Cursus natuurlijk bekappen, morgen ga ik het doen!

Moderators: Rider, Shetan, Helpdeskundige

Re: Cursus natuurlijk bekappen, morgen ga ik het doen!

Berichtdoor Gypsy » 19 jun 2013 12:29

Voor zover ik begrepen heb, geef je te kennen dat je het woord natuurlijk maar twijfelachtig vind, omdat je je afvraagt in hoeverre dat nog van toepassing is op onze moderne paarden. In elk geval geef je aan niets te hebben met die term.

Ik gaf gewoon aan dat het wel verkoopt, alles waar maar kruiden e.d. in zitten is big business..

Nog even een wat meer ontopic vraag tussendoor. Wat vinden jullie ervan dat NB zich ook bemoeit met de huisvesting en het voer van het paard?
En in hoeverre denken jullie dat huisvesting en voeding invloed heeft op de kwaliteit van de hoef? In zowel negatieve als positieve zin.
Gypsy

Berichtdoor s-Porter » 19 jun 2013 12:42

Gypsy schreef:Voor zover ik begrepen heb, geef je te kennen dat je het woord natuurlijk maar twijfelachtig vind, omdat je je afvraagt in hoeverre dat nog van toepassing is op onze moderne paarden. In elk geval geef je aan niets te hebben met die term.

Ik gaf gewoon aan dat het wel verkoopt, alles waar maar kruiden e.d. in zitten is big business..

Nog even een wat meer ontopic vraag tussendoor. Wat vinden jullie ervan dat NB zich ook bemoeit met de huisvesting en het voer van het paard?
En in hoeverre denken jullie dat huisvesting en voeding invloed heeft op de kwaliteit van de hoef? In zowel negatieve als positieve zin.

Ik denk dat dit zeker van invloed is. Nu wil ik geen NB er bij mijn paarden en twijfel ik er al helemaal aan of deze kunde heeft om zich te bemoeien met huisvesting en voeding. Maar dat zou ik ook bij mijn hoefsmid hebben en zo laat ik mijn DA mijn paarden niet beslaan. Schoenmaker blijf bij je leest...
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor Gypsy » 19 jun 2013 12:49

Da's helder. :DD
Heb jij zelf bepaalde dingen in voeding en huisvesting geprobeerd/ervaren die invloed hadden? En wat voor invloed dan?
Gypsy

Berichtdoor s-Porter » 19 jun 2013 13:04

Nee ik ben daar heel simpel in. En moet zeggen dat ik er nog geen gehad heb met echt slechte voeten dus voor mij ook geen noodzaak daar in te experimenteren.
Goed voer en voldoende beweging is het belangrijkste denk ik.
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor Kadankovitch » 19 jun 2013 13:14

Gypsy schreef:Voor zover ik begrepen heb, geef je te kennen dat je het woord natuurlijk maar twijfelachtig vind, omdat je je afvraagt in hoeverre dat nog van toepassing is op onze moderne paarden. In elk geval geef je aan niets te hebben met die term.

Omdat ik aanneem dat er geen kwaad opzet in het spel is, ander ik zou het opgeven, wil ik nog eens kort uitleggen. Alleen de laatste zin is juist. Maar ik heb nergens iets van moderne paarden gezegd, niets helemaal niets, NADA! Ik heb gesteld dat er m.b.t. nauwelijks [of beter; geen] spraken meer is van 'natuurlijk'. En daarom ben ik van mening dat die term op leugenachtige wijze misbruikt wordt. Ik ben inhoudelijk helemaal niet ingegaan over de deugdelijkheid van Natuurlijk bekappen op zich, ik betwijfel of men iets dat zich in honderden jaren ontwikkeld heeft, verbeteren kan.[c.e.s. dat het zogenaamde 'Natuurlijk Bekappen' in mijn ogen niet beter kan zijn dan het conventionele bekappen] Ik heb hooguit gesteld dat één persoon dat bij mij heeft gedemonstreerd en dat het paard daarna kreupel was. Daar is een klein maar belangrijk verschil .
Gypsi het spijt mij te moeten zeggen dat je nog al eens iets in mijn teksten leest wat er absoluut niet staat. 'Hinein interpretieren' noemt men dat in het Duits: er iets in lezen wat men er in lezen wilt.
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor Kiwiko » 19 jun 2013 13:15

