Paard toont verzet en voelt niet fijn onder zadel

Moderators: Rider, Shetan, Helpdeskundige

Paard toont verzet en voelt niet fijn onder zadel

Berichtdoor Fritzspits » 15 apr 2014 21:31

Omdat ik het zelf op bokt altijd erg interessant vind om te zien wat er met een paard gaande is, maak ik een topic aan over een merrie die ik nu rijdt. Even uitgebreid voorstellen:

Momenteel rijdt ik een merrie die een half jaar heeft stil gestaan. Ze is wel ingereden en doorgereden.
Merrie is in de omgang erg onzeker, in stal bijna bang zolang de deur dicht is, zodra deze open is ontspant ze maar met poetsen is ze ook erg onzeker, hoofd omhoog zodra je naar haar toe loopt, oren in de nek, niet durven te ontspannen. Verder slaat ze met haar hoofd wanneer ze heel gespannen is. Dit doet ze oa in stal als ze aan je snuffelt en ze teveel spanning opbouwt en schrikt, maar ook wanneer ik haar heb ingeladen in de vrachtwagen en ze op haar plek staat.
Dat gaat nu steeds beter, ik heb haar leren te ontspannen op neerwaartse druk. Zo is ze met aan de hand wandelen ook overalert maar als ik neerwaartse druk gebruik ontspant ze en is ze een heel ander paard.

Met rijden is ze ook erg gespannen en moet ze alles zien. De eerste 10 minuten ben ik alleen maar bezig met haar rustig te laten stappen. Zodra ze dan ontspant, begint ze als een gek te briesen. Ook wanneer ik haar nageeflijk vraag, ik vraag meer activiteit en rijdt naar mijn hand toe, zodra ze in mijn hand zakt en ontspant begint ze te briesen en breekt ze er weer uit :geek:
Verder kan ik in het begin alleen maar rechtsom stappen, als ik linksom wil begint ze te staken zodra ik af wil wenden of de hoek in rijdt.
Rechtsom gaat het redelijk, alleen houdt ze haar hele lijf vast op rechts. Ze zet zich niet perse vast in de kaak, maar meer vanuit de schoft. Ik heb dan helemaal geen contact met de buitenteugel, zodra ik daar maar iets contact aan neem en met mijn binnenbeen wat buiging vraag, slaat ze letterlijk linksaf wanneer ik mijn rechterteugel los zou laten. Ik kan haar enigszins wat recht krijgen met mijn benen,ik probeer haar dan met mijn buitenbeen en buitenteugel te begrenzen en recht te zetten, dan vraag ik met mijn binnenbeen wat door om los te laten, dat doet ze dan maar dan gooit ze haar kont weer naar buiten ':' en gaat ze naar mijn buitenbeen slaan. De andere keer accepteert ze mijn been niet, dan komt ze terug in het tempo, hoofd omhoog en slaat naar mijn been.
Afijn, zodra ik rechtdoor ga, krijg ik haar iets meer richting de ontspanning, totdat ik weer de hoek door moet, dan komt ze terug in tempo en gaat het hoofd weer omhoog. Als ik dan weer een volte wil draaien moet ik echt sleuren aan de binnenteugel en met buitenbeen begenzen maar dan krijg ik haar niet normaal afgewend. Het liefst gaat ze gewoon rechtdoor.

Linksom is helemaal een drama, zodra ik van hand verander dan komt ze meteen terug in tempo en gaat ze in 3 sporen lopen. Ze loopt dwars door mijn buitenbeen heen en zodra ik die doordruk slaat ze er naar. Ik probeer contrastrelling maar dan valt ze weer naar binnen en als ik dat corrigeer ben ik haar kwijt.
Voltes draait ze liever niet, soms staakt ze voor de ac-lijn en schiet ze hard rechtsaf.

Galopperen ging in het begin wel, maar vandaag kwam ze rechtsom bijna de wending niet door, wederom wilde ze liever linksaf slaan, ja ook richting de bakrand :P En ze was achter wat verkrampt, zette haar achterbenen dichtbij elkaar en was in de hoek wat stuiterig, ze wilde niet graag voorwaarts( alleen linksaf :lol: )

Het briesen blijft, heel irritant want als ik al een constante aanleuning krijg dan verpest het briesen dat weer. Ik heb haar een paar weken terug ineens 5 minuten heel ontspannen gehad, ze begon te sjouwen en liet lekker los in t lijf, maar daarna heb ik dat niet meer voor elkaar gekregen.

Het zadel ligt niet optimaal, het schuift wat.
Ze loopt wel zuiver.
Aan de longe kan ze gigantisch bewegen, al loopt ze linksom ook met haar hoofd naar buiten.
In het begin was ze ook stakerig met rijden, maar toen ik haar een keer goed door pakte liep ze meteen.
Ze heeft beter gelopen dan dat ze vandaag deed.

