Hoofdstel/halster "schuw"

Voor alle vragen en discussies over grondwerk en alle andere dingen die eigenlijk niet in een discipline passen

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Hoofdstel/halster "schuw"

Berichtdoor Peper » 10 jun 2013 13:20

Ik ben benieuwd of er mensen zijn met handige tips voor wat betreft het omdoen van een hoofdstel/halster bij een jong/onbeleerd paard. Dit is de situatie:

Jonge merrie, drie jaar oud. Bloederig typje. Is braaf aan de hand, al een paar keer gelongeerd aan het halster, keer met zadeltje op, met kaptoom. Allemaal geen probleem. Borstelen gaat prima, meelopen gaat prima. Kan nog wel wat ongeduldig worden omdat ze graag terug wil naar haar kudde. Heeft weinig problemen met aanraken aan het hoofd of de oren. Met kroelen kan ik haar oren vasthouden en aaien en ook haar hoofd kan ik prima borstelen.

Dan komt nu het 'probleem'. Zolang ik het halster bovenlangs vastmaak is er niet zoveel aan de hand. Wil ik echter het halster vanaf de voorkant omdoen, raakt ze in paniek. Nu is ze gelukkig niet zo groot en zet ik haar bij het omdoen vaak in stal zodat ze niet lukraak achteruit kan wandelen, maar de paniek bij het omdoen blijft. Ik blijf het vaak herhalen en stop meestal als ze het makkelijker toelaat dan de vorige keer. Toch heb ik het idee dat ik elke keer weer van voor af aan moet beginnen, terwijl ik bij andere jonge paarden soms ook wel dit probleem tegenkwam, maar vaak was dit met een aantal keer oefenen wel verholpen. Dan hadden ze door dat ze niet doodgingen als er iets over de oren heen moest in ieder geval.

Als ik druk geef achter de oren zakt ze braaf. Toch blijft ze op het moment dat het halster of hoofdstel ter hoogte van haar ogen komt in paniek raken. Ik ben nu benieuwd of iemand mij hier wat tips bij kan geven.
Peper

Re: Hoofdstel/halster "schuw"

Berichtdoor Kiwiko » 10 jun 2013 13:26

Jezelf niet gek laten maken en gewoon dat hoofdstel aandoen alsof het een 38 jarige is :D :D

Op het moment dat jij alleen al denkt "ooo het hoofdstel moet aan en als ze nou maar normaal doet" zal het altijd reactie opleveren :)

Wat heel goed helpt is iemand erbij waartegen je gaat vertellen wat je gisterenavond hebt gedaan terwijl je dan op automatische piloot het hoofdstel aan doet, Probeer het maar eens :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Peper » 10 jun 2013 13:29

Hmm, ja misschien moet ik inderdaad maar eens iemand neerzetten om tegen te kletsen. Ben er nu inderdaad erg mee bezig en het zou zomaar wel eens kunnen helpen om de focus er wat af te halen.
Peper

Berichtdoor Peper » 10 jun 2013 13:38

Thanks ryan. Dat had ik vergeten in de OP te zetten, maar dat doe ik al idd. Voorkomen dat ik teveel moet prutsen om het achter de oren te krijgen. Nu is deze een stuk kleiner dan de vorige, dus de eerste keer dat ik het hoofdstel in heb gehad waren de bakstukken weer iets te royaal langer. Was ook weer niet handig :DD .
Peper

Berichtdoor Kadankovitch » 16 sep 2013 15:11

Wat bij mij het absolute succesnummers is bij een ontelbaar aantal paarden , omdat ik klein ben [en mijn ex zelfs kleiner] ; eerst met snoep [brok, wortel al wat ze lekker vinden] naar onder lokken. Laag , zeer laag, zo laag dat ze warmte van de Hel aan hun neus voelen. Dat herhalen totdat het een gewoonte wordt. dan krijgen ze snoep alleen nog maar door de ruimte waardoor de neus moet, ook zo laag mogelijk. Probeer ze het snoepje net niet te pakken te laten krijgen, ermee spelen, lokken, totdat ze zo gefixeeerd zijn dat ze er niet meer op letten dat je het kopstuk over de oren tilt. Ons duurrekort was 3 dagen.
Veel succes.
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor Musli » 17 sep 2013 07:27

Heb een keer gehad dat ik met een vriendin bij een paardje ging kijken, was wel een leuk dier, dus even proefrijden. Dus al kletsend dat dier opgezadeld, hup halster af, hoofdstel op. Eigenaresse werd ineens stil. 'hoe doen jullie dat?'

Zij kreeg het hoofdstel met zo veel moeite op elke keer, was kennelijk altijd een heel probleem. Ik had er niets van gemerkt. Waarschijnlijk veroorzaakte zij ook zelf dat probleem.
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Berichtdoor Peper » 20 sep 2013 11:59

Al een tijdje terug dat ik gereageerd had. Het is ondertussen opgelost! Door middel van een beetje janboerenfluitjes en een stukje leren timen ben ik gaan oefenen met een touw. Hiermee gaan frutselen en klooien om het hoofd heen, telkens een stukje verder. Elke keer de druk weggehaald bij het kleinste beetje ontspanning om vervolgens een stukje verder te gaan. Grappig genoeg is het met een kwartiertje werken opgelost.
Peper

Keer terug naar Grondwerk en overige