Wil ik dit wel gaan doen?

Voor alle vragen en discussies over grondwerk en alle andere dingen die eigenlijk niet in een discipline passen

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Wil ik dit wel gaan doen?

Berichtdoor Marreke » 09 nov 2013 00:53

Mijn dochter kwam vandaag met de vraag of ik een groen paard (met groene eigenaresse) wilde bijsturen. Beestje gooit zijn hoofd omhoog, pakt zijn bit vast, gaat rennen en is mentaal "weg" als hij gereden wordt. Da's ongeveer zijn probleem. Op zich is dat voor mij geen probleem maar de context baart mij zorgen.

Even wat extra info: paard is eigenlijk alleen maar zadelmak, schijnt wel leergierig te zijn, paard is van een jong meisje, heeft een bijrijdster (ook erg jong). Er wordt nu vier keer per week een uurtje mee gereden (hoe en wat weet ik nog niet). Bijrijdster wil nu sportbrok gaan geven, eigenaresse wil hooi en basisbrok of hooi en summerfit geven. Eigenaresse wordt overdondert door de bijrijdster.... (Yep, zooitje dus)

Heel eerlijk gezegd heb ik eigenlijk geen zin om me te mengen in een tiener-bitch-fight. Maar zowel mijn dochter als mijn zoon zijn bevriend met de eigenaresse van het paard en ik krijg blijkbaar volledig de vrije hand ( maar of ik de bijrijdster eruit mag gooien is nog onduidelijk).

En toch heb ik mijn twijfels. Wil ik dit gaan doen? Wil ik me wel in deze zooi mengen?
Marreke

Re: Wil ik dit wel gaan doen?

Berichtdoor Anne_GTI » 09 nov 2013 01:44

Blijkbaar wil je dit niet. Je zoekt allerlei argumenten om er onderuit te komen en hebt er duidelijk helemaal geen zin in.
Gaat een ruiter naar de kapper. Komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....
Anne_GTI

Berichtdoor Kiwiko » 09 nov 2013 08:40

Ik zou het ook niet doen denk ik.

Ik zou het alleen doen als ik beide partijen even aan de keukentafel heb en hele duidelijke afspraken maak dat ik de komende tijd in charge ga zijn van het eten, leven, reilen en zeilen van dat paard en als ze zich daar niet bij kunnen neerleggen dat ik er dan niet aan ga beginnen en ze een andere oplossing moeten zoeken. EN niet geheel onbelangrijk, dat ik geen geouwehoer wil :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor papagroom » 09 nov 2013 09:10

Eerst beide penys maar eens op voeden,en dan pas aan het paard beginnen.
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Berichtdoor janouk » 09 nov 2013 11:31

Toch zou ik het wel doen, om de levensomstandigheden voor het paard te verbeteren. Maar dat ben ik :oops: wereldverbeteraar.

Maar wel eerst een gesprek zoals PPG en Kiwiko voorstellen.
Je bent altijd gek, voordat je een genie bent. Johan Cruyf.
http://www.chaletparketsport.nl website van onze paarden
janouk

Berichtdoor Zorbas » 09 nov 2013 16:56

Ik snap niet dat eigenaresse zich wat laat zeggen door bijrijdster. Eigenaresse bepaalt,is toch haar paard en bevalt het bijrijdster niet,dan koopt ze maar een eigen paard of vertrekt.
Zorbas
Nieuwsmod

Berichtdoor Ayasha » 09 nov 2013 21:35

misschien twijfeld de eigenaresse en kan marreke het duwtje in de juiste richting geven en daarmee het leven van zowel paard al eigenaresse beduidend verbeteren maar dan zou ik me wel in den beginne opstellen als "my way or the highway" en dan vooral t.o.v de bijrijdster. Vind het sowieso straf dat een bijrijdster de eigenaar gaat vertellen wat met het paard moet gebeuren..
No one can make you feel inferior without your consent" Eleanor Roosevelt
"Het is het leven maar." Dean Koontz.
Ayasha

Berichtdoor Marreke » 10 nov 2013 15:01

Iedereen bedankt voor het meedenken. Volgens mij hebben jullie gelijk dat er eerst eens heel goed met de dames gesproken moet worden. Als daar niks uit komt ga ik het niet ga doen, om gezeik te voorkomen. In dit geval is de bijrijdster het grote probleem, maar het is niet mijn taak om haar op te voeden of weg te sturen. Alleen al mijn opmerking dat een paard dat vier keer per week een uurtje wat stapt en draaft geen kilo sportbrok nodig heeft deed de bijrijdster al stuiteren. Eigenaresse luistert overigens wèl en wil mijn raad ook aannemen, maar zolang de bijrijdster van alles wil en kan bepalen... Want die rijdt tenslotte al helemaal twee jaartjes op een manege en heeft daar alles geleerd :x
Niet dat ik iets tegen maneges heb, maar daar leer je op twee jaar tijd niet hoe je een jong paard alles moet leren en hoe je zijn problemen op moet lossen. Zeker op de desbetreffende manege niet.
Marreke

Keer terug naar Grondwerk en overige