Hoefbevangen geweest of niet?

Moderators: Rider, Shetan, Helpdeskundige

Hoefbevangen geweest of niet?

Berichtdoor bulkie » 22 apr 2013 12:52

Ik heb sinds een drie kwart jaar een andere smid.Nu zegt deze dat ik moet oppassen omdat mijn 20 jarige ooit hoefbevangen is geweest.
Nu ken ik haar vanaf dat ze 2 was,toen ze 6 was heb ik ze gekocht.Maar buiten dat ze in een draad heeft gezeten ,en een griffelbeenbreuk heeft gehad, waar bij het griffelbeen verwijderd is geweest,kan ik me niet herinneren dat ze ooit iets gehad heeft.En ik ben een echte muts ,de dierenarts staat hier eerder te veel als te weinig.
Kan het nu echt zo zijn dat we hier over heen gekeken hebben.en moet ik echt oppassen met het gras.Het is trouwens een paard wat niet volop eet en ik moet moeite doen om haar er niet als een gratenbaal er uit te laten zien.
Iemand een Idee?
bulkie

Re: Hoefbevangen geweest of niet?

Berichtdoor s-Porter » 22 apr 2013 12:53

bulkie schreef:Ik heb sinds een drie kwart jaar een andere smid.Nu zegt deze dat ik moet oppassen omdat mijn 20 jarige ooit hoefbevangen is geweest.
Nu ken ik haar vanaf dat ze 2 was,toen ze 6 was heb ik ze gekocht.Maar buiten dat ze in een draad heeft gezeten ,en een griffelbeenbreuk heeft gehad, waar bij het griffelbeen verwijderd is geweest,kan ik me niet herinneren dat ze ooit iets gehad heeft.En ik ben een echte muts ,de dierenarts staat hier eerder te veel als te weinig.
Kan het nu echt zo zijn dat we hier over heen gekeken hebben.en moet ik echt oppassen met het gras.Het is trouwens een paard wat niet volop eet en ik moet moeite doen om haar er niet als een gratenbaal er uit te laten zien.
Iemand een Idee?

Ja je niet zo druk maken... als het 18 jaar goed is gegaan zal het allemaal zo'n vaart niet lopen...
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor Gypsy » 22 apr 2013 12:54

En waar baseert je smid dat dan op? Lage zool mischien?

Soms kan je het aan de groeiringen (onhandige benaming maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel) zien, maar dan zou het minder dan een jaar geleden gebeurt moeten zijn.
Gypsy

Berichtdoor janouk » 22 apr 2013 13:19

Niet met S-porter eens.
Juist nu je paard wat ouder is, ligt Cushing op de loer. Veel oudere paarden krijgen daar last van en de ziekte verhoogd de kans op hoefbevangenheid aanzienlijk.
Juist nu in deze periode dat het gras lang heeft moeten wachten om te mogen groeien en nog weinig water heeft gehad, is het gras mega gestresst en erg gevaarlijk voor hoefbevangengevoelige paarden.
En als de smid het aan de hoeven ziet, is het dus wel degelijk iets om rekening mee te houden .
Op bokt staat in de openingspost ove rhoefbevangenheid heel veel informatie. En ook in het cushing topic is er veel informatie.
Deze maand kan je bij je dierenarts trouwens gratis bloedonderzoek laten doen op cushing.
Je bent altijd gek, voordat je een genie bent. Johan Cruyf.
http://www.chaletparketsport.nl website van onze paarden
janouk

Berichtdoor s-Porter » 22 apr 2013 13:37

janouk schreef:Niet met S-porter eens.
Juist nu je paard wat ouder is, ligt Cushing op de loer. Veel oudere paarden krijgen daar last van en de ziekte verhoogd de kans op hoefbevangenheid aanzienlijk.
Juist nu in deze periode dat het gras lang heeft moeten wachten om te mogen groeien en nog weinig water heeft gehad, is het gras mega gestresst en erg gevaarlijk voor hoefbevangengevoelige paarden.
En als de smid het aan de hoeven ziet, is het dus wel degelijk iets om rekening mee te houden .
Op bokt staat in de openingspost ove rhoefbevangenheid heel veel informatie. En ook in het cushing topic is er veel informatie.
Deze maand kan je bij je dierenarts trouwens gratis bloedonderzoek laten doen op cushing.

