Even penny wezen. ;)

Heb je vandaag iets beleefd? Deel het dan hier met ons!

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Even penny wezen. ;)

Berichtdoor Ayasha » 24 sep 2012 11:38

Al een flinke tijd hadden Kadankovitch af gesproken dat ik eens naar een training zou gaan kijken. Er kwam steeds vanalles tussen en werd dan weer uit gesteld maar gisteren is het gelukt!
De rit daarheen was voor mij gevuld met voorbijstekende vrachtwagens en oranje platen die denken dat je maar 90 mag oid.. Ik ben gewend goed door te rijden dús ik was te laat gezien ik de hele rotbaan 90 heb mogen tuffen. *rolleyes*
Kadankovitch maar op hoop van zegen gesmst want die sms'jes van ons naar elkaar zijn niet erg betrouwbaar betreffende hun aan komen maar goed. Toen ik aan kwam bleken ze inderdaad aangekomen te zijn en sjeeee wat een stal.
Mijn eerste gedachte was "oh boy, hoe ga ik in hemelsnaam Kadankovitch vinden" en mijn 2e "daarom vragen ze op mijn stal "maar" 250"... :') Enfin, mijn stal is het niet meer maar goed, toen ik er nog stond dus. :D

Goed, beetje door gewandeld, beetje "verloren" aan het rond kijken en de omgeving in me op aan het nemen.. Een paar leden van daar glimlachte vriendelijk maar keken ook een beetje van "wat is die in hemelsnaam aan't doen" maar goed, ik zag er vermoed ik ook vrij verloren uit. :') Ik zag veel stallen, een cross-bak met waterbak -denkend: "goh wat zou ik graag eens testen of Sam daar in zou gaan"- en besloot toen maar om de kantine op te zoeken. Daar kwamen Kadankovitch en Musli me al tegemoed. Musli, vrolijk en goedgemutst als altijd. En tsja, Kadankovitch heb ik ook nog nooit humeurig geweten tegen mij dus voor hem gold hetzelfde.

Eerst even wat drinken! De bak werd nog bezet door een verjaardagsfeestje. Ergens in de helft van ons gesprek sukkelde de eerste van haar paard. Kleine donder (de pony) was al een tijdje aanstalten aan het maken dus mijn reactie was heel spontaan "dat zat er aan te komen". :D Kadankovitch had blijkbaar hetzelfde in de gate want die reageerde met "inderdaad".
Toen de bak vrij is, gingen we naar Nimble en meteen ook naar Vedri, zijn vorige paard, die er langs staat. Ik was óntzettend nieuwsgierig naar Nimble. Persoonlijk viel ik meer voor de kleur van Vedri, maar ik heb een zwak voor koffie-vosjes. Echter kwa hoofdje was het Nimble die me aan trok. Nimble deed me in zijn manier van doen enorm aan Sam denken. Een elegant hoofdje waarvan alles schreeuwt dat het een gevoelig, sensibel paard is. Hij was wel ongeveer dubbel zo breed als Sam en een flink stukkie groter maar een schát van een dier. Nimble kwam meteen even kennis maken terwijl Kadankovitch zijn hoeven schoon maakte. Daarna mocht ie er uit en werd er wat gestretched. Als we het hebben over goed opgevoedde paarden... Kadankovitch bezit volgens mij echt een talent om dieren op te voeden... Hij stond gewoon, volledig los, bleef rustig staan... Sam zou volgens mij, júist als er mensen bij staan, al lang en breed getest hebben of ie echt niet er tussen uit zou kunnen knijpen. Het opzadelen was een plezier om te zien...

Terwijl Musli borstels en peesbeschermers op haalde en aan haar baas gaf, vertelde kadankovitch verder. Bij het op leggen van het zadel ging die prachthond zelfs het karretje halen! Dat deed ie vól enthousiasme en ondanks Kadankovitch zijn "Musli, Rústig!!" trok ie het karretje relatief bruusk naar Nimble, die dat blijkbaar al gewend is want die keek niet op of om. :lol: En Musli stond verwachtingsvol en zelfs enigszins trots te wachten op haar volgende taak.. Volgens Kadankovitch was het simpel met die honden, zo snel ze "pak" kennen is het een kwestie van "nee, nee, nee ja!" maar volgens mij komt er toch meer bij kijken... :') En zo niet, dan ga ik Donya eens bij hem af zetten.
Ik vrees alleen dat mijn enigszins domme Jack dat niet geleerd gaat krijgen.

