Werking dubbelgebroken pelham

Moderators: Rider, Shetan, Helpdeskundige

Werking dubbelgebroken pelham

Berichtdoor Billy » 09 jun 2014 08:30

Ik dacht altijd, dat een ongebroken pelham het minst scherp was, ivm geen notenkraker effect.
Nu vraag ik me af of een dubbelgebroken pelham niet vriendelijker is. Als er druk op het bit komt, vormt zich dat naar de mond, en trekt de kinketting minder strak dan bij een ongebroken lijkt me. Of zie ik dat verkeerd? Ben niet erg onderlegd in natuurkunde en ben ff benieuwd hoe jullie daar over denken.

Hier ook maar ff, op bokt krijg ik geen antwoord helaas
De aanleiding is trouwens, dat ik voor het eerst gesprongen heb met Lien, ze enorm sterk werd, en in de regelementen stond dat je met een pessoa mag springen of met een pelham, waarbij in beide gevallen de ringen verbonden zijn met een pelhamriempje...
Don't fuck with me, I fuck back!!
Billy

Re: Werking dubbelgebroken pelham

Berichtdoor Billy » 09 jun 2014 09:02

Ik heb een dubbelgebroken pessoa, dus zonder kinketting, dat ga ik eerst proberen. Ik ga er vanuit dat ik haar dan wel kan sturen, maar ben ff benieuwd omdat je wel in de B tm M met een gebroken pelham mag starten maar niet met een ongebroken. Dan zou de gebroken dus vriendelijker moeten zijn...
Billy

Berichtdoor Billy » 09 jun 2014 09:25

Ja, klopt, maar als ik op bokt zoek op dubbelgebroken pelham, krijg je allemaal blaters dat het een martelwerktuig is, maar niemand van die blaters reageert nu helaas...
Billy

Berichtdoor Sybelle » 09 jun 2014 11:59

Een dubbelgebroken bitje valt om de tong heen. Dus op het moment dat jij hem aanhaalt kan die tong nergens heen. Als je een paard met een gevoelige of dikke tong hebt gaan ze daar niet blij van worden. Bij een ongebroken versie kan hij opzij nog wat weg. Bovendien komt de druk er dan anders op.

Bij een enkelgebroken mondstuk kan de tong nog ruimte krijgen. Maar in combinatie met de hefboom ga je notenkraker effect krijgen. Iets wat met losse ringen en los glijdende teugels normaal gesproken niet gebeurt. Al wordt dat wel hard geroepen.
Sybelle

Berichtdoor Sybelle » 09 jun 2014 14:19

Dat is niet zo sterk als soms gedacht wordt. Doordat de ringen los in de bakstukken schuiven en ook los in de teugels komt hij naar voren in de mond. Over de tong heen. Zodra je een van de twee of beide vastzet in bitsleuven oid wordt dat wel meer het geval.
Mensen die op een onderarm/scheenbeen zo'n test doen vergeten vaak dat ze de ringen op de plaats vast houden. Zo werkt het niet in een hoofdstel/mond. Ook omdat je nog te maken hebt met de tongspier die zelf wat kan plaatsen. Natuurlijk kan je er heus wel mee kraken, maar bij normaal gebruik is een dubbel gebroken bitje niet perse vriendelijker. Denk dat we het er wel over eens zijn dat het bij het paard en zijn tong- en mondvorm moet passen.
Sybelle

Berichtdoor Billy » 09 jun 2014 21:50

t zeg maar breekt, dus vormt naar de mond, dat je kinketting ook ruimte houdt. Bij een ongebroken wordt hij volgens mij veel strakker tegen de kin getrokken
Billy

Berichtdoor isis » 09 jun 2014 22:53

Mijn ervaring is, is dat het per paard enorm verschilt (even alleen over enkel of dubbel gebroken)
We hebben er een met een klein mondje en een dikke tong.
Die loopt het fijnst op dubbel gebroken of ongebroken.
Enkel gebroken....... no way.

Een ander die we op stal hebben is 'gezegend' met elastieken mondhoeken en een hoog verhemelte.
Een zee van ruimte in zijn mond.
Nou die wordt dus helemaal gek op een dubbel gebroken of ongebroken trens.
Die is het he-le-maal niet eens met iedereen die beweert dat dat het vriendelijkst is.
Enkel gebroken heeft hij geen enkel probleem mee.

