Bijzetteugel

Voor alle vragen en discussies over grondwerk en alle andere dingen die eigenlijk niet in een discipline passen

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Bijzetteugel

Berichtdoor Pindanootje » 09 jun 2013 10:01

Ik bekeek zojuist even een profiel van iemand. Het zag er wat apart uit.
Maar iemand reed dus een pony met bijzetteugel, die vanaf de singel, tussen de benen, naar het bit, lang de bakstukken achter het hoofd stond. Ik had even gegoogeld, maar zie dat ze dan zo'n apart stuk hebben om achter het hoofd te hebben, maar deze mensen hadden een soort knoop op het kopstuk gemaakt.

Hoe zit dat? Ik vond het er wat raar uitzien, dus vandaar dat ik het even vraag :)

Groet
Pindanootje

Re: Bijzetteugel

Berichtdoor Pindanootje » 09 jun 2013 10:05

Hmm dat zou ook nog kunnen. Het was wel elastisch, dus zal dat het wel zijn.
Dit: http://i40.tinypic.com/34dstb8.jpg

Waar dient dit precies voor? :)
Pindanootje

Berichtdoor Musli » 09 jun 2013 10:12

kop omlaag sleuren
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Berichtdoor valaise » 09 jun 2013 10:15

Blijkbaar heeft de instructrice zo'n rekker aan mijn paard gehangen, verleden week, toen hij de bijrijder het leven behoorlijk zuur maakte.
Daarna spul eraf en hij liep pakken "rustiger".

Ik heb die les niet gezien maar vermoed dat bijrijder paard te erg opsluit & onder druk zet en daarbij een niet-zachte hand heeft. Door de rekker is zij gaan verzachten en ontspannen in haar handen en was het paard van zijn duivels verlost.
Dus ben ik geneigd in dit geval blij te zijn dat het zo opgelost werd.

Maar bij mij moet ze er niet mee aankomen, ik wil dat zelf oplossen, als de situatie zich voordoet.
(hout vasthouden, want ik heb het nog niet meegemaakt)

EDIT : Wat Ryan zegt : hangerig op de hand, zo had mijn vorig paard het ook geleerd door te vaak met bijzetteugels gelongeerd te worden. Effenaf hatelijk !
Laatst bijgewerkt door valaise op 09 jun 2013 10:29, in totaal 1 keer bewerkt.
Hochmut reitet zu Pferde aus und kehrt zu Fuß heim. (Ulrich von Hutten)
valaise

Berichtdoor Lyonesse » 09 jun 2013 12:04

Ik heb ook een poos met zo'n ding gelongeerd, maar dan aan de zijkanten van de longeersingel vastgemaakt. Waarom? Vraag het me niet, want ik kan er nu geen zinnige reden meer voor bedenken, behalve dan dat ik het toen deed om paard nog iets van te laten doen ipv zinloos rond te slingeren en ik het een beter middel vind dan bijzetteugels en ik nog geen pessoa had :D

Vroegah zag ik veel kinderen rijden met een gogue. Dát vind ik pas ondingen, het nut daarvan is me ook totaal niet duidelijk en het ziet er ook niet uit.
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor Kadankovitch » 09 jun 2013 14:16

ryan schreef:yup dat is hem.

Waar is hij voor, om een paard taai en stug en hangerig in de hand te krijgen..

euh ow nee

Om zijn hoofd uit te nodigen naar beneden toe te brengen.
Zelfs zo ver richting het halsstrekken zodat hij daar zijn hals verlengt.
En zo aan de idiote naam zijn gekomen..ownee, de correcte naam.

Hihihihi, had het niet sarcass..... ueh beter kunnen uitleggen. Chapeau
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor Kadankovitch » 09 jun 2013 14:36

Lyonesse schreef:Ik heb ook een poos met zo'n ding gelongeerd, maar dan aan de zijkanten van de longeersingel vastgemaakt. Waarom? Vraag het me niet, want ik kan er nu geen zinnige reden meer voor bedenken, behalve dan dat ik het toen deed om paard nog iets van te laten doen ipv zinloos rond te slingeren en ik het een beter middel vind dan bijzetteugels en ik nog geen pessoa had :D

Vroegah zag ik veel kinderen rijden met een gogue. Dát vind ik pas ondingen, het nut daarvan is me ook totaal niet duidelijk en het ziet er ook niet uit.

