Even penny wezen. ;)

Heb je vandaag iets beleefd? Deel het dan hier met ons!

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Re: Even penny wezen. ;)

Berichtdoor Kiwiko » 06 okt 2013 18:36

Het enige dat ik weet en dan eigenlijk alleen van Shanna, is dat het nou niet bepaald een doorsnee peerd is, om het zachtjes uit te drukken zegmaar :) Hoe het paard bij Ayasha gekomen is heb ik van beide dames gehoord, ben wat dat aangaat redelijk op de hoogte hoe dat toen gegaan is, en ook waarom dat toen zo besloten is.

Ik heb altijd kritiek op Ayasha haar linkerhand en ook dat ze haar hoofd inknikt :D

Kan het me wel voorstellen dat dit bij dat paard meer is dan gebruikelijk, maar zoals ik Ayasha ken weet ze dat dit een werkpunt is, en werkt ze er ook goed aan, altijd, iedere keer weer.

Ik kan me zeker wel vinden in de kritische noot van Zooist, en ook zeker wel in KDV zijn post alsmede de uitleg die Ayasha geeft maar dat komt denk ik omdat ik meer achtergrond informatie heb over dit leuke dier.
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Ayasha » 06 okt 2013 18:40

Ja punt is dat 1 van de drie er succesvol mee was, de andere hebben meer slecht gedaan dan goed. Shanna zelf heeft dan op een gegeven moment keuzes moeten maken omdat er ook bij haar, meer tijd in zou gaan zitten dan bij een gemiddeld paard en zij nog 3 jonge paarden had staan die gereden moesten worden en dan heb je die 'luxe' om te kiezen welk paard je nu liever rijdt en waar je liever tijd in steekt en die keuze heeft Shanna gemaakt.. :)

Maar als jullie dat zo zien, dan moeten jullie dat vooral doen. :) Ik kan niet meer dan zeggen dat er aan gewerkt wordt, als dat niet geloofd wordt dan vind ik dat ook prima. :)
No one can make you feel inferior without your consent" Eleanor Roosevelt
"Het is het leven maar." Dean Koontz.
Ayasha

Berichtdoor Jada » 06 okt 2013 18:54

Ik hoef verder geen nadere uitleg. Het kan dat Sam wat moeilijker is (geweest) dan het gemiddelde paard. Ayasha plaatst een filmpje, Zooist zegt wat van het hand/armgebruik van Ayasha. Ayasha had ook kunnen zeggen: bedankt, Zooist, wij (KDV en ik) zijn daarmee bezig en het heeft wat tijd nodig. Ik zou een tip van Zooist aannemen, niet omdat zij alleswetende is, maar omdat zij iets constateert aan de hand van een filmpje en haar (deskundige) mening daarop geeft.
En ik begrijp als geen ander, dat jouw armgebruik misschien ook wel een combinatie is van jouw beperking, dat geeft helemaal niets, dat zal iedereen begrijpen. Ik begrijp alleen niet, zeker niet van KDV, jullie opmerkingen tegen Zooist.
En nu stop ik ermee, ik ben namelijk niet de advocaat of verdediger van Zooist, die kan zich zelf prima verdedigen en verwoorden. En ik wens je zeker alle succes met rijden, want ik vind Sam een leuke pony met uitstraling.
Jada

Berichtdoor Ayasha » 06 okt 2013 19:33

Omdat zijn verleden ook het heden is: dat verleden is er omdat Sam bepaalde eigenschappen heeft die er voor gezorgd hebben dat die cyclus ontstaan is waarin hij op een gegeven moment zat en diezelfde eigenschappen zullen we altijd rekening mee moeten gaan houden om te voorkomen dat ie opnieuw op dat punt komt. IK vind dat geen probleem. Dat is Sam, Dat weet ik, dat weet Shanna en dat weet KDV en enkel de mensen die Sam NIET kennen gaan dan zitten zemelen dat dat niet meegenomen mag worden. Kom op zeg. :) Dan verlies ik inderdaad even mijn, met mensen toch al beperkte, geduld. :)

Ik quote Shan letterlijk ( ik doe nu gewoon copy en paste) : "maar Sam blijft Sam... alles wat je eruit kan halen is knap gedaan"

Verdere vragen mogen nog gesteld worden en zal ik ook rustig op antwoorden, bedankt voor de tips, indien er nog updates gepost zullen worden zal er vanzelf gezien worden dat dit slechts een "fase" is in MIJN en Sam's leerproces. :)

Laat een ding wel duidelijk zijn:
Sam is gecompliceerd maar heeft GEEN rotkarakter, integendeel, Sam is een ontzettend lief, leuk, geweldig paard dat ik voor geen goud van de wereld nog kwijt zou willen. De laatste maanden werkelijk geen enkele keer nog het "wurg"gevoel gekregen dus we zijn gewoon lekker op weg en daar ga ik gewoon van genieten. :)
Ayasha

Berichtdoor Ayasha » 07 okt 2013 10:47

Ik dacht inderdaad dat jij het idee had gekregen dat ik vind dat Sam een paard met een rot karakter is en dat wil ik ten alle tijden vermijden. :)
Sam is nl een érg lief paard maar wel eentje met een 'handleiding'.

