'Kliekipedia' wapen tegen voedselverspilling.

Subforum voor nieuws wat je raakt, en tv-progamma's die indruk op je maakten.
Bij het aanmaken van topics graag de bron er bij vermelden.

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

'Kliekipedia' wapen tegen voedselverspilling.

Berichtdoor Zorbas » 10 feb 2015 11:53

AMSTERDAM - Nederlanders moeten de 50 kilo voedsel die jaarlijks per persoon in de kliko belandt beter gebruiken. De Stichting Ideële Reclame (SIRE) lanceert daarvoor dinsdag de website kliekipedia.nl, waarop tal van tips zijn terug te vinden om etenswaren alsnog te gebruiken in plaats van weg te gooien.

Volgens SIRE gaat 14 procent van alle gekochte voedselproducten ongebruikt de afvalbak in. Jaarlijks wordt op die manier tussen de 1,7 en 2,6 miljard kilo eten verspild. 'Kliekipedia' biedt volgens directeur Lucy van der Helm van SIRE handige recepten om restjes op smaakvolle wijze te bereiden.

Oud brood kan bijvoorbeeld worden gebruikt om croutons of paneermeel van te maken. Overrijpe bananen zijn goed bruikbaar in smoothies. „Doel van deze campagne is consumenten te laten realiseren dat zij zelf aan zet zijn om voedselverspilling terug te dringen”, zegt Van der Helm.

*Telegraaf.
Zorbas
Nieuwsmod

Re: 'Kliekipedia' wapen tegen voedselverspilling.

Berichtdoor Kiwiko » 10 feb 2015 12:27

Wat heel goed helpt voor de bewustwording............ is even een tijd geen inkomen hebben :D :D
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor loraine1984 » 10 feb 2015 12:35

Hier gaat het brood, groenten en vlees standaard de vriezer in.
Vers gekochte groenten even blancheren en daarna groenten en vlees per portie verpakken zodat ik het er zo uit kan halen.
Ik kijk overigens ook niet naar houdbaarheidsdata maar naar de staat waarin het verkeerd, blijkt dat een hoop dingen nog minstens een week langer mee gaan.
Hoef soms een week bijna geen boodschappen te halen omdat ik bijna alles al in de vriezer heb liggen of gewoon kliekjes uit de vriezer vis.

De reden dat het brood de vriezer in gaat is overigens dat ik brood van oude dan een dag haat, nu heb ik altijd vers brood.
Koop ook altijd 2-3 broden tegelijk, wil minimaal 1 brood op voorraad hebben.
loraine1984

Berichtdoor Kiwiko » 10 feb 2015 13:51

hier ook.... houdbaarheidsdata staan er voor de sier op :D
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Little Girl » 10 feb 2015 23:16

Idd brood de vriezer in. Voor de maaltijden plan ik begin van de week in en koop dan precies genoeg in. Vlees wat niet tot de juiste datum houdbaar blijft gaat de vriezer in, de rest gewoon in de koeling. Groente idem.
Restjes de er eventueel zijn gaan ook in de vriezer, maar is vaak niet veel. Soms ee handje noodls (die krengen worden per portie verpakt en die porties zijn eigenlijk net te groot) of een half restje saus...
Little Girl

Berichtdoor loraine1984 » 10 feb 2015 23:26

Als ik alles in de koelkast mik kom ik ruimte tekort.
Gelukkig heb ik een schoonmoederkist (vrieskist) waar heel veel in past.
Moet alleen even een curver oid gaan zoeken om de kliekjes in te mikken, telkens op z'n kop hangen omdat ik net te klein ben om fatsoenlijk bij de bodem te komen werkt niet. :P
loraine1984

Keer terug naar Overig nieuws