Zyalda en de droom die uit kwam!!

Ons fotoforum, voor al je paardenfoto's, van een leuk kiekje in de wei tot rijfoto's / filmpjes voor rijtechnisch advies of gewoon voor de fun.

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Forumregels
15 foto's en/of filmpjes mogen direct zichtbaar in het topic geplaatst worden. Heb je meer te showen, graag in een link.

Krijg je een melding dat je bestanden te groot zijn, we hebben een mogelijkheid om de foto's snel te verkleinen (ze zijn dan groot zichtbaar nadat ze worden aangeklikt). Gebruik [foto]link[/foto] om je plaatjes op die manier zichtbaar te maken.

Zyalda en de droom die uit kwam!!

Berichtdoor svdijk86 » 12 okt 2015 18:51

Nog nooit kwam het zo ver dat ik met paarden er écht op uit ging. Met mijn vorige maatje Gentleman ging ik weleens op buitenrit (het erf af en een ritje door de wijk heen of langs de plas). Wat heb ik gehuild toen ik hem moest laten gaan.. en achteraf kijk je in de fotoboeken en heb je maar 1 foto waar je samen op staat. Wat een spijt dat ik nooit een fotograaf had laten komen :(

Toen hij wegviel uit mijn leven kwam er een nieuw project genaamd Zyalda.

De stal waar ze vandaan kwam had me verteld dat ze van een man van 60 was geweest en dat ze "heet" was op buitenrit.. nou kon ik hete paarden wel aan als (oud) pennykind dus ach..

Al snel bleek dat Zyalda nooit bij een tandarts was geweest en pijn had in de mond als er contact werd gemaakt tussen teugel en bit.. vandaar dat ze met proefrijden als een veertje voelde in mn handen :x

Na een paar maanden gingen we wandelen over straat. Waarbij we bijna geschept zijn door een auto omdat ze niet van plan was om mee te gaan.. ook met een grote groep was Zyalda niet van plan om "gezellig" mee te gaan. Heet? Dwars? Nee.. angstig? Dat wel. Bang voor verkeer? Absoluut niet. Maar voor 4 passen voorwaarts werd ik er 20 teruggesleurd naar stal.

Haar stress leek uit haar verleden vandaan te komen. Wat me deed herinneren aan een priveberichtje die ik kreeg toen ik haar voor het eerst voorstelde op bokt als mijn nieuwe paard.. (januari 2011). Daar stond iets geschreven als "de beste man kreeg regelmatig vliegles".

Was ik even blij dat ze klinisch en rontgen uitgebreid (goed)gekeurd was :lol: Ook niet zo gek dacht ik toen.. ik had t ook op een lopen gezet als ik pijn in mn mond had en er steeds harder aan gezeten werd. :moe:

Na een bezoekje van een gedragsdeskundige kregen we te horen wat we al deden.. gewoon gaan, stapje voor stapje.. tot ze ontspant. Zyalda haar stress sloeg over op mij. Ik werd bang dat ze de weg op zou springen als er auto's aan kwamen.. en omdat ik weet dat mijn paard mijn spiegel is heb ik het buitenrijden (of wandelen) opgegeven.. nooit meer pogingen gedaan om iets te gaan doen behalve even grazen net buiten het hek van het erf en "schriktraining" capriolen uithalen op het erf.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=We4cSTAH7T0[/youtube]

Op andere terreinen bleek ze verre van gestresst of angstig.. we reden naast/voor en achter een tuig-span in een les waarbij ze in het begin een "wtf?" momentje had maar het later prima vond. Trekkers in de baan/klapperende vlaggen/reclamezuilen e.d. nog geen oor die vertrok.. Zo kregen we steeds meer vertrouwen in elkaar. Voor we het wisten startten we M1 en hadden we daar ook al een aantal winstpunten binnen gehaald. De stress voor pijnprikkels in de mond heeft een tijd geduurd.. maar die is uiteindelijk verdwenen. Wat een heerlijk werkgewillig paard!

