als het een longbloeding is, dan houd de bloeding aan lijkt mij en is het bloed ook donker rood... Wie kan mij hier over meer informatie geven? want word nu toch wel beetje bang gepraat...
Marjannekhu

Re: Bloedneus paard

Berichtdoor pzn » 29 jan 2012 21:56

De dierenarts is nog niet online. Maar mijn vermoeden is dat jouw vriendin gelijk heeft en je stalbaas je een complex aanpraat.

Er knapt wel vaker een adertje in de neus.
pzn

Berichtdoor Marjannekhu » 29 jan 2012 22:01

dat 'ik' gelijk heb :DD die vriendin is vaak gelijk al in paniek met zoiets! ik blijf altijd wel aardig kalm, maar door de reactie van de stal eigenaar begon ik hem ook te knijpen. :dontknow
Marjannekhu

Berichtdoor Ingvild » 29 jan 2012 23:38

Ik heb vroeger een pony gereden die dit ook had. Vooral als het echt warm of juist koud weer is. Als hij zich dan druk gaat maken, dan sprong er bij hem ook een adertje.
Ingvild

Berichtdoor Kiwiko » 30 jan 2012 07:13

Ik denk ook dat jij gelijk hebt :) :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Zorbas » 30 jan 2012 10:08

Mijn paard heeft regelmatig zo'n bloedneus die jij omschrijft. Bij koud weer en gek doen in de bak idd.,maar ook bij een flinke rengalop op het strand waarna hij vreselijk gaat briezen. Is altijd helder en maar een heel klein beetje. Volgens mijn d.a. betreft het een gesprongen adertje en niets om je zorgen over te maken. Net zoals bij mensen heeft de één regelmatig een bloedneus en de ander nooit.
Zorbas
Nieuwsmod

Berichtdoor breezy302 » 30 jan 2012 20:37

Het zal sowieso geen longbloeding zijn. Dat heb ik 1x bij een paard meegemaakt. Dan komt er eigenlijk niet eens meer bloed uit de neus maar roze schuim ( van proberen te ademen) en dan zouden de paarden ondertussen al overleden moeten zijn.
breezy302

Berichtdoor Marjannekhu » 30 jan 2012 23:15

Dacht zelf ook niet aan een longbloeding, volgens mij zijn ze dan ook binnen uur ofzo overleden. Heb het 1 x meegemaakt op de renbaan. Maar de staleigenaar deed zo paniekerig. Vandaar dat ik benieuwd ben wat de DA zegt.
Marjannekhu

Berichtdoor Dierenarts » 05 feb 2012 09:31

Better late than never dus...

Een longbloeding is het in ieder geval niet. Inderdaad is het aspect van het bloed dan anders: helemaal opgeklopt en schuimig door de eiwitten die de longen en de luchtwegen bekleden. Anders is ook dat het dan uit twee neusgaten tegelijkertijd komt, en niet zoals met een bloedneus uit maar een enkel neusgat. Dat is het verschil tussen oorzaken gelegen in de keel of de diepere luchtwegen, en oorzaken gelegen echt in de neusgangen. De eerste veroorzaken afscheiding uit twee neusgaten, de laatste uit één enkel en steeds hetzelfde neusgat.

De meest voorkomende oorzaak van een bloedneus bij een paard is een gesprongen bloedvaatje oppervlakkig in de neusholte. Dit vaatje kan spontaan kapot gaan door een iets zwakkere plek in de bloedvatwand, of door trauma (een klap van een collega op het hoofd). Ook een dierenarts die de slang voor het ingeven van paraffine bij een koliekend paard verkeerd of onhandig inbrengt kan het slijmvlies zo beschadigen dat de neus gaat bloeden.
Zeldzamere oorzaken zijn tumoren achter in de blinde neusgang of infecties van de bijholten met schimmels en bacteriën.

Het advies bij een bloedneus is om het paard rustig weg te zetten totdat het bloeden spontaan is gestopt. Iets anders kan je ook niet doen. Je komt met geen mogelijkheid bij de plek waar het bloeden vandaan komt dus tegendruk geven gaat niet, adrenaline druppelen zoals bij de mens en hond is ook niet praktisch aangezien het dan wel om erg grote hoeveelheden zou gaan. Dus moet de natuur z'n werk doen en het lekkend bloedvat dichten. Kort daarna kan het bloeden nog een paar keer terug komen (de eerste week). Dit omdat het nog steeds een zwak plekje zal zijn. Heeft een paard nu al langere tijd periodiek last van bloedneuzen, dan is het verstandig om het een keer op een kliniek te laten onderzoeken. Dan moet er wel tussen de meest recente bloedneus en het onderzoek minstens een ruime week zitten. Want anders kom je als dierenarts een hoop oude stolsels tegen maar zie je uiteindelijk niets van de neus zelf. Het onderzoek wordt uitgevoerd met een scoop, een flexibele slang met een camera erin die via de neus ingebracht wordt eventueel aangevuld door röntgenfoto's.
Dierenarts
PP professional
PP professional

Berichtdoor Kiwiko » 05 feb 2012 09:41

Dank je wel Dierenarts! :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Marjannekhu » 14 feb 2012 17:40

Thnx voor de reactie dierenarts! :DD kreeg nog wel van de stal eigenaar te horen dat is een was hand of handdoek in de neus moest doen om het te stelpen en te kijken waar het vandaan kwam. Dit natuurlijk niet gedaan omdat een paard Naar mijn idee alleen via de neus ademhaalt.
Marjannekhu

Keer terug naar Vragen aan de dierenarts