Onzekerheid

Voor alle vragen en discussies over grondwerk en alle andere dingen die eigenlijk niet in een discipline passen

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Onzekerheid

Berichtdoor Lyonesse » 26 aug 2015 14:21

Ik zou graag wat meningen lezen van mensen over hoe ik dit het beste aan kan pakken. Gewoon als stok achter de deur :)
Zoals jullie weten, rij ik nu Dolce. Dolce is 14 jaar en heeft 2 a 3 en half jaar in manegelessen gelopen. De eerste keer dat ik opstapte, vond ik haar al erg onzeker aanvoelen. Eigenaar vertelde dat ze heeft lopen bokken op ponykamp een week eerder en vond dit eigenlijk niets voor haar. Hij weet ook niet de ins en outs van haar manegeleven, maar ze was niet in topconditie toen ze bij hem terug kwam (mond kapot door haken, wolfstanden en stukken uit de hoeven gebroken). Ik kende Dolce niet in haar manegetijd. Nu heb ik wat info gevraagd aan iemand die die tijd wel heeft meegemaakt en haar zelf ook gereden heeft.

Volgens deze persoon moest ze ingereden worden voordat ze in de lessen kwam te lopen. Echter is de communicatie tussen de personen die dit zouden regelen, alles behalve goed verlopen, waardoor er op de duur 3 personen bezig waren om haar in te rijden, zonder enig overleg onderling en allemaal op een andere manier. Dit ging fout (ruzie onderling) en er is besloten om haar dan maar zo in de lessen te doen omdat geen van de 3 er nog mee verder wilde. Ze hoefde immers niets anders dan achter de anderen aan haar rondjes lopen. Ook daar had ze er een handje van om te bokken af en toe.

Zelf heb ik ondervonden dat ze inderdaad een plakkerd is, die steun zoekt bij andere paarden. Ze kijkt argwanend naar dingen als koeien, schapen, stroomkastjes of zwerfkeien. Ze gaat er wel langs, maar niet zonder zich groot te maken, zich helemaal naar het enge ding toe te draaien zodat ze het goed in de gaten kan houden en te snuiven. Gelukkig gaat ze niet rennen, wel aan de kant springen. In galop doet ze er alles aan om bij de anderen te blijven, en erg aan de hulpen is ze dan ook niet. Ik denk dit te gaan oplossen door km te gaan maken, met zijn tweeen, en hoop dat ze dan leert om op mij te vertrouwen, ze is dan immers op mij aangewezen en kan niet aan anderen plakken. Echter weigert mevrouw ook om alleen het erf te verlaten :Y) Nu lopen ze een stukje met haar mee, en dan gaat het wel. Ik wil haar alleen wél gewoon normaal alleen kunnen meenemen.

Hoe dit aan te pakken? Ik dacht eerst gewoon te oefenen aan de hand. (weet niet hoe dat gaat) En uiteindelijk gewoon erop, alsof er niks aan de hand is. Ik zou alleen graag wel een zweep meenemen dan. En dat is het probleem. Het bokken ligt aan de zweep. Manegekinderen geven zo'n echte manegetik met een springzweep op de kont of hals, en dat pikt ze niet. Ik zou dan een dressuurzweep meenemen. Maar vanwege haar onzekerheid en reactie op de zweep, heb ik geen zin in een machtsstrijd of volledig over de zeik paard op de oprit. Toen gingen mijn gedachten uit naar een simpel spoortje ipv zweep. Bij Ewalda heb ik ook altijd meer kunnen oplossen door eens met een spoortje te rijden, dan met de zweep. De eigenaar is echter niet zo'n fan van sporen. :DD Daarnaast blijft met een zweep kunnen rijden gewoon handig buiten, in een noodsituatie bijv. Ik moet er niet aan denken dat ze zich voor een auto draait als ze iets engs ziet. (Er is geen bak) Dan wil ik toch graag een zweep hebben om haar in een noodsituatie iig vooruit te kunnen krijgen. Maar als ze er steeds zo overgevoelig op reageert... Ik ben bang dat een zweep ook wel eens meer kwaad dan goed zou kunnen doen. Wat is wijsheid in dit geval?
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Re: Onzekerheid