Zelf ben ik vandaag halverwege afgestapt, ik heb heeeel veel ruitergeduld, ben heel handig en rustig maar toen ik weer alle zeilen bij moest zetten om simpel een volte te draaien terwijl zij linksaf wilde was ik het zat, ik verloor mijn geduld en werd boos op haar. Wat overigens niks uit maakte. Ik stap niet weer op voordat we zijn wat er aan de hand is.

Dus nu, wat zal het probleem zijn volgens jullie? Zelf denk ik dat het zadel het grootste probleem is, ze was vandaag gevoelig op de linkerkant van de schoft na het rijden.
Het zadel gaat nagekeken worden en er komt een masseur/osteopaat iets.
Toevoeging:
Ik denk iets in de schoft, al verbaasd het me ook niet als de atlas niet goed is omdat ze soms zo hard met haar hoofd in haar halster slaat als ze vast staat in de vrachtwagen. Of haar hoofd tegen het plafond of staldeur aan slaat...
Maar de rugspieren zelf kunnen ook omdat ze in het hele lijf niet wilt buigen.
Het briesen vind ik een groter vraagteken, al vraag ik me af of dat komt door een soort spanningspijn iets ding.
I have no special talents. I am only passionately curious.

Love is louder than the pressure to be perfect...
Fritzspits

Re: Paard toont verzet en voelt niet fijn onder zadel

Berichtdoor Kiwiko » 15 apr 2014 21:44

Als ze verder in vrijheid goed beweegt dat is er iets niet goed met het harnachement. Hoe is ze met longeren, is dan wel werkwillig en dat beide kanten op?

Verder zie ik in je beschrijving wel een aantal rijtechnische fouten die je maakt bijvoobeeld op je binnenteugel kan je geen volte rijden. Je binnenteugel is slechts voor de stelling..... je rijd een volte op de buitenteugel........ technisch een lastig verhaal om zo even uit te leggen.

Ik zou ook niet te lang stappen voor ontspanning. Als het paard zo gespannen is dan zou ik ervoor kiezen om eigenlijk het losrijden in galop te doen.

Ik denk een combinatie van karakter en toch wel een zadel die niet goed ligt. Kijk wij willen 100% inzet van een paard als we erop gaan zitten, dan moeten wij ook die voorwaarden voor die inzet faciliteren toch? :D

Jij zit einde van de wereld links toch? Anders zou ik best wel eens willen kijken, dit zijn wel dingen die ik wel vaker opgelost heb, en soms in 10 minuten tijd door alleen dingen net anders te doen.
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Fritzspits » 15 apr 2014 21:55

Bedankt voor je reactie Kim. Ik weet dat ik de volte op de buitenteugel rijdt, maar door dat ze het lijf zo wegdrukt en draait verlies ik alle contact op de buitenteugel en zodra ik deze aanneem duikt ze nog meer in de buitenteugel en gaat ze nog schever lopen. Wat ik dan probeer is haar eerst op mijn benen recht maken en dan de wending in, maar dan vliegt ze weer van die buitenteugel af. Er zijn een paar stukken waarin ze ineens loslaat in het lijf en mooi in buiging loopt, maar dan briest ze weer en ben ik haar helemaal kwijt ':'
Enyhow, ik woon in Almelo en t lijkt me altijd leuk om er eens hulp bij te krijgen, het is een sensibele en gecompliceerde merrie waar ik wel iuitdaging in zie :D

Tijdens longeren loopt ze linksom iets met de kont naar buiten en rechtsom met het hoofd naar buiten en valt ze naar binnen.
I have no special talents. I am only passionately curious.

Love is louder than the pressure to be perfect...
Fritzspits

Berichtdoor pzn » 15 apr 2014 22:32

zet haar maar eens een dag of 5 op de pijnstilling en kijk hoe ze dan onder het zadel is.
pzn

Berichtdoor Lyonesse » 16 apr 2014 07:24

Ik denk niet dat het zadel het probleem is eerlijk gezegd...
Is het gewoon een KWPNer? Hoe oud is de merrie? Hoe lang al bij deze eigenaar? Sinds wanneer onder het zadel? Hoe was ze voordat ze dit half jaar heeft stilgestaan? Weet je verder iets van haar verleden?

Het paard doet haast claustrofobisch aan; reactie van spanning, op situaties waarin ze zich begrenst of opgesloten voelt. Bijv de staldeur, dicht = opsluiting = spanning. Deur open = meer "vrijheid" = meer ontspanning. Doorpakken met je been = druk= begrenzing = spanning. Al die spanning, kan lichamelijk vastzetten en dus ook lichamelijke klachten veroorzaken, net zoals dat slaan met het hoofd, zoals je zelf al noemt. Maar het kan net zo goed andersom zijn; pijn, en als reactie daarop in staking gaan en gespannen raken.
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Keer terug naar Paard en gezondheid