Wat te doen?

Moderators: Rider, Shetan, Helpdeskundige

Wat te doen?

Berichtdoor svdijk86 » 12 dec 2012 07:33

Mijn vermoedens zijn bevestigd. Er is een zadelmaker (maar even A genoemd) geweest om te kijken naar mijn zadel..

Hij stond me aan te kijken en geloofde al ong. niet dat ik dit zadel bij een zadelmaker(maar even B genoemd) had gekocht..

Hij vond dat mijn paard wel snel uit haar zadel gegroeid is (vorig jaar juni gekocht).
In die tijd had het paard amper bespiering.. nam het bit niet aan en een rechte lijn rijden was al "op hoop van zegen", zo slap was ze.

Er lag een zadel op met een gelpad die ik even mocht lenen maar zadelmaker A die toen kwam vond dat hij veel te veel op de ribben lag en dat ik er eigenlijk niet verder mee kon.

Zadels gepast.. uiteindelijk had zij er 3 die op mijn paard pastte.. van die 3 koos ik met rijden degene die voor mij (ondanks ik er niet fijn in kon zitten) qua budget het beste uit kwam en volgens haar goed zou passen op mijn paard.

Zedelmaker B is driemaal geweest om het zadel te vullen.. dat hij zo bleef schuiven was volgens haar te wijten aan mijn paard.. eerst had ze te weinig bespiering, toen werd de bespiering beter maar nog niet ideaal en de laatste keer vond ze dat mijn paard maar even 30 kg aan moest komen..

Afbeelding

De laatste keer dat ze er was kreeg ik dit te horen "Ik heb hem zoveel mogelijk opgevuld, voller kan hij niet. Succes ermee" (en dan heb ik nooit geklaagd eh.... alleen vermeld dat het zadel zo bleef schuiven ondanks ze aankwam etc..)

Zadelmaker A snapt wel dat dit zadel schuift als een achterlijke.. en snapt de keuze van zadels van zadelmaker B ook niet aangezien ze dunner en redelijk onbespierd was toen zadelmaker B kwa. Hij dacht eerst dat het paard dikker moest zijn geweest.. hij kon het niet thuisbrengen.

Zadelmaker A wou me er mee zien rijden.. en zo strak aangesingeld als kon met n dun dek.. na 5 min stond ik er weer naast.. het dunne dek lag halverwege de rug en het zadel op haar schouders.

Het zadel is in alle opzichten een maat te groot en te breed. Hij vond de kussens ook helemaal niet bij het paard passen en zo kan ik nog wel even doorgaan..

De nare bijsmaak in dit verhaal is dat ze bij mijn vorige paard ook al kwam, mijn op maat gemaakte Prestige veel te groot noemde.. Hem toen aangepast heeft in de tijd dat t al slecht met hem ging en toen hij naast beroerd lopen (toen nog in onderzoeken) ook nog heel heftig werd op t zadel ik het zadel er niet meer op heb gedaan en zonder zadel ben gaan rijden.. Dacht dat hij gewoon kribbig was omdat hij veel energie had en dat hij zich misschien bezeerd had. Longeren was een te zware belasting van zijn benen.. En ernaast reageerde hij als een 4 jarige.. Vandaar er dan maar op. Ik had na zijn overlijden nog vaak contact met haar en heb haar zelfs toen ik dit paard en zadel net had haar nog geholpen op haar stal. Vaak gezellig wezen kletsen, heb haar paarden zelfs gereden.. Ik had echt niet verwacht dat iemand die het vak zadelmaakster al bijna 20 jaar beoefend en zelf paarden heeft en rijd me zo een kutzadel heeft verkocht.

Nu heeft zadelmaker A mijn zadel meegenomen.. ik moet zo zadelmaker B gaan bellen om te vragen of te boom aanpasbaar is aangezien ik op dit moment geen geld heb voor een ander zadel en A wil gaan PROBEREN (hij zei al dat het een heel moeilijk verhaal ging worden..) het zadel wat aan te passen.. maar beloven kon hij niet..