Berichtdoor Kiwiko » 26 aug 2015 14:38

ik heb echt maar een tip......... en dat is zorgen dat ze eerst aan de hulpen komt en dat je met zweep kan rijden :) mijn advies zou zijn.. eerst in de bak alles bevestigen :) en daarna kan je pas andere dingen aan gaan pakken :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Lyonesse » 26 aug 2015 15:15

Dat is ook zo. Uiteraard. :) Maar ik begrijp nu de mensen die altijd roepen: Maar ik heb geen bak tot mijn beschikking! :') Daarvoor zal ik er ook eerst heen moeten rijden. Ik zal eens informeren wat het kost om op de manege hier een uurtje in de bak te rijden. :)

Ik ben me ervan bewust, dat het best link is om zo naar buiten te gaan. Nu heb ik wel het geluk dat ik maar 20 meter hoef te rijden voordat ik in een natuurgebied zit, dus er zullen weinig weggebruikers zijn die daadwerkelijk last van me hebben. Daarnaast loopt ze wel gewoon af en toe voor de wagen, dus verkeersmak enzo is ze ook gewoon. Maar dan plakt ze ook, want ze loopt dan met haar moeder in tweespan en steunt daar dus op. Van een tractor op 2 meter afstand, kijkt ze niet op of om. Maar ik voel aan mijn water dat ze me gaat uitproberen om erachter te komen wat ze aan me heeft en ik vrees dat ik dan een zweep nodig ga hebben om een statement te maken. Toch heb ik er ook wel vertrouwen dat ze daarna zich wat meer op mij zal gaan richten en beter naar de hulpen zal gaan luisteren, omdat ze dan alleen mij heeft om op te steunen. Ze kan het wel, maar haar kuddegevoel is sterker dan haar wil om samen te werken met mensen. Kun je dr niet eens kwalijk nemen :+

Deze analyse is trouwens het resultaat van de vorige rit; waar ze eerst niet voorbij haar moeders schouder wilde lopen, kon ik een half uur later voor haar moeder uit galopperen. Ik voelde dr ontspannen en wat vertrouwen krijgen.

Vrijdagmiddag even alleen met haar op pad (en me de eerste meters bij de oprit vandaan laten brengen :') ) voelen hoe ze dan is, als ze geen ander paard heeft om achteraan te lopen... Uiteraard bespreek ik dan ook eerst met de eigenaar hoe ik erover denk en hoe ze aanvoelt. :)
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor Andryske » 26 aug 2015 19:18

En hoe reageert ze als je met de zweep over haar lichaam heen gaat, als je er naast staat? Vind ze dat ook eng, of reageert ze daar niet op? Hoe reageert ze op de zweep als ze voor de kar staat?
Andryske

Berichtdoor Kiwiko » 26 aug 2015 19:29

ik vind het heel eng om buiten "gevechten" aan te gaan :) Je hebt vaak met dat soort dingen de hoeken van de bak zo nodig :) Maar misschien is het een idee om dan gewoon in plaats van een paard een persoon mee te nemen die wat handig is?
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Andryske » 26 aug 2015 20:21

Kiwiko schreef:ik vind het heel eng om buiten "gevechten" aan te gaan :) Je hebt vaak met dat soort dingen de hoeken van de bak zo nodig :) Maar misschien is het een idee om dan gewoon in plaats van een paard een persoon mee te nemen die wat handig is?

Ben het hier mee eens. Als je al naar de manege gaat. Neem dan wel iemand mee die je kan helpen.

Als ik de eerste keren naar buiten ging met een paard. Dan ging mijn vader altijd mee op de fiets. Zo had ik een paar extra ogen en een drijvende hulp erbij, als het nodig was. Plus ook nog eens een afremmer voor achter opkomend verkeer. Hij ging dat gewoon midden op de weg fietsen, zodat ze wel moesten afremmen hier in het dorp.
Andryske

Berichtdoor Marreke » 26 aug 2015 23:45

Het is laat en ik heb heel veel aan mijn hoofd dus het kan goed zijn dat ik je verkeerd begrepen hebt. Maar... je wilt dus een verkeersmak paard dat maar twintig meter over de weg hoeft te gaan mèt zweep rijden terwijl het paard een hekel aan de zweep heeft. En je wilt die zweep kunnen gebruiken "mocht het paard zijn kont draaien naar het verkeer"...
Kijk, en daar ben je me kwijt! Paard is verkeersmak toch? Je hoeft maar twintig meter over de openbare weg toch? Waarom zou je dat paard, dat al een hekel aan de zweep heeft, voor die twintig meter toch persé met zweep willen rijden?
Oké, ze plakt. Maar dat ga je er met een zweep niet uit krijgen. Zeker niet als ze zo boos op een zweep reageert.

