verzorgster bouwt een nogal.. aparte band op met mijn paard.

Heb je vandaag iets beleefd? Deel het dan hier met ons!

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

verzorgster bouwt een nogal.. aparte band op met mijn paard.

Berichtdoor PenP2014 » 27 sep 2014 15:28

Even sparren hoor.. Ben ik nou helemaal gek geworden of niet?

Ik ben vrij groen als het gaat om bijrijdsters. Mijn huidige paard is de eerste waar ik een bijrijdster voor heb.

Even echt waar.. Het gaat hier om iemand van 40 jaar oud.

Een half jaar geleden heb ik viavia een bijrijdster aangenomen voor 2 a 3 keer per week. Aardige meid en enthousiast.
Wel vanaf begin af aan al een tikkeltje dominant en voor een duppie op de eerste rang willen zitten. Lees liever niet willen betalen. Toch een heel redelijk bedrag af kunnen spreken inclusief les. Op de manege ga je het er niet voor redden zegmaar.

Ze kreeg omdat ik het gevoel had dat ze leuk met mijn paard was veel vrijheid. Mocht er alles mee. Naar buiten en een instructrice naar keuze. Etcetera. Achteraf ben ik in veel dingen gewoon meegegaan. Zo wilde ze bitloos rijden. Prima, doe je ding.

Na een tijdje begonnen er dingen die ik nogal bijdehant vond. Zo gaf ze zich openbaar op fb op voor een clinic met paard. Zonder ook maar dat ik ervan wist. Heb haar geconfronteerd dat ik dat een beetje niet ok vind. Met welk paard wil je dat gaan doen dan?

Vervolgens 1 groot drama omdat ik van stal verhuisde. Mevrouw wou graag op de oude stal blijven en vond het geen stijl van mij om zomaar te verhuizen.

In die hele tijd heeft ze een paar keer steken laten vallen of ik hem niet wou verkopen. Nee. Punt.

Goed. Eenmaal weer in rustiger vaarwater op nieuwe stal.. komen we bij de afgelopen weken. Ik heb wegens dingen... erg weinig tijd voor paard. Financieel gaat het ook gewoon even niet. Zo zag ze haar kans schoon (sorry maar zo zie ik dit nu) het regelmoedertje over mijn paard te worden. Zo ging ze ineens allemaal spullen voor hem kopen. Van hoofdstel tot longeerhulpen. Eerst zie je dat nog als enthousiasme. En laat maar gaan...

Een tijdje geleden kwam ik in een relatiebreuk terecht. Ze haakte daar direct op in en wilde hem kopen. Ik wilde hem eerst laten keuren. Het is namelijk nogal een kneus en ik wilde weten waar ik aan toe was.
Keuring is gedaan en de diagnose is Ataxie. Daarop heb ik gezegd hem niet te verkopen. Ik verkoop geen kapot paard. Laat hem nog liever afmaken dan. Zo volgde er een discussie over inslapen of slachten. Waarbij ik aangaf hem dan naar de slacht te brengen. Doet nog minder pijn en je krijgt er nog geld voor ook.

Dag erna kreeg ik een berichtje. "Ik wil hem kopen en een proeftijd van 2 maanden." Oja en als ie van haar is, moet ik hem ook maar niet gaan bijrijden. Dat is verwarrend voor hem. Ehmm. Sorry?

Rustig en duidelijk uitgelegd dat ik hem dus NIET verkoop. En toen kwam de beerput los. Ik verdien mijn paard niet en ze kan hem ook niet meer aanzien. Wetende wat er bij mij "te wachten staat."

Wat er trouwens bij mij te wachten staat is een 2nd opinion, en een wei vlakbij huis om te kijken of het wat word. Maar laten we even van de roze wolk afkomen, 50 procent van de atactische paarden redt het gewoon niet en misschien... moet ik uiteindelijk die knoop doorhakken.

Ik was witheet en heb haar per direct de toegang tot mn paard ontzegd. Ik zie haar dr serieus voor aan hem zo mee te nemen.

Ik heb zelf bijgereden. Geleast zelfs. En zelfs met mijn leasepaarden heb ik altijd een gepaste afstand gehouden. Ik vind dit zwaar jammer. Ik had haar liever bedankt voor de leuke tijd, en af en toe nog s even lekker haar bij hem gehad.
Hoe voorkom je dit soort dingen? Is het beter om in het vervolg een soort contract te maken met grenzen ofzo? Of is dit gewoon normaal dat je zon band opbouwt en moet ik dan meer rekening houden met een andermans gevoel?
PenP2014

Re: verzorgster bouwt een nogal.. aparte band op met mijn pa

Berichtdoor papagroom » 28 sep 2014 00:20

En dus ben ik gestopt met bijrijders/sters......
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Berichtdoor janouk » 29 sep 2014 06:22

Ik heb wel 2 bijrijdsters, waar ik heel blij mee ben.
Janouk en image hebben wel heel wat bijrijdsters versleten. Om diverse redenen hebben wij afscheid genomen van hen.