Ik wil tóch eenmalig uitweiden over Sam's verhaal, juist om speculatie en misverstanden te voorkomen want wellicht heb ik dat inderdaad zelf in de hand gewerkt juist door dit niet te doen.
Sam was bedoelt voor verkoop op langere termijn. Na een paar maanden bleek het niet te klikken met Shanna en kwam hij vroeger in verkoop. Hij is toen terug gebracht maar waarom heb ik niet echt geweten, enkel "dat het niet ging". Gezien Shanna op het moment van verkoop nog wel gewoon met hem kon werken (heeft ook proefjes gelopen) vermoed ik dat het bij die ruiter grondig is mis gegaan want toen begon de ellende ook voor Shanna. Sam wilde helemaal niets meer, alleen nog maar rennen, zowel aan de hand, als onder het zadel was dat het enige wat Sam nog deed. Zette je hem vast, dan ging ie gewoon hangen tot hij los knapte, nam de val voor lief, krabbelde overeind en ging er zo hard als ie kon vandoor... Niet eens in de richting van de stal oid, gewoon, er vandoor. En dat ging van kwaad naar erger tot hij ook ging steigeren onder het zadel en zelfs maar zo snel hij het dek/zadel zag. De keren dat ze er nog op gezeten heeft kon Sam alleen maar trippelen behalve de allerlaatste rit voor hij naar mij kwam, die is wel goed gegaan meen ik. Shanna's beschrijving was "als hij braaf is lijkt hij alsnog steeds zijn adem in te houden".
Sam was dus niet geschikt voor verkoop, niet voor Shanna zelf want dat klikte niet... Dus waar moest ie dan heen? Ze wilden hem niet zomaar weg doen want dan konden er ongelukken gebeuren en dát wilden ze al evemin. Dus Sam kwam op weide, zo lang je niks met hem deed, hem met rust liet, was het goed maar dat kon ook niet blijven duren.. Ik lag nog in het ziekenhuis toen maar toen kwam er ter sprake dat hij na verloop van tijd ook op weide erg onrustig en ongelukkig werd. dat ze overwogen hem te laten gaan.. Ik heb altijd een zwak gehad voor Sam zo op foto dus ik heb gezegd "nee, dat niet, breng maar, ik zie wel hoe ver ik met hem kom. Jullie optie kan altijd nog."

Dus kwam Sam naar mij met vele waarschuwingen. :) Ze hebben niks verzwegen over zijn gedrag wat hen enkel siert overigens, als je vanvoor aan hem kwam, kwam ie omhoog, hij kon erg goed rennen, stout met zadelen, stout aan de hand, enfin, het kwam er eigenlijk een beetje op neer dat ie gelukkig een knap koppie had. :lol:
Maar ze hoopte dat ie bij mij rust zou vinden en om één of andere reden heeft ie dat ook gedaan... Omdat ik toch meer niet kon rijden dan wel (ik hoopte op verbetering maar helaas is dat al twee jaar zo maar goed dat wist ik toen nog niet) op dat moment heb ik er geen enkele druk op gelegd. Gewoon opgestapt echt met "nou, we zullen wel zien" en misschien was dat wat Sam nodig had. De 2e rit kon Sam na 5 minuten normaal stappen ipv trippelen en aan de hand heb ik eigenlijk nooit veel problemen met hem gehad, enkel vast zetten vind ie nog altijd echt niet leuk maar als je hem los laat staan, blijft ie ook gewoon staan, dus dat doe ik gewoon niet meer met hem. Hij is één keer aan de muur op geklommen met vlechten en heeft dat nog een keer gedaan met rijden in de winter, hij heeft nog 1x gesteigerd en een paar trainingen vooral in galop, dat rengedrag vertoont (dan zakt ie 5cm en gaat ie gewoon vlak en keihard er vandoor en verdorie wat is die knol snel, en er is geen houden meer aan) Er was ernstige twijfel of Sam ooit nog (vooral van Shanna's kant gezien ik geneigd ben dat soort dingen nogal rozekleurig in te zien) "regelmaat" zou krijgen in zijn trainingen, of het niet steeds bij toevalstreffers zou blijven van 1 goede training en dan weer drie maanden slechte. Maar sinds een paar maanden heb ik het idee tot hem door gedrongen te zijn. :) Sinds juni ongeveer.

De filmpjes die ik gezien heb van Sam onder een vorige ruiter (geen idee welke dat was) vond ik erg opgesloten en gezien Sam's protest (gooien met het hoofd, toen ie terug kwam bij Shan daarna, heeft hij Shanna zelfs een keer een lichte hersenschudding geslagen met zijn hoofd en ik geloof dat toen ook wel ongeveer de maat vol was) en rennerig en nu merk je nog steeds als je te lang iets zwaarder contact neemt (bv als hij iets eng vindt, dat je hem even "daar vast houdt" ) dat ie dan gewoon een sprong vooruit maakt en gaat rennen. Dat kan dus niet. Wat wél kan is dat ik dan even aan één kant wat overdreven vraag, dus geen hárde hulp/stevige ophouding (want dan gooit ie gewoon dat hoofd in de lucht en ben ik hem kwijt) maar wel een grotere hulp (belangrijke nuance) en zo snel hij daarop reageerd, meteen weer geef.. (de beweging die in het galop filmpje te zien is). Het is natuurlijk de bedoeling dat die hulp veel kleiner wordt. Sam is een heel slim paard en an sich ook heel werkwillig. Ben er van overtuigd dat hij het snel door gaat hebben.