Ik heb nooit verschil gemerkt :) Voeten werden niet slechter of beter van beslaan of ijzers eronder uit/land of stal/voerveranderingen.
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Kadankovitch » 19 jun 2013 13:25

s-Porter schreef:Ik denk dat dit zeker van invloed is. Nu wil ik geen NB er bij mijn paarden en twijfel ik er al helemaal aan of deze kunde heeft om zich te bemoeien met huisvesting en voeding. Maar dat zou ik ook bij mijn hoefsmid hebben en zo laat ik mijn DA mijn paarden niet beslaan. Schoenmaker blijf bij je leest...

Deze verklaren geeft al een groot deel weer van mijn opvatting. Bovendien ben ik het ook nog eens hardgrondig oneens met meeste van hetgeen NB beweert met betrekking tot dit onderwerp.
Maar Ik huldig het recht op vrije meningsuiting: ze mogen het wat mij betreft ook hebben over het vraagstuk v.h. 'Geslacht der Engelen'. [Terwijl ik persoonlijk van mening ben dat alleen de Heilige Moederkerk en mijn contactpersoon De Heilige Vader, de Grote Bruggenbouwer, daar een gefundeerde mening over kunnen hebben. Ik niet, want ik ben op vakantie en dus incognito.]
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor Kadankovitch » 19 jun 2013 13:27

Het kan ook zijn dat ik onwillekeurig een paard met slechte voeten laat staan. Een goed begin is het halve werk.
Kadankovitch

Berichtdoor Gypsy » 19 jun 2013 13:37

Kadankovitch, schrijf dan gewoon wat je bedoelt. :dontknow
Ik beschouw mezelf niet als bijzonder intelligent, maar ook niet als dom, alleen dit is simpelweg te langdradig voor mij, het zijn prachtige zinnen maar daar koop ik niks voor.

Ik heb zelf qua huisvesting/voer ook nog nooit echt verschil gemerkt bij mijn paarden, maar heb dat dan ook nog nooit geprobeerd.
En zeker van hoeven weken in bepaalde dingen word ik op voorhand al ongelukkig.
Gypsy

Berichtdoor Kadankovitch » 19 jun 2013 13:58

Ja ik snap dat ik het beter kan laten, maar schrijf dan niets wat u niet meent :"Maar goed ik dwaal af. Kadankovitch schrijft idd altijd prachtig! " [17 jun 2013 19:18]
Kadankovitch

Berichtdoor Gypsy » 19 jun 2013 14:04

Het is ook prachtig, maar niet altijd even praktisch. :DD
Gypsy

Berichtdoor Kadankovitch » 19 jun 2013 18:23

Met een dergelijk non-argument vergaat mij alle lust.
Om met mijn grootvader te spreken: U hebt gelijk, want ongelijk heeft een bult.
Kadankovitch

Berichtdoor Kiwiko » 19 jun 2013 18:26

Kdv Dat is een grapje van Gypsy :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Holy Pope » 19 jun 2013 19:01

Ik heb met een grijns zitten lezen.

Soep moet niet bloedheet gegeten worden en Kadankovitch kan op een prachtige manier iemand zachtjes onder
uit halen.

Voeding:
Er vanuit gaan dat een paard een paar jaar terug gewoon 5 vingers had, dat er twee gereduceerd zijn tot
griffelbeentjes en de andere twee tot sesambeentjes en dat de middelste zich evalueerde tot de hedendaagse hoef,
wat dus eigenlijk een nagel is.
En als er dus iets van speciale voeding zou bestaan om je nagels gezonder te kunnen laten worden zou er ook zo iets voor paarden moeten bestaan. Bij mijn weten niet.