Focus je eerst op het aandachtsprobleem, het plakken. Haar aandacht moet op jou gericht zijn zelfs als er honderd paarden de andere kant oplopen. Als je dat opgelost kunt krijgen heb je geen zweep nodig.
Marreke

Berichtdoor braafmeisje » 27 aug 2015 09:33

Ik zou eerst op de grond het een en ander bevestigen en dan die 20 m maar gewoon eerst aan de hand afleggen. Aan de hulpen is ze niet, dus erop gokken in het verkeer dat ze die goed oppikt zou ik niet doen.

Na een fijne sessie in de bak kun je die 20 m vanzelf een keer onder het zadel meepakken.
braafmeisje

Berichtdoor Lyonesse » 27 aug 2015 16:08

Andryske schreef:En hoe reageert ze als je met de zweep over haar lichaam heen gaat, als je er naast staat? Vind ze dat ook eng, of reageert ze daar niet op? Hoe reageert ze op de zweep als ze voor de kar staat?

Dat vind ze niet erg, bij haar hoofd wel, maar in het begin schrok ze ook al als je je hand omhoog deed bij haar hoofd in de buurt. Dat is nu over. Voor de kar heeft ze er ook geen probleem mee, de eigenaar beloont ze zelfs door met de zweep over hun lichaam te aaien. Maar ze protesteert als je hem gebruikt als correctie.

Kiwiko schreef:ik vind het heel eng om buiten "gevechten" aan te gaan :) Je hebt vaak met dat soort dingen de hoeken van de bak zo nodig :) Maar misschien is het een idee om dan gewoon in plaats van een paard een persoon mee te nemen die wat handig is?

Dat zou dan de eigenaar moeten zijn, maar daar luistert ze feilloos naar. Als hij meegaat op buitenrit, ook bij 1 van de andere bijrijders, "test" hij wel eens of de paarden naar hun ruiter luisteren of naar hem, door een stemhulp te geven vanaf het paard waar hij zelf op zit (net als voor de kar). Meestal kiezen ze er alle 5 naar om naar hem te luisteren :+

Andryske schreef:

Ben het hier mee eens. Als je al naar de manege gaat. Neem dan wel iemand mee die je kan helpen.

Als ik de eerste keren naar buiten ging met een paard. Dan ging mijn vader altijd mee op de fiets. Zo had ik een paar extra ogen en een drijvende hulp erbij, als het nodig was. Plus ook nog eens een afremmer voor achter opkomend verkeer. Hij ging dat gewoon midden op de weg fietsen, zodat ze wel moesten afremmen hier in het dorp.

Dit zal ik even overleggen :)

Marreke schreef:Het is laat en ik heb heel veel aan mijn hoofd dus het kan goed zijn dat ik je verkeerd begrepen hebt. Maar... je wilt dus een verkeersmak paard dat maar twintig meter over de weg hoeft te gaan mèt zweep rijden terwijl het paard een hekel aan de zweep heeft. En je wilt die zweep kunnen gebruiken "mocht het paard zijn kont draaien naar het verkeer"...
Kijk, en daar ben je me kwijt! Paard is verkeersmak toch? Je hoeft maar twintig meter over de openbare weg toch? Waarom zou je dat paard, dat al een hekel aan de zweep heeft, voor die twintig meter toch persé met zweep willen rijden?
Oké, ze plakt. Maar dat ga je er met een zweep niet uit krijgen. Zeker niet als ze zo boos op een zweep reageert.

Focus je eerst op het aandachtsprobleem, het plakken. Haar aandacht moet op jou gericht zijn zelfs als er honderd paarden de andere kant oplopen. Als je dat opgelost kunt krijgen heb je geen zweep nodig.

