West nijl virus, enten of niet?

Moderators: Rider, Shetan, Helpdeskundige

West nijl virus, enten of niet?

Berichtdoor Gypsy » 07 aug 2013 15:29

N.a.v. dit topic op bokt... http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1731083

Hoe staat het nu eigenlijk met dat virus? Is het momenteel ergens actief? Helpt het om je paard in te enten, en wanneer zou je dit het beste kunnen doen dan?

Zouden jullie het doen?

Het zou mij in totaal 180 euro kosten, maar dat heb ik graag over voor mijn paardenbeesten natuurlijk. Alleen vraag ik me af, wanneer het nou nuttig is. Je geeft zo'n bedrag liever niet voor niks uit, maar je wil ook niet wachten tot "de pleuris" (In de vs schijnt het virus flink huisgehouden te hebben?) al uitgebroken is.

Dit ligt een beetje tussen een vraag en een discussietopic in. :DD
Gypsy

Re: West nijl virus, enten of niet?

Berichtdoor Kiwiko » 07 aug 2013 15:42

de kans dat ze zo een ziekte krijgen is zo minimaal........ zeker als ze niet in aanmerking komen met vreemde paarden

Ik vind het altijd wat paniekzaaierig :D
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Anne_GTI » 07 aug 2013 15:44

Ik hou dat wel in de gaten. Voor mezelf heb ik de grens getrokken op luxemburg/belgië. als het daar ineens opduikt gaat de spuit erin.
Gaat een ruiter naar de kapper. Komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....
Anne_GTI

Berichtdoor Gypsy » 07 aug 2013 15:52

Dat gevoel krijg ik er ook bij ja... Soms lijkt het wel wat op paniek zaaien.
Bovendien douw ik liever niet allerlei stoffen in mijn paard zonder dat het echt nodig is.

Aan de andere kant zie ik altijd overal beren op de weg, en neem ik liever het zekere voor het onzekere.
Volgens mijn dierenartsenpraktijk kon je het beste enten in het voorjaar, iemand hier enig idee waarom?
(Behalve de suggestie die iemand op bokt gaf, om de vakantie van de DA te betalen. :DD )
Gypsy

Berichtdoor Esther » 07 aug 2013 20:35

Ik heb me dit afgelopen jaar ook af zitten vragen en er een mailtje naar de kliniek in Someren aan gewaagd. Kreeg onderstaande terug.

Het is moeilijk aan te geven of het al noodzakelijk is om je paard hiervoor te vaccineren. Op dit moment is er geen West Nile in Nederland, maar dat zal op elk moment kunne gebeuren, de mugjes die de ziekte overbrengen hebben we immers wel. Of het weken, maanden of jaren duurt voordat West Nile hier zal zijn weet natuurlijk niemand.
Op het moment dat West Nile op enig moment hier komt zal in een natieve (niet gevaccineerde) populatie een deel van de paarden besmet raken, en door uitbraken in VS een aantal jaar geleden weten we dat ongeveer 10-30% van de besmette paarden zeer ernstige neurologische verschijnselen krijgen en uiteindelijk komen te overlijden.
De West Nile vaccinatie beschermt je paard goed, onafhankelijk of andere dieren op stal wel of niet gevaccineerd zijn, omdat de ziekte niet van paard op paard overgedragen wordt.
De enting bestaat uit een basisenting van 2 vaccinaties 3-6 weken na elkaar en vervolgens een jaarlijkse booster. In het geval van hoge dreiging (bijvoorbeeld andere besmette dieren in de omgeving) kan boosteren verhoogd worden naar elke 4-6 maanden, maar enkel nodig bij hoge kans op besmetting.
Mocht je paard naar gebieden gaan waar WNV wel voorkomt (Italie, Frankrijk, VS, etc..) is het verstandig je paard te vaccineren.