Daar verschil ik dus geheel van mening, maar ik kan wel begrijpen waarom de gogue niet populair is. Ik heb er altijd een collier bij om het schommelen en zwiepen van de muskettonnen te voorkomen. Bovendien maak ik aan de twee muskettonnen altijd één centrale musketton vast, en die maak ik dan uiteindelijk vast, zodat niet de situatie ontstaat dat het paard juist het hoofd omhoog neemt op het moment dat slechts één kant bevestigd is. Ook begin ik langzaam met het strakker stellen van de gogue omdat een te plotse aanspanning verzet kan opleveren bij een, daarmee onbekend, paard. Dit alles bijeen onafhankelijk vastgemaakte gogue.
Een andere versie is de gogue die als een Thiedemann wordt vastgemaakt. Omdat de gogue veel sneller de druk aflaat, vind ik het een veel geschiktere variant dat het orgineel.

Daarmee ben ik ook bij het voor mij onbetwiste voordeel van de Gogue. Door de constructie nodigt deze hulpteugel het paard veel meer uit de hals in de diepte te strekken en de neus naar voren te brengen. Iets wat het 'terugkerend effect' van de slofteugel varianten niet doet. Daarbij moet trouwens, in de hand gehouden, tweemaal zoveel lengte gegeven en genomen worden, als de lengte die het paard daadwerkelijk gegeven of ontnomen wordt. Iets wat specifiek voor mij, ik heb zeer korte armen [waarvan de linker nog bijna één handlengte korter is dan rechts], problemen oplevert bij het correct laten werken van de slofteugel.
De gogue daarentegen laat de druk afnemen zodra het paard ook maar iets nageeft. Dit effect ontstaat omdat, bij dat 'nageven' de hals meestal ook iets daalt, zodat het hoogste bevestigingspunt [waar de koorden door ringen bij de oren van het paard, gaan], onmiddellijk dichter bij het bevestigingspunt tussen de benen van het paard komt. Dit directe effect heeft een m.i. grote educatieve waarde. Het dier merkt dat nageven onmiddellijk beloond wordt.
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor Kadankovitch » 09 jun 2013 14:58

Ik haal bij alle bijzetteugels altijd de elastiek eruit. Dat 'stiek' nodigt uit tot hangen in plaats dat het paard zich rijkunstig van het bit 'afstoot' [= is de correcte rijkunstige term, maar voor mijn gevoel geeft het niet het juiste idee weer, alsof het paard in de mond zou kunnen stuiteren, maar enfin, je kunt niet in je eentje het hele taalgebruik veranderen en dan ook nog omwille van je persoonlijk opvattingen, dus gebruik ik het woord ook].
Kadankovitch

Berichtdoor s-Porter » 10 jun 2013 11:43

Ik denk dat op een hulp teugel nooit rek mag zitten... Dus een ''halsverlenger'' is voor de aller slechtste hulpteugel die er is... :)

Ik ben het verder met KDV eens dat een gogue eigenlijk de fijnste hulpteugel is... Maar ik gebruik het nooit vind het meestal te veel werk :DD

Ik longeer altijd met slof aan de zijkant vast gemaakt en met rij als ik het gebruik ook een slof. Ook deze zonder elastiek.
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor Lyonesse » 10 jun 2013 12:04

Elastiek, tja ik weet niet. Paarden kunnen er idd in gaan hangen en dat is ook het argument dat ik het meeste hoor. Maar de ruiterhand geeft ook mee en is in die zin ook elastisch. Dingen die niets meegeven veroorzaken toch alleen maar rukken in de mond zodra paard iets probeert? Slof, touwtjes etc is dan een ander verhaal, die geleiden en trekken niet aan, zeg maar.

Dit is vast té vaag omschreven :D

Wat betreft de gogue, tja, ik heb er nooit mee gewerkt en weet eigenlijk ook niet wat ie precies doet, maar het ziet eruit als 1 en al dwang en als een waar martelwerktuig. Ik begrijp nu dus dat dat totaal niet het geval is. :) De onvriendelijkste hulpteugels vind ik toch een Thiedeman (die te strak ingesteld staat, en zo door eens goed aan te trekken eigenlijk hetzelfde doet als alleen rijden op een slof en dan zit de thiedeman nog vast ook) en een martingaal (wederom te strak, want alles wat ik lees wordt de martingaal gebruikt als noodrem, en dat kan alleen als je hem te strak zet, je een lekkere hefboomwerking krijgt en je paard er flink zeer mee doet. Ipv zoals hij bedoeld is; zorgen dat het paard je niet met zijn hoofd van zijn rug kan meppen als hij zijn hoofd omhoog gooit boven de hindernis)
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor Kadankovitch » 11 jun 2013 00:12

Lyonesse schreef:Elastiek, tja ik weet niet. Paarden kunnen er idd in gaan hangen en dat is ook het argument dat ik het meeste hoor. Maar de ruiterhand geeft ook mee en is in die zin ook elastisch. Dingen die niets meegeven veroorzaken toch alleen maar rukken in de mond zodra paard iets probeert? Slof, touwtjes etc is dan een ander verhaal, die geleiden en trekken niet aan, zeg maar.