Ja, je begrijpt me verkeerd :) De paarden staan aan het eind van een doodlopende weg. Dus ik rijdt 20 meter naar voren en kan dan afslaan het natuurgebied in. Het is een weg, maar echt verkeer hoef je er niet te verwachten, omdat het dus een doodlopende weg is met wat huisjes eraan. Wil ik naar de manege, zal ik eerst het hele dorp door moeten. De zweep wil ik kunnen gebruiken voor het geval ze in de achteruit gaat uit protest. Ik heb vaker paarden achteruit de sloot/stroomdraad/de weg op zien gaan, en dat wil ik kunnen voorkomende met een drijvende hulp van de zweep, aangezien ze op het been gewoon een echte manegepony is; doods. Ik wil hem dus ook niet gebruiken om het plakken op te lossen. Daarvoor gaan we gewoon samen, zonder andere paarden, km's maken, zodat ze op mij leert vertrouwen :)
Lyonesse

Berichtdoor Kiwiko » 27 aug 2015 16:42

grappig is dat he dat een grondpersoon op afstand de knoppen van de ruiter kan overrulen :D

Weet je, wat je voor jezelf eerst zeker moet stellen is of die 20 meter voldoende veilig is...... dus geen greppels en dat soort sjit. Als die 20 meter veilig genoeg is mbt draaien/uitbreken/wegrennen/omkeren/gekke sprongen....... dan zou ik er gewoon op gaan zitten helm opzetten en (#&*%^)*&@^)&@ DAARHEEN :D God zegen de greep :D fysiek niet zo heel veel doen......... maar als baaslief vanaf de grond zoveel controle heeft (met stemcommando's) dan moet het jou vanuit het zadel zeker lukken :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Andryske » 27 aug 2015 20:02

Dat kon mijn vader vroeger ook zo goed. Dan ging hij mee op wedstrijd en las hij de proeven voor. En ze wilden dan al gaan stappen, draven of galoperen als hij het zei. Hahaha. Hij mende dan met de paarden en verzorgde ze.
Andryske

Berichtdoor Lyonesse » 28 aug 2015 07:56

Ewalda deed dat ook bij mij. Als er iemand anders opzat, vertraagde ze als ze langs mij kwam, oren op mij gericht. Zei ik niks, dan liep ze maar weer door :P

Ik ga zo denk ik gewoon opstappen en doen of mijn neus bloedt en proberen weg te rijden :Y)
Dan zal ik wel ondervinden wat ze dan precies doet. Zal idd eerst even goed dat stukje naar het natuurgebied checken :DD
De rest van de aangehaalde punten zal ik even overleggen :j
Lyonesse

Berichtdoor Lyonesse » 30 aug 2015 10:31

Vrijdag even weer met Dolce gereden, eigenaar mee met Misty. Dat was pas echt feest, want weer wilde Dolce niet voorbij Misty's schouder in het begin. Later wel, maar daar was Mis het niet mee eens, want die duld geen paarden voor zich... :')
Gevolg; 2 harddravende haflingers en een Dolce die steeds in galop wilde, maar dat niet mocht van mij (Dat was pas echt een racepartij geworden := ) Dolce wilde idd het erf niet af toen ik dat alleen probeerde, maar ze gaat niet maf doen. Ze blijft gewoon staan, hoofd omhoog, oortjes naar voren, maar verzet geen stap. Niet naar links, niet naar rechts en al helemaal niet vooruit. Verder is ze niet slecht aan het been, maar gewoon dood op het been. Ze reageert gewoon niet. Ze gaat niet eens een beetje harder in dezelfde gang :') Wel was het kijkerige en schrikkerige al veel beter. Volgende keer ga ik met haar wandelen. Alleen. Daarna gaan we naar de manege en een uurtje in de bak rijden, mét lange zweep. Een paard dat geen enkele reactie vertoont op het been, dat kan gewoon niet. Maar zoals Kim al zei: Dan beter in een omheinde omgeving. Veel overgangen oefenen en consequent been = harder, anders tik.
Ben benieuwd :)
Lyonesse

Berichtdoor Kiwiko » 30 aug 2015 10:51

Wat je dan ook kan doen is.......... Heel, heeeeeel, heeeeeeeeel ruim de tijd nemen, zadelen en gaan rijden naar waar je heen wil en als zij in haar "nope" modus gaat lekker gaan zitten, telefoon erbij.... beetje candycrushen en oude vriendinnen bellen...... zo af en toe eens proberen of ze zich bedacht heeft, zo ja verder rijden en zo nee een nieuw spelletje opstarten... en gewoon wachten tot zij bij zichzelf denkt....... KUT, dit gaat wel erg lang duren...

