zadel jong paard

Moderators: Rider, Shetan, Helpdeskundige

zadel jong paard

Berichtdoor Stef » 15 nov 2012 12:47

Wat is verstandig?

Laatst heb ik op een beurs met een zadelmaker staan praten die me eigenlijk min of meer adviseerde te beginnen met een zadel met verwisselbare boom. Geen duur ding, want het moet een paar klappen op kunnen vangen zonder dat je gaat huilen van: *daar gaat mijn dure zadel*.
Hij stelde voor om te kijken naar bijv een wintecje of een maxam (dacht ik dat het merk was). Dan daar ongeveer een jaar mee rijden, en dan het "echte" zadel aanschaffen.
Op zich klinkt het wel logisch, maar ik heb eerder met wintecjes (of vergelijkbaar) gereden, en ben toch niet helemaal happy met de pasvorm, en ik vind ze ook beroerd zitten eigenlijk.
Mijn laatste zadel was een Torsion endurance (op James), daarvoor heb ik een Ideal gehad (ja, van de tuigen), dressuur uitvoering, was echt een super zadel, paar paste toch niet helemaal lekker.
En dan dressuur of VZH?

Ik heb met James zo ontzettend veel zadel troubles gehad, dat ik dat met maddy wil zien te voorkomen.

Ik ga zaterdag waarschijnlijk naar een ruitersportzaak (epplejeck breda of Drunens ruiterhuis), en aangezien ik daar niet dagelijks kom, wil ik even oriënterend rond gaan kijken.
There's no future in the past....
Stef

Re: zadel jong paard

Berichtdoor pzn » 15 nov 2012 16:47

Mijn zadelmaker zegt altijd, voor jong paard, goed merk maar een ouder zadel. Maar zeker wel een A merk en niet die goedkope rommel op die ruggen van die jonge dieren.

En pas als ze een jaar of 5 a 6 zijn een zadel volledig laten aanpassen.
pzn

Berichtdoor Esther » 15 nov 2012 22:00

Zo doe ik het ook. Ik gebruik graag KNs, die liggen meestal heel gemakkelijk. Als het maar in balans ligt, stilligt en niet knijpt op de schoft kan je de eerste tijd prima vooruit. Eventueel kan je dan na verloop van tijd op zoek gaan naar een eigen, perfect passend zadel voor het paard maar wacht dan in ieder geval tot ie ongeveer een jaar gereden is, eerder heeft weinig zin meestal.
Esther

Berichtdoor sigrid1182 » 16 nov 2012 04:50

Ik heb er altijd eerst springzadel op. Stubben....jaartje later knoop ik er pas drszadel op..
sigrid1182

Keer terug naar Harnachement