Ofwel, eigenlijk weten zij het ook niet goed. Ik heb het nog niet gedaan, vind het nog te duur in verhouding met het risico dat voor mijn gevoel nog niet al te groot is. Als het verder deze kant op komt ga ik ook wel enten.
Esther

Berichtdoor bulkie » 07 aug 2013 21:02

Mijn Da is nogal een precieze in alles.Maar dit enten vond hij nog niet nodig.Hij zei wel dat als hij dacht dat het gevaarlijk werd hij contact opnam met zijn klanten om hun alsnog de keus te laten of ze willen enten of niet.
Buiten mijn eigen paarden komt de rest niet van de wei af dus dat scheelt ook wel.
bulkie

Berichtdoor paling » 08 aug 2013 05:19

west nijlvirus is ook van belang voor mensen en wordt in europa, maar eigenlijk heel de wereld goed gevolgd, er is zelf ook prima te volgen waar het is aangetroffen:

http://www.ecdc.europa.eu/en/healthtopi ... index.aspx

via de homepage en de zoekfunctie kun je nog veel meer ophalen aan info. verder is de tijgermug niet nodig om besmetting rond te brengen , we hadden en hebben zelf ook al genoeg geschikte soorten die dat kunnen. tijgermuggen zijn wel extra in beeld omdat deze geïmporteerd kunnen worden in planten en oude autobanden en ook uit gebieden waar veel meer besmettelijke ziektes voorkomen die door oa de tijgermug overgebracht worden.

op de site van de ecdc kun je ook van eerdere jaren nog terugvinden waar gevallen gemeld zijn, voorlopig is het eerder opletten voor jezelf, want wij zijn zelf een stuk reislustiger dan het gemiddelde paard. scheelt wel, want er wordt wel erg snel geroepen dat het in aantocht is, op zich kan west nijlvirus er inderdaad morgen zijn, maar dan komen de besmette vectoren met ander transport dan hun eigen vleugeltjes. een melding dat het er is, komt pas als er een besmetting is en dan moet nog uitgezocht of het hier is opgelopen of in het buitenland, wat meldingen betreft loop je dus achter de feiten aan. ieder vaccin heeft toch een zekere tijd nodig voor het lijf antistoffen aangemaakt heeft en vaak zijn meerdere herhalingen nodig om daar wat zekerheid in te krijgen, wie dus elk risico wil vermijden kan enten, bijzonder is wel dat er voor paarden al een vaccin is, voor mensen nog niet.

maar of het hier komt weten we gewoon niet en tot nog toe is het nog niet gevonden, een brief van een dierenarts dat het in aantocht is klinkt ook wel erg commercieel eigenlijk, maar meer dan zulke verkapte reclame mag tegenwoordig nauwelijks meer voor een toegelaten middel. maar of je wilt enten is aan je zelf.

er is nog een hele batterij aan besmettelijke ziekten, die op dezelfde manier ooit hier terecht kunnen komen, maar daar bestaan geen vaccins voor met toelating en daar hoor je weinig over.

info uit de buurlanden is vanuit belgie prima te volgen: http://www.dgz.be/equi-focus-point-belgium klik vervolgens op meldingen. ook de favv geeft vlot info als er iets speelt: http://www.favv.be/

duitsland is veel lastiger , omdat veel over dierziekten daar via de bundeslander loopt en je dus voor concrete info ieder apart moet bekijken.

frankrijk heeft als prima bron respe: http://www.respe.net/ en anses: http://www.anses.fr/fr
voor beide is een deel van de info ook in het engels beschikbaar.

de uk meldt direct op de website van defra: http://www.defra.gov.uk/animal-diseases/ en via http://www.aht.org.uk/icc/linksicc.html , deze laatste geeft ook erg veel meldingen uit de rest van europa en daarbuiten.

andere nuttige wat breder georiënteerde sites en ook in het engels te lezen zijn:

http://www.promedmail.org/ deze pakt zowel voor mens als dier belangrijke ziekteverwekkers mee.

http://www.oie.int/en via de knop in het keuze vak rechts boven kun jer het laatste nieuws over vooral besmettelijke dierziekten zien.

http://www.flutrackers.com/forum/
heeft een klein nederlands forumdeel met info, maar ook een veel bredere info over influenza en vele andere besmettelijke ziekten voor mens en dier, wel meer op de mens gericht.

lang niet ieder land meldt in dit soort systemen en deels wordt dat ook per ziekte bepaald of dat bijv. een verplichting is, de verplichte meldingen staan vooral ook in de oie-;link. maar als een besmettelijke ziekte in een land jaarlijks gewoon voorkomt, zoals hier droes en rhino en influenza worden er niet standaard uitbraken gemeld. voor de eu zal dat vooral via de efsa lopen en is ook een nieuw meldingssysteem in ontwikkeling volgens de berichten. nederland heeft zelf geen officiele website waar uitbraken gemeld worden, wel veel info op:
http://www.wageningenur.nl/nl/Expertise ... iekten.htm

ook de nvwa heeft info en zal zeker bij een aantal ziekten berichten: http://www.nvwa.nl/

als particulier kun je eigenlijk zelf nergens iets officieel doorgeven, ze zijn er nog steeds over in gesprek of ook hier een systeem als wat belgie en frankrijk gebruiken of de int/aht uit de uk er komt en wie dat dan moet gaan doen.