Touwtje aan het zadel zie ik niet zitten omdat ik dan juist die bewegingsvrijheid mis om een grotere hulp te geven die minder hard is in de mond. Ik kan net als elk ander mijn handen naast elkaar zetten voor het zadel en daarin inwerken maar dat is juist een inwerking waar Sam om één of andere reden nog erg slecht op reageerd (als ik 100% zeker zou weten wáárom zou ik het jullie graag vertellen maar dat weet ik (nog) niet.). Dat is een work in progress. De hulp op het filmpje neemt hij wél dus ik wil vanuit die hulp gaan verkleinen. Ik probeer nu gewoon elke 2 galoppassen bv even te controleren "waar mijn handen zijn en hoe mijn contact is" en ik heb het idee dat dat ook zijn vruchten af werpt. :) Op wedstrijd zal ik het toch ook op die manier moeten doen dus ik heb nog een goede drie weken om dat er bij mezelf in te drammen. :D

In tussentijd werk ik met behulp van KDV's huiswerk ook aan mijn eigen scheef zitten en dat zal ook al helpen. KDV let en werkt dus wel degelijk op mijn houding. :) Ook het linkerhandje krijgt regelmatig een opmerking bv. :)
Ik hoop dat het zo duidelijker is want beter dan dit kan ik het niet uitleggen. Als dit nog verkeerd overkomt, dan geef ik het op. :D
Ayasha

Berichtdoor Zoo_ist » 07 okt 2013 23:13

Kijk, dat wist ik dus allemaal ook niet.

Petje af!
Zoo_ist

Berichtdoor valaise » 08 okt 2013 08:37

Ook weer een interessant gegeven, de achtergrond van Sam, en hoe jij gekomen bent tot je huidige aanpak.

Maar volgens mij zijn jullie goed bezig en weet KDV donders goed waar hij mee bezig is ! :thmup:
Hochmut reitet zu Pferde aus und kehrt zu Fuß heim. (Ulrich von Hutten)
valaise

Berichtdoor Ayasha » 08 okt 2013 09:45

Toen KDV kwam had ik een groot deel van dat gedrag er al uit. Toen had ik hem nl. al de 1e keer mee op wedstrijd genomen (daar hebben we elkaar immers ontmoet al ben ik toen wel terug gereden omdat ik eigenlijk alweer thuisi was maar goed, Sam had die dag ook gelopen). Dus het "echt slechte" gedrag... Ik geloof niet dat hij bij KDV gesteigerd heeft, wel één keer gaan rennen maar zelfs daar ben ik niet zeker van, weet wel dat ik hem een keer gebeld/gestuurd heb met het ren-probleem omdat op die manege niet echt een écht afgesloten bak was en mister Sam er geen probleem mee had om over de betonplaten en tussen de tractoren enz door te gaan als dat "de snelste weg" was en toen heb ik eigenlijk naar KDV gebeld met de vraag om een wondermiddeltje (had hem die dag aan de longe laten nemen om te galopperen dat hij iig niet de beton op kon) en dat KDV de dag er na bij me in de bak stond! :love: Ik meen ook dat Sam toen al erg goed te zadelen was. :) Hoewel ik het niet onder echt "stout" schaar was het nl wel zo dat de eerste keren zadelen ik héél voorzichtig het dek moest opleggen, echt eerst tegen hem houden en dan er overheen schuiven en ook het zadel riep erg veel spanning op. Dat was toen al opgelost net zoals dat ie niet aan zijn hoofd liet komen. (met twee moeten zijn om het hoofdstel over zijn oren te krijgen.)
Wat KDV wel volledig heeft mee gekregen is zijn aanleuningsprobleem en de problemen onder het zadel, heftig reageren op vrijwel elke hulp, rennering zijn voor het been, NIET kunnen stilstaan, dus echt letterlijk NIET. Hij bleef wel op de plek, maar was dan steeds aan het trippelen en dat ie alleen daar bovenin wilde komen, hoog en opgekropt toen KDV begon met helpen pakte Sam niets aan vanvoor (dat deed hij bij Shanna trouwens ook al niet, was één van de voornaamste problemen bij Shanna ook) en ontspanning was ook ver te zoeken. Hij heeft sinds KDV's hulp niet meer akelig gedaan eigenlijk, wel nog één keer op een wedstrijd af gelopen jaar, maar toen merkte ik 's morgens al dat ie niet zichzelf was... Toen is ie in de proef omhoog gegaan nadat ik al de hele proef mijn handen vol had om te voorkomen dat ie zou ontploffen. En dat ging goed..... Tot het galopgedeelte er aan kwam... :') Daar zie je eigenlijk heel goed wat Sam ook doet als je vanvoor even "doorpakt". Ik moest hem daar nl. op de rem trekken.

