Smid komt al drie jaar voor niks

Moderators: Rider, Shetan, Helpdeskundige

Smid komt al drie jaar voor niks

Berichtdoor Marreke » 28 feb 2015 18:03

Nou ja, niet helemaal voor niks want de ezel en één pony moeten toch regelmatig bekapt worden.
Maar Won en de mini hebben blijkbaar genoeg aan de gevarieerde bodem.
Echt waar, èlke keer als de smid komt inspecteert hij alle zestien hoeven en èlke keer is het: die zwarte en die kleine ga ik niks aan doen. De dwerg en de ezel wel.
Dat gaat nu al drie jaar zo en aan de ene kant vind ik het prima en ben ik trots op Wonnie, maar aan de andere kant denk ik dat het haast onmogelijk is.
Ik heb er maar een heel klein beetje kijk op want ik ben geen smid, maar ik zie idd nette hoefjes bij Won en de mini.

Vandaag alweer te horen gekregen dat hij "geen droog brood aan mij kan verdienen", maar herkent iemand dit?
Zijn er meer paarden en pony's die een hoefsmid het faillissement injagen? Gewoon omdat hun hoeven té goed zijn en geen speciale zorg nodig hebben.

Toen Won op de vorige wei stond kon de smid nog verse boterhammen en kaas kopen :D
Marreke

Re: Smid komt al drie jaar voor niks

Berichtdoor Mando » 28 feb 2015 22:17

Bij Mando komt hij 1x in de 3 maanden en haalt hij er een heel klein beetje af dat hij weer netjes staat... hij is ook altijd binnen 10 minuten klaar
Ook een wijze uil is ooit geboren als uilskuiken.....
Mando

Berichtdoor Kiwiko » 02 maart 2015 10:04

hahahaha is toch alleen maar fijn als een paard goede hoeven heeft :) nu kan jij eieren op brood kopen :D
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Shetan » 02 maart 2015 17:34

Hier nog erger, 1x per 5 a 6 weken. Dus heel hard in je handjes knijpen!!!!
Shetan

Berichtdoor Kadankovitch » 01 apr 2015 12:38

Er zijn gewoon smeden die liefde voor hun vak hebben, of noem het eergevoel; ze willen niet hebben dat iemand met verstand van zaken over hen zegt geld iut de zakken van hun klanten te kloppen. Faverot heeft gezien de 'hoefschoen' een ijzer nodig om een zo harmonische mogelijke beweging te krijgen in het voorbeen, zonder dat hij de stand op 4/5 jarige leeftijd nog tracht te veranderen, dat zou immer nefast zijn. nu slijt hij zijn ijzers heel gelijk af. Ze worden meermaals verlegd, totdat ze te scherp worden. Achter heeft hij hele mooie voeten waar hij alleen wat karteltje af veilt. Védrie, heeft achter neiging tot klemhoeven. Dat was hier met twee maal corrigerend beslag mooi bijgewerkt de rest ging met regelmatig bekappen. Alles was prima. Tijdens zijn verblijf in Portugal was dat grondig verpest met te eng gelegde ijzers. Maar dat is ook nu weer na een aantal keren in de goede richting 'omgebogen', nu loopt hij weer blootvoets.
Ik denk ook dat mijn smid meer dan zat te doen heeft, en wellicht jou smid ook. Dan hoef je geen toeren uit te halen om jezelf werk te verschaffen.
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Keer terug naar Paard en gezondheid