Te triest voor woorden,... ** Fotos van 4/2 >> pagina 5**

Heb je vandaag iets beleefd? Deel het dan hier met ons!

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Te triest voor woorden,... ** Fotos van 4/2 >> pagina 5**

Berichtdoor Aaf » 03 feb 2011 17:38

Update: Nieuwe foto's van vandaag 4 februari 2011 op pagina 5

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... #p66652799

Klik op de URL hierboven voor het volledige topic + verhaal. Het is helaas gesloten inmiddels en beeldmateriaal kan ik niet meer plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik woon hier al sinds mijn jonge jaren, vroeger stond ik er simpelweg niet bij stil. Maar de laatste jaren is de toestand onwijs verslechtert.
Het gaat over het lot van zeker 40 met name Ijslandse ponys die hier rond een straal van 15 km. van dit dorp staan. Velen in de omgeving kennen de eigenaars op een negatieve manier. De mensen wonen in een vervallen boerderij en zijn al jaren geleden failliet verklaard. Ze hebben geen eigen grond, pony's staan op stukjes 'leengrond', van doorgaan mensen die begaan zijn met het lot van de dieren.
De mensen zelf leven in pure armoe, hebben doorgaans geen gas en licht en alles wat voor ons gewoon is. Toch moeten ze in het onderhoud van een 40tal, en steeds groeiend aantal pony's voorzien. Hoe ze dat lukt? NIET DUS!

De hengsten en merrie's staan tussen elkaar, waardoor het rustig door fokt. Boertjes in de omgeving kwakken eens in de zoveel tijd een pak kuil bij de paarden. Dit houd in dat er soms dagen niets staat. Soms brengt een vriend van de man een pak kuil, waar dit van betaald wordt is mij een raadsel. Standaard krijgen de paarden gewoon té weinig eten, wat voor hevige ruzies zorgt als er weer wat wordt neergezet. De paarden die hoogst in rang zijn zien er nog toonbaar uit terwijl de achterste paarden ondanks hun dikke vacht sterk vermagerd zijn.

Door de eigenares van mijn huidige verzorgpaard werd ik weer eens met de neus op de feiten gedrukt een tijdje terug. We hebben nogmaals contact gehad met de dierenbescherming, die langs is geweest en de man heeft een waarschuwing gekregen. Met name over twee heel sterk vermagerde paarden. Wat mij opviel was dat dit de paarden waren met een minder dikke vacht, een haflinger en een mengelmoesje. De Ijslanders hebben een gigantische wintervacht en hun conditie is veel minder af te lezen. Ook zijn de meeste merries dragend.

Deze paarden zijn verplaatst naar de boerderij, waar ze nog weinig meer eten krijgen. Maar buiten de waarschuwing, wordt er verder voorlopig geen actie ondernomen. Eigenaresse besloot hooi te kopen en bij de paarden neer te gooien en om de beurt halen we nu al anderhalve maand zakken brok. Onder het mom van 'alles beter dan niets', zijn we het groepje paarden wat hier verderop in het weiland staat gaan bijvoederen. Hier hebben de de dierenbescherming ook van op de hoogte gesteld.
Elke avond loop ik met de hond en 2 grote supermarkttassen vol brok naar ze toe en verdeel ik het in genoeg porties.

Nu ik me er meer mee bezig houd stapelen de verhalen zich op tegen deze mensen en hun paarden. De dierenarts komt niet meer, behalve in uiterste noodgevallen omdat er nog voor duizenden euro's aan rekeningen open staan en ze gewoonweg nooit betaald worden. Enkele jaren terug is een groep hengsten ontsnapt, op de weg geraakt en is er één aangereden. De reden van de ontsnapping? Honger ! Geen grassprietje meer op het weiland. Het paard had twee gebroken benen en verging van de pijn. Die nacht is de dierenarts snel ter plaatse gekomen, heeft het paard zwaar verdoofd en de eigenaar uit bed gebeld. Onder het mom van 'kijk eens wat je aanricht!' hebben ze hem het paard laten zien voordat deze geëuthaniseerd werd.

Vandaag zag ik ineens dat één van de paarden een grote open wond op zijn rug draagt, ik kan dagen blijven doorvertellen over dingen die gebeurt zijn. Over dode paarden, veulens zonder moeder, enzovoorts enzovoorts... Echt, ik voel me zó machteloos! Wannéér gebeurt er eens iets, wanneer houd het verdomme eens op!

In het topic op bokt zijn meer reactie van mensen die bekend zijn met de eigenaars.
Riding: The art of keeping a horse between you and the ground. ~Author Unknown
Aaf

Re: Te triest voor woorden,...

