Bitten, wat is wijsheid?

Moderators: Rider, Shetan, Helpdeskundige

Bitten, wat is wijsheid?

Berichtdoor Esther » 13 aug 2012 09:42

Omdat ik, eerlijk gezegd, inmiddels best wanhopig aan het worden ben, roep ik jullie hulp in. Mijn paard wil het bit niet meer echt lekker aannemen en ik weet niet meer hoe ik hem kan helpen. Het is helaas nogal een lastig geval dus ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.

Eerst even wat over het paard: Het is een 16 jarige ruin, erg lief, gevoelig en nerveus maar daarnaast ook gewoon retelui tijdens het rijden. Echter omdat hij het inmiddels best wel interessant vind allemaal doet hij toch meestal aardig goed zijn best en denkt hij netjes met me mee.
Paard is eerst jarenlang ingezet als springpaard en pas op 11,5 jarige leeftijd bij mij gekomen. Ik heb er veel, heel veel, aan moeten sleutelen en inmiddels durf ik wel te zeggen dat hij rijtechnisch in ieder geval redelijk correct loopt. Paard is recht, sterk en soepel, voldoende aan het been (zou hem liever veel scherper zien maar dat gaat dus niet meer gebeuren) en licht in de hand. Tenminste, als hij zijn bit gewoon accepteert en los blijft laten....

Groot probleem is namelijk dat hij een scheef hoofd heeft. Ik zal zometeen eens kijken of ik foto's kan maken, maar in ieder geval staan zowel zijn kaken voor een deel, als zijn voortanden niet recht op elkaar. Hierdoor heeft hij oa wat weinig ruimte voor zijn tong. Toen ik met hem begon heb ik natuurlijk een en ander geprobeerd qua bitten en ben ik uitgekomen op een enkelgebroken, niet al te dik bustrensje. Dubbelgebroken vond hij niet fijn (werd ie heel rommelig van). In principe loopt hij op een watertrens nog fijner, maar hierbij heb ik een probleem. Telkens als hij kauwt, trekt hij het bit namelijk naar links door zijn mond (zelf dus he, met losse teugels) waardoor aan de rechterkant er uiteindelijk altijd een velletje tussen de ringen komt....Niet handig dus.
Daarnaast heb ik geleerd dat hij een lage neusriem prettiger vind dan een gecombineerde. Denk zelf vanwege de plaats, de hoge zit precies op het scheve stuk.

Maar, de laatste maanden is hij lastig. Begon met af en toe eens wat sterk zijn en zich er omhoog uitdrukken en daarnaast telkens heel veel druk willen pakken aan de linkerkant. Hij is alleen rustig met zijn mond als ik het bit helemaal naar links trek....Tja. Inmiddels is het niet meer af en toe maar meestal. Beste gaat het nog met een onderlegtrensje maarja, dan zit ik dus met zijn velletjes rechts. Eerder was het zo dat als ik dan een paar dagen met onderlegtrensje reed en vervolgens terugwisselde naar zijn bustrens, het probleem weer een hele tijd was opgelost. Inmiddels dus niet meer....Ik kan weinig hulpen geven met vooral mijn linkerhand want hij komt er tegenin, drukt soort van de onderhals erop en duwt zijn neus omhoog. Hij blijft wel min of meer in 'een houding' loopt niet met zijn hoofd gigantisch in de lucht, maar de fijne lichte aanleuning en de nageeflijkheid is weg. Het lijkt alsof hij het liefste heeft dat ik vrij veel druk pak (en dan dus vooral links) en vooral niet beweeg. En ik wil niet met veel druk rijden....

Vandaag de sprenger dynamic geprobeerd, zelfde model als waar hij het dus al een tijd goed op heeft gedaan alleen dan meer mee gevormd naar de mond en ander materiaal. Geheel tegen mijn verwachting in, maakte dit dus geen enkel verschil....Daar had ik dus wel op gehoopt want ik weet niet meer goed wat ik voor hem kan doen nu....Dus ik hoop dat iemand hier nog goede ideeën heeft! Paard geeft duidelijk aan dat het hem niet lekker zit en ik weet niet waarom....

Tandarts is laatst nog geweest, die was erg tevreden trouwens! Ondanks zijn wat lastiger gebit nauwelijks haken ed.
Ik zat laatst ook te denken, hij wordt natuurlijk wel ouder, iemand een idee of het daarmee te maken kan hebben? Dat de ruimte in zijn mond verandert als gevolg van de leeftijd? Of zijn er nog andere factoren die ik over het hoofd zie?
Esther

Re: Bitten, wat is wijsheid?