Nu wil ik eigenlijk natuurlijk de zadelmaker B er mee confronteren dat ze me dit zadel nooit had moeten verkopen alszijnde "goed passend".. en kijken of ik iets kan regelen met haar.. maar.. waar heb ik recht op.. en.. hoe kan ik haar dit het beste brengen..?

Hoop dat er met me mee gedacht wordt want ben een beetje ten einde raad.. zadelmaker A heeft een leenzadel voor me tot volgende week, ligt niet perfect maar een heeel stuk beter dan mijn eigen zadel. Hij heeft aangetoond waarom.. en dit is ook vreselijk duidelijk.. terwijl ik geen verstand heb van zadels :dontknow
svdijk86

Re: Wat te doen?

Berichtdoor Kiwiko » 12 dec 2012 08:01

Ik zou de oude zadelmaker een bericht sturen waarin je uitlegt dat na de laatste "en meer kan ik niet voor je doen" maar het zadel toch nog niet goed lag naar een andere zadelmaker ben gegaan en uitleggen wat die heeft gezegd. En dan afsluiten met dat je het treurig vind maar dat je toch wil dat zij jou financieel wat tegemoet komt om de nog te maken kosten te vergoeden aangezien je jouw zadelspaarpot aan haar hebt uitgegeven :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor svdijk86 » 12 dec 2012 08:23

Ik ben bang dat ze voorstelt dat zij wel met het zadel gaat lopen rommelen.. en daar heb ik gewoon echt geen vertrouwen in..

die "nog te maken kosten" geven mij nog geen garantie dat het zadel goed gaat passen. Zadelmaker A heeft gezegd dat het zadel van zadelmaker B wel wat aan te passen is.. mits de boom ook aan te passen is.. maar dat hij dan alsnog niets kan beloven.. want hij ligt echt op alle fronten niet lekker.

Nadeel is ook een beetje dat ALS ik het zadel aan laat passen door A.. mijn garantie vervalt.. omdat dit bij een andere zadelmaker gedaan word.. tenminste.. dit heeft hij mij gezegd..

Is het een optie om gewoon te vragen of B dit zadel terug wil nemen voor een beetje een normale prijs aangezien ze me al met veel extra kosten letterlijk heeft opgezadeld (1x vullen was voor haar kosten omdat t zadel nieuw en van haar was, de andere 2x heb ik de volle pond moeten betalen terwijl daarna het zadel nog steeds niet goed lag.... en nu dan het laten komen van zadelmaker A)?
svdijk86

Berichtdoor svdijk86 » 12 dec 2012 08:35

Had overigens ook zwarte stijgbeugelriemen bij haar gekocht voor 30 euro.. binnen 2 weken waren ze al half bruin.. zei ze "Sja.. voor die prijs kan je geen Kieffer kwaliteit verwachten he".. heb niet veel later Kieffer gekocht... die nog steeds mooi zijn... voor een tientje meer...... ze weet t wel lekker te brengen.. hoe meer ik er over nadenk des te meer zit ik me op te fokken.

Gister de hele avond zitten janken van kwaadheid, van het geld dat ik nu uiteindelijk heb uitgegeven had ik onderhand al een op maat gemaakt zadel kunnen kopen.
svdijk86

Berichtdoor MyWishMax » 12 dec 2012 08:55

Wij hebben dit ook gehad, alleen vaker de 1e zadelmaker erbij gehad. In nog geen half jaar tijd is de 1e zadelmaker 5 of 6 keer geweest. 2e zadelmaker en 3e zadelmaker erbij en beide waren het erover eens dat het zadel niet geschikt was voor ons paard. Uiteindelijk hebben we de 1e zadelmaker een brief gestuurd en na een aantal gesprekken een redelijke prijs terug gehad. Maar erg makkelijk ging het niet.
Have the courage to fail big and stick around. Make them wonder why you're still smiling...
MyWishMax

Berichtdoor Kiwiko » 12 dec 2012 09:06

svdijk86 schreef:Ik ben bang dat ze voorstelt dat zij wel met het zadel gaat lopen rommelen.. en daar heb ik gewoon echt geen vertrouwen in..

die "nog te maken kosten" geven mij nog geen garantie dat het zadel goed gaat passen. Zadelmaker A heeft gezegd dat het zadel van zadelmaker B wel wat aan te passen is.. mits de boom ook aan te passen is.. maar dat hij dan alsnog niets kan beloven.. want hij ligt echt op alle fronten niet lekker.