Berichtdoor Kiwiko » 03 feb 2011 17:42

ik zag dat je topic op bokt op slot stond........

maar ik hoop dat je hier wel de hulp vind die je ooo zo nodig hebt in dit geval
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Aaf » 03 feb 2011 17:44

Er zijn zoveel mensen die hier al werk van hebben proberen te maken. Mensen proberen en zetten alles op alles maar het lijk allemaal niets uit te maken.

Ik heb een hele serie foto's gemaakt vanmiddag en hoop dat deze plaatjes mensen raken en tot actie overgaan. Ik het bewijsfoto's van het feit dat er geen eten staat, van wonden, van onwijs magere paarden.
En weet je? Ze staan er allemaal op met de oortjes naar voren geprikt. Lievere paarden bestaan er niet.

Mijn vingers jeuken, zou nog een paar nieuwssites de foto's + goed geformuleerd verhaal sturen maar het wil niet. Vreemdsoortige strijdlust vermengd met een beste dosis andrenaline en een slecht humeur blokkeren me een beetje.
Er zijn vandaag een boel mensen langsgereden, er zijn foto's gemaakt, voer gekocht en wortels gegeven. Allemaal door bokt!! Morgen krijg ik nog een zak voer in mijn schuur om straks door te kunnen zetten met voeren. Want met al die zakken sportbrok, (tsja de paardenvoeder zegt dat hierin het meeste zit, en genoeg geven kan ik ze niet. Onder het mom van iets is beter dan niets voer ik ze al weken bij.) gaat mijn geld toch erg snel op...
Laatst bijgewerkt door Aaf op 03 feb 2011 17:51, in totaal 1 keer bewerkt.
Aaf

Berichtdoor Kiwiko » 03 feb 2011 17:50

ik vind het zo een triest iets...........

en weet je ik ken dat soort boertjes wel....... die mensen hebben zelf ook niks, helemaal niks...... doen wat ze kunnen maar ze kunnen ook niks.....

niet alleen die paarden, maar ook die mensen moeten ergens geholpen worden.........

Als ik die haf zie staan.......... dan wil ik niet weten hoe hij er uitziet zonder haar.......... en alhoewel wonden genezen en weer dichtgaan........ had ik persoonlijk toch wel een dierenarts bij zo een wond gehaald.....
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor papagroom » 03 feb 2011 17:52

waarvoor heb je dan een dierenbescherming vraag je je dan hard op af.....
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Berichtdoor Aaf » 03 feb 2011 17:54

Kiwiko schreef:ik vind het zo een triest iets...........

en weet je ik ken dat soort boertjes wel....... die mensen hebben zelf ook niks, helemaal niks...... doen wat ze kunnen maar ze kunnen ook niks.....

niet alleen die paarden, maar ook die mensen moeten ergens geholpen worden.........

Als ik die haf zie staan.......... dan wil ik niet weten hoe hij er uitziet zonder haar.......... en alhoewel wonden genezen en weer dichtgaan........ had ik persoonlijk toch wel een dierenarts bij zo een wond gehaald.....

De bruine pony op de foto is geen haflinger, deze is spoorloos sinds vandaag. Deze is nog zeker een keer zo mager, helaas heb ik die niet meer kunnen vastleggen. Ik betreur het ergste...

Ik zal zien of ik nog meer kan plaatsen. Hoe meer tranen ze trekken, des te beter. Hoe meer mensen misschien in actie komen. Dit is ook de harde realiteit. Maar helaas, de meeste mensen stonden erbij en keken er na...
Aaf

Berichtdoor papagroom » 03 feb 2011 17:57

Waar is dit eigenlijk.....
papagroom

Berichtdoor Aaf » 03 feb 2011 17:59

papagroom schreef:Waar is dit eigenlijk.....

Broeksterwoude, een boerengat nabij Damwoude in Friesland.. Pony's staan op een paar hondert meter van mijn huis.
Aaf

Berichtdoor papagroom » 03 feb 2011 18:01

verek dat is niet eens zo ver van hier.....ga van t weekend eens kijken....
papagroom

Berichtdoor Aaf » 03 feb 2011 18:04

papagroom schreef:verek dat is niet eens zo ver van hier.....ga van t weekend eens kijken....

Je bent van harte welkom, ga vooral ook kijken bij het perceeltje achter het zichtbare perceel aan de weg. Voor een routtebeschrijving graag PB. ;)
Aaf

Berichtdoor Gekkehenkie » 03 feb 2011 18:24

Mooi dat het hier nu ook staat.
Ik ga ook even polshoogte nemen mét fototoestel.
Hoe meer foto's hoe beter denk ik zo....
An apple a day keeps the doctor away, but if the doctor is cute, screw the fruit!!
Gekkehenkie