Lekker instappen met de sleepkar naast je (sorry ik ben een giebelkont)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7smna97Fj5k[/youtube]

Van haar stressniveau is nog weinig over.. ze blijkt zelfs geschikt als beginnerspaard. Schoonmoeders vroeg vorige keer of ze een keertje op Zyalda mocht zitten.. en ze wou graag ook een keertje wat harder dan stappen.. :haha: (dat gilletje) Paardlief vind het allemaal wel best.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=bSvYdGlTT4k[/youtube]

Enfin.. om op het punt te komen waardoor ik dit topic aan heb gemaakt.. na jaren eigenlijk nooit iets meer te hebben ondernomen met Zyalda op wandel/buitenrit-gebied bleef het toch kriebelen om een keer weg te gaan.

Ik was erg benieuwd hoe ze na al die jaren zou reageren. Heb haar tenslotte alweer dik 4,5 jaar.

Vorig jaar was ik het al van plan maar toen kwam het er niet van.. afgelopen augustus was het zo ver. Invlechten, trailer op en hop naar Kootwijkerzand. Niet bepaald om de hoek.. maar de plek vind ik prachtig. Zyalda gedroeg zich keurig op de lange trailerrit (voor haar langer dan normaal).

Eenmaal daar aangekomen was ze eigenlijk best relaxed op het parkeerterrein ondanks de 40 Weimaraners die daar blijkbaar een wandelmeeting hadden :DD (nu wist ik al dat ze niet bang was voor honden dus dat scheelt :P ) Wel lekker kijkerig maar dat is niet zo vreemd.

Hoofdstel om, zadeltje op en wandelen maar.. tot mijn verbazing liep Zyalda voorop :shock: Ze stapte heel parmantig voor me uit en was erg geïnteresseerd in de omgeving. Stress?? Nee hoor..

Tot we bij de grote uitkijktoren kwamen. Toen stond mevrouw stokstijf stil met een "Wtf" moment op haar voorhoofd. En toch wel braaf meelopen toen ik er langs wou. Beetje dribbelen hier en daar, beetje draaien her en der.

Melissa ging foto's maken :lol: Hoewel madam niet zo stil wou staan had ze wel momenten dat ze over de grote vlakte heen stond te staren alsof ze dacht dat we in een heeeeeeeeeeele grote rijbaan waren beland :shock:

Afbeelding

Afbeelding

Naarmate de tijd vorderde verdween Zyalda's stress.. uiteindelijk was ze zelfs zo ontspannen dat Melissa moeite had om haar nog knap op de foto te zetten (mijn paard kan zo on-sexy zijn als ze niet is)

Afbeelding

Toen was het tijd om een stapje verder gaan.. een stukje verder wandelen, naar plekken die ze niet had overzien.. maar merrielief volgde me zonder problemen en op haar dooie gemak.

Op de foto hieronder zie je (naast onze dikke konten) ook hoe "ontspannen" ik was en haar lekker losjes vast had :haha: .

Afbeelding

Verderop werd de allermooiste foto van ons gemaakt.. na 17 jaar in de paarden stond ik er dan eindelijk zelf te poseren!!

Afbeelding
Deze ga ik op groot formaat afdrukken :love:

Wat was het heerlijk om deze dag met haar te delen.. Ze kwam zo tot rust.. dat ik eigenlijk ook kriebels kreeg om haar weer op te zadelen en het gewoon te gaan proberen. Als het niet ging dan kon ik er wel weer van af.

Zogezegd zo gedaan.. Ik had mijn stalgenote mee met de longeerlijn.. maar toen ik er op zat en we 1 rondje om haar heen gedraafd hadden voelde Zya eigenlijk zo relaxed dat ik zei dat ik los wou.

Mevrouwtje ging na een paar drafpassen los al heel snel in galop.. en wauw wat kon ze bewegen! Van de draf helaas geen foto's. Ik reed van de fotografe af dus helaas.

Het eerste rondje voelde ik haar denken... zal ik teruggaan? Maar met een schouderklopje en hard gelach ging ze voorwaarts ipv dat ze twijfelde. De stress viel van ons beiden af!

Afbeelding
(onze prethoofden)

Dichtbij de fotograaf blijven bleek best lastig.. want ik was eigenlijk teveel aan het genieten van het rijden waardoor ik ineens dacht o crap.. ik moet hier afwenden anders rijd ik teveel van haar af (vandaar ook mn wat strengere binnenhand) En zoals het mijn paard betaamd was Zyalda met haar orenspel veel meer bij mij dan met al die ruimte om haar heen.

