Welke training paard met HKO?

Voor alle vragen en discussies over grondwerk en alle andere dingen die eigenlijk niet in een discipline passen

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Welke training paard met HKO?

Berichtdoor Jenar » 25 okt 2012 21:44

Dag iedereen,

Gisteren is eindelijk vastgesteld wat er al lange tijd vermoed werd, mijn paard heeft aan beide voorbenen hoefkatrolontsteking, in één voorbeen meer dan het andere.
Nu hebben ze hem in de kliniek behandeld, ik had de keuze uit infiltratie ofwel een zenuwsnede. Dit jaar in maart had hij al eens een infiltratie gehad in het slechtste voorbeen, maar volgens de kliniek kon de dierenarts toen het probleem zo nooit bereiken. De DA had toen enkel vooraan aan de voet ingespoten, in de kliniek hebben ze dit langs de achterkant gedaan onder radiologische begeleiding, en alsook bij het slechtste been vooraan. Dus volgens hen moet de behandeling echt wel effect hebben.
Een zenuwsnede zal nooit gebeuren, maar dat is niet waarom ik dit topic open.

Nu hebben ze dus beide voorbenen ingespoten. Hij moet 2 dagen boxrust, daarna moeten we 7 dagen aan de hand gaan stappen, na deze 9 dagen moeten we onder het zadel 10 dagen lang stapwandelingen maken van 30-40 minuten, na deze periode (dus na 19 dagen) mag hij terug op een paddock/weide en mogen we weer licht werk hervatten.
Normaal gezien zou dit allemaal geen probleem mogen geven, MAAR mijn paard staat in feite al een goede 2 jaar stil, de keren dat ik gedurende die 2 jaar heb gereden zijn op 2 handen te tellen...
Mede doordat hij kreupel was, veel staakte (pijn?), alsook heeft hij headshaking syndrome wat het rijden ook niet gemakkelijker maakt.. Het is ook wat mijn eigen schuld, ik had/heb nog andere rijpaarden en dacht dan 'hij is toch kreupel, laat hem maar lekker 24/7 op de weide lopen". Maar volgens de kliniek was dit niet goed, hij blijft beter licht werk doen.

Dus ik vraag me af, hoe bouw ik nu het beste op na die 10 dagen stappen onder zadel. De dierenarts heeft hier niet echt iets over gezegd.. Ik vermoed dat ik best niet meteen begin met 20 minuten draf en galop en weet ik wat nog allemaal en op hoeveel tijd zou ik dit beste spreiden.
Het andere probleem waarmee ik zit, is dat hij al 2 jaar niet meer bereden is. Ik ben nogal bang dat hij zich als een echte idioot zal gedragen als in stuurloos in rengalop de straat op, op dat vlak is het net een 3jarige die voor het eerst een ruiter op zijn rug heeft :shock: We hebben hier wel een bak dichtbij, maar dit is zo klein (eerder voor het longeren) dat de wendingen te kort zijn volgens mij, de andere bakken van super kwaliteit zijn op 15 minuten afstand stappen, maar dan moet ik wel over een drukke weg, en hij is op vreemd terrein weer net zoals een net zadelmakke 3 jarige en dat in combinatie met headshaking wat bij stress erger wordt, geen ideale combinatie.
Ik wil hem natuurlijk wel goed laten revalideren, maar ik wil natuurlijk ook mijn nek niet breken om het zo te zeggen..

Dus wie spreekt me moed in en heeft tips qua revalidatie/braaf zijn en houden van het paard? :DD
Jenar

Re: Welke training paard met HKO?

Berichtdoor Anne_GTI » 25 okt 2012 22:15

Wil je er eigenlijk wel weer op? Want je komt met zoveel uitvluchten en beren op de weg dat ik daar na het lezen van je verhaal aan twijfel.
Gaat een ruiter naar de kapper. Komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....
Anne_GTI

Berichtdoor Dorien66 » 25 okt 2012 22:17

Dat vroeg ik me ook al af. Je hebt meerdere rijpaarden, schrijf je. Waarom zou je jezelf zo treiteren?
Ik kan niet begrijpen, niet verdragen dat men een mens beoordeelt niet naar wat hij is, maar naar de groep waar hij toevallig toe behoort.
- Primo Levi, Is dit een mens -
Dorien66

Berichtdoor Jenar » 25 okt 2012 22:36

Ik wil er wel op, maar het is niet zo'n paard dat je even opzadelt en zomaar mee wegrijdt..
De dierenarts van de kliniek wil echt dat ik hem onder het zadel train en zolang het lukt qua kreupelheid, hem licht in het werk hou.

