Entrapment over het milt-nier bandje

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Entrapment over het milt-nier bandje

Berichtdoor MarvanTom » 05 dec 2011 18:42

Na wat speurwerk hierover, blijf ik toch een vraag houden.
Hoe kan dit nou gebeuren?
Je kan prima vinden wat het is, maar over de oorzaak niets concreets.

Vannacht dus de pony van dochterliefs vriendin in laten slapen met deze vorm van koliek.
1e bezoek om 18.00 u was met pijnstillers en opvoelen.
Het leek snel beter te gaan met de pony, maar na regelmatige controles was het weer mis om 23.30 u.
Rond 1 uur is de pony ingeslapen.
Hij ging zo hard achteruit dat dat nog de enigste optie was.
Pijnstillers, weer opvoelen, paraffine, maar dat lukte niet, zuurwaarde in bloed (?) 2.9, laten rennen, niets hielp.

Pony was een kruising tussen een KWPN-er x Haflinger.
D-pony, rond geribt, weinig schoft, 4 jaar.
2 x daags wat muesli en 4/5 x daags ruwvoer (graszaadhooi/weidehooi). En zo nu en dan een peen, appel.

Wat kan de oorzaak zijn?
Veni,Vidi, Velpon: ik kwam, zag en bleef plakken...
MarvanTom

Re: Entrapment over het milt-nier bandje

Berichtdoor Kiwiko » 05 dec 2011 18:48

Toronto had het ook.......... die is ook een uur na aankomen in de kliniek geopereerd.

Bij sommige paarden (in toronto zijn geval) was er gewoon te veel ruimte tussen de organen. Hierdoor schoven de darmen gemakkelijk over de milt heen. Nou was het bij hem zo dat de darm altijd wel bijna over de milt heen heeft gelegen. Bij bepaalde bewegingen schoof die nog wat door zegmaar.

Bij hem lag het dus niet aan het voer, maar aan de beweging welke hij maakte. Op een gegeven moment is de darm echt over de milt gegaan met als gevolg hele heftige koliek.
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor alex66 » 05 dec 2011 19:04

ik heb het meegmaakt dat een paard na het rollen de darm klem had ..... ook maar net op het nippertje gered in de OK

ben eens op en lezing geweest en daar vertelde een DA dat de darmen/ingewanden van een paard erg los in de buik liggen cq teveel ruimte hebben en dan kan dit dus gebeuren.

tis heel, heel rot maar je doet er dus geen donder aan :(
Be Out Be loud Be Proud
de E van mijn toetsenbord is in de stofzuiger verdwenen ....dus soms typ ik een beetje krom
alex66

Berichtdoor MarvanTom » 05 dec 2011 19:21

Anatomisch foutje kan dus?
Was echt een leuke kruising, maar ons viel de 'rondbuikigheid' al op.
En niet qua vetjes zeg maar.

Praktisch vraagje: wij hebben nu echt een opgeblazen pony in de bak liggen, Rendac komt morgen.
Explosiegevaar? :dontknow
MarvanTom

Berichtdoor Kiwiko » 05 dec 2011 19:36

nee, daar is het te koud voor :hug
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor gaelle » 05 dec 2011 22:37

Lijkt altijd erger dan dat het is. Kim heeft gelijk. Temperatuur te laag. Daarover geen zorgen.

Klinkt heel lullig om te zeggen, maar wat een geluk hebben jullie dat ze het dier morgen al komen halen. Iets anders: kijk er maar niet naar. Geen leuk gezicht.... Of je moet geheel stoicijns zijn...

Sterkte
gaelle

Berichtdoor MarvanTom » 06 dec 2011 11:14

Dank jullie. ;)
Dat is een kleine zorg minder.
Nu nog zien of de Rendac wel over het achterpad kan komen, anders hebben we een probleem...
Ik denk dat ik ff hulp inschakel om hem alvast met een tractor uit de bak te slepen en naast het fietspad te leggen.
Ze komen tussen 4-6 vanmiddag en de helpende mannen ook rond die tijd, dus ik zal het gesleep wel moeten aanzien, maar het opkranen niet.

Kim heeft net Tom mee naar buiten getrokken; die staat gewoon naast z'n vriendje te waken...
Bah! Ik vind dit geen leuke ervaring, zacht gezegd... :cry:
MarvanTom

Berichtdoor Sybelle » 06 dec 2011 13:43

Ja, zo iets is ook waardeloos om mee te moeten maken. Eerst maar sterkte voor jou en de eigenaar. Geeft een flink gat in je leven zo'n gebeurtenis.