Maar een hoef kan gelukkig best wel iets hebben, zeker als we terug kijken naar vroeger die paarden deden het op een
bak schillen, handje haver, beetje hooi en water.

Ik denk dat Porter het dichtst bij de waarheid zit als je het paard normaal/goed voedt en voldoende beweging geeft.
IF NOTHING GO RIGHT.....GO LEFT.
Holy Pope

Berichtdoor Kadankovitch » 19 jun 2013 19:03

Echt Kiwiko ik zie van dit: "Kadankovitch, schrijf dan gewoon wat je bedoelt. :dontknow
Ik beschouw mezelf niet als bijzonder intelligent, maar ook niet als dom, alleen dit is simpelweg te langdradig voor mij, het zijn prachtige zinnen maar daar koop ik niks voor. " gecombineerd met " Het is ook prachtig, maar niet altijd even praktisch. :DD" niet echt de humor.

Iemand leest herhaaldelijk iets wat ik niet geschreven heb, zelfs met geen woord genoemd heb, en als ik daar dan op wijs, dan ligt het weer eens aan mijn schrijfstijl. Die discussie heb ik al eens gehad. Ik wordt daar ietwat moe van. Ik heb geen zin meer mij daarvoor te moeten verantwoorden. En als ik mij niet vergis hebben toch genoeg andere mensen mij wel goed begrepen.
Ik vermoed dat het standpunt van Gypsi in deze, eerder wordt ingegeven door mijn duidelijk mening over alternatieve manieren van hoef bekappen.
Kadankovitch

Berichtdoor Kiwiko » 19 jun 2013 19:17

Ik denk dat wij allen jouw mening over, mn het natuurlijke, hoefbekappen delen. Ik ben super sceptisch... Laat ik het zo zeggen ik heb er echt een bak ellende van gezien. Er is nog een heel foto topicreeks op bokt van de ellende van Natuurlijk bekappen op een paard wat ik elke maand naar de kliniek mocht rijden voor een jaar lang om het weer recht te trekken onder toeziend oog van de VA en de reguliere hoefsmid.

Desalniettemin vind ik het wel grappig om Gypsy haar vorderingen en lessen hier te volgen. Dier heeft nette voeten, en voor zover ik kan zien is die iets toontredend, maar als dat geen belemmering is dan is dat ook wel ok. :)

Ik denk dat wij hetzelfde in deze materie staan. Oude wijn, in nieuwe flessen....... en dat geeft ook niks, de jongere generatie mag ook gewoon op ontdekkingsreis gaan, net zoals wij dat 30 jaar geleden deden :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Kadankovitch » 19 jun 2013 19:21

Holy Pope schreef:Ik heb met een grijns zitten lezen.

Soep moet niet bloedheet gegeten worden en Kadankovitch kan op een prachtige manier iemand zachtjes onder
uit halen.

Nou had ik toch bijna geschreven: 'bekapt compliment' :DD , maar nee het moet zijn ; 'verkapt compliment'. Dus: Heilige Vader, bedankt voor dit verkapte compliment. Maar het lag geenszins in mijn bedoeling om iemand in persoon onderuit te halen. zeker niet de TS. Dat heb ik ook herhaaldelijk in mijn teksten duidelijk trachten te maken; ik respecteer haar doelstelling in het volgen van de hier besproken cursus. Ik heb niet de TS onderuit gehaald, maar ik heb wel willen aantonen waar de 'zwakke plekken' in deze opleiding zit alsook in de daaraan ten grondslag liggende opvattingen.
Kadankovitch

Berichtdoor Kadankovitch » 19 jun 2013 19:27

Kadankovitch schreef:Dat neemt niet weg dat benieuwd ben naar de vordering die jij maakt met voeten van jouw paard.