Nadeel is ook een beetje dat ALS ik het zadel aan laat passen door A.. mijn garantie vervalt.. omdat dit bij een andere zadelmaker gedaan word.. tenminste.. dit heeft hij mij gezegd..

Is het een optie om gewoon te vragen of B dit zadel terug wil nemen voor een beetje een normale prijs aangezien ze me al met veel extra kosten letterlijk heeft opgezadeld (1x vullen was voor haar kosten omdat t zadel nieuw en van haar was, de andere 2x heb ik de volle pond moeten betalen terwijl daarna het zadel nog steeds niet goed lag.... en nu dan het laten komen van zadelmaker A)?

ja dat kan je doen. :) En ze kan je er een behoorlijke prijs voor geven, het is immers een door haar onderhouden, dus een goed zadel.
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor svdijk86 » 12 dec 2012 10:05

Heb gebeld naar B.. vrijwel direct sprongen de tranen me al in mn ogen. Ze schrok van me. Heb het verhaal uitgelegd.. ook verteld dat ik me bezwaard voelde te bellen nadat zij zei "ik heb hem op zijn best opgevuld" en hij nog steeds schoof.

Verteld dat A er naar gekeken heeft en wat zijn bevindingen zijn.. dat hij er een leenzadel op gelegd heeft en dat paard gelijk anders loopt.. dat hij mij het verschil tussen de zadels heeft laten zien en dat het probleem er logisch uit ziet dat het zadel zo belabberd ligt.

Ze wil er sowieso zelf naar kijken.. wat ik dan ook wel snap.. ze vond het rot voor me dat ik nu ongelukkig ben. In het nieuwe jaar komt ze langs.. zo maar even contact opnemen met A..

Ik sta er wel achter dat dit zadel met enkel vullen niet gaat passen. Ik heb nu gezien wat het probleem is en waar de verschillen/problemen zitten.

Wil dit wel proberen netjes op te lossen.. weer wachten... *zucht*.. maar goed... het moet dan maar.
svdijk86

Berichtdoor svdijk86 » 12 dec 2012 10:30

ja ach.. wbt die riemen.. had ik maar beter naar de prijzen moeten kijken. Had niet verwacht dat t maar een tientje zou schelen tussen kutkwaliteit en echte kwaliteit :moe:

Ga ik ook niet dood aan ofzo.. maar baal gewoon van dat zadel..
svdijk86

Berichtdoor Zoo_ist » 12 dec 2012 11:39

Oh, wat een kloteverhaal zeg Sam. En moeilijk!

Ik hoop dat B het zadel voor een schappelijke prijs terug kan nemen en dan lekker bij A een andere kopen!
Zoo_ist

Berichtdoor svdijk86 » 12 dec 2012 12:07

PB idd.. voel me er vreselijk om.

Tis nu wel weer afwachten tot 4 januari.. voor mijn gevoel duurt dat echt nog 3 maanden..
svdijk86

Berichtdoor Mando » 12 dec 2012 12:16

Laat je beide zadelmakers komen ...

Ik zou ze tegelijk laten komen en laat ze maar samen in discussie gaan.
Ook een wijze uil is ooit geboren als uilskuiken.....
Mando

Berichtdoor Dorien66 » 12 dec 2012 12:55

Het is mij wel duidelijk wie B is... Google is my best friend met zulke stukken tekst :ssst
Wacht nou eerst 4 jan af, en laat je dan niet de kaas van het brood vreten. Laat zien wat A jou heeft laten zien, en dring aan op terugnemen van het zadel met teruggave van (een deel van) het aanschafbedrag. Want dat je het vertrouwen in haar bent verloren, lijkt me wel duidelijk.
Ik kan niet begrijpen, niet verdragen dat men een mens beoordeelt niet naar wat hij is, maar naar de groep waar hij toevallig toe behoort.
- Primo Levi, Is dit een mens -
Dorien66

Berichtdoor daffodil » 12 dec 2012 13:01

Ik dacht haar zelfs al te herkennen aan het verhaal maar na even googlen werd dat wel bevestigd......ik heb reteslechte ervaringen met haar en dan vooral op het punt dat als het niet goed gaat, ze niet thuis geeft. Overigens was dat niet met een zadel maar met de gezondheid van mijn paard.