draaiboeken komen en gaan in nederland, maar de minister mag best veel aan maatregelen op leggen bij een acute uitbraak en vaak wordt dan ook pas duidelijk welke daarvan verplicht zijn en of ze driestere plannen hebben dan een vaccin.

je kunt gewoon niet met zekerheid weten of iets als west nijlvirus hier komt, het kan en is zeker niet onmogelijk, maar het kan evengoed nooit hier komen. voor paarden die vanwege de sport heel europa of nog verder rondreizen zijn de risico's ook weer anders, dan wanneer polly nooit uit de wei achter het huis komt, maar dat geldt voor al dit soort ziektes. wel is het eerlijk gezegd wel zo , dat door de komst van een vaccin, de pr machine ook is gaan lopen, daarvoor was het risico even groot maar hoorde je er nooit een dierenarts over. dat maakt de ziekte zelf niet minder erg of lastig, maar het was tot dan gewoon iets wat op je pad kon komen.

kunnen enten tegen wnv is op zich een soort luxe, maar het is eigenlijk net als met verzekeren tegen brand, je kunt heel je leven premie betalen en er nooit aanspraak op hoeven maken, tegen ziektes als influenza is dat anders, daar is volop van in circulatie jaarrond, soms wat meer, soms wat minder, maar daar heb je meer kans dat je paard er ook baat bij heeft.

hier zijn voor paarden ook maar weinig vaccins toegelaten, vergelijk dat met de usa, waar ook meer ziektes voorkomen, vaak wel in bepaalde regio's, maar een wereldwijd voorkomende besmettelijke ziekte als rabies, die ook nog steeds in nederland iedere paar jaar gemeld wordt bestaan wel vaccins, maar dat is niet toegelaten in paarden en als het ergens is aangetroffen krijg je ook geen brief van je dierenarts dat het in aantocht is. terwijl het voorkomen van besmettingen vaak ook heel erg te maken kan hebben met goed management en een vaccin niet altijd de oplossing zal zijn, hooguit een onderdeel van een aanpak en een brief met voorlichting dan best nuttig kan zijn.
paling

Berichtdoor Lyonesse » 08 aug 2013 07:17

Hmm, nee, ik zou niet nu al enten. Elk jaar weer duikt er nieuws op dat dat wnv binnenkort hier gaat komen, en elk jaar gebeurd er niks. Ik vind die van Anne wel een goede, zodra het in belgië (en ik zou zelf west duitsland daar ook in meenemen) is, is het vroeg zat om te enten. Puur nieuwsgierig Gypsy; ent jij ook tegen Rhino?
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor Kiwiko » 08 aug 2013 07:49

Senks Paling............ helder! :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor valaise » 08 aug 2013 09:06

Ik woon in België en laat ook niet enten tegen WNV, enkel griep en Rhino nu mijn paard weer op een pensionstal staat.
Je kan nu eenmaal niet alles willen uitsluiten en tegen welke kostprijs dan nog ?
Hochmut reitet zu Pferde aus und kehrt zu Fuß heim. (Ulrich von Hutten)
valaise

Berichtdoor Gypsy » 08 aug 2013 12:28

Wauw wat een schat aan informatie hier, super!

Ik moest het even opzoeken, maar beide paardjes worden geloof ik alleen tegen influenza geënt. Er staat bij elke enting in het paspoort maar een sticker iig? Ik sta wel op een pensionstal, maar niet met actieve wedstrijdruiters. Anders had de da het denk ik wel aangeraden. (Weer wat gevonden waar ik eigenlijk geen hol van weet, shit!!! )
Gypsy

Berichtdoor Lyonesse » 08 aug 2013 18:04

Maar Rhino enten is in mijn ogen een stuk zinvoller dan WNV. Rhino uitbraken zijn er elk jaar weer, ook elk jaar overlijden er dieren door. Dat is met WNV niet het geval. Maar goed, sommige DA's vinden de rhino enting zinloos, anderen raden het wel aan.
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor Gypsy » 08 aug 2013 20:00

Ah oké, ik moet heel eerlijk bekennen dat ik mijn paard gewoon opgeef voor "de jaarlijkse enting" en dan verder gewoon op de DA vertrouw. Genant zeg, dat ik dat niet wist.