Maar Kiwiko heb ik dit dan niet geschreven? En herhaaldelijk dat de beweegredenen van TS snap en respecteer. En inderdaad wij zijn het in deze geheel met elkaar eens.
Kadankovitch

Berichtdoor Kiwiko » 19 jun 2013 19:42

Kadankovitch schreef:
Kadankovitch schreef:Dat neemt niet weg dat benieuwd ben naar de vordering die jij maakt met voeten van jouw paard.

Maar Kiwiko heb ik dit dan niet geschreven? En herhaaldelijk dat de beweegredenen van TS snap en respecteer. En inderdaad wij zijn het in deze geheel met elkaar eens.

ja :D

Ik denk dat jullie beiden even in een staat zijn van elkaar niet begrijpen, komt wel weer goed. Ik denk dat TS wat geprikkeld wordt door jou en jij wat door TS waardoor hele algemene bewoordingen als persoonlijk opgevat zouden kunnen worden en daaruit conclusies getrokken worden die wellicht niet echt aan de orde zijn :)

Ik persoonlijk lees jullie bijdragen in dit topic heel graag, ik lees graag de vorderingen van TS en de altijd ruim onderbouwde kritische noot van jou. Ik begrijp dat je niet kritisch bent op TS ansich, maar meer over de "maniertjes" van de natural clan om alles en iedereen met een andere denkwijze dan hun elke kans die ze krijgen neer te maaien. Dat is een grote ergernis, ben ik met je eens :) TS onthoud zich van die praktijken en is in mijn ogen respectvol naar ons andersdenkenden :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Holy Pope » 19 jun 2013 20:08

Mijn berichtje was inderdaad een be-ver-kapte compliment zoals jij laat weten hoe je tegenover de nb clan, zoals Kiwiko
dat zo mooi verwoord, staat.
Ik sluit me daar ook bij aan, maar ook ik vind het wel leuk om te zien en horen hoe of Gypsy met de hoeven van haar
paard bezig is. Voor haar interesse kan ik alleen maar waardering opbrengen maar ook dat is iets wat ik van vele al
eerder gehoord hebt. Daarover geen enkel misverstand.

De haren gaan overeind staan bij het nb sekte gebeuren, dat is nu eenmaal zo gegroeid en is niet makkelijk meer
te keren.

En.....
Soms zou ik zelf ook wel eens iets duidelijker willen schrijven wat ik precies bedoel.
Holy Pope

Berichtdoor Gypsy » 19 jun 2013 21:40

Ik vermoed dat het meer bij mij ligt, ik vind oprecht dat kadankovitch prachtig schrijven kan alleen kan ik het even niet correct samen vatten voor mezelf. En dat frustreert mij.
De reacties hier vind ik alleen maar leuk, en ik ben het er mee eens dat de manier waarop sommige aanhangers het hele NB gebeuren presenteren, zacht gezegd ietwat onhandig is. Ze zouden zichzelf beter niet als alwetend, maar als simpelweg een optie kunnen presenteren, imho.

Hoewel ik eerlijk moet toegeven, dat toen een stalgenoot laatst even een blik op de hoeven van mijn paard wierp en doodleuk zei van ach dan doe je er toch eventjes een ijzertje met een zooltje onder,, wat maakt het uit, ik bij mijzelf ook even zoiets had van douw dat ijzer lekker in je hol. Wat ik niet gezegd heb uiteraard. Maar aangezien ik er toch flink wat moeite voor doe, en elke dag nog wat bij probeer te leren (in de traditionele (mag ik het zo noemen?) hoek of elders) was zo'n ongefundeerde mening even niet waar ik op zat te wachten. Misschien is er dan toch wat onbegrip van twee kanten, de ideeën staan zo lijnrecht tegenover elkaar, dat dat bijna wrijving MOET geven.

Op bokt kwam ik net iets over aloe vera tegen bij rotstraal? Foto's zien er goed uit, er is in de leefomstandigheden van dit paard niks verandert, behalve deze zalf. Zou het paard uit zichzelf zo snel genezen zijn? Dat het dier op de strasser manier bekapt word is puur toeval, daar had ik niet op gezocht of zo hoor.
En hoe komt die straal zo rood? Dat heb ik nog nooit gezien geloof ik. Is dat pigment of een teken dat 'ie niet gezond is?