Ik heb haar een aantal keren ontmoet en zij vulde ook zadels op van stalgenoten, aan mijn zadel wilde ik toen al niet dat ze kwam. Ik zweer bij Willem van Wijk, als er toch potdorie één man kundig én eerlijk is, is hij het!

Hoop dat je het opgelost krijgt maar kijk uit met haar zielige reacties.....je wil een oplossing dus hou voet bij stuk!
daffodil

Berichtdoor svdijk86 » 12 dec 2012 13:13

Bedankt Daffodil.

Dorien, dat doe ik ook.. nu ik meer zekerheid heb en het geen gissen meer is ben ik er ook klaar mee.. zij wil kijken.. dat is prima.
svdijk86

Berichtdoor svdijk86 » 12 dec 2012 14:22

Overigens Daffodil.. heb ik niet keer op keer geklaagd over het zadel.. ja.. als ik bij haar was.. of wanneer ik haar belde om het zadel te komen vullen.. toen had zij dus die opmerkingen waardoor ik ging twijfelen aan mezelf en paard. Toen ze zei "heb hem zoveel mogelijk gevuld meer vullen kan niet" toen dacht ik nou.. als die nu op zeker goed moet liggen dan zit ik misschien wel teveel te bewegen in het zadel waardoor zij verkrampt en t zadel schuift..

(ja op gegeven moment ga je de meest onwaarschijnlijke scenario's bedenken want ik ga uit van haar woorden.. ZIJ heeft er voor gestudeerd..)

Uiteindelijk denk je.. ja als ik nu bel zegt ze "Ja maar het is weer tijd om je zadel op te vullen he" en dat zie ik ook niet zitten aangezien ik geld weggooi..

Na veel en lang twijfelen aan het paard, mezelf en het zadel heb ik dus toch maar gekozen voor een ander oog. En dan worden mn vermoedens bevestigd..

Zij zei vanmorgen dan weer "ja raar dat je niet belde toen hij gevuld was en niet goed lag volgens jou".. dus heb ook gezegd dat ik me bezwaard voelde haar te bellen omdat zij had gezegd dat ze er niet meer aan kon doen dan ze had gedaan.. en vervolgens weer aan mezelf ging twijfelen.. maar dat ik me nu zwaar ongelukkig voel omdat paard eigenlijk al heel lang aangeeft dat er iets niet klopt maar dat ik het niet zag omdat ze uit zo'n diep dal komt en ik niet weet/in het hoofd van paard kan kijken wat nu ongemak of moeilijkheidsgraad is.. en nog een puntje.

Ze zei dat ze het rot voor me vond en dat ze het moest zien.. nouja.. ok. Dus niet thuis geven omdat er iets mis is.. dat doet ze niet.. althans.. niet bij mij.. maar wat niet is kan nog komen natuurlijk.. maar daar ga ik maar even niet vanuit.

Kon mn tranen ook echt niet bedwingen.. voel me er zo kut over.. Tis al zo'n doodloper, arm paard. Ze is veel te braaf eigenlijk.

Tis niet dat ze in elkaar kruipt als je aan haar rug komt hoor.. maarja... ik loop ook niet graag met een omhoog kruipend corset die mijn beweging bekneld en wrijving veroorzaakt op toch al gevoelige plekken
svdijk86

Berichtdoor pzn » 12 dec 2012 16:17

Christus ik ken der ook........dat is een wandelend rampenplan, maar daar heb je nu niets meer aan natuurlijk.
pzn

Berichtdoor svdijk86 » 12 dec 2012 16:20

Pff.. gaat lekker. PZN, jij ook al?