Is inenten voor rhino zo zinvol dan?
Gypsy

Berichtdoor Lyonesse » 09 aug 2013 10:33

Daar zijn de meningen over verdeelt... 100% beschermen doet de enting iig niet, hij moet elke 6 maanden gegeven worden en heeft alleen zin als alle paarden op stal ertegen geent worden. Daarnaast werkt hij niet voor de neurologische vorm van Rhino, omdat die vorm steeds ontstaat doordat het verkoudheidsvirus muteert. Hierdoor is het dus erg moeilijk een vaccin te ontwikkelen. Máár door te enten tegen de gewone variant, muteert het virus wel minder snel/vaak en is de kans op de neurologische vorm dus kleiner.

Standaard enting is influenza/tetanus trouwens :)

En er zijn nog entingen tegen droes en schimmel. (wat ik niet erg zinvol vind trouwens)

WNV enting wordt trouwens wel aangeraden door mijn DA. Die enting is 1 keer per jaar en er zijn nog geen bijwerkingen gevonden.
(Tetanus/influenza kan koorts of zwelling geven, bij de rhino prik is dat hetzelfde, alleen is het risico daarbij groter)
Lyonesse

Berichtdoor janouk » 09 aug 2013 11:30

Hier krijgen ze alleen influenza tetanus. Ik ga pas echt nadenken over WNV als het dichterbij NL komt.

Paling bedankt voor alle info
Je bent altijd gek, voordat je een genie bent. Johan Cruyf.
http://www.chaletparketsport.nl website van onze paarden
janouk

Berichtdoor Gypsy » 09 aug 2013 12:41

Ah bedankt voor de info. Ik denk dat het voor mij geen zin heeft dan, ik zou dan wsl de enige op stal zijn die daar tegen ent, de rest doet ook allemaal gewoon de standaard enting.
Gypsy

Berichtdoor samirah » 09 aug 2013 20:25

Eerlijk is eerlijk het is niet in Nl en toch wordt Mirah al een aantal jaar tegen wnv geent.
Heb het er destijds met mn toenmalige Da over gehad die het zo vertelde ' in het bijzondere geval dat t hier komt en ze krijgen de variant met neurologische klachten ben je of je paard kwijt of als ie t haalt ist afwachten hoe'. Zat toen in t oosten van t land en gezien het weinige dat er van de stal reisde had hij zoiets, tis met een heleboek mitsen en maren als je je er goed bij voelt moet je t doen en anders niet. Kans dat komt is klein.

Onder het motto heb al zoveel idioterie met betreffende paardlief gehad, druk die spuit er maar in toch geent.
Inmiddels verhuisd en elk jaar twijfel ik wel of ik het weer doe. Ik zie volgend jaar wel weer, voor dat bedrag van die ene spuit ga ik t niet laten.
"Een wijde blik verruimt het denken" Loesje

Springen is passie, Dressuur is kunst
samirah

Berichtdoor bulkie » 09 aug 2013 21:16

Wat ik zelf ook niet wist,is dat paarden ook tegen Rabies kunnen worden geënt.Een Vriendin van mij woont een deel van het jaar in Duitsland in de Eifel.Haar Da raade aan om de paarden tegen Rabiës te enten,ook aangeraden als je in de ardennen woont,omdat daar hondsdolheid nog wel eens voorkomt.Ze woont er ook midden in de bossen.
bulkie

Berichtdoor paling » 09 aug 2013 21:55

over rhino als groter risico:

http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... lland.html

ook de knhs heeft info staan, de website van de sectorraad paarden ligt er uit op het moment en via twitter verwijzen ze naar de knhs. www.knhs.nl

er is ook best verschil tussen wat een vaccin kan doen, voor tetanus en west nijlvirus kun je het puur uit eigenbelang doen, die zijn alleen voor jouw eigen paarden van belang. voor rhino, influenza en droes ben je meer afhankelijk van een hele stal of groter gebied.