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=111&t=1721530
Gypsy

Berichtdoor papagroom » 19 jun 2013 21:57

Van aloe vera,is nog nimmer enige bewezen werkzaamheid aan getoont,,,,er kunnen natuurlijk andere stoffen in de zalf gezeten hebben die de zweer genezen hebben,maar ik vermoed dat de hoef voor het aanbrengen van de zalf telkens grondig gereingd is,en dat is het halve werk.

Kadankowich.....wat ben ik blij je epistels hier weer te mogen lezen,en ondanks mijn beperkt denkraam,en eenvoudige geest kan ik hier enorm van genieten.
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Berichtdoor Holy Pope » 19 jun 2013 23:59

Eens met PPG.

Het lijkt mij ook een punt dat het paard in een vieze, natte, modderige omgeving stond. Mijn ervaring is ook
als het koud, nat en modderig is is er vaak zeer weinig aandacht om aan de voeten te besteden. Met mooi weer schijnt
het allemaal wel weer te moeten........
Het droge weer kan ook hier een grote rol gespeeld hebben.

Ooit was er wel echt goed spul tegen aangetaste stralen, dit heette AEGYPTISCHE zalf, het is er nog maar dat zijn neppers.
Brocasef had de licentie om de ECHTE te maken, die zat in een glazen bruine pot met een zwart deksel.
Als je er aan rook sprongen de tranen in je reet, maar de meeste paarden hadden na 2 a 3 weken smeren weer
gezonde stralen.

Brocasef is failliet gegaan en degene die de licentie's had overgenomen wilde het niet meer op de markt brengen.
Ik ben er achteraan geweest en heb gesmeekt of ze van gedachte wilde veranderen. Nee dus.
Dit was ergens eind jaren '80.
Holy Pope

Berichtdoor Kadankovitch » 20 jun 2013 01:27

Ja ik heb toen mijn dierenarts zei dat die firma over de kop was gegaan, gevraagd hoe lang dat spul houdbaar was. Hij beweerde eeuwig. ik heb toen 3 potten gekocht van hem want hij had ook gebunkerd. De laatste pot is 'n paar jaar geleden halfvol kapot gevallen. ik had daarover zwaar het smoor in. Ik had het maar zelden nodig, maar het werkte tot op het einde uitstekend. Wel moest ik het nogal lang opwarmen voordat het spul hanteerbaar werd.
Ik vind het nogal irritant dat iemand het recept heeft, maar het niet gebruikt en het dan ook niemand anders laat gebruiken. Hetzelfde heb ik meegemaakt met een huidzalf van het merk 'Wolfs', Newderm heette het. Werd nog veel verkocht, maar plots hebben ze het uit productie genomen. Geen berichten dat het negatieve bijwerkingen had of zo, nee gewoon uit bedrijfseconomische overwegingen. Wil ik best begrijpen, maar het was/is wel het enige middel waardoor mijn lidtekens aan de binnenkant van mijn benen goed genezen als ik weer een op een verkeerd zadel gereden heb. Ohhhh en dan ben ik om te verrekken zo nijdig, dat ik die persoon verantwoordelijk voor die beslissing zomaar zou kunnen villen [en wel zonder verdoving]. Als je het dan niet meer wilt maken, geef dan het recept vrij. :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Kadankovitch

Berichtdoor Kiwiko » 20 jun 2013 05:32

Die Egyptische zalf die ken ik nog wel ja :)

Zo heb ik ooit een keer een goedje gekregen in Amerika voor een paard die echt ernstig mok had........ was babyblauw die zalf, maar met twee weken was het dier helemaal schoon joh! Volgens mij was het een zelfgebrouwen zalf van de dierenarts, want ik heb het nooit meer kunnen vinden ergens.
Kiwiko
levensgenieter #1

VorigeVolgende

Keer terug naar Paard en gezondheid