Nu kan je Sam een half uur onder je laten stilstaan, je kan je ontbijtje op eten als je wil op 'm. Koppie laag en toe maar. :D Daar hadden KDV en ik het laatst nog over toen hij braaf stond te wachten. Dat ie dat een jaar geleden nooit gedaan zou hebben. Dat was géén optie. En Sam stond er bij en zuchtte eens diep. En dat heeft geen enkele andere lesgever klaar gekregen, ik denk ook niet dat er in mijn omgeving een lesgever is die het gelukt zou zijn omdat ze allemaal die "tijdsdruk" er bij hebben... En dat heb ik aan KDV te danken want ik betwijfel ten zeerste of het me in mijn up gelukt zou zijn met Sam. Ik zeg altijd voor de grap dat Sam altijd op het randje van een zenuwinzinking staat... Sam is van nature een extreem nerveus paard, ook als hij ontspannen langs je staat is het breken van een twijgje genoeg om zijn alertheid op te roepen (als het nu een paard zou zijn dat nog nooit in een bos gestaan heeft maar Sam staat inmiddels al een jaar in een bos dus brekende takjes is toch een geluid dat ie hoort te kennen) en daar moet ik gewoon op letten... Pret was ook nerveus maar zoals Sam heb ik haar nooit gekent.. Sam kan ook echt een soort hele grote puppie zijn... Als die bang is komt ie achter me staan en dan letterlijk met zijn hoofd achter mijn rug om dan na een paar seconde echt zo langs me door te kijken van "is het veilig?"... :lol:
Met vuurwerk bv stond ie met zijn schouder tegen mijn flank aan en zijn hoofd lag letterlijk in mijn armen. En dan staan bibberen natuurlijk... En dat is gewoon zijn karakter, dat ga ik er niet uit krijgen en dat maakt Sam ook tot Sam (dat bedoelt Shan dus ook met; Sam zal altijd Sam zijn) het zou een beetje een "tikje" zijn van de nazaten van Yasri maar ik vind niet zo heel veel over die hengst of zijn nakomelingen dus... En dat is dus waar we in de trainingen ook heel voorzichtig mee moeten zijn en waar, tot ik KDV leerde kennen, geen mens genoeg geduld voor had...
Wat een verlichting was het toen KDV Sam 5 minuten bekeek en me rustig vertelde dat hij een erg nerveus paard zag dat niet van kwade wil was (want dat zei al de rest, Sam heeft op die stal de bijnaam "Sam de Verschrikkelijke" gekregen van het personeel en de loslopende ruiters.) maar wel extreem gevoelig... en die me gewoon zei het heel rustig te willen aanpakken met hem... EINDELIJK!!! EINDELIJK!! !iemand die niet ten koste van mijn paard (en mij want Sam is echt een soort gevoelig bommetje en als die ontploft heb je een probleem) zichzelf goed wilde presenteren maar die gewoon keek hoe ver we konden gaan met Sam en die áltijd voor dat punt van "te veel" weet te blijven. Sam's trainingen zijn ook meer "interval trainingen". Tien minuten a een kwartiertje werken en dan minstens vijf minuten aan lange teugel stappen, wel goed door stappen. Als het iets is wat hij al kent dan soms wat langer (afhankelijk van hoe hij die dag is) maar met nieuwe dingen is het zelfs maar een 5tal minuten, paar keer doen, goede oefening? Mooi, stap en lange teugel, hem eerst laten afkoelen...

Dat klinkt nu misschien als een heel gedoe en alsof het tergend traag gaat, maar Sam is dusdanig werkwillig en als hij rustig is, ook slim (want dat is het ook nog, geen enkel wezen leert goed als ie gespannen is, dus zeker met een neuroot als Sam is het de kwestie van hem vooral niet "op druk" te krijgen want dan leert ie niks meer) dat hij eigenlijk dingen sneller leert dan bv Explosion waaraan ik veruit mijn beste herinneringen heb kwa dressuur. :) Sam profiteerd daar ook niet van, die pak je na dat stappen op en die gaat weer aan het werk. :)

Geeft misschien ook wel een leuk inzicht in de trainingen met (en ook zonder natuurlijk want alleen moet ik het ook kunnen) KDV zo. :)
Het is in Nederland vast al moeilijk om nog iemand te vinden die degelijk les geeft als ik het zo lees, maar in België is een degelijke dressuurlesgever vinden al helemaal een probleem. Nederland staat veel verder in de dressuur en daar is het, naar wat ik lees, al erg moeilijk.