Hij is vroeger nogal mishandelt en de eerste jaren kon hij van allerlei dingen in blinde paniek gaan, zowel tijdens het poetsen of tijdens het rijden, soms schrok hij van mij als ruiter, soms van iemand die in de bak kwam lopen, ... Na een jaar is het beginnen verbeteren toen hij meer en meer vertrouwen kreeg. Bij mij is het in de omgang een schat van een paard en doet hij niets verkeerd, maar gisteren heeft hij in paniek de DA (raak) getrapt. Dit dan samen met de headshaking maakt het dan niet de gemakkelijkste combinatie om zomaar even opnieuw te starten zoals de dierenarts het dan simpel voorstelt.

Het zal even een moeilijke periode worden, maar eens voorbij een bepaald punt zal er geen (of toch weinig) probleem meer zijn en kan ik weer mee lezen en schrijven met hem (wel met handleiding :DD ) en ik zoek dus tips en dergelijke om deze eerste moeilijke periode te gaan.
Jenar

Berichtdoor Anne_GTI » 25 okt 2012 22:56

Maar dan is het nog steeds een headshaker waar je niet graag op stapt als je die eerste periode gehad hebt. Doe je daar jezelf en dat paard een plezier mee?
Gaat een ruiter naar de kapper. Komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....
Anne_GTI

Berichtdoor Kiwiko » 26 okt 2012 05:40

hoe oud is dat paard en wat zijn je plannen met hem?

Als hij nog jong is en je wil alleen recreatief rijden zou een zenuwsnede toch echt voor het paard de "beste" oplossing zijn. Gegarandeerd pijnvrij en kan die nog zomaar een jaar of 7 mee om leuke dingen te doen.

Als je het rijtechnisch stabiel wil houden zal je toch altijd een mate van pijnstilling moeten blijven geven en je heel erg fokussen op van achteren naar voren/ van binnen naar buiten. Dus alles komt van achteren, ook het remmen....... en altijd van je binnenbeen naar je buiten teugel rijden. Om jezelf dat aan te leren is niet iets om al op een HKO paard te gaan leren doen denk ik omdat je in eerste instantie automatisch altijd vervalt in "oude" fouten. Pas als die automatisme plaats heeft gemaakt voor de nieuwe automatisme dan kan je dat paard rijtechnisch ondersteunen.

Sterkte.
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor svdijk86 » 26 okt 2012 07:10

Maar flink doorstappen a/d hand is toch even belastend als een ruiter op de rug en stappen?

Gewone stapwandelingen is vaak te traag van gang.. maar uhm.. licht werk.. als je er niet op wil... kun je dan niet beter gewoon lange lijnen training met hem gaan doen om hem te buigen en beetje te activeren? Dan heb je geen belasting van de ruiter, hoef jij niet bang te zijn dat hij ontploft EN hij heeft licht werk te doen om op conditie te komen...

Enne.. langzaam opbouwen is imo gewoon afentoe stuk draven afgewisseld met stap.. dat uitbouwen en daarna ook stukjes galop meenemen.. niet lang.. gewoon "even".