wel opletten dat zij geen enkel innitatief toont op welke beweging dan ook, alleen JIJ bepaald :)

Net zoals kindjes in de hoek....... die vraag je ook af en toe "en?? Kan je al luisteren???....... zo niet dan blijf je lekker in de hoek :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Andryske » 30 aug 2015 13:17

Kiwiko schreef:Wat je dan ook kan doen is.......... Heel, heeeeeel, heeeeeeeeel ruim de tijd nemen, zadelen en gaan rijden naar waar je heen wil en als zij in haar "nope" modus gaat lekker gaan zitten, telefoon erbij.... beetje candycrushen en oude vriendinnen bellen...... zo af en toe eens proberen of ze zich bedacht heeft, zo ja verder rijden en zo nee een nieuw spelletje opstarten... en gewoon wachten tot zij bij zichzelf denkt....... KUT, dit gaat wel erg lang duren...

wel opletten dat zij geen enkel innitatief toont op welke beweging dan ook, alleen JIJ bepaald :)

Net zoals kindjes in de hoek....... die vraag je ook af en toe "en?? Kan je al luisteren???....... zo niet dan blijf je lekker in de hoek :)

Dit zat ik ook net te bedenken. Een keer gewoon dan blijven staan en net doen alsof je neus bloed. Zien wie dan de langste adem heeft. Denk dat haar dat dan op een gegeven moment wel gaat vervelen. Want ze krijgt haar zin niet.
Andryske

Berichtdoor Lyonesse » 31 aug 2015 08:08

Het stilstaan doet ze alleen als ze het erf af moet, de rit zelf loopt ze wel, nou ja, slentert :P Maar ze negeert mijn been totaal. Terugnemen en sturen gaat wel :Y) Als ik dan maar gewoon blijf zitten, lijkt ze me het niet echt erg te vinden om op haar eigen tempo door te slenteren :+ Of doelen jullie dan op stilzetten? Bij het verlaten van het erf zie ik wel brood in die optie trouwens :Y)
Lyonesse

Berichtdoor Andryske » 31 aug 2015 08:29

Ik bedoel inderdaad dat ze stil blijft staan als je het erf af wilt.
Andryske

Berichtdoor Lyonesse » 02 sep 2015 16:32

Vandaag even met Dolce gewandeld. Op een kleine twijfel na, liep ze aan de hand zo achter me aan het erf af. De hele weg heeft ze naast me lopen snurken, ze vond het duidelijk maar vreemd dat ik naast dr liep en niet op dr rug zat. :DD
Wat me opviel was dat ze steeds met dr neus aan mijn hand liep, iemand enig idee waarom? Heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt... Ze schrok zich nog een ongeluk van een koe, die kwam drinken, maar ze bleef netjes bij me en had ook niet de neiging om te gaan rennen, ze sprong alleen met 4 benen in de lucht :DD Aan de hand reageerde ze ook heel goed op stemcommando's, ook om aan te draven. Volgende keer alleen er op met haar op pad, kijken of ze dan ook wat actiever is, als ze geen paard heeft om aan te plakken...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
:P
Lyonesse

Berichtdoor Kiwiko » 02 sep 2015 18:35

ze zoekt steun bij je :) dat doet ze met die neus bij je hand .. op zich heel goed maar laat wel duidelijk zien dat het paard niet zo een heel groot hart heeft :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Lyonesse » 02 sep 2015 19:05

Dan is mijn reden om te gaan wandelen iig geslaagd geweest; op mij moeten vertrouwen ipv op een ander paard. :)
Vandaag stond ze me op te wachten langs het draad, de eigenaar lokt haar met snoepjes, anders loopt ze weg. :P
Maar het laat me wel twijfelen over de aanpak van het probleem dat ze zo dood op het been is...
Ik kan niet blijven aandrijven en accepteren dat ze niet reageert. Ook bij haar wil ik een reactie als ik met haar communiceer. Maar gezien haar eerdere reacties op de zweep, weet ik niet of consequent bijtikken als ze niet reageert, wel de juiste oplossing is. Ben een beetje bang dat al haar vertrouwen dan in 1 klap weer verdwenen is, herinneringen terug brengt en haar misschien laat denken dat ik net zo min te vertrouwen ben dan de manegeruiters die ze op haar rug heeft gehad... Of is die gedachtegang te penny? :DD Aan de andere kant denk ik dan dat je vertrouwen wint, juist door consequent te zijn, laten zien dat je het waard bent om op te vertrouwen door duidelijk te zijn...