Daarom dat ik dus altijd zo enthousiast ben over KDV en dat het misschien over komt alsof "het wiel opnieuw uitgevonden wordt"... Ik ben me er wel bewust van dat we al lang met wielen rijden maar hier in België iemand vinden die er van op de hoogte is, is als een speld in een hooiberg! :) En ik ben dus gewoon dolblij dat ik eindelijk iemand gevonden heb die me dégelijk kan leren dressuur rijden... :) Heb tot nog toe altijd "goed mijn plan kunnen trekken" maar was me er wel bewust van dat ik een boel fouten maakte, punt is dat hoeveel lesgevers ik ook probeerde, ze me allemaal hetzelfde riedeltje aan leerde... Dát riedeltje waarvan ik nu net vermoedde dat dat maar het halve verhaal was (of niet eens).

en weer een lang verhaal maar over Sam kan ik boeken schrijven. Het is zo'n leuk dier in de omgang... Hij heeft gevoel voor humor en zoveel gezichtsuitdrukking.... zijn bles heeft als je goed kijkt, de vorm van een vraagteken en als hij iets nieuw ziet dan kan ie zó verwonderd kijken dat er nog eentje tussen zijn oren lijkt uit te groeien ook.. :lol: Heel leuk als je hem dingen aan de longe gaat aanleren... Sam is echt zo'n paard, die zíe je denken van "wat moet ik hier nu mee?"
Ayasha

Berichtdoor Ayasha » 10 okt 2013 18:33

ik was eigenlijk niet van plan hier nog te updaten maar ik ga het toch doen. Sam liep fantastisch vandaag, hij zocht eigenlijk meteen die hand op, ging tot op het punt dat er contact was maar zonder daar trekkerig/hangerig in te worden... Dát was waar we naar toe wilde. SB in draf vond ie moeilijk maar toch liet ie ook in die SB een paar pasjes in diezelfde fijne lage houding zien én een paar pasjes galop!! Het laatste stukje draf kwam er een schwung in zijn beweging die hij tot nog toe niet echt had laten voelen; het is natuurlijk nog geen GP paard maar ik voelde zijn beweging veranderen en ook hoe die verandering míjn eigen lichaam en spieren deed ontspannen... Ik kijk enorm uit naar het moment dat ie hier echt sterk genoeg voor is! :D Wat een heerlijk gevoel was deze minieme verandering al!!! :D

Ik heb weer een boel dingen om mee te werken (buitenteugel niet losgooien!) en ik ben ontzettend blij met hoe hij vandaag voelde.. Ik vind het ook een beetje jammer dat KDV hier wat aangevallen wordt omdat hij feitelijk slechts zijn leerlinge verdedigd en gewoon duidelijk maakt dat hij het niet fijn vindt dat er geoordeeld wordt zonder dat men "weet" of "vraagt" wat de bedoeling is en men gewoon gaat zeggen "neen het moet zo" of "zo zou beter zijn" ipv "en als jullie nu dit eens doen of "waarom doen jullie het niet zo". :) Ik vind het jammer dat hij daarop een nogal aangevallen wordt terwijl, no offence, Zoo_ist ook niet echt zachtaardig reageerd, prima, ik kan dat misschien hebben en ben zelf ook niet zachtaardig van manier van reageren maar als je de ene erop aan spreekt dan ook op de andere. :)

Ik kan het draaien en keren zoals ik wil, het is wel KDV die écht begrepen heeft wat Sam nodig had nadat er al verschillende daarin niet geslaagd waren en daar mag ie best wat krediet voor krijgen! En nee, KDV weet niet dat ik van plan was om dit te schrijven, ik wist het tot 10 minuten geleden zelf niet eens. En als ik het dan uitleg komt er wel begrip... Dus in feite wordt er vooraf gewoon van uit gegaan dat ik de problemen met dit paard zelf veroorzaakt heb (het staat er ook bijna letterlijk door Jada eigenlijk maar goed)
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 10 okt 2013 18:54

Fijn dat je vooruitgang voelt :) leuk hoor!
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Ayasha » 10 okt 2013 19:01

Ja! En wat is et toch een gigantisch fijn paard eigenlijk... Ook heel geinig hoe hij KDV even begroet als ie aan komt. :D Ik weet niet of KDV het gehoord heeft, want hij deed het al toen ie KDV de poort in zag komen (en da's toch nog een 30tal meter) en toen kwam er zo'n murmeltje uit... :D
Dus hij herkent KDV blijkbaar toch want Sam murmeld niet op mensen die ie niet kent (sowieso doet ie dat niet zo heel snel naar mensen)

PB; aan een kant begrijp ik dat, aan de andere kant denk ik dan "maar alsnog ga je er gewoon vanuit dat ik hem zelf naar de vaantjes gereden heb". Maar ach, het is nu inderdaad gebeurt ik hoop geoon dat vooral KDV er niet op aangekeken gaat worden want weet je jongens... Die man heeft écht wel paarden-knowhow en rijderij-knowhow als hij deze trut zo snel vooruit kan doen gaan. :love:
En ik ben vandaag gewoon heel erg goed gezind omdat Sammie zo fijn ging en ik eindelijk mijn bijdehante opmerking over het knalroze dekje heb gekregen! :P Zat ik al 2 weken op te wachten!! :lol:

Het blijft moeilijk he, forums en juist interpreteren!! :D

Mijn man stond met zo'n grijns naar me te kijken toen hij binnen kwam en ik meteen begon over Sam enzo zegtie "jij kan der weer een paar weken tegen aan geloof ik na vandaag" :lol:
Ayasha