Ik wil echt niet onvriendelijk klinken, maar deze redenering snijdt aan geen kant hout. Ja, de ruiterhand geeft ook mee, maar niet oneindig, voortdurend en in alle omstandigheden, tenzij [en dit probleem in jou redenering kon ik later weer tegen] het om de hand van een onbekwame ruiter gaat. En dat kan bij het gebruik van een hulpteugel toch nauwelijks de bedoeling zijn. De hand van een bekwame ruiter geeft mee daar waar nodig en doet dat onmiddellijk niet meer zodra het naar zijn/haar rijkunstige opvatting een fout resultaat oplevert. Zoveel denkwerk kan ik niet van een elastiek verwachten.
De enige keer wanneer ik zo'n tuig zou inzetten, zou zijn bij een paard dat dusdanig in de mond is gemaltraiteerd dat het een super passieve 'hand' nodig heeft om vertrouwen in te krijgen en ik dan ook een beetje hangen juist zou toejuichen. Zo'n geval ben ik in mijn uitgebreide praktijk ervaring nooit tegengekomen. Overigens stap ik bij dergelijke paarden er liever zelf op.

Juist het feit dat het [de bijzetteugel of iets vergelijkbaars] niet meegeeft, leert het paard waar de grens is. Het rijdier is echt wel zo zelfbewust dat het na een paar keer door heeft dat het zelf de ruk veroorzaakt heeft. Ook hier zou alleen een te korte [en dus foutieve, door onkunde of onbekwaamheid ingegeven] instelling, een slecht resultaat opleveren [nog afgezien van het aspect van onnodig dierenleed]. Maar het gaat niet over wat men fout kan doen, want die lijst is waarschijnlijk oneindig, maar of iets ook in te zetten is zodat het een goed, wenselijk of positief resultaat heeft. Bijvoorbeeld een bijzetteugel die enerzijds het dier aangeeft welke houding gewenst is, maar anderzijds het niet dusdanig insnoert zodat het verzet juist opwekt, kan heel positief werken, zeker bij paarden die tenderen naar 'tegen de hand stoten'. Zo'n paard moet afleren "iets te proberen".

Lyonesse schreef:Wat betreft de gogue, tja, ik heb er nooit mee gewerkt en weet eigenlijk ook niet wat ie precies doet, maar het ziet eruit als 1 en al dwang en als een waar martelwerktuig. Ik begrijp nu dus dat dat totaal niet het geval is. :) De onvriendelijkste hulpteugels vind ik toch een Thiedeman (die te strak ingesteld staat, en zo door eens goed aan te trekken eigenlijk hetzelfde doet als alleen rijden op een slof en dan zit de thiedeman nog vast ook) en een martingaal (wederom te strak, want alles wat ik lees wordt de martingaal gebruikt als noodrem, en dat kan alleen als je hem te strak zet, je een lekkere hefboomwerking krijgt en je paard er flink zeer mee doet. Ipv zoals hij bedoeld is; zorgen dat het paard je niet met zijn hoofd van zijn rug kan meppen als hij zijn hoofd omhoog gooit boven de hindernis)