Afbeelding

Afbeelding

En dan het laatste stuk.. die grijns is niet meer van mn smoeltje af gegaan de eerste 3 dagen :love:
Afbeelding

We hebben hooguit 10 minuutjes gereden, het zand was mul en heel zwaar. Zyalda ging al een steeds rustiger galopje aannemen omdat ze moe werd en toen ben ik afgestapt en heb ik haar lekker uit laten stappen aan de longe. En vervolgens zijn we naar de trailer teruggegaan.

Madam ging daar op haar gemakje staan grazen en ze leek wel "thuis", zo ontspannen en relaxed was ze. Na wat geklets en zelf ook wat drinken wou ik mevrouwtje weer op de trailer zetten. Maar madam wou niet.. Alsof ze wou zeggen, ik sta goed hier. Gekke merrie. Bij de tweede poging ging ze er wel gewoon op, maar je voelde dat ze het fantastisch had gevonden en de dag wel langer mocht duren.

En ik? Ik was voor het zien van de foto's al in de zevende hemel want mijn droom was eindelijk uitgekomen!

De dag er op hadden we een stapdagje omdat ik bang was dat ze spierpijn zou hebben.. maar ik en bijrijdster hebben de hele week HEERLIJK gereden (op tijd gestopt dus).

Oftewel.. volgend jaar.. gaan we het gewoon weer doen!

Afbeelding
Ik ben zo gek van mijn paardje :love:

Respect voor een ieder die het hele verhaal gelezen heeft, reacties zijn meer dan welkom.

Liefs Samantha en Zyalda

edit: Filmpjes doen t niet.. code is wel goed..? Kiiiiiiiimmmmm??? :love:
svdijk86

Re: Zyalda en de droom die uit kwam!!

Berichtdoor Andryske » 12 okt 2015 18:57

Wat een mooie foto's. Je ziet echt dat jullie beide hebben genoten.
Andryske

Berichtdoor janouk » 12 okt 2015 20:07

Prachtige foto's van jullie pret avontuur.
Ik zou geen jaar meer wachten.
Je bent altijd gek, voordat je een genie bent. Johan Cruyf.
http://www.chaletparketsport.nl website van onze paarden
janouk

Berichtdoor Marreke » 12 okt 2015 20:38

Prethoofden en de voorlaatste foto vind ik eigenlijk het mooist.
Als je, vanuit het niets eigenlijk, zoiets onderneemt en met zo'n grijns en zo vol zelfvertrouwen op je paard zit... dan kun je de wereld aan.
Niet wachten tot volgend jaar maar gewoon elke gelegenheid om " te prethoofden" aangrijpen!
Marreke

Berichtdoor Kiwiko » 13 okt 2015 08:38

gaaf he :D
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Jada » 13 okt 2015 12:16

Mooie foto's!
Waarom wachten tot volgend jaar? Kan je bij jullie in de buurt niet lekker buiten rijden? Of na "het werk in de bak" rondje buiten uitstappen? Zonde om maar 1 x per jaar weg te gaan.
Jada

Berichtdoor svdijk86 » 14 okt 2015 10:57

Bedankt allemaal!

Wbt buitenritten, ben afhankelijk van iemand die mee kan en wil halen/brengen/bij blijven. Heb geen E achter B, trailer of auto die mag trekken. Had een stalgenootje haar moeder gevraagd maar die kan nu niet meer mee want auto is er mee gestopt en onrepareerbaat, dus die hebben ook een "simpel" autootje als ik.

In de buurt geen "safe" uitrijmogelijkheden helaas en ik vind langs de openbare weg gaan lopen gewoon zelf nog te spannend denk ik. Maar als iemand mee kan/wil, zou ik het heel graag weer doen!!
svdijk86

Berichtdoor Musli » 18 okt 2015 10:44

Mooi verhaal met even mooie foto's. Heerlijk genieten met je paard :)

Ik zou me geen leven voor kunnen stellen zonder buitenrit, gelukkig heb ik tot nog toe altijd brave paardjes onder m'n billen gehad en voldoende mogelijkheden om naar buiten te gaan. Als je in de buurt woonde kwam ik met plezier naar je toe om met je mee te rijden.
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Keer terug naar Paard in the picture MAX 15 foto's