Rendac kan wel over een hekje grijpen maar dan moet de wagen wel op verharding kunnen staan. Heb je een erfafhaling afgesproken? Normaal moet je dieren aan de kant van de weg aanbieden tenzij je een erf abonnement hebt of ze individueel met de trailer op laat halen.
Ik heb alleen maar goede ervaringen met de chauffeurs, ze zijn altijd erg vriendelijk hier als ze een paard (helaas meerdere afgelopen jaren) op komen halen en laden ook rustig. Maar ik denk niet dat ze met de wagen over een krap paadje komen.

Wel fijn dat Tom nog afscheid kan nemen op deze manier. Op een of andere manier zijn ze altijd rustiger als ze de tijd hebben gehad om te zien dat hun vriend dood is. Tenminste ik heb hier op een enkele hinnik na bij het wegrijden (krijg je ook kippenvel van) nooit onrust in de kudde gehad terwijl dat wel eens anders is als ik gewoon naar les ga met de trailer.
Sybelle

Berichtdoor MarvanTom » 06 dec 2011 16:14

Nou, het is al gebeurd...
We hadden wat problemen met het op het achterpad krijgen, maar wát ben ik blij met de buren!
De buurman kwam net thuis en zag ons sjorren en trekken aan de dode pony.
Aangezien het zo drassig was trok de auto het niet en heeft hij viavia een 4x4 geregeld van andere buren een heel stuk verder op de dijk.
Binnen 2 minuten lag ie waar hij wezen moest en nog helemaal heel.
Top buren! :thmup:

We gingen even naar binnen voor een bak koffie, want het weer werkte ook niet mee, maar weer terug bij de pony was hij al opgehaald, ongeveer een uur vroeger.
Dus dat nare gedeelte hebben we gewoon gemist en dat vond niemand erg.
Het is klaar.
Maar wat een pokke koliekvorm is dit zeg... :cry:
MarvanTom

Berichtdoor Dierenarts » 08 dec 2011 00:19

Een entrapment over het milt-nierbandje (MNB) kan de oorzaak van een koliek zijn, maar ook een bijkomend gevolg van een andere oorzaak van koliek.
Bij grote paarden (>1.70) is het één van de meest voorkomende kolieken. Een groot paard heeft nu eenmaal een langer bandje, en waarschijnlijk daardoor ook meer kans dat er wel eens een stuk dikke darm dwars over te liggen komt. Gelukkig hoeven ze er maar zelden aan geopereerd te worden. Alleen als het stuk darm wat eroverheen geknikt ligt zodanig klem komt dat er helemaal geen passage meer mogelijk is. Dan zwelt de darm snel op, wordt de koliek snel heftiger en is ook snel chirurgisch ingrepen geboden. Behalve opereren wordt er ook wel eens door middel van het paard onder narcose over de rug heen rollen geprobeerd het darmdeel van het bandje af te krijgen. Soms lukt dat, vaak niet en moet er alsnog geopereerd worden. Dat rollen kan ook enkel in een kliniek op de operatie (kantel) tafel, dat lukt je absoluut niet zomaar even aan huis met wat touwen ofzo.
Bij kleinere paarden komt het veel minder voor, en dan vaak doordat er een andere onderliggende oorzaak is (anders dan 'pech'). Denk aan darmdelen die een abnormale beweeglijkheid vertonen door verklevingen of storingen met de zenuwgeleiding. Of door een darm die in eerste instantie zelf al verdraaid is geraakt, daardoor is gaan opzwellen en dan daarna óók nog eens over het bandje heen is gekomen. Gezien het formaat paard wat jij beschrijft denk ik daar in dit geval nog het meest aan.
Uiteindelijke is het natuurlijk maar gissen naar wat er hier exact speelde. De dierenarts kan slechts een beperkt gedeelte van de darm aftasten door op te voelen en is daarbij dus die entrapment tegen gekomen. Wat er nog meer speelde (als dat zo is) was je enkel te weten te weten gekomen bij een operatie of een sectie (onderzoek van het kadaver).
Ik denk wel dat het een dappere maar juiste beslissing is geweest om zo vlot euthanasie toe te passen. Daar zal ongetwijfeld niet lichtvaardig over gedacht zijn, maar is bij niet willen of kunnen opereren absoluut een betere keus dan het dier de hele nacht te laten creperen.

Heel veel sterkte voor alle betrokkenen.
Dierenarts
PP professional
PP professional

Berichtdoor MarvanTom » 09 dec 2011 22:15

Bedankt voor je uitleg, Dierenarts.
Het blijft gissen wat de oorzaak nu precies is geweest en dat maakt ons hier enorm onzeker.
Onze pony heeft nooit wat en de pony in kwestie leek ook zo'n sterk ding.
Het voer/hooi is dus niet direct aanwijsbaar als veroorzaker, maar een anatomische fout ook niet.
Sectie is ook geen optie meer, maar kan er iets preventiefs worden gegeven om eventueel dit te voorkomen?
MarvanTom

Keer terug naar Vragen aan de dierenarts