Een Pelham kan in jouw geval inderdaad een goede oplossing zijn, alleen.........
Welke idioot in Ermelo heeft bepaald dat er een pelhamriempje aan moet? :shock:
Ik vind het fijne van een pelham, dat je gewoon op trens (wat voor soort dan ook) kunt rijden en wanneer je paard te sterk wordt je er even
de stangwerking er bij kunt nemen en daarna weer los kunt laten.
Maar daar heb je dan wel twee teugels nodig.
Nu heb je dus altijd een gecombineerde werking.
Misbruiken kun je natuurlijk alles, je kunt met twee teugels natuurlijk ook constant aan de stangteugel hangen, maar daar gaan we maar even niet van uit.
Die kinketting kun je met elk soort mondstuk flink strak trekken, hangt er ook van af hoe strak je hem vast maakt natuurlijk,
maar dat is natuurlijk evenmin de bedoeling.
Pelham zonder kinketting heeft natuurlijk 0,0 zin.

Pessoabitten heb ik geen ervaring mee.

Kortom ik denk dat je het een en ander gewoon moet uitproberen.
Misschien kun je een en ander eens lenen?
isis

Berichtdoor Marreke » 09 jun 2014 23:55

Billy schreef:De aanleiding is trouwens, dat ik voor het eerst gesprongen heb met Lien, ze enorm sterk werd, en in de regelementen stond dat je met een pessoa mag springen of met een pelham, waarbij in beide gevallen de ringen verbonden zijn met een pelhamriempje...

Geen andere keus? Persoonlijk zou ik gaan zoeken naar een bit dat voor jullie samen werkt en dat binnen de regels valt. Ik weet vrijwel niets van wedstrijden maar dat ze zomaar zulke strenge regels omtrent een bit kunnen opleggen lijkt mij stug.
Marreke

Berichtdoor Billy » 10 jun 2014 07:06

Waar denk je dat ik mee bezig ben Marreke.....
Billy

Berichtdoor isis » 10 jun 2014 07:29

Marreke schreef: Ik weet vrijwel niets van wedstrijden maar dat ze zomaar zulke strenge regels omtrent een bit kunnen opleggen lijkt mij stug.

Dat blijkt Marreke ;)
Dat kunnen ze namelijk wel en dat doen ze ook.
En ergens is dat maar goed ook.
(Afgezien van een dwalinkje hier en daar)
isis

Berichtdoor Billy » 10 jun 2014 07:57

op bokt komen nu ook reacties, ik ben wel benieuwd of dat veel anders is dan hier...
Paard heeft weinig ruimte in de mond, ik reed haar met een 18 mm dubbelgebroken bustrensje, en dan had ze steeds de neiging om dr tong eruit te drukken. Die heb ik dus vervangen door een 16 mm en dat gaat goed.... Ze loopt er verder prima op, alleen met springen loopt ze er dwars doorheen.
Ik heb een dubbelgebroken ky Rotary pessoa, dus die ga ik de volgende keer proberen
Billy

Berichtdoor Billy » 10 jun 2014 17:03

Ongebroken mag je pas va het Z mee springen.
Ik heb mijn bustrens van Hkm 16 mm dik. Ze hebben van Hkm ook een dubbelgebroken pelham van 16 mm dik. D wee mk dat die qua mondstuk zo dicht mogelijk bij komt. En die heeft ook geen vreselijk lange scharen
Billy

Berichtdoor Billy » 10 jun 2014 22:46

Ik heb geen idee, maar ik heb graag wat te zeggen als ik aan het rijden ben, en dat had ik nu absoluut niet. Kan altijd later er weer een gewoon bitje in hangen maar ik wil wel graag dat ze eerst leert dat ze respect voor me moet hebben en gewoon moet luisteren als we aan het springen zijn. Het is niet goed voor je vertrouwen als je nauwelijks stuur hebt...
Billy

Berichtdoor Mando » 11 jun 2014 16:24

Mando is ook een tijdje best wel sterk geweest en ik heb een dubbel gebroken bitje toen gekocht en als hij er vandoor ging en je sloot je handen werd het een stang.
Een danger bit heet dat geloof ik

Was er wel blij mee, hij was er zelf ook snel klaar mee hahahaha
Ook een wijze uil is ooit geboren als uilskuiken.....
Mando

Berichtdoor Musli » 12 jun 2014 07:36

stang =/= ongebroken

Stang heeft hefboomwerking
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Berichtdoor Nonneke » 13 jun 2014 14:02

isis schreef:Pelham zonder kinketting heeft natuurlijk 0,0 zin ?

Ook niet als je net dubbele teugel rijdt? Zou je dat uit willen leggen?
Nonneke

Keer terug naar Harnachement