Berichtdoor sassefras » 03 feb 2011 18:27

mm nu kom ik hier als ehh nieuweling binnenhuppelen,( zag de link op het ijslanderforum ) dan nu gelijk mijn 1e post :)

vorig jaar zijn we met een grote groep mensen al bezig geweest verandering in deze zaak te krijgen, helaas 0 respons. niet van de AID, niet van de dierenbescherming, niet van de partij voor dieren, niet van de plaatselijke krant, en ook niet van omroep friesland ( die mij zowat beschuldigde van laster )

schiet mij maar lek

( wel wil ik er bij vermelden dat ijslanders volstouwen met brok niet direct een goed plan is, hoe lief bedoeld ook , hooi of kuil onbeperkt dat zal wonderen doen )

ik hoop echt dat er wat zal veranderen, maar heb er een hard hoofd in
sassefras

Berichtdoor Gekkehenkie » 03 feb 2011 18:29

Is het al via de gemeente geprobeerd?
An apple a day keeps the doctor away, but if the doctor is cute, screw the fruit!!
Gekkehenkie

Berichtdoor Kiwiko » 03 feb 2011 18:35

Het enige wat verandering in deze zaak brengt is dat er een of twee dood liggen te zijn in het land........... dat houd in dat niemand meer bijvoerd............

zolang iedereen bijvoerd gaat het niet over de grens van het toelaatbare voor de DB en de AID, dat het niet de eigenaar is die voert is hun probleem niet........ er word aan de minimale basisbehoeftes voldaan, ook al is dat door andere mensen.

Nou kan niemand van ons het over zn hart verkrijgen om die dieren te laten creperen..... en gelukkig maar..... alleen juridisch gezien zouden we dat wel moeten doen, want dan moeten ze de paarden weghalen.

Ivm het failissement ben ik bang dat er misschien wel een of ander politiek verhaal achter zit waarom die dieren niet weggehaald worden
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor meetje22 » 03 feb 2011 18:37

Ik heb je pb gestuurd.
Heb wel zin om je te helpen ,heb al eerder resultaat geboekt met wegkrijgen van pony's.
Die met die wond moet in principe voor het einde van het weekend wel in beslag te nemen zijn ;)
http://diamondhairextensions.vpweb.nl/
meetje22

Berichtdoor Gekkehenkie » 03 feb 2011 18:40

Dat vind ik dus het vreemde ervan...
Als die mensen failliet zijn, zijn er schuldeisers...
Waarom zijn die paarden daar dan nog?
Er zit nota bene een goedgekeurde hengst tussen....
Gekkehenkie

Berichtdoor Kiwiko » 03 feb 2011 18:42

misschien staan die ponies niet op hun naam?
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Gekkehenkie » 03 feb 2011 18:47

Ze staan niet op hun eigen grond... Dat is een ding dat zeker is...
Die paarden lopen in een kudde. Hengsten erbij...
Die dekken hun moeder en hun eigen nakomelingen etc.
Ze weten niet eens welke paard welke is....
Gekkehenkie

Berichtdoor meetje22 » 03 feb 2011 18:51

Ze zouden het dus niet eens merken als je bijv die pony met die wond zou wegwerken op de illegale manier zeg maar?
Dus even zonder DB ;)
meetje22

Berichtdoor Gekkehenkie » 03 feb 2011 18:53

Das beetje heel erg strafbaar....
Lijkt me niet de oplossing... krijg je alleen maar meer gezeik mee.
Gekkehenkie

Berichtdoor meetje22 » 03 feb 2011 18:55

Niet als je daarna de politie opbelt om te melden dat er een pony op de weg liep.
Grote kans zelfs dat als ze het dier zien dat ie bij je kan komen staan.
Tevens ziet die wond er zo goor uit dat ze wel actie moeten ondernemen.
meetje22

Berichtdoor sassefras » 03 feb 2011 18:56

paardje met wond zal de ergste niet zijn, de drachtige merries die echt graat mager zijn, dat is nog veel erger

failliet zijn ze vast niet. een bedrijf hebben ze nooit gehad, huis is naar mijn weten uit een erfenis. maf zijn ze wel , je kan praten als brugman, of ze luisteren niet, of schelden je het je het pad af

compleet gestoord

1 paard minder zal hun niet opvallen, maar das er maar 1

helaas :wtf:
sassefras

Berichtdoor Gekkehenkie » 03 feb 2011 18:57

Failliet zijn kan ook als je geen bedrijf hebt....
Gekkehenkie

Berichtdoor meetje22 » 03 feb 2011 18:57

Dan zeg je tegen de politie: ik heb een vermoeden waar de pony vandaan komt.
Dan gaan ze kijken en zien ze dat terug zetten met zo'n wond ook geen optie is.

Tja ik ben daar misschien erg makkelijk in.
meetje22

Berichtdoor Kiwiko » 03 feb 2011 18:59

Gekkehenkie schreef:Failliet zijn kan ook als je geen bedrijf hebt....

precies als persoon kan je ook failliet gaan :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Volgende

Keer terug naar Mijn verslag van vandaag