er zijn veel meer entingen beschikbaar voor paarden, maar lang niet allemaal zijn ze voor paarden hier zinvol, sommige ziektes kennen we gewoon niet, voor andere als rabies en bepaalde typen botulisme zijn hier niet toegelaten. enten tegen botulisme wordt in vooral de usa en canada aangeraden voor wie kuilgrasproducten, inclusief wat hier meestal doorgaat voor voordroog wordt gevoerd. verder kan het zelfs per land verschillen wat toegelaten is.

het is dan wel van belang dat de entingen correct genoteerd worden in het paardenpaspoort mocht een paard in het buitenland geent zijn, niet iedere entstof bevat ook een marker, waardoor antistoffen te herleiden zijn aan de entstoffen. zo kun je altijd aantonen dat een paard positief reageert door een eerdere enting, ipv werkelijk ziek te zijn of te zijn geweest. even over de grens shoppen met juist dit soort dingen vraagt wel in flink wat uitzoekwerk.

in een aantal afrikaanse landen is ook entstof tegen de afrikaanse paardenpest beschikbaar, maar daar zitten soms wel flinke bijwerkingen aan en zoiets zal dan pas in beeld komen als er werkelijk die ziekte hier, of in een buurland aangetroffen wordt. dergelijke entstoffen kunnen ook vrij vlot worden toegelaten, dat wordt door de minister bepaald op noodzaak en na diverse adviezen uit een sector.

de rhino enting werkt niet direct tegen de neurologische vorm, blijkt ook enorm lastig om naar die vorm onderzoek te doen, het is namelijk niet voorspelbaar in welk paard dat gaat optreden, maar de inenting van een hele stal kan wel zorgen dat de infectiedruk met het aanvankelijk nog slechts verkoudheidsvirus veel lager wordt. het is namelijk niet zo dat de neurologische vorm echt een apart virus is, maar bij bepaalde rhino-stammen komt het vaker voor, vooral bij stammen uit de EHV-1 groep.

rhino is verder een lastig aan te pakken ziekte, omdat er vele paarden, ook onder de paarden, die nu al op je erf of stal staan, dragers kunnen zijn, verminderd in zo'n paard de weerstand dan kan het wederom besmettelijk worden. maar onzorgvuldig zijn in je contacten geeft uiteraard ook grotere kans op rhino binnenhalen. gelukkig is het een stuk minder besmettelijk dan de influenza virussen, die letterlijk gewoon kunnen waaien, voor rhino is of direct contact van een paard met een besmet paard nodig of van persoon naar paard, waar de persoon kort tevoren in contact geweest is met een besmet paard, maar gelukkig blijft rhino niet lang aanwezig op mensen en materialen, maar altijd op zeker spelen.
rhino hoeft dus niet van de buren, het laatste nieuwe paard op stal of zwijgzame paardenhouders uit de buurt te komen. melden is nog steeds niet verplicht, maar openheid geeft wel anderen de kans tijdig maatregelen te nemen.
paling

Berichtdoor papagroom » 09 aug 2013 22:30

En ook dit jaar steekt rhino weer de kop op.

https://www.knhs.nl/actueel/nieuws/knhs ... id-holland)/
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Berichtdoor Boeiend » 09 aug 2013 22:40

Ik ent alleen infl/tetanus. Rhino heeft weinig nut en WNV doe ik wel als er echt een dreiging is.
Boeiend

Berichtdoor pzn » 09 aug 2013 22:59

Hier precies t zelfde als Boeiend.
pzn

Berichtdoor janouk » 10 aug 2013 06:13

Ja balen, weer rhino hier in de buurt met volgende week districtskampioenschappen en regiokampioenschappen. Dus grote evenementen met heel veel paarden.
Je bent altijd gek, voordat je een genie bent. Johan Cruyf.
http://www.chaletparketsport.nl website van onze paarden
janouk

Berichtdoor Cappie » 12 aug 2013 11:12

Hier worden ze wel al geënt tegen wnv. Waarom? Omdat ik niet te laat wil zijn als het straks in Nederland opduikt en iedereen massaal wel wil gaan enten. Mss een beetje overbezorgd hoor, maar het is wel beter voor mijn gemoedstoestand. Mijn paardjes lopen in de buurt van de waal en om het weiland heen staan verschillende bomen dus we hebben hier best wel veel muggen.

Voor Rhino ent ik overigens niet. Je kunt niet tegen alles enten en voor zover ik weet wordt enkel geënt tegen de abortusvariant en aangezien die van mij niet drachtig zijn is dat overbodig.
Cappie

Keer terug naar Paard en gezondheid