Toen we in de bak waren had Musli de zweep al vast nog voor Kadankovitch opgestapt was. :') Toen ik enigszins verbaast keek legde Kadankovitch uit dat ze wist dat dat ging komen. Hoezo, dieren zijn dom? Ik probeer mijn moeder al jaren te leren dat de zweep pas ná het op stappen komt... :+
Nimble boog diep (en ja, de echte buiging, die van de vrijheidsdressuur) en Kadankovitch kon zo zijn voet in de beugel zetten en mee "omhoog" samen met Nimble... Daarna kwam Musli weer in actie sprong tegen Kadankovitchs been aan om zo de zweep aan te geven. :D

Dus hij heeft een hond die het verschil tussen borstels en peesbeschermers kent en die ook nog de volgorde kan onthouden van het zadelen en het rijden. Hij heeft een dressuurpaard dat de oefeningen van het hoogste niveau kent én die nog een perfecte buiging kan uit voeren... Als we spreken van een africhter...

En toen heb ik een uurtje nog net niet met open mond staan kijken. :) Kadankovitch begon met losrijden zoals hij Sam en mij ook laat rijden nu. Nimble moest klein draven en veel overgangen maken en toen hij los was en de training écht begon... Kwam er ineens een heel ander paard boven. óef! Ongelooflijk.. Tsja eigenlijk kan ik het allemaal niet goed in woorden vatten... Ik heb de hele training gedacht "dat wil ik ook kunnen met Sam".. Als Nimble groot ging draven.. Wat een prácht van een dier, soepel, sterk... En hij liet het er allemaal uit zien alsof het hem geen moeite kostte...

Kadankovitch pakte Nimble zijn "moeilijke" punten aan. Zijn wissels bv waarbij Nimble af en toe nog een bokje gaf of achter "na" kwam. Maar Kadankovitch bleef rustig, loste het rustig op en Nimble sprong ze steeds beter. Ook probeerde hij om hem de appuyementen ruimer te laten draven en dat ging een paar pasjes en dan viel ie weer even terug maar hij pakte het absoluut goed op in mijn ogen. De gehele training zat in mijn achterhoofd "zo wil ik Sam ook kunnen laten lopen..."

Nimble lijkt 15cm te groeien als ie eenmaal echt gaat lopen en het is volgens mij een heerlijk paard om mee te werken. Snel beledigt misschien (in de zin van, dat ie veel van zijn ruiter eist aan eerlijkheid en rijkunst) maar absoluut een fijn dier om mee te werken. Alert, vrolijk, intelligent..

Het was leerrijk, om hem te zien trainen, te zien reageren, en leuk! Bovenal, leuk! :) Een training zien op het hoogste niveau van zo dichtbij. :)
En Kadankovitch liet me ook nog iets onmogelijks zien! :D Nl een piaffe met een voorwaarts-neerwaartse houding. :D Voor onmogelijk te zijn, vond ik het er ernstig goed uit zien!
Ook heb ik nu meer een idee waar Sam naar toe moet, Of me dat ooit gaat lukken durf ik me niet over uit te laten maar het is wel fijn om te zien wat het uiteindelijke doel is! :)
En al die tijd zat Musli langs me op de opstap blok, op het 1e trapje. :lol: Ik geloof dat ze graag wat groter wil zijn. :lol:

Ik heb Kadankovitch nog even thuis gebracht *grinn* en werd nog uitgenodigd voor een kopje koffie maar het werd al schemerig en ik moest de paarden nog binnen halen en voeren. Als nachtblinde doe ik dat liever niet als het donker wordt en sowieso zit ik daar midden in het bos dus wordt het sneller donker. Dus dat moest ik af slaan (een andere keer.).
Kadankovitch woont echter echt vlákbij mijn weide. 't is 7 km. :+ De paarden verzorgt, gaan douchen en naar mijn vriend gegaan en toen was ik heel, heel erg moe... Geen idee hoe dát kwam. Ben op de zetel gaan zitten en ben prompt in slaap gevallen... :o Vriend vroeg meteen of er wat scheelde want dat is ie niet gewend van me maar ik was écht dood moe. Fijn, zo'n geest waarvan je nooit weet hoeveel ie die dag aan gaat kunnen. *zucht*
Iets wat Kadankovitch ongetwijfeld zal begrijpen maar waar ik zelf, nog ernstig moeite mee heb.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 24 sep 2012 12:02, in totaal 1 keer bewerkt.
Ayasha

Re: Even penny wezen. ;)

Berichtdoor svdijk86 » 24 sep 2012 11:53

Klinkt als een zeer geslaagde dag! Leuk verslag zeg!!