Mijn hoop is nog steeds gevestigd op haar op mij aangewezen te laten zijn, en dat ze dus wel gaat lopen en reageren als we samen zijn, zonder het baasje en andere paarden... Eigenlijk vind ik het zielig om haar aan te pakken op onzekerheden, terwijl ik aan de andere kant denk dat ze er juist zelf veel aan kan hebben, en dat te soft zijn juist voor meer problemen zorgt... Lastige :P Maar hoe krijg ik haar anders ook aan de hulpen? Bij een paard dat een beetje reageert, kun je nog uitbouwen door tempowisselingen te rijden, maar ze reageert gewoon niet, en dat maakt het zo lastig. Daarom is been blijven gebruiken en accepteren dat er geen reactie komt, imo niet de oplossing en ben ik op zoek naar een hulp. Spoor gaat het ook niet doen, denk dat ze daar ook niet op reageert. Maar ik ben bang om alles af te gaan breken door een zweep te gaan gebruiken... Daarom heb ik wat dat betreft ook nog geen actie ondernomen, ik wil toch achter mijn werkwijze staan en niet in het wilde weg van alles uit gaan proberen...
Lyonesse

Berichtdoor Kiwiko » 02 sep 2015 19:17

je gedachtegang is goed :) en ik zou voor de rust gaan.......... als je al weet dat ze niet gaat reageren omdat ze zich afsluit, vraag het dan ook niet :) Soms helpt het als een paard zich zo afsluit om even aan een oor te trekken........... ja echt! :D

Zo haal je ze weer terug naar het hier en nu met jou inplaats van dat ding daar, of geen zin, of.of.of :) en dan pas weer vragen.

Denk dat het meest helpt toch de stemcommando's zijn. Zij zal vast het woordje voorwaards kennen........ dus even oor trekken (en ze zijn niet van suiker :) ) gelijk daarna been geven met het commando stap of voorwaards dat je duidelijk en met autoriteit verteld :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Lyonesse » 02 sep 2015 19:34

Ze lijkt wel op mij, ik sluit me ook af als ik iets niet kan handelen. Ik raak niet in paniek, maar er komt een soort vreemde kalmte over me en ik functioneer niet meer. Wat dat betreft begrijp ik haar wel. :j Zou haast denken dat ze me spiegelt, maar ik weet dat ze bij anderen net zo deed, zo niet nog erger. (Ik kan op den duur wel bij andere paarden wegrijden of haar laten wachten, de vorige bijrijder lukt dat niet)

Stemcommado's kent ze idd goed, maar ook voor de wagen wil ze niet weg stappen. Paar passen ernaast lopen en het gaat wel goed. Als je haar dan laat halthouden, gaat ze wel weer uit zichzelf als je weer vertrekt. Maar als dat het enige is, dan loop ik voorlopig wel een paar passen mee :) Gelukkig weet ik nu dat ze geen gekke dingen gaat doen, dus we gaan het gewoon proberen. Kijken wat ze doet, idd met behulp van stemcommando's gevolgd door 1 duidelijke hulp. :)
Lyonesse

Berichtdoor Kiwiko » 02 sep 2015 19:37

ik ben benieuwd :) gaat wel goed komen :D
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Lyonesse » 02 sep 2015 19:41

Ik hoop het :DD
Haar moeder is totaal anders, iedereen stapt er zo mee weg en die is werkelijk nergens bang voor. Haar vader heb ik ook gekend, en die was wel een beetje net zo. Stond altijd met zijn hoofd buiten de stal aandachtig te kijken, totdat je naar hem toe liep, dan ging hij achterin zijn stal staan mer de oren opzij :+
Lyonesse

Berichtdoor Kiwiko » 02 sep 2015 19:57

Dit is gewoon niet zo een dappere, maar dat kan gelukkig wel veranderen door gewoon veel te doen :) ECHT dapper zal ze niet worden, maar ze kan wel wat zelfverzekerder worden en dan lijkt het me een heel fijn paard :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Volgende

Keer terug naar Grondwerk en overige