Hij weer ...

Moderators: Rider, Shetan, Helpdeskundige

Hij weer ...

Berichtdoor valaise » 10 feb 2013 23:57

Mijn kleine rosse poown ...

Ik vertoef voor een paar daagjes weg van huis en krijg op dag 1 al telefoon over Sven. Hij heeft een wonde 'aan zijn oor' (?) en het bloedt en er komt wondvocht uit.
Tja, wat kan je vanop 800 km afstand dan zeggen behalve : "Bel de dierenarts maar"
Na ettelijke uren in onzekerheid over de ernst van die wonde en het hoe en waarom, kwam in de late namiddag eindelijk het verhelderende telefoontje van mijn bijrijder.
Paard heeft schijnbaar weer staan fikfakken/ruziën met zijn buurman (ze happen naar elkaar over het muurtje heen :crazy: ) met een bijtwonde als gevolg. De wonde is niet achter zijn oor, wat ik dus eerst veronderstelde, maar wel boven zijn oogkas.
Op het eerste zicht ook niets noemenswaardig om te naaien volgens de pensionhouder. Maar gezien mijn instructie is uiteraard de DA opgeroepen en deze dame heeft haar werk maar ineens goed gedaan. Dus de nodige pijnstillers, ontstekingsremmers en AB erin, en een massa draadjes.
Intussen heb ik ook foto's van heel dat akkefietje (wat zouden we toch zijn zonder internet :| )

En als ik dat zo bekijk, is het geen overbodige luxe om zo'n wonde te naaien. Zonder dit oplapwerk riskeer ik achteraf een lelijk litteken op zijn voorhoofd, wildvlees wat gevoelig blijft op de plaats waar de frontriem zit, ontsteking als zijn buurman een vuil gebit heeft (alhoewel dat geen komodovaraan is :ssst) of hijzelf wat gaat rollebollen in de viezigheid.

En nu ziet de grote vriendelijke reus er zo uit :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Paard haalt er wel voordeel uit; hij is door de bijrijder ferm vertroeteld met extra korrel en bieten en moest uiteraard niet onder het zadel.
't Zal toch geen afsproken werk zijn zekers, dat hij met zijn buurman onder één hoedje spelen en daarna de buit verdelen ... :dontknow :)
Hochmut reitet zu Pferde aus und kehrt zu Fuß heim. (Ulrich von Hutten)
valaise

Re: Hij weer ...

Berichtdoor janouk » 11 feb 2013 06:19

:hug: gatver, zo'n ellende als je 800 km verderop bent.
Goed dat het gehecht is, anders heb je kans dat het zo lelijk hecht.
Je bent altijd gek, voordat je een genie bent. Johan Cruyf.
http://www.chaletparketsport.nl website van onze paarden
janouk

Berichtdoor Kiwiko » 11 feb 2013 06:55

he bah!! sterkte :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Sperwer » 11 feb 2013 07:29

Jammer voor je beurs, maar het is goed verzorgd en weet je, zulke dingen horen er gewoon bij. Lekker verder genieten in verweggistan, er wordt goed op je paardje gelet.
Sperwer

Berichtdoor daffodil » 11 feb 2013 10:23

Jemig die heeft er even goed de tanden ingezet........beter dat ze dit even dichtzetten dan dat je kweet niet hoe lang bezig bent met een vieze wond die niet dicht wil gaan!
daffodil

Berichtdoor Truffel » 11 feb 2013 11:08

Agos arm peerd.. sterkte ermee!
Truffel

Berichtdoor Kadankovitch » 22 jun 2013 10:33

En hoe is de wond nu? Genezen?

Werkelijk war die dieren al niet uitvinden om aandacht te krijgen, Het zijn net......
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor valaise » 22 jun 2013 20:07

De wonde groeide snel mooi dicht, ware het niet dat Sven zich nog ettelijke malen heeft gestoten achteraf. Doordat de huid nog week was, haalde hij keer op keer weer het korstje eraf en duurde het even voordat er opnieuw haar opgroeide.

Achteraf lijkt het of zijn wonde niet zozeer door toedoen van het buurpaard ontstaan is, maar doordat hij zijn hoofd stootte aan zijn voederbak (al dan niet tijdens ruziën met zijn buurman)
Er hing (!) een voeremmer vooraan aan zijn staldeur. Sven is nogal een neuroot in zijn stal. Lees : totaal over de zeik als 's ochtends de paarden buitengaan en hij nog niet aan de beurt is, compleet in de stress als er een nieuwe in de gang staat en hij vertoont nogal symptomen van voernijd.
Bijgevolg eet hij heel "beweeglijk" en morst tamelijk veel onder zijn etensbak. Dat voer gaat hij dan achteraf van de grond eten (met zijn hoofd dus ònder die bak) MAAR elke keer als hij wat meent te horen, schiet ie omhoog met z'n hoofd. Zodoende sloeg hij steeds met zijn oogkas tegen die harde plastieken rand van de emmer.
Om mijn slungel maar van verder onheil te behoeden blijft die voeremmer nu niet meer gratuit hangen maar haal ik hem weg zodra hij leeg is.

En mocht iemand zich de bedenking maken of mijn paard wel goed uit zijn ogen ziet : voluit ja. Want ook dat heb ik me afgevraagd en uitgetest. ;;)
Hochmut reitet zu Pferde aus und kehrt zu Fuß heim. (Ulrich von Hutten)
valaise

Berichtdoor Kadankovitch » 22 jun 2013 22:30

De drang naar zelfdestructie bij paarden, verrast mij toch ieder keer. Ik had een merrie die hoe groot een wei ook was, ALTIJD BIJ DE AFRASTERING GING ROLLEN, met het voorspelbare resultaat. Dan bleef ze rustig wachten totdat ze uit de precaire situatie verlost zou worden. Maar deed dat 3 dagen achter elkaar op dezelfde plek, net een mens: niks leren uit geschiedenis. Maar goed je hebt haar dus je houdt van haar.
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor Kiwiko » 23 jun 2013 05:45

hahaha inderdaad KDV :D
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Keer terug naar Paard en gezondheid