Dat kan idd maar ik ben van mening dat je hem dan gewoon af moet laten maken...
s-Porter

Berichtdoor Boeiend » 22 apr 2013 14:09

Ik ben sowieso altijd wat voorzichtig met de oudjes qua voer. Verder bouw ik jong en oud rustig op qua in de wei staan. Zou hem sowieso op Cushing laten testen gezien het verhaal en de leeftijd. Dan is dat uitgesloten (of niet)
Boeiend

Berichtdoor janouk » 22 apr 2013 14:20

@sporter
Waarom? Een paard kan met Cushing met ondersteuning van Prascend prima leven, zonder enige last van wat voor kwalen veroorzaakt door Cushing dan ook. Ik zie niet in waarom hij/zij dan meteen moet inslapen.
Met goed voedingsschema gaat het prima.
janouk

Berichtdoor Boeiend » 22 apr 2013 14:23

Ja een kennis van mij had een oudje met Cushing, die heeft nog jaren rondgelopen met plezier. En waarom niet? Lekker toch.
Boeiend

Berichtdoor s-Porter » 22 apr 2013 15:02

janouk schreef:@sporter
Waarom? Een paard kan met Cushing met ondersteuning van Prascend prima leven, zonder enige last van wat voor kwalen veroorzaakt door Cushing dan ook. Ik zie niet in waarom hij/zij dan meteen moet inslapen.
Met goed voedingsschema gaat het prima.

Niet meteen maar zodra ze er hoefbevangen door beginnen te raken is het toch vaak het begin van het eind...

Ik bedoel allemaal leuk en aardig de adviezen over oudjes... Maar met zn 19 was hij ook al oud... En met zijn 18 ook al...

Als dat al die tijd goed is gegaan snap ik niet waarom er ineens van alles zou moeten veranderen.
s-Porter

Berichtdoor bulkie » 22 apr 2013 15:17

AFMAKEN :shock: :DD .Dat lijkt me wat erg drastisch.Het is mijn rijpaard.
Maar ze moet ingeënt worden deze maand,dus ik zal het idd bij de dierenarts eens vragen.
Hij zag het idd aan een lijn in de hoef.Maar nu zat ik net te denken groeit die lijn er niet uit met de tijd,die hoeven groeien toch steeds opnieuw aan.
ik kan ze idd op cusching laten testen,maar op het moment zie ik niks wat er op wijst,ze verhaart goed en heeft erg korte haartjes.het voorzichtig met gras is een groter probleem,want ze staat 24/7 buiten dus moet ik zien dat ik ze apart kan zetten na een paar uur.
bulkie

Berichtdoor s-Porter » 22 apr 2013 16:30

bulkie schreef:AFMAKEN :shock: :DD .Dat lijkt me wat erg drastisch.Het is mijn rijpaard.
Maar ze moet ingeënt worden deze maand,dus ik zal het idd bij de dierenarts eens vragen.
Hij zag het idd aan een lijn in de hoef.Maar nu zat ik net te denken groeit die lijn er niet uit met de tijd,die hoeven groeien toch steeds opnieuw aan.
ik kan ze idd op cusching laten testen,maar op het moment zie ik niks wat er op wijst,ze verhaart goed en heeft erg korte haartjes.het voorzichtig met gras is een groter probleem,want ze staat 24/7 buiten dus moet ik zien dat ik ze apart kan zetten na een paar uur.

Dan je hoefsmid! :DD
s-Porter

Berichtdoor Boeiend » 22 apr 2013 16:45

:lol:
Boeiend

Berichtdoor bulkie » 22 apr 2013 17:01

s-Porter schreef:
bulkie schreef:AFMAKEN :shock: :DD .Dat lijkt me wat erg drastisch.Het is mijn rijpaard.

Dan je hoefsmid! :DD

Dat is ook een idee natuurlijk :DD
bulkie

Berichtdoor janouk » 22 apr 2013 17:25

:DD ook een idee

Maar geen paniek, ik zou het in ieder geval met de veearts bespreken als hij je paard ent. Kan hij/zij meteen tips geven gebaseerd op jouw paard.
janouk

Berichtdoor bulkie » 24 apr 2013 17:56

Nou Da is geweest,paard is toch maar ingeënt ipv afgemaakt :) .Ze kan idd licht hoefbevangen zijn geweest zonder dat we wat gemerkt hebben.Maar de DA vond dat ik net zo voorzichtig zijn met vers gras als met ieder ander paard.Dus dat gaan we dan ook doen.
En naar aanleiding van hier ook maar gelijk getest op cushing,was toch gratis zei hij.Dus als echte hollanders nemen we het dan maar waar ;)
bulkie

Berichtdoor s-Porter » 25 apr 2013 16:56

bulkie schreef:Nou Da is geweest,paard is toch maar ingeënt ipv afgemaakt :) .Ze kan idd licht hoefbevangen zijn geweest zonder dat we wat gemerkt hebben.Maar de DA vond dat ik net zo voorzichtig zijn met vers gras als met ieder ander paard.Dus dat gaan we dan ook doen.
En naar aanleiding van hier ook maar gelijk getest op cushing,was toch gratis zei hij.Dus als echte hollanders nemen we het dan maar waar ;)

Nou super toch!
s-Porter

Keer terug naar Paard en gezondheid