Hmm.. ben nu toch ook wel erg nieuwsgierig. KDV kunnen we niet een meeting bij jou houden? :DD Wil Nimble en Musli ook weleens zien als ik het verhaal zo hoor :DD :DD :DD

Kan me voorstellen dat je even helemaal Penny was Ayasha! Je hebt het aan me overgebracht! (beelddenker) Ik werd even Penny van jouw verslag! :toast
svdijk86

Berichtdoor Ayasha » 24 sep 2012 12:03

Verrek! Vergeet ik het belangrijkste nog haast te vertellen. Even geupdate. Kadankovitch liet me nog iets onmogelijks zien ook. :D
En wat mij dan op viel... Nu zal ik vast onzin praten maar als ik zag hoe Nimble zijn piaffes uit voerde, tsja om eerlijk te zijn, vond ik die mooier dan dat getrippel dat Jeroen Devroe er uit weet te knijpen... Nimble was los, hoewel hij in aanspanning liep, toch ook weer óntspannen (hij oogde ontspannen hoewel hij keihard aan het werken was) en behield een mooi ritme, was soepeler in zijn beweging en in zijn koten en hij "danste" echt in die Piaffe...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 24 sep 2012 12:10, in totaal 2 keer bewerkt.
No one can make you feel inferior without your consent" Eleanor Roosevelt
"Het is het leven maar." Dean Koontz.
Ayasha

Berichtdoor Zoo_ist » 24 sep 2012 12:07

Wat leuk!

En wat goed geschreven!
Zoo_ist

Berichtdoor Holy Pope » 24 sep 2012 12:12

Ayasha, wat een prachtig verhaal!
Ik lees hierin hét voorbeeld van paard en ruiter die echt één zijn. Dat zijn dingen die je zéér zelden tegenkomt en
waarvan ik enorm kan genieten. Een meet die kant op zal ik dan ook zeker met beide handen aangrijpen.
IF NOTHING GO RIGHT.....GO LEFT.
Holy Pope

Berichtdoor Ayasha » 24 sep 2012 12:15

Ja! het is een prachtige combinatie. Nimble is wel een ontzettende knuffelkont! Hij liet Kadankovitch geen moment gerust tijdens het zadelen... :')
Kadankovitch zei ook dat ie altijd zo was en dat ie 'm soms wel kon wúrgen en ook dát herkende ik. :') Ik heb ook zo'n aandachtzoeker en als je het dan een keertje iets vlotter wil doen met zadelen enz dan zal je net zien dat ze zo'n dag hebben dat ze constant aandacht willen en die neus tegen je aan willen leggen enz. :')
Maar 't is volgens mij echt een schat van een paard. :D Ook steeds die oortjes naar voren enz. :D
Ayasha

Berichtdoor Kadankovitch » 24 sep 2012 13:31

Ayasha, van Penny-achtigheid heb ik niets gemerkt, maar ik vind het heel fijn dat het je zo goed bevallen is. Echter ik vrees dat het beeld dat je beschreven hebt iets te ideaal overkomt. We hebben het er nog over gehad dat, door de vrijheid die ik hem laat, het beeld wel eens 'onrustig' is. Dat moet in de toekomst verbeterd worden.
Even een kleine uitleg: Het onrustige beeld is een direct gevolg van mijn trainingsaanpak speciaal voor Nimble. Hij is een van die paarden die 'teugelcontact' erg snel aangrijpt om ruzie te maken, met als gevolg dat alle hulpen in het niet verdwijnen, omdat 'meneer' zich aan de hand ergert. Ik heb het al vaker geschreven; de oplossing ligt in het rijden à la française. En bij Nimble houdt dat in dat de teugels los zijn op het moment de drijvende inwerking inkomt. Het is voor hem het ei van Columbus geweest. Liep hij vroeger vast-/terughoudend, nu ontwikkeld hij een mooie schwung en reageert veel sneller.
Ofschoon ik deze aanpak heb overgenomen omwille van de wanhopige ontwikkeling van Nimble, merk ik dat ik het steeds vaker op andere paarden toepas. Niet volledig, maar vaker dan dat ik zelf verwacht had. Ik geloof niet in 'wondermiddelen' dus ook niet in één manier van dressuurtraining.