Berichtdoor Jada » 10 okt 2013 21:34

Ayasha schreef:ik was eigenlijk niet van plan hier nog te updaten maar ik ga het toch doen. Sam liep fantastisch vandaag, hij zocht eigenlijk meteen die hand op, ging tot op het punt dat er contact was maar zonder daar trekkerig/hangerig in te worden... Dát was waar we naar toe wilde. SB in draf vond ie moeilijk maar toch liet ie ook in die SB een paar pasjes in diezelfde fijne lage houding zien én een paar pasjes galop!! Het laatste stukje draf kwam er een schwung in zijn beweging die hij tot nog toe niet echt had laten voelen; het is natuurlijk nog geen GP paard maar ik voelde zijn beweging veranderen en ook hoe die verandering míjn eigen lichaam en spieren deed ontspannen... Ik kijk enorm uit naar het moment dat ie hier echt sterk genoeg voor is! :D Wat een heerlijk gevoel was deze minieme verandering al!!! :D

Ik heb weer een boel dingen om mee te werken (buitenteugel niet losgooien!) en ik ben ontzettend blij met hoe hij vandaag voelde.. Ik vind het ook een beetje jammer dat KDV hier wat aangevallen wordt omdat hij feitelijk slechts zijn leerlinge verdedigd en gewoon duidelijk maakt dat hij het niet fijn vindt dat er geoordeeld wordt zonder dat men "weet" of "vraagt" wat de bedoeling is en men gewoon gaat zeggen "neen het moet zo" of "zo zou beter zijn" ipv "en als jullie nu dit eens doen of "waarom doen jullie het niet zo". :) Ik vind het jammer dat hij daarop een nogal aangevallen wordt terwijl, no offence, Zoo_ist ook niet echt zachtaardig reageerd, prima, ik kan dat misschien hebben en ben zelf ook niet zachtaardig van manier van reageren maar als je de ene erop aan spreekt dan ook op de andere. :)

Ik kan het draaien en keren zoals ik wil, het is wel KDV die écht begrepen heeft wat Sam nodig had nadat er al verschillende daarin niet geslaagd waren en daar mag ie best wat krediet voor krijgen! En nee, KDV weet niet dat ik van plan was om dit te schrijven, ik wist het tot 10 minuten geleden zelf niet eens. En als ik het dan uitleg komt er wel begrip... Dus in feite wordt er vooraf gewoon van uit gegaan dat ik de problemen met dit paard zelf veroorzaakt heb (het staat er ook bijna letterlijk door Jada eigenlijk maar goed)

Ik heb geen zin om mijn eigen berichten terug te lezen, maar ik kan mij niet herinneren, dat ik heb gezegd dat jij de problemen met Sam zelf hebt veroorzaakt. Hoe moet ik dat weten? Ik ken jou en Sam niet. Ik heb zelden mijn oordeel klaar aan de hand van foto's. Jij plaatst zelf een filmpje, ik zal daar niet op reageren, ik ben geen instructeur en ik ken jou en je paard en jullie eventuele geschiedenis en toekomst/doel niet. Wel viel mij de reactie van jou en KDV op Zoo_ist haar vraag/kritiek/tip op en is mij al vaker opgevallen de 'kritiek" op de vorige ruiter van Sam (voor zover ik dat kon opmaken uit jouw berichten). Verder lijkt KDV mij een man met paardenkennis, maar ook zijn reactie op het bericht van Zoo_ist vond ik overdreven.
Verder vind ik Sam een ontzettend leuke pony met een leuke uitstraling en ik vind hem zeker geen rotpaard

Verder was ik niet van plan meer om hier te reageren, maar jij, Ayasha hebt zelf altijd een stevige mening op van alles en iedereen en ik vond jouw (en KDV) reactie op het bericht van Zoo_ist een beetje lichtgeraakt/overdreven, tenslotte maak je ook de beweging met je arm/hand. Maakt mij verder niet uit, ik ben met niemand vriendjes hier. Ik post zo nu en dan eens mijn mening en ik lees hier en daar mee en als ik de sfeer niet zo leuk vind hier, ben ik weer een tijdje weg. Ik vind sommige mensen hier namelijk wel leuk, maar niet iedereen. Verder loopt het aantal actieve posters hier terug, je kan je afvragen waarom?
Jada

Berichtdoor Ayasha » 11 okt 2013 09:10

Dat kan ik maar dat interesseerd me in feite niet zo. Dat moet jij weten en is jouw keuze niet de mijne. :)
Denk dat het meeste meer misverstand is dan wat anders....
Maar ach, als ik zin heb post ik voor die wat het willen lezen gewoon nog lekker updates van mijn charmenta kleine man en we zien wel weer. :)
Ayasha

Berichtdoor Zoo_ist » 11 okt 2013 11:05

Ayasha, dit is de laatste reactie die ik op jouw post en op een post van KDV plaats.
Ik heb louter een goed bedoelde reactie geplaatst in dit topic.
Die reactie is gebaseerd op het filmpje wat je geplaatst hebt.

Zoals anderen ook al aangeven doe je continue vaag over zijn verleden.
KDV neemt mij kwalijk dat ik reageer op het filmpje zonder dat ik rekening houd met jullie verleden?
Lekker vaag als het verhaal van zijn echte verleden pas daarna geplaatst wordt.
Op basis daarvan reageer ik nogmaals waarin ik aangeef dat ik mijn petje voor je af neem.
Daarmee geef ik aan dat het knap is wat je bereikt heb.
Zonder enige kennis van verleden, op wat vage verhalen na en wat zorgvuldig uitgekozen foto's is het namelijk lastig om dat mee te nemen in een reactie.