Nee, heb ik nu weinig aan.. maarja.. vertel?
svdijk86

Berichtdoor pzn » 12 dec 2012 19:35

svdijk86 schreef:Pff.. gaat lekker. PZN, jij ook al?

Nee, heb ik nu weinig aan.. maarja.. vertel?

Ik heb nooit met haar zaken gedaan, maar ze kwam bij iemand op stal waar ik toevallig liep en daar wilde ze een nieuw zadel aan verkopen en die lag voor geen meter. Toen werd ik erbij geroepen en zei dus dat ie knap beroerd lag, waarop zij een heel verhaal had dat je met die rug nooit een goed passend zadel kon vinden. Waarop ik zei, nou denk dat die ouwe passier die ik in de auto heb liggen er prima op past.Dat kon niet volgens haar, waarop ik het zadel heb gepakt en die op die rug legde en zei, nou meid..............vertel maar wat er niet goed aan ligt.

Toen kwam ze nog met een dom lulverhaal maar goed, ik was communicatief een slagje sterker dus toen vertrok ze maar weer :D
pzn

Berichtdoor Boeiend » 12 dec 2012 20:07

O die kende ik nog niet, ook al zit zij in de regio. Wat een ellende zeg.
Boeiend

Berichtdoor svdijk86 » 13 dec 2012 13:34

Dit zadel ligt er nu op.. (mag ik lenen)

niet aangesingeld
Afbeelding
Afbeelding

aangesingeld
Afbeelding
Afbeelding

Met singel zonder dekje had handiger geweest denk ik.. ga ik straks even maken..

Heb (nog) geen foto van die andere "bloot", die maak ik volgende week even. Hoop dat het verschil tussen de zadels dan duidelijk is.

Het leenzadel heeft nog wel wat ruimte. A zei al "niet perfect.. maar wel veeeel beter dan wat je had". Hij schuift heel minimaal (zeker vergeleken met t andere zadel) maar volgens mij zou ik met een dun bontje al een heel eind komen.. (die krijg ik morgen als het goed is)

Mijn zadel overigens heb ik een tijd met een dikke merino bont er onder gereden.. maar zoals je hier al kunt zien.. schoof ook hier het dek gewoon onder het zadel.. al snel lag het hele randje onder het zadel.. en dan zijn heb ik aan 1 van de singelstoten ook echt 1 gat die uitgerekt is door zyalda.. van het buik uitzetten na het strak aansingelen.. die is een half gat langer geworden... met veel kracht kon die nog 1 gaatje hoger (zonder bontje).. maar dan hoor ik haar in draf en galop gewoon pruttelen naar adem....... :ziekjes dus dat doe ik natuurlijk niet. (1x 5 min uitgetest om te kijken of hij dan WEL bleef liggen... maar nee.. ook niet.. dus direct singel losgedaan en uitgestapt.)

Dit was vorig jaar eind juli (toen had ik hem dus pas net.. van haar was een bontje niet nodig. Alleen met dunne dekjes rijden, zadel lag perfect.. dekjes trokken zo erg naar achter.. zegt ze.. nou doe er dan maar een bontje onder.. want ze moet nog erg bijkomen in bespiering en kan nu het zadel nog niet vullen. Bel over 2 maanden maar..
Afbeelding
(geen erg flatteuze foto.... ik moest enorm aan haar wennen.. mocht toen eigenlijk nog net niet contact maken met haar mond.. stinkert loopt hier achter mijn handen. Had mijn balans op haar en in het zadel niet gevonden, ook liep ze toen nog erg onder tempo. Echt op een handremmetje.. ook had mijn moeder die dag mijn stijgbeugels langer gemaakt zo te zien :lol: )

Zelfs het bont eindigde onder het zadel.. dus ik dacht dat het bontje het erger maakte.. die verscheten voor een appel en een ei. (het bontje ligt natuurlijk onder je zadel.. duh.. maar ik bedoel dat zelfs de voorkant naar achteren schoof... terwijl ik ze beiden op zijn strakst aan de stoten vast maakte.
svdijk86

Berichtdoor svdijk86 » 14 dec 2012 07:01

Bloot en (deels) gesingeld met leenzadel.