Ayasha, ik voel mij zeer gevleid, omdat ik nu ook een penny-meisje bewonderaarster heb. En wat Sam betreft; dat gaat zeker lukken, maar het heeft mij ook tijd gekost. Je moet vooral geduld met jezelf hebben. En bedenk; een snelle start, kan ook wel eens een 'valse start' zijn.
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor valaise » 24 sep 2012 13:52

Heel je verhaal klinkt als muziek in de oren Ayasha !
Geef jij geen clinics Kadankovitch ? voor je trouwe fans van PP ? :angel: :love:
Hochmut reitet zu Pferde aus und kehrt zu Fuß heim. (Ulrich von Hutten)
valaise

Berichtdoor Jada » 24 sep 2012 14:31

Dit klinkt als een erg leuke middag! Goed beschreven, ik zie het (bijna) voor me! Geen foto's of filmmateriaal? :DD
Jada

Berichtdoor svdijk86 » 24 sep 2012 14:41

Ja KDV, zelfde vraag :love:
svdijk86

Berichtdoor Kadankovitch » 24 sep 2012 15:12

Jawel, dat heb ik wel gedaan, echter de organisatie is mij nu teveel werk. Ik heb niet zoveel energie meer. Maar als het georganiseerd wordt, zal ik er zijn. Met Nimble voorzie ik een probleem. Een van de redenen waarom ik geen wedstrijden meer rij, is dat het 'klootzakske' nogal wispelturig is. En ik heb zeker schroom om hem en plain public op z'n nummer te zetten. Dat doe ik wel en ook wel eens hard, maar buitenshuis weet ik dat je gruwelijk moet oppassen; één verkeerde foto en je wordt voor de rest van je lezen afgestempeld als dierenbeul.
Maar misschien kan er iets in Stein geregeld worden [maarja dat is dan weer zo ver weg].
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor valaise » 24 sep 2012 15:34

Stein bij Gouda ?
valaise

Berichtdoor Ayasha » 24 sep 2012 15:36

Nee geen film materiaal. Ik had bewust geen camera mee omdat ik me herinnerde dat kadankovitch me eens verteld heeft dat iemand die gefilmd had vervolgens ging beweren dat ie bij hem leste en de beelden van een les van hem misbruikte om haar zelf te promoten, waar hij liever niet mee in verband gebracht werd. :) En hoewel ik nooit beeldmateriaal zou maken om hem af te breken gezien je van elke combinatie beelden kunt schieten die, mits je ze in de voor jouw doelen, gewenste context plaatst, de combinatie compleet teniet doen, respecteer ik dat vanuit Kadankovitch. Tenzij hij me ooit expleciet toestemming geeft wat foto's te maken van hem en Nimble komt dat er van mij niet. :)
Stein is niet ver. :D

En Kadankovitch; ik stel het niet positiever dan het is. Er waren momenten dat Nimble even de bokkenpruik op had, maar je corrigeerde dat kordaat, doch, rustig. Noem mij één paard, dat een training lang, een echte training, waar problemen aangepakt worden, loopt, zónder er even tegen in te komen. :)
Ik denk niet dat het je lukt. Maar dat maakt ook niet uit, het is hoe daarop gereageerd wordt wat veel zegt over de ruiter. En jij bleef daar heel kalm bij; zette hem wel op zijn plek maar niet grof.
Ik merkte het ook tijdens je rijden, dat je wel érg kritisch op jezelf bent, aan één kant is dat nodig voor verbetering, maar aan de andere kant was het contact lang niet zo slecht als je hier over doet komen. Je zag dat dat lossere contact juist zorgde dat hij in het kopje bij jou bleef ipv te bedenken hoe ie onder druk uit komt.
Ayasha

Berichtdoor Ayasha » 24 sep 2012 16:02

Hihi ik heb niet de waanvoorstelling dat ik op Sam kan kruipen en 'm effe kan narijden. :')
Haha was het maar he! Dat je dat met kijken kon. :D Maar ooh wat zou Sam knap kunnen lopen als ik dat er uit zou kunnen rijden!
Ayasha

Berichtdoor Kiwiko » 24 sep 2012 16:07

Echt heerlijk om dit zo te lezen :D :D
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Kadankovitch » 24 sep 2012 16:44