Maar goed, de laatste woorden hierover. Ik ben er klaar mee.
Veel plezier met Sam en KDV en wens je alle geluk toe!
Zoo_ist

Berichtdoor Ayasha » 11 okt 2013 11:18

Bedankt, ik ga me verder ook niet meer verdedigen over al dan niet "vaag doen" dus die discussie is wat mij betreft hoe dan ook gesloten. :)
zorgvuldig uitgekozen foto's... :D maar goed...

Ik denk dat Sammie er wel komt! :)
Daar was ik al van overtuigd toen ik hem nam.. Er zat iets in dat dier zijn ogen... Het zal dan waarschijnlijk geen GP worden maar ... Richt op de maan en als je mist heb je nog altijd kans om een ster te raken toch?
Ayasha

Berichtdoor Kadankovitch » 11 okt 2013 13:42

Een correctie met betrekking tot hetgeen ik geschreven heb:
Ik vond en vind het onjuist, zwaarwegende conclusies te trekken zonder eerst naar achtergronden te vragen. En dan direct met een remedie aan te komen alsof de aanwezige instructeur van het bestaan van zowel de handbeweging, als het hulpmiddeltje niet op de hoogte zou zijn. Zo gaat het op Bokt ook: geen vragen stellen, nee hupsa oordelen; 'dat is een ongeoorloofde handeling volgens mijn handboek 'Hoe ben en blijf ik een beginnende ruiter' !!!!!!! '. Dat heeft mij zeer teleurgesteld in jou Zooist. Ik heb bij genoeg trainers gelest, die in de top meedraaien, om te weten dat de 'blanke theorie' niet zo rechtlijnig wordt toegepast als dat zij zelf later laten uitschijnen [Klaus Balkenhol maakt zich aan deze vorm van hypocrisie wel het meest schuldig].

Later toen Ayasha zich blijkbaar verplicht zag een hele uitleg te geven over haar paard, toen pas konden er enige lovende woorden geuit worden door al die personen die erg snel klaar stonden met hun oordeel. En dan pas kom jij, Zooist, met enig begrip en goedkeurende woorden. Beter laat dan nooit. Had jij het daarbij gelaten was dit antwoord er ook niet gekomen.

Zoals ik hierboven al stelde, had het In mijn optiek beter gestaan eerst vragen te stellen en dan pas te oordelen te vellen. Overigens is dit een zeer gangbare optiek. Om hier nu het model beledigde en gedesavoueerde 'ambtenaar' uit te hangen omdat haar raad niet werd geapprecieerd, is er voor mij wat over.
Het topic "Even Penny wezen" is meer bedoeld als een plaats waar men de vreugde vrije loop laat over een klein succesje. Rubrieken waar om raad gevraagd wordt, staan ergens anders.

Wat er voor mij ook wat over is: Het plotseling ontluikend 'goed burger fatsoen'. Alhier is wel met scherper geschut een verbaal gevecht uitgevochten. Plotseling is het allemaal te veel en te hard? Lachwekkend gewoon. Een mooi Maastrichts spreekwoord zegt [vertaalt] : Wie met grote honden gaat pissen moet erop rekenen nat te worden.
Enfin, Es God blêêf, tot den volgende kier
Laatst bijgewerkt door Kadankovitch op 11 okt 2013 14:07, in totaal 1 keer bewerkt.
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor Kadankovitch » 11 okt 2013 14:19

Ryan; in jou laatste alinea geef je een mooi staaltje onjuiste "omgedraaide bewijslast". TERECHT BOOS WORDEN OMDAT ER GEEN TOELICHT BIJ ZIT,die men gewoon kan vragen???? Gaat het hier om een industrieel product [medicament of apparaat] dat zonder juiste toepassing tot ernstig letsel kan leiden??? Tegen een dergelijk kromme redenering valt echt niet op te argumenteren dus: JIJ HEBT GELIJK , WANT ONGELIJK HEEFT OOK EEN BULT.
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor Kadankovitch » 11 okt 2013 14:49

Ryan: Ik was 'n moment bang dat je met een serieus te nemen tegenargument zou komen. Maar je hebt aan al mijn verwachtingen voldaan.

Hoofdletters = schreeuwen???? Nou als dat werkelijk zo is dan was schreeuwen niet de bedoeling maar wel; duidelijk de nadruk op het gestelde leggen.

Zo ik vind het wel genoeg geweest, tijd voor mijn middagdutje.
Kadankovitch

Berichtdoor Jada » 11 okt 2013 14:57

Kadankovitch schreef:Ryan: Ik was 'n moment bang dat je met een serieus te nemen tegenargument zou komen. Maar je hebt aan al mijn verwachtingen voldaan.

Hoofdletters = schreeuwen???? Nou als dat werkelijk zo is dan was schreeuwen niet de bedoeling maar wel; duidelijk de nadruk op het gestelde leggen.

Zo ik vind het wel genoeg geweest, tijd voor mijn middagdutje.