Afbeelding
Afbeelding

Hier kun je die "bal" beter zien die ik zie met/na singelen (halverwege kniewrong)
Afbeelding

Afbeelding

Ligt hij nu niet te dicht bij de ruggengraat?
Afbeelding

Gister heb ik gewandeld, vandaag mag ze ff stuiteren aan de longe, vond gister de bak iets te hard.. en morgen heb ik mijn bontje binnen dus dan ga ik er weer op.
svdijk86

Berichtdoor svdijk86 » 19 dec 2012 23:10

Ik heb voor en na in 1 video gegooid.. de stukjes met wit dekje zijn de "nieuwe" en die met witte bandages de "oude". Eerste stukje is dus bijv. van vandeweek (met leenzadel)

http://www.youtube.com/watch?v=6Wcf11CmTxg&feature=youtu.be

Ze was lang niet zo fijn als "normaal" (vnl aanleuning).. had vandeweek een dag dat ik in de spiegel zag dat ze de schouders er op zette en achter de billen aantrok, hoe kleiner ik de volte maakte en haar een beetje activeerde hoe hoger de achterbeentjes aangetrokken werden naar voren.. alsof ze niet meer naar achter uitzwaaiden!.. En zo mooi rond ze in de hals kwam.. *kwijl*

Blijkbaar heeft dat heel veel van haar gevergd.. Ik ben een mietje :haha: .. als ik weet dat ze ergens last heeft dan werk ik overal wel een beetje aan maar dan neem ik ook makkelijk genoegen met minder.. (dus ook met stukken dat ze uit galop valt en zich van het achterbeen afduwt in draf en dan niet "onder" mij blijft maar net dat stukje "over het tempo" gaat. tsja.. shit happens )

(voor het opzadelen stond ze heel erg maf te doen als ik bij haar billen kwam thv zitbeen.. dat stuk stond vrij strak en als je er aan kwam stond ze helemaal te drillen met dr kont.. alsof ze m aan wou knijpen maar die aanspanning niet kon volhouden. :D )

Ben vooral nieuwsgierig of jullie het verschil ook opvalt. (ook al is er nog meer dan genoeg ruimte voor verbetering.. ben benieuwd hoe ze vdweek loopt als alles weer tot rust gekomen is.. ik hou de camera bij me iig opgeladen en al hihi!)

Wat ik iig zelf zie is dat ze in stap achter duidelijker ondertreed.. voorheen deed ze dat met een soort van zwaai in de hoef voor het neerzetten.. niet heel erg duidelijk op film te zien.. maar het ziet er nu vloeiender uit.. dat ze minder de onderhals erop zet in draf en galop, minder overdreven kauwt op het bit.. ze gaat duidelijk veel makkelijker "naar voren" en ik hoef haar niet continu been te geven om haar in galop te houden. Ze kan in middendraf haar voorbenen beter kwijt.. over het algemeen ziet het er al vloeiender uit dan het deed.
svdijk86

Berichtdoor Billy » 20 dec 2012 00:09

Ik vind dr nu wel duidelijk beter en ruimer lopen, en je ziet ook aan de hoofd halshouding dat ze de rus beter durft gebruiken. Toch heb ik nog het idee dat ze erg gevoelig is op de rug, of nog niet goed durft...
Ik zou zelf er een sportmasseur oid bijhalen, om te kijken hoe het met de rugspieren zit...
Don't fuck with me, I fuck back!!
Billy

Berichtdoor svdijk86 » 20 dec 2012 07:46

Weet jij iemand in de regio die er verstand van heeft dan Billy?

Heb geen zin om weer opgelicht te worden.. Daar is mijn geld me nu te dierbaar voor als ik wil dat er een goed passend zadel op komt (dat is het leenzadel dat ik tot 4 januari heb ook niet, maar hij lag beter dan mijn eigen zadel)
svdijk86

Berichtdoor Kiwiko » 20 dec 2012 07:51

je kan Natas vragen of ze tijd heeft. http://www.paardensymmetrie.nl/Paardens ... /Home.html
Kiwiko
levensgenieter #1

Volgende

Keer terug naar Harnachement