Ayasha, voor alle duidelijkheid; wat de jury er ook over moge denken, zou ik het klaar spelen Nimble te laten lopen met de schwung die hij gisteren liet zien , met geheel losse teugels of alleen op teugelgewicht, dan zou ik daat heel blij mee zijn. Maar vooral de positie van het hoofd moet stiller/rustiger. En dat is waar mijn kritiek op doelt.
Met betrekking tot foto's ben ik zeer huiverig. Als je het in levende lijve ziet, zal het nog meevallen, maar wordt een foto genomen dat bijvoorbeeld mijn been in de verkeerde positie beweegt dat ziet het kotselijk :kots: uit. Jij hebt het gezien, ik heb niet veel controle meer over mijn benen. Ten eerste omdat de kuit quasi rust op de buik van het paard en dus oook zo meebeweegt, Ten tweede dat mijn gewrichten zoveel speling hebben dat het onmogelijk is ze aan te spannen en tegelijkertijd onspannen te blijven zitten. Dat is trouwens ook nog een reden om niet meer zo snel in het openbaar te verschijnen. Je kunt het uitleggen, toch blijven mensen dit tegen je gebruiken.

Madame la Valaise, c'est Stein près de Geleen dans le Limbourg Neerlandais. C'est la ou mon chèr Nimble se repose apres un travail fatigant. Vous êtes bienvenue de me visité la bas.

Maar zou er niet een ontmoeting in het midden van het land georganiseerd kunnen worden, waar we in het land van zand en zaagsels van gedachten kunnen wisselen.
Kadankovitch

Berichtdoor svdijk86 » 24 sep 2012 17:25

Gouda is bij mij niet ver weg hoor :DD

Ik zou overigens ook nooit foto's/film van een ander maken . Maar we zijn natuurlijk wel allemaal erg nieuwsgierig nu :love:
svdijk86

Berichtdoor valaise » 24 sep 2012 17:27

Ah bon, il y en a deux donc, dans le même pays quand-même ... rare, très rare :) Alle gekheid op een stokje, vanaf mijn 'standplaats' is het al allemaal even ver rijden.

Het geopperde idee is natuurlijk niet te versmaden, zowel de invitatie als de meeting in het centrum van ons aller bestaan.
Wie o wie kent éénieders woonplaats en bepaalt op wiskundig verantwoorde wijze het middelpunt ? Hoeveel gegadigden zijn er überhaupt ?
valaise

Berichtdoor svdijk86 » 24 sep 2012 17:29

Het nadeel is eerder een plek vinden waar de bak-baas niet rijk probeert te worden van iets dat op zijn terrein georganiseerd wordt.. :DD
svdijk86

Berichtdoor Fritzspits » 24 sep 2012 18:58

Oehhh wat een leuk verhaal! :toast
Dat van die clinic lijkt me supervet! Je maakt me helemaal penny met je verhalen :D
I have no special talents. I am only passionately curious.

Love is louder than the pressure to be perfect...
Fritzspits

Berichtdoor Ayasha » 24 sep 2012 19:09

En anders kom je bij mij op weide Kadankovitch als het "klaar" is al zal je dan niet over 20*60 beschikken. :)
Doen we een loting met de merrie als hoofdprijs. :+
Ayasha

Berichtdoor Kadankovitch » 24 sep 2012 22:19

Het lijkt me logisch om eerst een aantal echt geïnteresseerden te hebben, wat men wil, etc.
Kadankovitch

Berichtdoor Zoo_ist » 24 sep 2012 22:22

In de weide wel graag met een zomerse temperatuur hoor!

Brrrrr!

Ligt Houten niet redelijk centraal?
Zoo_ist

Berichtdoor valaise » 24 sep 2012 22:28

Voelt iemand zich geroepen om de hoofdorganisator te zijn ?
Ikke ben wat te nieuw hier en ken niet iedereen erg goed, maar wil wel helpen met praktische toestanden.
valaise

Berichtdoor Holy Pope » 24 sep 2012 22:56

Mijn interesse gaat vooral om het omgaan met het paard. Maar ik kan daar gewoon 'stiekem' van genieten daar hoeft niets speciaals voor te gebeuren.
Helaas ben ik voor organisator afgekeurd.
IF NOTHING GO RIGHT.....GO LEFT.
Holy Pope

Volgende

Keer terug naar Mijn verslag van vandaag