KDV, je geeft hier nu een sneer naar Ryan. Ayasha is ook iemand die regelmatig stevig haar mening ventileert.
Ik vraag mij echt af, waarom jullie zo "beledigd" zijn op het bericht van Zoo_ist over de arm/handhulpen/bewegingen van Ayasha. ik vind het echt buiten proporties hoe jullie op zo'n bericht reageren. Het lijkt hier op meten met 2 maten, gevalletje pot verwijt de ketel....... jammer, dat had ik zeker van jou, KDV niet verwacht. Verder blijven hier weinig mensen over, lijkt het.
Jada

Berichtdoor Kadankovitch » 11 okt 2013 15:23

Jada, ook jij blijft steken in alleen algemene verwijten zonder ook maar één keer op de argumenten in te gaan. Hoe noem jij de stelling van de 'omgedraaide bewijslast' in het kader van deze discussie? Hoe vaak is in dit forum niet geklaagd over hoe snel er mensen werden veroordeeld omdat zij iets deden wat niet paste in het straatje van de 'zelfbenoemde klassieken'. Hoe vaak is niet opgemerkt dat het noodzakelijk is de achtergronden te kennen.
Kun jij mij aangeven waar ik precies met 2 maten weeg? Waar ik de pot etc.... Maar graag niet globaal maar precies. Want wat jij nu doet is een algemene beschuldiging uiten. Moet ik dadelijk, volgens de redenering van Ryans 'omgekeerde bewijslast', ook nog gaan bewijzen dat hetgeen jij mij nu verwijt niet juist is. Jij beweert, jij bewijst. Zo niet, is dit niets anders dan zwartmakerij. Bij gebrek aan argumenten, de tegenpartij maar zwart maken.

En als je nu inderdaad nog steeds niet begrepen hebt waarom [zeker niet beledigd, dat begrip heb ik naar mijn mening niet gebruikt] teleurgesteld ben in Zooist en onaangenaam verrast door anderen . Dan lijkt het mij wellicht handig mijn vorige berichten nog eens na te lezen. Je niet laten afleiden door hetgeen je stoort, maar gewoon rustig proberen mijn argumentatie met betrekking tot 'gebrek aan kennis over achtergronden en het dat toch afgeven van een afkeurend oordeel'. Daß ist des Pudels kern. [met dank aan Goethe].
Kadankovitch

Berichtdoor Jada » 11 okt 2013 15:45

KDV, ik ga hier niet meer op in. Misschien moet jij eens jouw berichten teruglezen, objectief en zonder vooroordelen. Je klinkt hier en daar erg zuur en je geeft hier en daar een sneer naar verschillende personen en dat valt mij tegen van jou. Het lijkt of er op foto's en berichten van Ayasha alleen met instemming en positief gereageerd mag worden. Natuurlijk is het altijd beter om eerst alle achtergronden te weten, voordat er geoordeeld wordt. Maar zoveel commentaar of kritiek is er niet op het filmpje. Alleen op de arm/handhouding/hulpen, niets mis mee, lijkt mij, iedereen die dit filmpje bekijkt, zal dit constateren, of daar wel of niet een reden en/of excuus voor is. Ayasha werd niet afgebrand er werd alleen een vraag gesteld en een tip gegeven. Door jullie overdreven reactie hierop, wordt het groter gemaakt dan het is, naar mijn mening.
Nu heb ik toch weer een beetje gereageerd, ik ben een nacht/dag weg, dus nu reageer ik echt niet meer, al heb ik mijn smartphone bij me. :DD
Ik wens jullie alle succes en vooral veel plezier.
Jada

Berichtdoor Kadankovitch » 11 okt 2013 15:58

De voorspellende conclusies in mijn vorig bericht heb je hiermee overtuigend bevestigd. Ik ben blij dat jij mijn morele maatstaf niet bent.

Ik wens je veel plezier en zielenrust toe, dat zal je kunnen gebruiken.
Kadankovitch

Berichtdoor Musli » 11 okt 2013 16:56

Wow... Showing true colors op deze pagina.
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Berichtdoor Jola » 11 okt 2013 18:47

Pfffff, dit topic geeft precies weer waarom ik mij op PP niet veel meer laat horen....
Om maar enkele kreten te roepen:
Pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.
Geen zelfreflectie.
Lange tenen.

Een beetje respect voor elkaar en gewoon open staan voor opmerkingen en meldingen van anderen, zonder zich aangevallen te voelen of zich verheven te voelen boven anderen, zou velen zeer goed staan en een leuke discussie ten goede komen :DD

Meer heb ik er niet over te zeggen! :wave
If you stick your head in the ground, you'll get your rear kicked.
Jola

Berichtdoor Ayasha » 11 okt 2013 20:25

Jee jongens! Rustig aan maar!! :)
Zooo hoog hoeven de gemoederen niet op te lopen! :)

Jada één ding begint mij wel te ergeren; Nee, ik ben niet de meest zachte kwa mening geven maar je kan van mij niet zeggen dat ik niet vraag waarom iemand iets doet. Maar goed, dat ik stevig mijn mening ventileer is alsnog geen bijzonder goede reden om hier allemaal zo boos op te worden. :) Het was maar een miscommunicatie... Denk ik...
Ayasha

VorigeVolgende

Keer terug naar Mijn verslag van vandaag