Spoedcursus ZE!

Moderators: Rider, Shetan, Helpdeskundige

Spoedcursus ZE!

Berichtdoor Lyonesse » 12 sep 2015 17:02

Tja... in al mijn dik 20 jaren paardenervaring, heb ik nog nooit de zorg gehad over een eczemer...
Nu over 4 stuks :+ (Hierdoor denk ik ook dat het dus echt aan de omgeving ligt)
Bij Dorle en Dolce is het enigzins mild, geen geschuur aan de staart en de meeste manen zijn ook nog intact (bij de schoft wat weggeschuurd), maar wel die typische kloven en dikke manenkam.
Dees heeft ong de helft van dr manen weggeschuurd en wondjes onder dr buik (van het schoppen) en Misty heeft bijna geen manen meer en schuurt ook dr staart.

Behalve wat kleine wonden onder Dees haar buik, heeft er niet 1 wondjes van het schuren. Ze staan niet onder eczeemdeken, maar wel binnen in de schemering. 2 krijgen op dit moment Pavo brok te eten, maar ik heb ze erop gewezen dat haflingers vaak ook jeuk krijgen van Pavo, dus dit wordt veranderd. Andere 2 krijgen Seniores priores. Verder staan ze overdag in een zonnige, vrij open wei (wind) en 's nachts op stal.

Wat kan ik verder nog doen, zodat het haar zo snel mogelijk terug komt, de jeuk volgend jaar weg blijft en de manenkam tot rust komt? Waar kan ik wel en niet mee wassen? Is vlechten misschien verstandig, of juist niet?

Wat kan ik verder nog doen, zodat het haar zo snel mogelijk terug komt, de jeuk volgend jaar weg blijft en de manenkam tot rust komt? Waar kan ik wel en niet mee wassen? Is vlechten misschien verstandig, of juist niet?

Ik zit er nu over te denken om eerst te gaan wassen met betadineshampoo en/of driehoek vloeibare zeep (kan dat bij een eczemer?), dan wilde ik er een honingzalf opsmeren (iemand tips waar te halen?) en dat later vervangen door klitwortel extract van de kruidvat. Goed plan? Goede volgorde? :P Andere tips? Kan ik de manen gewoon doen met glansspray/cowboy magic, of zijn ze gevoeliger voor dat soort dingen en kan ik dat beter laten?
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Re: Spoedcursus ZE!

Berichtdoor Kiwiko » 12 sep 2015 17:21

n een heel ver verleden heb ik mijn ponie (ja zo lang geleden :) ) van zijn jeuk afgekregen met afgietwater van aardappelen :) maar verder heb ik gewoon echt geen ervaring met ZE......... komt hier gewoon minder voor denk ik :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Re: Spoedcursus ZE!

Berichtdoor Lyonesse » 12 sep 2015 18:16

Ewalda had destijds een vriendje met zomereczeem, ook een haflinger; Deejay.
Dier was toen 7 jaar oud en schuurde álles kapot wat hij schuren kon. Manen had hij niet, staart ook niet, buik kapot, grote wonden op de billen, en dan had ie nog een deken om ook := Die zou toen een cortisonen injectie krijgen en als dat niet zou helpen, enkeltje eeuwig groene weiden. Weet niet of het bij hem gewerkt heeft, want heb Ewalda toen verkocht. Zó erg is het hier gelukkig niet :) Maar idd, ik heb ook nog nooit een eczemer van dichtbij meegemaakt. Natuurlijk weet ik er wel iets vanaf, zoals dat het komt door die knuten, dat ze in de schemering binnen moeten blijven, dat je rekening met houden met eiwitten en suikers, dat je minder knuten hebt als er een goede wind over het land waait en natuurlijk dat je er beter niet mee kunt fokken, en dat Pavo voeren niet bepaald meehelpt, maar daar houdt het ook wel op :DD Dekens gaan het niet lang redden vermoed ik, paarden zitten constant aan elkaar te trekken en het is best een kostbare aangelegenheid om steeds 4 eczeemdekens te vervangen omdat ze weer kapot zijn... Bovendien hebben ze geen wonden, dus of je het ze dan uberhaupt aan moet doen om altijd onder dekens te staan?

Donderdag gaan we meerijden met een optocht en moeten ze grondig gewassen worden. Wil dat eigenlijk gaan doen met vloeibare driehoek zeep, maar ben bang dat ze dan nog meer gaan schuren :=
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Keer terug naar Paard en gezondheid