Berichtdoor Esther » 13 aug 2012 09:54

Afbeelding
Hier kan je een klein beetje de 'kromming' voor op zijn hoofd zien, z'n neusje wijst naar links. Foto's maken werd niet zo erg gewaardeerd helaas, meneer stond net buiten. Zal vanavond even kijken of ik er iets beters van kan maken.
Esther

Berichtdoor Kiwiko » 13 aug 2012 10:06

Loopt die rad?
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Esther » 13 aug 2012 10:08

Kiwiko schreef:Loopt die rad?

Ja hoor...mankeert verder bij mijn weten niets.
Esther

Berichtdoor Zoo_ist » 13 aug 2012 11:53

Past het zadel?
Zoo_ist

Berichtdoor Esther » 13 aug 2012 12:22

Zoo_ist schreef:Past het zadel?

Als het goed is wel, maar dat is wel weer bijna aan zijn controle toe...Zal eens kijken of ik daar alvast een afspraak voor kan maken.

Heb net nog even gebeld met de winkel waar ik het sprenger bit geleend had, ga daar sowieso nog een weekje mee doorrijden, schijnt dat ze toch wel erg aan dat materiaal moeten wennen, zeker bij overstappen vanaf RVS. Dus misschien dat het daarna toch prettiger voor 'm blijkt te zijn.
Esther

Berichtdoor Boeiend » 13 aug 2012 12:29

Watertrens en dan bitringen gebruiken?
Boeiend

Berichtdoor Mando » 13 aug 2012 12:48

Ik rij Mando al jaren op een Myler toklat level 2.
erg fijn bitje en niet dik.

Afbeelding

Ik weet niet waar je woont maar ik heb er 2 dus je zou er wel 1 mogen proberen.
Ook een wijze uil is ooit geboren als uilskuiken.....
Mando

Berichtdoor Esther » 13 aug 2012 12:57

Boeiend, dat is eigenlijk wel een heel goede tip....Zo simpel haha, totaal niet aan gedacht. Ga eens kijken of dat helpt!

Mando, ik ken het merk wel van horen zeggen maar weet niet precies wat het doet...Dat middenstuk, draait dat? En zie ik goed dat het vanaf de zijkant naar voren gebogen is, wat doet dat voor je paard?
Esther

Berichtdoor Mando » 13 aug 2012 13:18

Het middenstuk blijft gewoon recht en het bit kan je draaien naar boven naar beneden en dan is hij wat naar achteren gebogen. niet veel hoor lijkt meer dan dat het in het echt is.

Dus het bit gaat niet naar boven scharen zeg maar...
Mando

Berichtdoor pzn » 13 aug 2012 13:21

Als ik je verhaal zo lees vermoed ik dat het niet aan het bit of het zadel ligt.
pzn

Berichtdoor Esther » 13 aug 2012 13:32

pzn schreef:Als ik je verhaal zo lees vermoed ik dat het niet aan het bit of het zadel ligt.

Want?
Esther

Berichtdoor Kiwiko » 13 aug 2012 14:04

pzn schreef:Als ik je verhaal zo lees vermoed ik dat het niet aan het bit of het zadel ligt.

Dat vermoed ik dus ook, ik denk dat het meer te maken heeft met het bewegingsapperaat....... in iedergeval iets fysieks is.
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Esther » 13 aug 2012 14:49

Oh op die manier, ik dacht meer dat je richting mijn rijden aan het denken was. Wat ik ook begrijpelijk zou vinden, zou ook mijn eerste opmerking zijn namelijk.

Maar, fysiek, enig idee hoe ik dat kan achterhalen? Dit paard is wel echt serieus belast voordat hij bij mij kwam, heeft een hoop kilometers gemaakt maar is daarbij nooit een dag kreupel geweest. Eind maart is hij door een fysio/manueel therapeut nagekeken en op wat kleine standaard (dus niets aparts) dingetjes na was zij heel tevreden, ook over de bespiering ed. Ben wel van plan dat ieder half jaar te herhalen, voornamelijk omdat hij toch ouder wordt en dus altijd hard heeft gewerkt, maar ook omdat ik weet dat hij qua niveau wel echt aan zijn top begint te raken en hem niet stuk wil hebben.
Hmz, nu ik dit zo schrijf....Misschien is het gewoon te zwaar aan het worden voor hem? Of zou ik dat ook aan andere dingen moeten merken?
Esther

Berichtdoor Mando » 13 aug 2012 14:53

Oke fysio geweest, tandarts geweest, zadelmaker komt.. dat is allemaal uitgesloten.
Mijn idee is het ook hoor maar als alles gecheckt is zou ik ook een ander bitje gaan proberen.

Ik heb voor de mijne ook een leren bitje loopt ie ook wel fijn op.
Ik wissel dat af.
Mando

Keer terug naar Harnachement