Bovenstaande laat mij een beetje denken aan mijn dierbare broer, die na een tijdje [matig] paard gereden te hebben, ophield daarmee, zijn eigen falen [en dat van anderen] inzag, en van de weersomstuit maar besloot dat alle paardrijden, mennen, dresseren van dieren in de ruimste zin per definitie dieren kwellerrij is. En eigenlijk omdat hij in die tijd nooit goede of betere africhting gezien had. Tot de dag dat hij met mij mee ging om te kijken naar de eerste lessen die ik van Ernest van Loon kreeg. Dat wat hem nooit was gelukt was omdat hij het fout had gedaan [en ik ook trouwens], maar niet aan het feit dat het nagestreefde [een paard aan de teugel rijden] op zich fout zou zijn.
Alle, maar dan ook werkelijk ALLE, hulpteugels, maar ook gewone hulpmiddelen zoals bitten, bitloze-hoofdstellen, kaptomen, beenbeschermers , enfin de hele bazaar; LEIDEN TOT DIERENLEED INDIEN ZE VERKEERD GEBRUIKT WORDEN. Maar daar gaat het hier toch niet om? Want dan is het gemakkelijk; dan moet je alles afkeuren. Nogmaals; het gaat erom welke middelen kunnen on bepaalde omstandigheden een positief resultaat hebben in de omgang met het paard . Positief voor mens zowel als paard, ofschoon de laatste misschien moeite heeft dat in te zien. Immers een paard dat door een streng middel zich neerlegt bij de wil van zijn ruiter, kan men dan ook weer meer vrijheid geven. Een dier daarentegen dat zich blijft verzetten, zal altijd beperkt worden in de vrijheid.
Even ter ondersteuning van mijn bovenstaand argument: In de tijd dat ik mij toelegde op internationale politiek kwamen mij rapporten in handen waarin uitvoerig werd beschreven met welke simpele, allerdaagse en ongevaarlijke middelen mensen werden gemarteld, tot bekentenissen, veraadt van vrienden, wanhoop en zelfmoord werden gedreven. Vooral de Z.-Amerikaanse dictatoren ontwikkelde dit onder leiding van nazie's zoals Klaus Barbie [en andere Duitsers] tot een ware 'kunst'. In vergelijking waren de 'jongens' van de KGB koorknaapjes.
Niet de hulpteugels zijn schuld, maar de handen die ze instellen!
Kadankovitch

Berichtdoor Lyonesse » 11 jun 2013 07:39

No worry's je klinkt niet onvriendelijk :D Ivm veel anderen hier ben ik maar een beginner :P
En ik snap je verhaal en wat je wilt zeggen. Maar ik ben nog maar net wakker en op dit moment niet in staat een heel verhaal terug te typen. Misschien kom ik er nog op terug :DD
Lyonesse

Berichtdoor s-Porter » 11 jun 2013 10:06

Lyonesse schreef:Elastiek, tja ik weet niet. Paarden kunnen er idd in gaan hangen en dat is ook het argument dat ik het meeste hoor. Maar de ruiterhand geeft ook mee en is in die zin ook elastisch. Dingen die niets meegeven veroorzaken toch alleen maar rukken in de mond zodra paard iets probeert? Slof, touwtjes etc is dan een ander verhaal, die geleiden en trekken niet aan, zeg maar.

Wat betreft de gogue, tja, ik heb er nooit mee gewerkt en weet eigenlijk ook niet wat ie precies doet, maar het ziet eruit als 1 en al dwang en als een waar martelwerktuig. Ik begrijp nu dus dat dat totaal niet het geval is. :) De onvriendelijkste hulpteugels vind ik toch een Thiedeman (die te strak ingesteld staat, en zo door eens goed aan te trekken eigenlijk hetzelfde doet als alleen rijden op een slof en dan zit de thiedeman nog vast ook) en een martingaal (wederom te strak, want alles wat ik lees wordt de martingaal gebruikt als noodrem, en dat kan alleen als je hem te strak zet, je een lekkere hefboomwerking krijgt en je paard er flink zeer mee doet. Ipv zoals hij bedoeld is; zorgen dat het paard je niet met zijn hoofd van zijn rug kan meppen als hij zijn hoofd omhoog gooit boven de hindernis)

Dat lijkt logisch idd... Maar buiten het verhaal van KDV is het probleem met elastiek, dat je niet genoeg kunt doseren helemaal als je er 1 hebt die wat stugger in de mond is... En een goede ruiter hand laat als het ware het paard tegen de hand aanlopen en krijgt zo wat druk. Een slechte ruiterhand trekt aan de teugels om de druk te krijgen en in dit verhaal is elastiek de slechte ruiterhand... Want heb je het elastiek zo afgesteld dat het paard in de juiste houding geen druk heeft dan kan hij het elastiek veel te ver uitrekken dus geen begrenzing dus wordt hij nog stugger.
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor Kadankovitch » 11 jun 2013 10:57

En met de bijdrage van amice S-Porter is het betoog tegen het elastiek afgerond
had het niet beter kunnen zeggen
Kortom het is slecht voor de paardenmond
Maar tegen commercie zullen wij het af moeten leggen.

ah ik voelde een dichterlijk drang in mij opwellen die ik niet kon onderdrukken
Kadankovitch

Berichtdoor valaise » 11 jun 2013 21:08

Quelle poésie !

Maar er is dan ook een schitterend betoog aan vooraf gegaan, wat vervolgens alle eer werd aangedaan door woord en wederwoord. :)
Hochmut reitet zu Pferde aus und kehrt zu Fuß heim. (Ulrich von Hutten)
valaise

Keer terug naar Grondwerk en overige