Ik lees in jouw verhaal wel een bijrijdstsr die gek is met jouw paard en daar veel voor over heeft. Dat spreekt wel in haar voordeel.
Maar als jij je er niet happy mee voelt, houdt het op.
Je bent altijd gek, voordat je een genie bent. Johan Cruyf.
http://www.chaletparketsport.nl website van onze paarden
janouk

Berichtdoor Lyonesse » 29 sep 2014 07:24

Ik heb nog nooit een bijrijdster gehad, gelukkig :DD (Ik wordt er niet zo blij van als anderen uberhaupt aan mijn dieren zitten, van regelmatig een snoepje geven op stal wordt ik al niet vrolijk)
Wel jaren verzorgpaarden gehad, en tje, daar kocht ik ook dingen voor, tot zadels aan toe. Maar goed, die eigenaar had geen zadel, en ook geen borstels, hoofdstel of andere meuk. Het enige wat die man had, waren halsters en en menbitten die met strotouwtjes achter de oren, konden dienen als hoofdstel voor het verplaatsen van de dieren. Maar alleen daaraan kun je al zien, dat het de beste man worst was wat we deden met de paarden. Dat is natuurlijk een groot verschil. We mochten alleen niet met de paarden naar buiten. (behalve met de oudste, die me dus moesten delen op buitenrit) En tja, ook wij waren het niet eens met de manier waarop de paarden gehouden werden, of 24/7 buiten, of, als het echt noodweer was of er mankeerde 1 wat, op stal, op roosters, aan kettingen. Maar ook dat is natuurlijk een groot verschil met een paard dat gewoon fatsoenlijk gehouden wordt, al het benodigde heeft en gewoon verhuisd wordt omdat dat de eigenaar beter uit komt. Dat laatste is de eigenaar, en dus jouw, goed recht.

Al met al, kan ik me dus goed voorstellen dat er dingen voor het paard aangeschaft worden. Dat is gewoon leuk om te doen. :) Maar opgeven voor clinics zonder dat de eigenaar daarvan weet, je het paard gewoon stiekem aan toe eigenen, en vervolgens zeggen dat je het niet meer aan kunt zien hoe slecht je wel niet voor het dier bent, is gewoon not done. Die hoefde hier ook niet terug te komen.

Overigens zijn er bij ons wel eens bijrijders gevlogen, omdat wij het niet eens waren met de stunts die ze uithaalden. Wij hadden wel als oudste verzorgsters "het eerste recht" zeg maar. Zo heb ik eens iemand een poos les gegeven op de oudste pony. Tot ik bij de wei kwam, en ze er op eigen houtje opgekropen was en er een slof omgeknoopt had. Dier was vroeger al zo veel met slof gereden, dat het haar niet meer boeide. Ze legde haar kin tegen haar nek onder, en zette het op een lopen. Dat was dus niet de bedoeling, en meisje kon weg blijven. Daarna een andere verzorgster voor die oudste pony. Die ging uren op buitenrit met een vriendin met een eigen pony. De pony waar verzorgmens op zat, was op dat moment een 22 jarige haf. De pony van die vriendin een 5 jarige arab. Als ze terug kwamen, was de haf doorweekt van het zweet en doodop. Geen wonder als je ermee gaat racen tegen een jonge arab... Die hoefde ook niet meer terug te komen. Later had ze zelf een pony aan geschaft, wat later een jaarling groninger bleek te zijn, en geen pony dus. Toch zat ze al op die jaarling, want ze had dus niet door dat het een veulen was... Ze liet hem ook zomaar grazen bij andere mensen op het land, waaronder van mijn hoefsmit. Die heeft haar ook snel een handje geholpen. "Maar ze had zelf geen land!" Tja meid, dat je niet zelf een paard aan moeten schaffen. Kun je nagaan, dat je hem niet zomaar bij een ander in de wei kunt laten grazen. Life sucks.

Je hebt er dus nogal aparte portretten bij. Ben trouwens wel benieuwd of je nu echt van deze af bent...
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor PenP2014 » 29 sep 2014 09:51

Het verhaal heeft nog wel een staartje gekregen..
Niet van haarzelf trouwens, want die heeft me op alle mogenlijke manieren geblokkeerd en is zo van de aardbodem verdwenen.
Maar een billemattie op me afgestuurd, raam van mn auto is ingekinkeld en ze heeft me op openbaar internet bedreigd. Vet slim ook :crazy:

Anyway.. Ja je kan lullen wat je wilt, maar ze was wel goed voor hem. En dat is ook de reden dat ik grenzen liet varen, en het liet gaan.
Dat is gewoon mijn fout geweest. Het teveel los gelaten en als je dan zelf weinig tijd heb is het natuurlijk helemaal fijn dat er wel iemand is.

Ik denk dat ik nog even ga nadenken of - als er uberhaupt nog een verzorgster komt - ik wel een bijdrage moet vragen.. Want daarmee ben je iemand toch misschien meer schuldig dan je denkt...
PenP2014

Berichtdoor PenP2014 » 29 sep 2014 10:19

ja dat is ook zo... En voor het bedrag dat ik vroeg ook symbolisch) redt je het op de manege al helemaal niet..
Voorlopig ga ik ook niet zoeken naar iemand. sowieso met zijn ataxie is nog maar de vraag wat het allemaal gaat worden. Als er al iemand komt zal het een verzorgster zijn. Maarja vind ze maar.

Ja ruit ingeslagen. Is alweer gefixt. gewoon door de verzekeing idd :) Kan natuurlijk never niet bewijzen wie het was maar een gewone inbraak was het zeker niet. Lag een eurotje of 3.000 aan gereedschap in (nee das niet slim ik weet het :P ) en er is niks weg. Andere autos in de straat is niks mee gebeurd en het was diezelfde nacht. Te toevallig..

Ach ik hou er niet van om mezelf te verlagen naar zo'n niveau. Maar laten we het er maar op houden dat ze nog ff door moeten gaan... dan ben ik heel blij dat ik overal sowieso screenshots van heb :DD
PenP2014

Keer terug naar Mijn verslag van vandaag