Al maanden diarree

Moderators: Rider, Shetan, Helpdeskundige

Al maanden diarree

Berichtdoor Marreke » 25 maart 2016 00:03

Niet mijn pony, wel een pony in de kudde van mijn pony.

Pony heeft al een aantal maanden diarree. Dierenarts is al een heel aantal keer geweest. Poedertje dit, bloedonderzoek, poedertje dat, spuit met dit, spuit met dat.
Het is maar 1 van de 3 pony's (en een ezel) die diarree heeft. De rest heeft normale ontlasting. Ze krijgen allemaal hetzelfde hooi, de pony met diarree staat nu op een apart stuk van het weiland omdat het dominante hengstje het hem wel erg moeilijk maakte.
Het alleen staan vind hij zelfs niet erg terwijl het een zeer sociale pony is.

Ze zijn allemaal goed ontwormd, krijgen allemaal hetzelfde hooi. Eigenlijk is er het afgelopen jaar niets veranderd.
Waarom heeft de kleine Alex dan zo'n diarree?
Alles is nagekeken, van bloed tot tanden tot voer... De DA weet het ook niet meer.

Iemand ooit zoiets meegemaakt? Iemand ooit iets heel vreemds als oorzaak gezien? Iets waar we anders nooit aan zouden denken.
Alex is pas 19. Maar als hij van zijn diarree verlost wordt kan hij met gemak 29 halen.

Marian
Marreke

Re: Al maanden diarree

Berichtdoor Kiwiko » 25 maart 2016 07:05

Je kan die Algea Vitalis proberen.... echt goede resultaten van gezien........... maar dan weet je nog niet wat het is :) kan gewoon zo zijn dat die toch ergens een verstoppinkje heeft zitten, of iets in de maag.
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor papagroom » 25 maart 2016 23:33

Kiwiko schreef:Je kan die Algea Vitalis proberen.... echt goede resultaten van gezien........... maar dan weet je nog niet wat het is :) kan gewoon zo zijn dat die toch ergens een verstoppinkje heeft zitten, of iets in de maag.

Het kan heel goed zijn dat hij iets verkeerds gegeten heeft waar door hij een verkeerde bcterie in maag en of darm gekregen heeft....in dat geval heb je met de algae-vitalis binnen een paar dagen herstel.
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Berichtdoor Marreke » 27 maart 2016 21:19

Eén van die poedertjes was een gistpreparaat, de spuiten waren vitamines en steroïden Voor zover ik heb kunnen uitdokteren.
Eigenaar van de pony is 81 maar dat wil niet zeggen dat hij niks onthoudt. Gist, vitamines en steroïden zijn al gegeven.
Mestonderzoek is ook gedaan, geen wormen... Want ze worden allemaal tegelijk ontwormd.

Kijk, alle meteen-duidelijke-oorzaken zijn onderzocht. En die zijn het niet.
Zand is ook al uitgesloten.

Overmorgen zal ik die Algae Vitalis halen. Baat het niet, schaadt het niet.
Marreke

Berichtdoor Marreke » 02 apr 2016 18:27

Pony heeft al iets, vergelijkbaar met Algea Vitalis gehad, dus nogmaals hetzelfde geven heeft weinig zin volgens de DA.
Nu hij alleen staat gaat het stilaan iets beter. Hij heeft zijn eigen portie voer en wordt niet weggejaagd.
Alex is wel een dwerg, maar of dat er iets mee te maken heeft? Zijn ego is groot genoeg.

Het enige wat ik nog kan bedenken is stress. Een half jaar geleden zijn er op de naastgelegen wei 8 Shetties gekomen. Beetje bij beetje. Eerst twee, toen vier erbij en later nog twee er bij.
Maar opeens twee vreemde pony's in zijn eigen wei deed hem eigenlijk niks, dus waarom zou hij stress hebben van pony's op een aangrenzende wei? Ze staan trouwens meestal ver weg van "onze" kudde.
Marreke

Berichtdoor papagroom » 03 apr 2016 00:01

Beetje vreemd......er is namelijk niet een echt vergelijkbaar product.....ik heb binnenkort een demo in Eksel.
Als ik me niet vergis is dat bij jou in de buurt.....het is op 9 mei.....je bent van harte welkom, want ik voel me nu natuurlijk wel uitgedaagd.....overigens zijn alle andere poetsers uit die regio bij deze ook uitgenodigd!
papagroom

Berichtdoor Marreke » 04 apr 2016 20:04

Eksel is maar 9 kilometer, ik kom! (als ik niet moet werken)
Is dat bij dingske van die quarters? Ze had een collum in de Ros...
Zoek, zoek, zoek... Sandra van den Hof van Pleasure Gaits, die bedoel ik.

