Melanomen

Moderators: Rider, Shetan, Helpdeskundige

Melanomen

Berichtdoor bulkie » 29 aug 2013 13:38

Mijn 21 jarige schimmel heeft Melanomen, zowel uitwendig als inwendig.Er zitten melanomen onder haar staart rond haar aars.Maar ook in haar hals op haar ruggewervel en op haar speeksel klieren.Ik hobbel er recreatief nog een bosritje bitloos mee rond.Verder is het nog een zeer vinnige tante en de leidster op de wei.
Vandaag zag ik dat één van de melanomen bloede,op een schimmel is dit dus al gauw één bloedbad.Staart vol bloed,kont volbloed van het zwaaien met de staart.Goed alles wat opgekallefatert ,verbandje rond de melanoom en het vliegendeken aan ivm met de aasgieren van vliegen.

Ik kan het heel even aankijken en dan moet ik natuurlijk de DA bellen.Ik ben vrees alleen dat hij met de optie weghalen komt,Als dat zou gaan,want volgensmij is er geen huid als hij de melanoom weghaalt op de wond dicht te naaien.De melanoon is manderijn groote, halverwege de staartwortel aan de onderkant.

Ik vermoed trouwens ook dat er een melanoom in haar slokdarm zit,ze kan prima gras eten maar wortels krijgt ze slecht weg ,musli en slobber zijn geen probleem.Voor dit probleem is ze al wel behandelt en volgende maand krijgt ze een laprascopie.Die afspraak staat al.
Ik vind het zo moeilijk,hoeveel sleutel je er nog aan,aan de andere kant wil ik ze niet kwijt,maar ik wil ze niet onnodig laten lijden.En eerlijk is eerlijk we hebben veel tegenslag met de dieren gehad en ons spaarpotje rijkt niet heel ver meer.Ze heeft 2 jaar terug een gebroken been gehad is geopereerd en volledig hersteld,maar goedkoop was dat niet.
Wat doen julie in zo'n geval?
bulkie

Re: Melanomen

Berichtdoor bulkie » 29 aug 2013 14:26

Ik heb id ook nog een jong paard staan,en dat is een ander verhaal dat is nog jong,maar 21, ze is minstens 21 want helemaal weet ik het ook niet is natuurlijk een ander verhaal.Ze heeft slik problemen en is niet het meest gezondste paard geweest wat er bestaat, behalve een koliek(afkloppen :stupid: ) heeft ze alles denk ik wel zo'n beetje gehad.Ze heeft geen beste weerstand ,is een chronisch bronchitus en mok patient,maar beide zijn controleerbaar.Ze is vrolijk en heeft het zeker naar haar zin.Chusing is ze, in mei denk ik ,voor getest en dat had ze niet.Ik wil id zoals jij zegt eigenlijk alleen nog simpelle medicatie en geen grote ingrepen meer,Stalrust gaat het zeker niet worden ivm het weven wat ze dan zal doen,bovendien is de stal die beschikbaar is erg klein en zij erg groot.Ze staat nu op grote weide's met een grote schuilstal.

Maar goed mischiens zie ik te veel spoken bij iedere kuchje en wondje denk ik dat ze gaat hemelen,ik heb denk ik een hypochrondie voor mijn paard :DD .
Hopenlijk is straks de melanoom gestopt met bloeden en is er niks aan de hand.
bulkie

Keer terug naar Paard en gezondheid