Ik heb geen idee of dat "beter" is.. ik heb geen ervaring met HKO paarden.. :dontknow maar het KLINKT mij als een prima "vervanger" als jij er niet op wilt.
svdijk86

Berichtdoor Jenar » 26 okt 2012 11:27

Het is niet zo dat ik er niet meer op wil zoals ik al in mijn vorige post zei, ik wil dit gewoon op een iets of wat verantwoorde manier doen.
Helaas ben ik inderdaad geen wereld topruiter. Dus om de vraag te beantwoorden of ik het wel kan om hem correct te rijden, geen idee.. Ik heb geen flauw benul wat niveau ik zou rijden :DD
Ik heb het laatste jaar al enkele dressuurstages gevolgd bij Liselot Maas (misschien wel bekend bij jullie Nederlanders? :) ) met de andere rijpaarden, zij werkt op het van achter naar voren rijden, al wijkend rijden en dergelijke, en ik denk dat haar methode wel geschikt is voor mijn paard. Verder les ik bij iemand die ook leerling is bij Liselot, dus op dezelfde lijn verder gaat. Met mijn eigen paard heb ik al enkele jaren niet meer gelest, omdat wanneer hij een slechte periode had qua shaking de lesgever toch maar zei na 10 minuten 'stop maar, zo heeft dit geen zin'.

Mijn paard is nog maar 12 jaar. Ik heb hem 8 jaar geleden gekocht met de bedoeling om van hem mijn wedstrijdpaard te maken (springen en dressuur) en hij begon op een gegeven moment echt fijn te lopen. Helaas heeft hij toen van de ene moment op het andere headshaking gekregen, dit is nu 6 jaar geleden begonnen en het is sindsdien wel al veel verminderd, hij heeft het niet de hele tijd, het is met periodes. Het kan maanden niet voorkomen en dan begint hij weer voor een 2tal maand te schudden. Wel niet meer zo heftig als vroeger, maar nog steeds niet handig om te rijden, hij valt te rijden en te sturen maar achterhandgebruik en ruggebruik zijn dan niet punten die ik kan controleren. Ik weet dat hij nooit meer een wedstrijdpaard zal worden, maar gewoon recreatief in de bak en wat wandelingen zou ik toch nog graag meemaken, maar zijn gezondheid gaat voor.

Ik heb ter illustratie wat foto's geupload, misschien kunnen jullie zo wat bevindingen zien qua rijden?

Dit is 6 jaar geleden, nog headshakingloos
http://i74.photobucket.com/albums/i260/ ... C00004.jpg

Het begin van het shaken, veel erger is het niet meer geworden dan dit en nu is dit misschien maar de helft of 1/4 nog qua ernst.
http://s74.photobucket.com/albums/i260/ ... G20013.mp4

Dit is 4 jaar geleden, shaken met goede en slechte momenten
http://s74.photobucket.com/albums/i260/ ... t=15-1.jpg
http://i74.photobucket.com/albums/i260/ ... C00079.jpg

Vorig jaar, 2de keer bitloos
http://i74.photobucket.com/albums/i260/ ... forum6.jpg

Eind augustus dit jaar, de laatste keer dat ik gereden heb. Die dag heeft hij enorm gestaakt, hij heeft de afgelopen 8 jaar nog nooit gebokt of gesteigerd en die dag wel, vermoedelijk van de pijn. Tijdens het rijden zelf was hij niet onregelmatig (zachte bodem), maar hij heeft erna een 2tal dagen op de weide licht kreupel gelopen in draf.
http://i74.photobucket.com/albums/i260/ ... C09932.jpg
http://i74.photobucket.com/albums/i260/ ... C09933.jpg

Ik weet dat hij te dik is, fulltime weidepaard zijn is niet goed voor zijn lijn, zelfs al staat hij op een kale wei.
Ik hoop dat ik iedereen zijn vragen heb beantwoord. Ik zou hem graag nu door de revalidatie krijgen zonder brokken om dan recreatief te rijden in de mate dat hij dit aankan. Verder geef ik ook glucosamine/MSM bij en nog een kruidenmengeling voor gewrichten en spieren.
Jenar

Berichtdoor Jenar » 26 okt 2012 13:14

http://s74.photobucket.com/albums/i260/ ... G20040.mp4

ik had nog dit filmpje gevonden, 5 jaar geleden. Slof hing eraan omwille van het headshaken, puur zodat hij me geen stoot kon geven met zijn hoofd, later werd het een martingaal en later niets meer.

Eigenlijk is het kreupel worden pas begonnen wanneer ik hem steeds minder ging rijden, toen hij vorig jaar opeens zo goed als op 3 benen liep stond hij al bijna een jaar fulltime op de wei.
Jenar

Keer terug naar Grondwerk en overige