Ponybeest heeft een gistkuur gehad die volgens de DA vergelijkbaar was. Diarree blijft nu ook zo'n een beetje hetzelfde.
Eerlijk gezegd durf ik hem, zoals hij nu is, niet op een trailer te zetten. Ik ben bang dat hij dan omvalt en nooit meer recht komt. Ook omdat hij een trailer niet kent, omdat hij eigenlijk niks kent. We hebben het hier wel over een dwerg zonder enige opvoeding, die al ruim 5 maanden diarree heeft. Hij kan de dominante hengst van de kudde niet meer van repliek dienen. Hij is van plaats twee naar helemaal onderaan gezakt.

Eigenaar van de pony wil elke strohalm grijpen om zijn pony te redden en geeft mij carte blanche. We zien wel hoe we hem in Eksel krijgen, volgens de eigenaar moet dat wel kunnen... Trailer en auto zijn beschikbaar.
Maar als je hem liever op de wei ziet, foto's mogen gemaakt worden, is dat ook goed. Ik heb dat liever want ik wil 't beestje liever niet vervoeren.

Poetsers die willen komen kijken zijn natuurlijk welkom.
Ook op de wei!
Marreke

Berichtdoor papagroom » 04 apr 2016 22:05

Een gistkuur is beslist niet vergelijkbaar daar zit je DA helemaal mis....dat is hem overigens waarschijnlijk niet aan te rekenen om dat hij het product niet kent.
De demo is op een ander adres...te weten:
Edco Sporthorses
Hechtelsebaan 2A
3940 Hechtel - Eksel (B)
0032-496606923
www.edcosporthorses.com
Als het goed is kom ik eerder nog in Hamont Achel....Dat is ook niet zo verDeze week heb ik Horst, en Weert nog op het programma staan.....ik vind eigenlijk dat we het beestje niet nog een maand moeten laten staan...ik pb je mijn telefoon nummer even, dan kun je me even bellen.
Voor de liefhebbers...de demo is in combi met Barefoot sadles, en mijn dochter Lotte komt ook mee om voor een tientje je paard - hond - kind - Schoonmoeder :D - of wat dan ook te tekenen.
papagroom

Berichtdoor Marreke » 13 apr 2016 20:17

Pony lag er gisterochtend bij alsof hij dood was. Natuurlijk net op het moment dat de buurman voor 1 keer zelf niet kon komen voeren en zijn zoon dat deed.
De zoon van de buurman heeft hem overeind gehesen en... pony ging daarna lekker eten.

De dagen ervoor leek hij op te knappen. Mest was/is minder dun, hij eet goed en hij drinkt (te) goed.

Pony heeft van de eigenaar gisteravond een flinke hoeveelheid suiker gehad omdat hij weer lag. Pony knapte toen wat op en kon weer zelf overeind komen.
De DA komt elke dag en diabetes wordt nu onderzocht.
Door de diarree is de pony veel gewicht verloren, dat kan ook zijn suikerspiegel verstoord hebben.
Maar hij mag ook al een tijdje zijn "gewone'" bijvoeding niet hebben. Wortels, voederbiet en droog brood. Allemaal suikers...

Van dag tot dag maar kijken...
Marreke

Berichtdoor papagroom » 13 apr 2016 22:00

Zowel voederbiet als wortel bevatten vrijwel alleen water....en heel weinig suiker....voederbiet heeft wel een laxerende werking en kan dunne mest veroorzaken....voor een groot paard gebruik je niet meer als een stuk of vier a vijf per dag...Wortel bevat veel betacarotheen....dit heeft het dier ondermeer nodig om vitamine K aan te maken.
Wortel voeren is dus geen probleem, maar voederbiet met mate, overigens is voederbiet wel een absolute maagvuller die weinig of geen energie geeft, dus prima bij te voeren bij paarden die te zwaar zijn....hij doet er ook nog lekker lang mee omdat hij vaak moeite heeft om het ding kapot te krijgen en er dus al snel op gaat knagen.
papagroom

Berichtdoor Kiwiko » 14 apr 2016 08:35

heeft dat beessie niet gewoon diabetes?
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor papagroom » 15 apr 2016 10:33

Veel drinken is daar wel een symptoom van.
papagroom

Berichtdoor Marreke » 15 apr 2016 16:59

Diabetes wordt al onderzocht.
Buurman gaf zijn pony regelmatig chocolade (don't shoot me, ik wist dat niet) als traktatie en is daar van de ene op de andere dag mee gestopt vanwege de diarree. Toen pony voor dood lag en opknapte na een aantal suikerklontjes heb ik buurman gevraagd hem op "suiker" te laten testen. Ook omdat hij zoveel dronk.

Dat buurman gestopt is met chocolade vind ik niet erg, zo gezond is het niet, maar als diezelfde chocolade jarenlang zijn glucosespiegel enigszins op peil heeft gehouden... Dan wordt het kiezen tussen twee kwaden.
Marreke

Berichtdoor Marreke » 21 apr 2016 20:17

Pony krijgt nu dagelijks een handje krachtvoer en dat lijkt hem te helpen.
Mest begint weer op bolletjes te lijken. Nog geen echt vaste bolletjes, maar zelfs slappe bolletjes zijn beter dan waterdunne diarree.
Marreke

Keer terug naar Paard en gezondheid