paard plast veel en blijft dun

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

paard plast veel en blijft dun

Berichtdoor Wietsje92 » 29 mei 2014 16:47

Ik heb een vraag over mijn 7 jarige Friesse ruin.

Sinds een aantal dagen plast mijn ruin weer veel. Als hij plast dan is het hele heldere urine. Een aantal maanden geleden is er een bloedonderzoek gedaan omdat hij toen ook veel stond te plassen. De nierfunctie was in orde, de overige uitslagen waren ok allemaal goed. Niets geen bijzonderheden, mijn da gaf aan dat ze een drinkproef zou kunnen doen, maar dat dit een zware test is voor de nieren.

Hij is altijd al vies geweest op stal, maar er zijn periodes dat het extreem is. Zijn drinkgedag kan ik niet goed controleren omdat hij een automatische drinkbak heeft.

Sinds oktober 2013 zijn we begonnen met inrijden, daarvoor heeft hij weinig gedaan, vooral gezelschapspaard geweest. Sinds hij onder het zadel is, is hij afgevallen, terwijl hij toch voldoende te eten krijgt (hooi, 2 a 2,5kg sportbrok, pavo speedibeet en luzerne). Nu doen we het op dit moment rustig aan ivm behandeling door osteopaat. Hij is wel iets bijgekomen, maar nog steeds onvoldoende.

Ik zou graag willen weten of deze 2 "problemen" een verband kunnen hebben, zodat ik met mijn da gerichter kan gaan zoeken. Da gaf aan dat als tie met een maand of 2 niet voldoende aangekomen zou zijn, we het beste weer bloedonderzoek kunnen doen. Dit zou eind juni, begin juli moeten zijn dan. Verder wordt er regelmatig mestonderzoek gedaan, hij is volgens onderzoek iedere keer schoon genoeg om niet te ontwormen. Hij is verder wel fit en zijn vacht glanst.

Ik hoor graag jullie adviezen
Wietsje92

Re: paard plast veel en blijft dun

Berichtdoor Kiwiko » 29 mei 2014 16:55

Ik zou de drinkbak afsluiten en water in emmers geven om te kijken hoeveel hij nou drinkt. Dan weet je wat meer qua waardes..........

Verder is het misschien verstandig om ander gedrag ook in de gaten te houden zoals extreme moeheid, of juist heel druk, afwezigheid let er even goed op.
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Wietsje92 » 29 mei 2014 17:44

Bedankt voor je reactie. Ik hou hem zeker goed in de gaten. Wat ik al schreef, hij oogt verder fit, geen veranderingen in gedrag. Eet goed en is actief. Niet meer of minder dan "normaal".

Water afsluiten zal ik overleggen op stal.
Wietsje92

Berichtdoor janouk » 29 mei 2014 17:56

Hoeveel hooi krijgt hij? Soms gaan ze uit verveling veel drinken. Vaker kleine porties hooi helpen verveling tegengaan en geven meer vulling.

En de waterbak afsluiten is een goede tip en ern paar dagen het aantal liter water opschrijven. Houd een dagboek bij met opvallende dingen, hoeveelheid water, etc. Soms zie je een patroon.

En vang urine op voor controle
Je bent altijd gek, voordat je een genie bent. Johan Cruyf.
http://www.chaletparketsport.nl website van onze paarden
janouk

Berichtdoor Wietsje92 » 29 mei 2014 20:40

Janouk; op dit moment krijgt hij 2x per dag 2 plakken hooi in een slowfeednet (maas van 3,5 bij 3,5 als ik het goed heb). Hij krijgt ook altijd nog 2 á 3 plakjes stro waar hij zo nodig ook nog op kan knabbelen. Daarnaast gaat hij een aantal uren op de weide, meestal 5 á 6 uur. Het vele drinken (op vorige stal ook spelen met waterbak) heeft hij altijd wel gedaan. Dit is begonnen toen hij na een klein ongeluk verplichte boxrust moest hebben. Zijn urine is zo helder als water maar de geur is wel normaal.

Ik zal sowieso de DA vragen voor urine onderzoek :)
Wietsje92

Keer terug naar Vragen aan de dierenarts