VMBO gaat op de schop

Subforum voor nieuws wat je raakt, en tv-progamma's die indruk op je maakten.
Bij het aanmaken van topics graag de bron er bij vermelden.

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

VMBO gaat op de schop

Berichtdoor Lyonesse » 15 dec 2014 09:39

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2345 ... hop__.html
DEN HAAG -
Het vmbo gaat op de schop. Staatssecretaris Dekker (Onderwijs) vindt dat dit schoolniveau hard aan vernieuwing toe is.

De VVD-bewindsman schrijft vandaag aan de Tweede Kamer dat scholieren op het vmbo voortaan profielen moeten kiezen. Ze kunnen uit tien richtingen kiezen met basisvakken en dit aanvullen met praktijkvakken. Het regionale bedrijfsleven krijgt ook een grote rol bij de invulling van het onderwijs.
Dekker ziet dat beroepsgerichte vakken sinds de introductie van het vmbo vijftien jaar geleden „niet of nauwelijks” zijn aangepast, terwijl het vervolgonderwijs en het bedrijfsleven zich wel hebben ontwikkeld.

In mijn tijd hadden we nog gewoon VBO, MAVO, HAVO, VWO, Atheneum (+) en gymnasium.
Hoe gaat dat uberhaupt in het voortgezet onderwijs tegenwoordig?
Ikzelf ben begonnen op Atheneum +, maar ben na 2 jaar uiteindelijk op het VBO beland omdat ik er nooit was (nog niet eens vanwege slechte cijfers :+ ) Uiteindelijk door middel van extra vakken op het VBO, mijn Mavo diploma gehaald (en nog steeds vaker af dan aanwezig)

Ik weet dat destijds de eerste 2 jaar, orientatie jaren waren voor de Mavo/Havo/Vwo. Dat zat dus allemaal in 1 klas. Na die 2 jaar, werd het gesplitst op niveau en kon je vakken gaan kiezen of laten vallen. Nederlands, wiskunde en natuur óf scheikunde waren verplicht geloof ik. De rest kon je zelf kiezen aan de hand van de vervolgopleiding die je wilde doen. Op het VBO werkte je het meest met je handen en had je de basisvakken Ned, Eng en wiskunde. Op je vervolgopleiding ging je dan verder met wat je het beste lag. Had je de Mavo, ging je naar het MBO, met Havo naar HBO en hoger, dan ging je studeren. Niet zo heel ingewikkeld allemaal.

Maar sinds de invoer van het VMBO etc, is alles veranderd. Je hebt Kader, Theoretische leerweg en ??? Hoe zit het nu verder? Wat is wat? Ik vind het best frappant dat nu over het VMBO gesproken wordt als "verouderd". Ik snap het huidige systeem niet eens :ssst

Leo gaat sinds dit jaar naar het voortgezet onderwijs. Hij doet kader, en is daar niet over te spreken, omdat hem op de basisschool beloofd zou zijn dat hij naar tl kon. Maar ik weet niet eens wat het verschil is tussen beide :') Wat is "beter"? Wat staat gelijk aan wat van het oude schoolsysteem?

Misschien ben ik gewoon ouderwets, maar ik vond toch echt het oude VBO/MAVO/HAVO etc systeem het best...
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Re: VMBO gaat op de schop

Berichtdoor maritje » 15 dec 2014 12:23

Vroeger hadden we mavo, vbo, ivbo i.p.v. vmbo tl, vmbo kader en vmbo basis.

Dus zo heel anders is het niet ;)
maritje

Keer terug naar Overig nieuws